Tips wondzorg

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Tips wondzorg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-18 17:19

Hallo allemaal. 2,5 week geleden is bij mijn paard een staartamputatie uitgevoerd. Het herstel leek in het begin erg goed te gaan maar door schuren zijn er open plekken ontstaan bij een deel van de hechtingen. Nu is gister door een dierenarts alle hechtingen verwijdert omdat deze er voor zorgde dat de wondjes open bleven en bleven prutten.
Nu vind ik het erg interessant om meer tips en ideeen te ontvangen wat er allemala mogelijk is aan wondzorg

Wat ik al doe:
Korsten los halen en de wonden schoon spoelen met NaCl, afdrogen met steriele gaasjes en dan Hydrogel sprayen van Vetericyn.

Nu vind ik zelf de plekken best lelijk en ook een deel is wat dieper door de lange hechtingen en pust nog wel wat.
Plaats ook wel even een foto in een spoiler voor het idee wat voor type wonden het zijn. Aan de onderkant van de stomp zitten ook nog wat nattige open plekken.

Spoiler:
Afbeelding

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Re: Tips wondzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 17:22

Hier zou ik niet met huis tuin en keuken tips van Bokt mee aan de slag gaan maar echt door iemand die er verstand van heeft.

billionache

Berichten: 6587
Geregistreerd: 06-12-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 17:31

Gillbo schreef:
Hier zou ik niet met huis tuin en keuken tips van Bokt mee aan de slag gaan maar echt door iemand die er verstand van heeft.



^ Dit :j

Ik zie vaak heel verschillende adviezen voorbij komen op vlak van wondzorg (sommigen val ik ook echt van achterover), waardoor mensen ook verschillende dingen gaan proberen. En heb al genoeg wondes slecht zien genezen juist omdat er verschillende zooi op wordt gegooid.

Het beste is om (in overleg met je DA) een behandelplan/routine op te stellen en je hier aan te houden, en niet zelf aanmodderen met tips vanop internet.

Liebeskind

Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 17:42

billionache schreef:
Gillbo schreef:
Hier zou ik niet met huis tuin en keuken tips van Bokt mee aan de slag gaan maar echt door iemand die er verstand van heeft.



^ Dit :j

Ik zie vaak heel verschillende adviezen voorbij komen op vlak van wondzorg (sommigen val ik ook echt van achterover), waardoor mensen ook verschillende dingen gaan proberen. En heb al genoeg wondes slecht zien genezen juist omdat er verschillende zooi op wordt gegooid.

Het beste is om (in overleg met je DA) een behandelplan/routine op te stellen en je hier aan te houden, en niet zelf aanmodderen met tips vanop internet.


Helemaal mee eens medisch advies vragen moet hier echt aan banden, voor zowel mens als dier. Je hoort regelrechte risicovolle adviezen soms. Echt idioot dat het mag.

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-18 17:43

Bedankt voor jullie reacties. Gelukkig heb ik zelf wel kennis en kunde om goede tips van niet goede tips te onderschijden. (werk zelf in medische gebied) Maar ik vind het alsnog interessant om verschillende tips en ideen aan te horen. Misschien komt er nog wel iets voorbij wat interessant is en ik nog nooit van gehoord of aan gedacht heb.

Behandelplan van de artsen zijn er niet echt.. spoelen 2 maal daags verder geen tips gekregen. Ja met jodium/betadine wassen zei de ene dierenarts terwijl andere dierenarts zegt juist voorzichtig te zijn met wassen omdat je de operatiewond niet wil verweken, want dan ben je verder van huis.

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 17:44

:oo dat ziet er naar uit. Ik zou onmiddellijk met de honingzalf intensief aan de slag gaan.

Niet om het ene of andere... en heb lang staan staren naar je foto... wat is in hemelsnaam dat gebobbelde maanlandschap? Zijn dat gezwellen?

Veel beterschap gewenst.

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-18 17:46

Hannanas schreef:
:oo dat ziet er naar uit. Ik zou onmiddellijk met de honingzalf intensief aan de slag gaan.

Niet om het ene of andere... en heb lang staan staren naar je foto... wat is in hemelsnaam dat gebobbelde maanlandschap? Zijn dat gezwellen?

Veel beterschap gewenst.


De bobbels ed zijn melanomen, goedaardige huidtumoren dus. Deze komen veel voor bij paarden met de kleur schimmel. Zijn melanomen zitten dus rond de anus en zijn staartwortel die nu dus geamputeerd is door complicaties.

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 17:50

Daphneeeej schreef:
Hannanas schreef:
:oo dat ziet er naar uit. Ik zou onmiddellijk met de honingzalf intensief aan de slag gaan.

Niet om het ene of andere... en heb lang staan staren naar je foto... wat is in hemelsnaam dat gebobbelde maanlandschap? Zijn dat gezwellen?

Veel beterschap gewenst.


De bobbels ed zijn melanomen, goedaardige huidtumoren dus. Deze komen veel voor bij paarden met de kleur schimmel. Zijn melanomen zitten dus rond de anus en zijn staartwortel die nu dus geamputeerd is door complicaties.


Ai dat dacht ik al helaas :/ ik had de hoop dat het nog wat anders zou kunnen zijn.
Bizar veel bij jouw paard.. Melanomen zijn rotzakken.

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-18 17:52

Hannanas schreef:
Daphneeeej schreef:

De bobbels ed zijn melanomen, goedaardige huidtumoren dus. Deze komen veel voor bij paarden met de kleur schimmel. Zijn melanomen zitten dus rond de anus en zijn staartwortel die nu dus geamputeerd is door complicaties.


Ai dat dacht ik al helaas :/ ik had de hoop dat het nog wat anders zou kunnen zijn.
Bizar veel bij jouw paard.. Melanomen zijn rotzakken.


Het zijn veel ‘kleintjes’ bij elkaar idd. De situatie die ik nu met hem heb heeft me we laten beseffen dat ik nooit meer een schimmel zal nemen. Ondanks dat melanomen geen problemem hoeven te geven kunnen ze toch ook wel erg rottig zijn. De kans bij schimmels op melanomen is me veel te groot.

Anoniem

Re: Tips wondzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 18:07


RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 19:11

Paralian schreef:
Neem contact op met Alex Brander. Die gaat je hier mee kunnen helpen. http://veterinairewondzorg.nl/


Die wou ik ook aanraden :) Heeft hier erg goed geholpen bij een staartwond. Weliswaar was die nog mogelijk te verbinden, maar hij heeft veel ervaring dus kan ongetwijfeld ook met deze wond aan de slag.

Hoewel de wond zelf er niet zo heel naar uit lijkt te zien, toch met de vliegen en beschreven pus lijkt me uitgebreid behandelen goed. Is wel een extreem geval van melanomen zeg, kan me voorstellen dat het een zorgenkindje is geworden :(:)

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 19:12

Paralian schreef:
Neem contact op met Alex Brander. Die gaat je hier mee kunnen helpen. http://veterinairewondzorg.nl/



Die kan ik ook aanraden!
Hij heeft mij enorm goed geholpen toen mijn vorige paard een grote buikwond had waar de hechtingen van los waren gesprongen.
Je gebruikt dan ook honingzalf, mesitran.

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Tips wondzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 19:57

Verdrietig Daphne.
Ik hoop dat de staart goed geneest en nog lang stabiel zal blijven.

Wellicht dat ranitidine eventueel nog wat doet voor de melanomen? Heb begrepen dat dat soms een goede uitwerking heeft tegen de groei.

Olikea

Berichten: 5459
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Re: Tips wondzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 23:53

Jeetje, dat ziet er uit. Maar ik denk dat wat je nu doet heel goed is, een vochtig steriel wondmilieu creëren, en vooral zorgen dat het niet dicht gaat zolang er nog pus uit komt. (is het een rode of gele wond, dat is op de foto niet goed te zien.)

Als de wonde niet meer ontstoken is, dan zou ik ook kiezen voor L-mesitran.

Je kunt een humaan infuusnaaldje, zonder de naald (snap je wat ik bedoel) dus alleen de canule goed gebruiken om overal goed te kunnen spoelen.

Heel veel sterkte hiermee