Wie heeft dit wel eens meegemaakt? (wondje)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Phen
Berichten: 1207
Geregistreerd: 03-01-08

Wie heeft dit wel eens meegemaakt? (wondje)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-18 14:45

Beste allemaal,

Ik zit een beetje met mijn handen in het haar. Wat begon als een klein sneetje veranderde in een soort van fiasco. Ik zal aan het begin beginnen.

3 augustus haalde ik mijn paard van het weiland af. Hij had een klein sneetje aan de binnenkant van zijn voorbeen. Bloedde niet, deed geen pijn of wat dan ook. Dit soort wondjes negeer ik eigenlijk altijd wel. Paard staat nu eenmaal in een kudde en daar gebeurt natuurlijk wel eens wat. Ik had er een foto van gemaakt, de reden weet ik niet. Gaat om de bovenste snee, die daaronder is al oud en dicht.

Afbeelding

Ik houd de wondje wel altijd in de gaten, zeker met de vliegentijd. Smeer als er erg veel vliegen zijn wat op het plekje zodat ze wegblijven. Op 9 augustus heb ik deze onderstaande foto gemaakt. Het werd een bultje. Een paar dagen daarvoor zag ik al dat er een klein bultje was. Voor mij ook nog geen reden tot zorg. Paard oogde gezond, ik hield het wel in de gaten. Op 9 augustus merkte ik dat het onderhuids ook groeide. Omdat het al een wat 'ouder' paard is, toch voor de zekerheid de dierenarts gebeld onder het mom van; wellicht is het een kleine ontsteking. Onthoud, het paard had er geen last van, geen koorts, helemaal niks.

Afbeelding

De 10de is de dierenarts langs geweest. Alles gecheckt, gezond paard, kleine bult binnenkant voorbeen. Omdat de bult een wat vreemde vorm had en omdat het groeide, toch voor de zekerheid een naaldje ingestoken om te kijken of er wat uitkwam. Er kwam helder vloeistof uit, zoals water, maar dan heel licht gelig of groenig. Niet iets wat je verwacht bij een ontsteking (pus) en omdat hij er geen last van heeft ook niet verwacht dat het een ontsteking was/is. Toch het wondje een klein beetje opgemaakt om te spoelen. Echter verdween een groot gedeelte van het steriele vloeistof weg in het been. Niet alles wat er in ging, kwam er ook weer uit. Iets wat bij een ontsteking meestal wel is, omdat dit lokaliseert. Het kleine sneetje moest een paar dagen open blijven en daarna mocht het dichtgroeien. Ook in de dagen dat het open was, is er nooit iets uitgekomen.

Hier net opengemaakt. Het lijkt groot door het bloed maar is gok ik 3-4mm groot. Het bultje is wel weg.
Spoiler:
Afbeelding


De volgende dag was het iets wat opgezet. Houdt er wel rekening mee dat het gehele been licht opgezet was, van onder tot boven. Vond ik niet vreemd want er is wat op gang gezet en de vloeistoffen moesten nog opgenomen worden. Paard oogt gezond, niet kreupel, eet goed, wondje zag er normaal uit. Geen reden tot zorg lijkt mij.
(ik denk niet dat dit plaatje in spoiler moet?)
Afbeelding

De 12de was ik er in de ochtend even om gedag te zeggen en even te kijken. Het was nog steeds iets wat opgezet, maar zeker niet zorgwekkend.
Afbeelding

En toen kwam ik in de middag... Bovenbeen twee keer zo dik, bloedheet. Nog steeds had het paard nergens last van. Ik besloot het te koelen met lauw water, vandaar de natte foto.
Afbeelding

De volgende dag was het erger geworden en heb ik de dierenarts gebeld. Ik heb toen antibiotica(voor 5 dagen) en ontstekingsremmers(5 dagen) opgehaald. Voor de dag daarna had ik een visite ingepland voor controle. Paard heeft nergens last van. Mag gewoon overal aankomen, geen koorts ect.
Afbeelding


Dit is het resultaat na één dag de medicatie te gebruiken. De dierenarts is geweest en we hadden besloten het dicht te laten. Over twee dagen zou ze terug komen (de 16de) om te kijken hoe hij reageert op de medicatie. De 16de was er weinig veranderd, nog steeds een grote warme bult. Wel is het onderbeen wel 'droog' geworden, de structuren onder de huid voel je dus weer. De dierenarts besloot het wederom dicht te houden, omdat er geen ontsteking in lijkt te zitten. Maar (gelukkig) een gezond ogend paard. Na overleg met andere artsen besloten de medicatie kuur te verlengen tot morgen. Als het morgen(maandag) niet minder is, word hij waarschijnlijk uitgenodigd om naar de kliniek te komen.
Afbeelding

Voor diegene die hem nog even diep in de ogen willen kijken.
Afbeelding

Ziet er gezond uit toch?

Nog even kort over de huisvesting gezien de foto's in stal zijn gemaakt. Hij staat op dit moment apart van de grote paardenkudde in een paddock met een paar shetten. Hij loopt dus veel rond (dit werd aangeraden door de dierenarts) maar word niet opgejaagd door een stel hengstige grote merries. Ik heb niet meer op hem gereden sinds hij open is gemaakt. We hebben alleen stukjes gewandeld.
Spuni heeft in alle dagen geen koorts gehad, heeft niet kreupel gelopen, eet goed zijn hooi en brokjes. Word wel wat nerveus van de medicatie :') maar ik krijg het er goed in.
Over de bult: De bult heeft de oppervlakte van een platte hand. Het is een soort van onderhuidse harde schijf (Zoals wanneer een mens gestoken is door een daas en flink heeft lopen krabben). Je mag alles met de bult doen, doet geen pijn. De bult is altijd warm. Iedereen die ik hier over spreek vind dit maar een vreemde bult. De dierenartsen weet het ook niet zo goed.

Ik zit een beetje met de wat nu? Morgen naar de kliniek brengen? Maar hij heeft nergens last van... ? Of nog de medicatie afwachten en wachten wat er dan gebeurt? Heb ik goed gehandeld???? %) Of maak ik mij wellicht te veel zorgen? Heb nog nooit zoiets meegemaakt.
Laatst bijgewerkt door Phen op 19-08-18 15:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Wie heeft dit wel eens meegemaakt? (wondje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 14:51

Wat vreemd :? Ik snap dat je een beetje met je handen in het haar zit.

Misschien raar gedacht, je geeft aan dat hij in de kudde stond en uiteraard wordt er in een kudde weleens wat gespeeld/geknokt/te wild gestoeid met elkaar.
Zou het een splinter of ietsdergelijks kunnen zijn? Misschien van het hek, van een tak, geen idee?

Hoewel, met een splinter zou je verwachten dat die er wel uit zou zweren.

Phen
Berichten: 1207
Geregistreerd: 03-01-08

Re: Wie heeft dit wel eens meegemaakt? (wondje)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-18 14:59

Ik vermoed dat de snee is gekomen door een trap. Maar als het een hard klap is geweest, moet er (vrijwel) direct een verdikking komen. En meestal zit er dan bloed in omdat er dan een bloedvaatje geknapt is.

Er zijn niet echt bomen of takken in de buurt van het land. De bedrading van de omheining zit aan de binnenkant van de palen, dus daar kan hij ook geen splinter van krijgen. En de wond zweert niet.

Echt zo vreemd... Ik kan het niet bedenken, haha.

Marie111
Berichten: 4670
Geregistreerd: 15-07-10

Re: Wie heeft dit wel eens meegemaakt? (wondje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 15:09

Doet me een beetje denken aan de uitzending van Dr. Popper afgelopen week. Daar behandelde ze een man met een onverklaarbare dikke bult opzij rug. Zat ook geel vocht in, wat na draineren weer gewoon terug kwam
Bleek lymfevocht te zijn. Er zat ergens een lek.
Misschien is het bij jouw paard ook lymfevocht?

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Wie heeft dit wel eens meegemaakt? (wondje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 15:46

Kan er niets iets inzitten?
Grasaar, stukje hout, of een losgekomen botsplinter door de trap, etc. Dit is niet normaal. Iets moet ervoor zorgen dat antibiotica niet voldoende is. Is er ook een kweek gemaakt om te kijken of en zo ja wat voor bacteriën er in zitten?

zosja24

Berichten: 829
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Wie heeft dit wel eens meegemaakt? (wondje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 16:03

Doordat het nu een lange periode droog is geweest hebben sommige paarden erg droge hoeven waardoor er soms aan de zijkant stukken plat scheuren en dat kan verdomd scherp zijn. Als ze dan getrapt wordt kunnen daar best zulke plekken van komen . Mis alles even na kijken bin de opheinig en isolatoren die je niet vertrouwd vervangen ? Miss aan draad gesneden ?

zosja24

Berichten: 829
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Wie heeft dit wel eens meegemaakt? (wondje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 16:07

Denk persoonlijk wel dat er iets in zit... ik zou even er heel goed naar laten kijken anders wordt het wel erger ... eveb goed uitsluiten dat er toch heen vuil in of bij is gekomen

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Re: Wie heeft dit wel eens meegemaakt? (wondje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 16:12

Je hebt prima gehandeld.Het is gewoon pech denk ik dat het erger wordt.Een splinter dacht ik ook aan.
Succes

TinGu

Berichten: 1637
Geregistreerd: 27-08-10

Re: Wie heeft dit wel eens meegemaakt? (wondje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 16:23

Heb je bij de eerste keer het wondje voelen ook een soort geknisper gevoeld? Kan zijn dat door de trap en deel van de huidlagen van elkaar is gescheurd en er dus onderhuids en grotere wond is dan dat je ziet. Dat duurt lang voor het hersteld is, AB moet dan denk ik ook nog wat langer door worden gegeven.

En (bot) splinter kan ook, al verwacht je dan misschien toch iets meer pus?

Je hebt zeker goed gehandeld tot nu toe trouwens! Dit is gewoon pech, en je doet alles wat je kunt om het zo snel mogelijk te verhelpen!
Ik zou denk ik zelf wel naar een kliniek willen, of iig een echo om te kijken wat er onderhuids nou mankeert. Sterkte morgen!

Villanelle

Berichten: 1289
Geregistreerd: 17-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 11:25

Wat vervelend zeg. Mijn paardje heeft ook op haar been een wond en heeft daar een bacteriële infectie door gekregen. Door dierenarts schoongemaakt en antibiotica pasta gekregen. Ik weet wel dat als het bij mijn pony wat te lang dik had gebleven, de dierenarts me op andere antibiotica had gezet (elke dag spuiten) omdat ze dan wellicht niet afdoende reageerde op de pasta. Misschien is dat bij jouw pony ook het geval? Dat er onderhuids nog wat broeit en toch niet helemaal weg is? Ik denk maar mee...

Bij die van mij is het nog even aankijken, tot dusver oké.

Sterkte!

Monique1963

Berichten: 8637
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Wie heeft dit wel eens meegemaakt? (wondje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 13:39

wat goed dat je alles gefotografeerd hebt. En wat rot dat zoiets kleins zo kan uitgroeien tot een groter probleem. Ik zou de raad van de dierenartsen helemaal opvolgen. Zeker als er meerdere hun advies gegeven hebben.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Re: Wie heeft dit wel eens meegemaakt? (wondje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 13:51

Die verdikking en het opzetten boven de wond klinkt als een probleem/ontsteking in de lymfevaten. Maar dat behandel je momenteel. Het slinken kan even duren weet ik, en beweging helpt daarbij.

Misschien is het nu nog te vroeg om verder te kijken, en moet je nog een 5 tot 7 dagen wachten op het resultaat van je medicatie.

anjali
Berichten: 15078
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Wie heeft dit wel eens meegemaakt? (wondje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 14:30

Naar mijn ervaring zijn schimmels gevoelig voor dit soort dingen. Beterschap,ik ben benieuwd hoe het opgelost gaat worden.Misschien gaat het vanzelf weg?

Phen
Berichten: 1207
Geregistreerd: 03-01-08

Re: Wie heeft dit wel eens meegemaakt? (wondje)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-18 14:53

We zijn weer een aantal dagen verder.
De zwelling is zo goed als helemaal weg. Wel zit de onderhuidse verdikking/schijf er nog. Vandaag is de dierenarts weer langs geweest. Het is niet pijnlijk of wat dan ook. We wachten het een aantal dagen af.
Wat het nu uiteindelijk geweest is weten we niet. Hoop dat het helemaal weggaat en dat hij ons niet meer zo laat schrikken :-)

stefanie33
Berichten: 49
Geregistreerd: 12-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 15:01

Mijn arabiertje heeft dit ook gehad. Op ongeveer dezelfde plek. Kwam ook vloeistof uit geen pus. De bult een aantal keren opgemaakt maar bleef terugkomen. Uiteindelijk besloten om het zo te laten aangezien hij nergens laast van had. Na een paar weken was de bult weg. Dierenarts dacht dat de huidlagen los waren van elkaar en zo er lymfevocht lekte.

Little_Gift
Berichten: 1779
Geregistreerd: 05-09-07
Woonplaats: België

Re: Wie heeft dit wel eens meegemaakt? (wondje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 20:36

Hier ook een 2jaarse hengst gehad met een enorme klap op zijn voorbeen binnenkant.
Het kleine wondje van jouw paard, liep bij mijn hengst van bijna net onder zijn oksel tot net boven zijn knie.
Ging teveel rek op komen om te hechten dus moest het zo genezen, wel tetanus en antibiotica enz uiteraard.
Ook bij hem is dit eerst heel drastisch verergerd qua uitzicht en na 3 weken (toen 1 week van de antibiotica) werd het heel warm en dik...
DA wou het nog effe aankijken want kon een natuurlijke reactie van het lichaam zijn dat het lichaam zelf zou handelen...
Enkele dagen later was het warme en de zwelling (vocht) weg maar kwam er allemaal pus uit.
Ook dit ging zo een anderhalve week door.
Daarna ging het langzaamaan van binnenin naar buiten toe dicht maar hij heeft wel zeker 3 maand met een knoertharde bobbel gelopen op de plek van de snee.
DA kon er niets mee en het kon goed zijn dat dit bleef... Na 3 maanden is de keiharde bobbel weg en zie je enkel nog een litteken van de snee...

Niet teveel panikeren en het lichaam ook zelf aan het werk laten gaan!

Rubs

Berichten: 510
Geregistreerd: 29-03-11
Woonplaats: Zaanstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 12:16

Ik denk ook aan vuil in een wondje en daardoor abcesvorming. Abces moet dacht ik eerst rijp worden voor je het leeg kan laten lopen? En dan uitspoelen en openhouden, of drain er in. Dan even niet op het zand. Antibiotica had ik denk ik ook wel gedaan. Sterkte!