Koker paard opgezet en jeukt erg

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
xTweetyx

Berichten: 1313
Geregistreerd: 15-02-10
Woonplaats: Oosterhout

Koker paard opgezet en jeukt erg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-08-18 19:45

Wie o wie kan mij helpen.

Ik heb een 24 jarige pony die sinds 6 a 7 weken veel jeuk heeft aan zijn koker.
7 weken geleden was ik aan het rijden. Na ongeveer 2 minuten draven begon hij erg veel te zwiepen met zijn staart tussen zijn benen door en wilde steeds stilstaan. Wanneer hij stilstond, ging hij trappen naar zijn buik. In eerste instantie dacht ik dat er een daas of een ander beest zat dus ben afgestapt om te kijken wat er was. Er was niets te zien of te voelen dus ben gaan stappen omdat het tweede wat in mij opkwam, koliek was. Uiteindelijk ging ik met mijn hand langs zijn zaakje en merkte dat het heel veel jeukte. Hij tilde zijn been op op zijn hondjes zodat ik er beter bij kon.
Die dag heb ik gekoeld en vervolgens weinig aan gedaan. Het was dik maar niet warm.

De dagen erna heb ik aangekeken hoe dik het was, temperatuur opgenomen maar die was niet te hoog. Na enkele dagen heb ik de dierenarts op stal gevraagd om erna te kijken. Die gaf hydrocortiderm mee om te smeren. De dierenarts dacht dat het mogelijk een ontsteking was of gestoken was door iets.
Dit is een week gesmeerd maar daarna begon het stampen tijdens het rijden weer.

Vervolgens ben ik 4 weken geleden op vakantie gegaan waardoor hij een weekje rust had. De koker was al een stik minder opgezet maar, zoals onderstaande foto, nog wel opgezet. De koker heb ik al verschillende keren schoon gemaakt met water. Dan komt er veel vuil mee, grijze stukjes etc. Normaal gesproken slaat hij als ik alleen maar kijk naar zijn koker, laat staat er aan zitten. Maar sinds die jeuk, lijkt t alsof hij wilt dat ik t schoon maak.

Afgelopen week heb ik 3 keer willen rijden waarna hij, na ongeveer een half uurtje weer begon met zwiepen met de staart. Heeft er iemand tips of een iemand dit ook mee gemaakt?
Maandag ga ik een andere dierenarts bellen voor een afspraak want ik merk dat het voor hem niet prettig meer is met rijden.

Afbeelding

Afbeelding

...


miesnaom
Berichten: 822
Geregistreerd: 08-04-14

Re: Koker paard opgezet en jeukt erg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 19:48

Zou het goed schoonhouden. Kan hij wel uitschachten?

Naomie

cissy

Berichten: 19799
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 19:49

Ga je bij schoonmaken ook helemaal naar binnen om te checken op bonen?

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl

xTweetyx

Berichten: 1313
Geregistreerd: 15-02-10
Woonplaats: Oosterhout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-08-18 19:53

Hij laat zijn piemel er niet uit zakken helaas. Dat doet hij op stal wel na het schoonmaken maar zodra ik de deur open doe, is hij er al weer in. Er hangen er wat vellen aan maar niet heel veel.

Ik kan redelijk ver met mijn hand naar binnen maar weet zelf niet tot hoever ik kan. Alles wat ik voel zijn stukken vuil wat soort van ophoopt en bolletjes worden.
Het jeukt ook aan de buiten kant want als ik met een natte doek langs de zijkant wrijf, vind hij dat ook fijn. Het zelfde als wanneer ik het binnen in schoon maak.

...

Xyris

Berichten: 9442
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Koker paard opgezet en jeukt erg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 20:01

Die bolletjes zijn bonen, dus ik gok zo dat die irriteren en inmiddels een ontsteking hebben veroorzaakt. Even die bonen eruit laten halen en kijken of het beter wordt, desnoods even de DA erbij halen.

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

NNikki
Berichten: 243
Geregistreerd: 09-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 20:12

xTweetyx schreef:
Hij laat zijn piemel er niet uit zakken helaas. Dat doet hij op stal wel na het schoonmaken maar zodra ik de deur open doe, is hij er al weer in. Er hangen er wat vellen aan maar niet heel veel.

Ik kan redelijk ver met mijn hand naar binnen maar weet zelf niet tot hoever ik kan. Alles wat ik voel zijn stukken vuil wat soort van ophoopt en bolletjes worden.
Het jeukt ook aan de buiten kant want als ik met een natte doek langs de zijkant wrijf, vind hij dat ook fijn. Het zelfde als wanneer ik het binnen in schoon maak.

Ken enkele mensen die paard door dierenarts laten verdoven zodat ze ontspannen en gaan uitschachten, misschien is dat een optie?
Dan kan dierenarts hem in ieder geval goed schoonmaken, en kijken wat er aan de hand is.

knollentuin
Berichten: 10372
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 20:44

Xyris schreef:
Die bolletjes zijn bonen, dus ik gok zo dat die irriteren en inmiddels een ontsteking hebben veroorzaakt. Even die bonen eruit laten halen en kijken of het beter wordt, desnoods even de DA erbij halen.


De bonen zitten op de voorkant van de penis in een vouw of plooi van de huid, hier kan je even goed naar zoeken ts, de troep die in de schacht zit is opgehoopt huidvet

nee ik heb geen dyslectie, wel autocorrect!!

Jet

Berichten: 11941
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 20:49

Je kan hem zelf ook licht sederen met een sedatiemiddel dat je inbrengt als een wormenkuur, of onder de tong met zo'n zelfde soort spuit. Dan een half uurtje wachten en de kans is heel groot dat hij dan uitschacht. De boon zit trouwens voorin de koker aan de voorkant, die kan ook veel ongemak veroorzaken.
Zie je hem wel plassen en gaat dat normaal? Is het een normale straal, normale kleur, plast hij niet vaker dan normaal, drinkt hij meer dan normaal?
Best veel vragen ook ineens, maar wie weet, komen we zo wel weer verder.

Edit: die je onder de tong geeft is Domosedan, de andere heet Tranquigel, beide zijn verkrijgbaar via de dierenarts.
Laatst bijgewerkt door Jet op 17-08-18 20:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet

Paardenfann4
Berichten: 1313
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Re: Koker paard opgezet en jeukt erg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 20:53

Kan ook een reactie op een insect zijn. Mijn paard heeft dat ook gehad. Dat was na ongeveer 2 weken weer weg. Ik heb de koker dagelijks gekoeld en een paar keer gewassen met teerzeep. Maar zolang hij zo'n dikke koker heeft zou ik er niet op gaan rijden. Hij heeft er duidelijk last van.


janouk
Blogger

Berichten: 17812
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Koker paard opgezet en jeukt erg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 05:07

Uitschachten kan je ook helpen door je handen op het SI gewricht te leggen terwijl je paard zijn hooi eet van de grond..
En te wachten en rustig te ontspannen. Niet duwen.
Na een paar minuten zal het paard zijn spieren ontspannen en uitschachten.

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

xTweetyx

Berichten: 1313
Geregistreerd: 15-02-10
Woonplaats: Oosterhout

Re: Koker paard opgezet en jeukt erg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-08-18 08:06

Knollentuin: Ik denk dat het inderdaad opgehoopt huidvet is. Het ziet er niet uit als een ontsteking, denk ook niet dat dat er zit.

Jet: Hij plast bijna altijd als ik hem uit de wei pak, dat is nog steeds. Verder zie ik nooit dat hij drinkt en nu ook dus niet. Extra plassen doet hij niet.

Paardenfann4: Wij dachten ook dat t van een insect was maar dan duurt t geen 7 weken voordat de jeuk weg is. Zijn koker is niet absurd dik meer maar na een half uurtje rijden laat hij duidelijk merken dat t veel jeukt.

...

Shalimar

Berichten: 1504
Geregistreerd: 24-01-09

Re: Koker paard opgezet en jeukt erg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 08:41

Kan het niet een hertenluisvlieg zijn of zijn geweest, dat ie er misschien nog zit? Mijn pony heeft een keer zo'n beest gehad, heel irritant, onzichtbaar en razend snel. Misschien dan eens helemaal wassen (wellicht onder sedatie voor het uitschachten voor alle hoekjes :+ ) met een insectendodend middel?

https://www.bitmagazine.nl/welzijn/pani ... ieg/80641/

ellepel

Berichten: 47257
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 08:55

Die van mij heeft het soms ook wat,is het na beweging ook dunner?
Zou bij een 24 jarige niet zomaar met sedatie middelen aan de gang gaan,dit altijd onder begeleiding van een veearts doen.

Jij zegt jeuk en stampen,maar dat stampen kan ook komen door ander ongemak.
Ik vind ook het gebied boven de koker zelf dik ogen, is je pony momenteel wat aan de zware kant?
Kan zijn dat het op een of andere manier wat vocht vast houd, misschien handig om de dierenarts nogmaals een check up te laten doen.

xTweetyx

Berichten: 1313
Geregistreerd: 15-02-10
Woonplaats: Oosterhout

Re: Koker paard opgezet en jeukt erg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-08-18 10:10

Ellepel: Na bewegen is het iets dunner maar niet helemaal weg. Heel het zaakje wat er hangt, is inderdaad dikker. Het begon allemaal toen de temperaturen boven de 25 grade kwamen.

Iemand vermelden: Niet rijden zolang hij jeuk heeft. Dit is bijna geen optie aangezien ik nog op Z2 niveau met hem train en zodra hij meerdere dagen vrij krijgt van rijden, hij stijf wordt en weer moeite heeft met los te laten.
Gezien zijn leeftijd ga ik niet zomaar tranquigel of iets geven, dat doe ik al jaren niet meer.

...

ellepel

Berichten: 47257
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 11:15

Die van mij heeft er last van dat het dikker word als hij te weinig beweegt(is 26) ..ook al staat hij gewoon buiten...
Een en ander hangt vaak wel samen met de hoeveelheid gras die hij krijgt.
Op ruwvoer is er minder last van.
Is er wat veranderd in de voeding?

xTweetyx

Berichten: 1313
Geregistreerd: 15-02-10
Woonplaats: Oosterhout

Re: Koker paard opgezet en jeukt erg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-08-18 12:40

Er is niets veranderd in de voeding. Enige wat veranderd is, is t gras op te wei natuurlijk. Hij staat elke dag buiten vanaf 8 uur tot 15:00

...

JoyCiej007

Berichten: 17409
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 12:51

Ik weet van een paard van iemand die ik ken, die dit onlangs ook heeft gehad.
Na uitgebreid DA onderzoeken bleek het vermoeden te kloppen;

Ze hadden een kuur zandweg gedaan, en dit paard bleek daar op deze manier allergisch op te reageren.
Andere paard had nergens last van.

T is maar een hersenspinsel hoor.

Dropneus95

Berichten: 785
Geregistreerd: 17-03-12

Re: Koker paard opgezet en jeukt erg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 13:04

Hier een tinker met een dikke koker. Zijn piemel is ook altijd vies. Na onderzoek is gebleken dat er een kleine tumor op z'n piemel zit. Het groeit heel langzaam en daar is ook verder niks aan te doen. Hij is 22 en kan er verder oud mee worden dus we laten het zo. We maken het elke dag schoon met water en glijmiddelen zodat er minder in blijft plakken. Hij vindt het heerlijk als we dat doen :')

~ Enjoy the little things, Carpe diem ~


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: daydream, GrapeshotBot, Jet en 33 bezoekers