D- pony loopt niet goed

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Hippo4
Berichten: 57
Geregistreerd: 05-08-17

Re: D- pony loopt niet goed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-18 14:27

Zover ik kan beoordelen wel


Hippo4
Berichten: 57
Geregistreerd: 05-08-17

Re: D- pony loopt niet goed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-18 14:32

Maar Eric denkt nu aan de voorkant, Duitsland rechtsachter. Ik ben het spoor bijster.
Met onderzoek aan de voorkant zou hij diagnose kunnen stellen.?

Raamzicht
Berichten: 1370
Geregistreerd: 11-01-13

Re: D- pony loopt niet goed

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 14:44

Problemen van rechtsachter kunnen uit de hals komen. Lijkt erop dat Eric Bergman daaraan denkt?

Babootje

Berichten: 26024
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 14:51

Hippo4 schreef:
Eric bergman van smdc;
Heb de videos bekeken en je verhaal gelezen.
Voor mij uitsluiting hals ( en eventueel schouder elleboog) middels RX en echo.
Denk dat we dan diagnose kunnen stellen.
Scintigrafisch onderzoek op dit moment mi geen indicatie


Dit zou ik zeker een kans geven. Ik vind je pony achter niet echt slecht lopen.
De kreupelheid op de buigproef achter kan compensatiekreupelheid zijn. Dan is het logisch dat je op foto's daar niets vindt. Ik ben geen DA maar ik vind hem voor ook echt slechter, vooral op de linkerhand.

Babootje

Berichten: 26024
Geregistreerd: 25-06-05

Re: D- pony loopt niet goed

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 14:53

Hij was RA op de lage buigproef toch kreupel? of op de hoge?

N4N4
Berichten: 1092
Geregistreerd: 15-10-15

Re: D- pony loopt niet goed

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 15:00

Super TS dat er snel reactie is vanuit de arts en kliniek , ook heel fijn om te merken dat je de pony toch een kans geeft ..

Mijn paard heeft halsartrose en merk dat dit echt wel invloed heeft op de gehele bovenlijn en zeker qua beweging in de benen

Wens je succes en blijf volgen

De allerliefste en het allermooiste paard van de hele wereld ... is de mijne :-)

Hippo4
Berichten: 57
Geregistreerd: 05-08-17

Re: D- pony loopt niet goed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-18 15:20

Ik weet niet of er een lage of hoge buigproef is. Hij heeft 1 buigproef gedaan.

Jet

Berichten: 11942
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 15:30

Goed dat je ze gemaild hebt en dat ze zo snel hebben gereageerd.

Ik zou als je het kan betalen toch voor het onderzoek naar Erik Bergman gaan. Ik persoonlijk zou het erg vervelend vinden om een pony te laten lopen met een probleem terwijl je niet weet wat de oorzaak is. Doe je er goed aan om oefeningen te doen, is longeren goed, is fysio o.i.d. goed in dit specifieke geval? Dat kom je alleen aan de weet als je weet wat er mis is...
Maar goed, ik snap heel goed dat geld een rol gaat spelen!

Succes met verder denken en beslissingen nemen, ik vind het super dat je ons zo op de hoogte blijft houden.

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet

Babootje

Berichten: 26024
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 16:15

Hippo4 schreef:
Ik weet niet of er een lage of hoge buigproef is. Hij heeft 1 buigproef gedaan.


je hebt een hoge buigproef voor knie/spronggewricht en een lage voor de voet/kogelgewricht. Achter en voor.
Als hij maar 1 buigproef heeft gedaan vind ik dat een slechte zaak, want dan is het beeld onvolledig.
Hij moet er 8 doen. 2 voor ieder been.

Hippo4
Berichten: 57
Geregistreerd: 05-08-17

Re: D- pony loopt niet goed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-18 16:48

Tja...daar heb ik geen verstand van. Zal mijn dierenarts ook nog eens vragen.
Onderbeen is uitverdoofd dus daar zit het niet.

Kendra

Berichten: 8713
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: D- pony loopt niet goed

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 17:06

Buigproef in een officiële keuring is 1 per been.
Voet, knie en sprong worden tegelijk gebogen.
Daarom ziet het er ook zo spastisch uit...

Babootje

Berichten: 26024
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 17:54

Kendra schreef:
Buigproef in een officiële keuring is 1 per been.
Voet, knie en sprong worden tegelijk gebogen.
Daarom ziet het er ook zo spastisch uit...


Bij mijn DA niet. 2 per been. Hoge en lage.
Overigens was het bij TS geen keuring maar kreupelheidsonderzoek

Hippo4
Berichten: 57
Geregistreerd: 05-08-17

Re: D- pony loopt niet goed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-18 18:25

Antwoord van Erik;
Ik denk voorkant zeker onderzoeken en uiteraard volgens anamnese ook achter ( eventueel echo hals/ bekken)

Nu noemt hij ook bekken erbij...dus echo en XR hals/elleboog/bekken/schouder.

Dat is dan al een heleboel.

MyWishMax

Berichten: 25056
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: D- pony loopt niet goed

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 18:30

Mijn ervaring is dat hij absoluut niet meer doet als nodig. Mijn paard met halsproblemen liep ook op 1 achtereen niet lekker bij buigproef. Bij hen was het zenuwschade.

Het is eventueel ego van bekken en hals he? Ze beginnen gewoon met normaal kreupelheids onderzoek, wat ook gefilmd wordt. Naar aanleiding daarvan gaan ze verder zoeken, dus het is niet perse en en en.

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 16 PR 227,5
[RIJ-ITP] Flow tijdens training

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 19:11

Hippo4 schreef:
Dat is dan al een heleboel.


Het is logisch dat er bij zo'n onduidelijk beeld onderzoek gedaan moet worden. Ze beginnen uiteraard met kreupelheidsonderzoek en vanuit daar bekijken ze, wat het meest logisch is. Ze gaan niet in het wilde weg maar wat scannen of op de foto zetten.

Jet

Berichten: 11942
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 19:41

Juist door hun kennis en jarenlange, uitgebreide ervaring ( van zowel Erik Bergman als Frans van Toor) van het bewegingsapparaat zien ze vaak al tijdens het kreupelheidsonderzoek waar ze wat van willen nemen qua echo('s) of röntgenfoto('s). Dat beperkt dan wel de kosten weer. Het filmen van het kreupelheidsonderzoek ( in elk geval de stap en drafstukken) vind ik super. Dat komt bij Erik vandaan, die deed dat voorheen ook al. Dat maakt vergelijken als je weer eens terug gaat veel makkelijker.

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet

MyWishMax

Berichten: 25056
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 20:11

Jet schreef:
Juist door hun kennis en jarenlange, uitgebreide ervaring ( van zowel Erik Bergman als Frans van Toor) van het bewegingsapparaat zien ze vaak al tijdens het kreupelheidsonderzoek waar ze wat van willen nemen qua echo('s) of röntgenfoto('s). Dat beperkt dan wel de kosten weer. Het filmen van het kreupelheidsonderzoek ( in elk geval de stap en drafstukken) vind ik super. Dat komt bij Erik vandaan, die deed dat voorheen ook al. Dat maakt vergelijken als je weer eens terug gaat veel makkelijker.


Inderdaad :j Die filmpjes hebben er bij ons ook voor gezorgd dat we konden vergelijken en daardoor heel gericht konden zoeken en behandelen toen er een vergelijkbaar beeld terug. Scheelde en een hoop tijd, een hoop ellende die we bij vorige da wel hadden gehad en daarbij ook geld.

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 16 PR 227,5
[RIJ-ITP] Flow tijdens training

Kendra

Berichten: 8713
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 21:20

Toch denk ik dat even pas op de plaats wel belangrijk is.
Het is onze ervaring dat vage klachten niet altijd leiden tot een heldere diagnose en dat - als er wel een diagnose is - er niet altijd een adequate behandeling mogelijk is. En dan ben je dus 1000 euro verder en weet je dat je paard alleen maar geschikt is als grasmaaier..
Vergeet niet dat de beste klinieken de beste apparatuur hebben en die ook willen gebruiken...
Als het om een duur sportpaard gaat zou ik dat overwegen, maar bij de pony van TS zou ik eerst wel heel goed nadenken. Het kost je zo een pony er bij.
Ik zou in ieder geval heel goed overleggen wat ze willen onderzoeken en wat de dierenartsen - op basis van hun kennis en ervaring - als mogelijke uitkomsten zien.

Oliiviia

Berichten: 1312
Geregistreerd: 24-08-09
Woonplaats: Putte (BE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 07:31

Hippo4 schreef:
Antwoord van Erik;
Ik denk voorkant zeker onderzoeken en uiteraard volgens anamnese ook achter ( eventueel echo hals/ bekken)

Nu noemt hij ook bekken erbij...dus echo en XR hals/elleboog/bekken/schouder.

Dat is dan al een heleboel.


Ik weet niet of je mijn eerdere reactie hebt gelezen, maar ik deel de mening van de andere arts.
Heel leuk allemaal foto's en echo's maken, maar in the end heb je zr waarschijnlijk weinig aan.
Als de pony nu artrose zou hebben in de hals, valt daar weinig aan te doen zeker omdat er al zo'n lange periode is over gegaan.
Dus ik zou toch echt even voor jezelf nadenken hoever je in deze onderzoeken wil gaan en wat vooral je plannen in de toekomst zijn met dit dier.
Veel succes alleszins want het lijkt mij een moeilijke beslissing :(:)

viewtopic.php?f=217&t=1588307
Whoever said money can't buy happiness never owned a horse

suikermeisje

Berichten: 8340
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 07:56

Hippo4 schreef:
De pony blijft sowieso bij ons, wel een dure gezelschapspony helaas. Voordat ik ze helemaal afschrijf als rijpony wil ik toch iets meer doen. in ieder geval gaan met haar oefenen om de achterhand wat aan te sterken, alvorens we weer gaan denken aan rijden. In de paardenwereld kan je oneindig je geld kwijt, dat is niet zo moeilijk. Maar ik kan het maar 1x uitgeven.


Ik ben in Utrecht geweest bij den hoek. Is nog relatief goedkoop. Met best veel medicatie was ik €300 kwijt. Vind ik nog meevallen als je kijkt hoeveel een gewone da ook al kost.

Dakar Utopia (v. Cartano) Intermediair I +1

Hippo4
Berichten: 57
Geregistreerd: 05-08-17

Re: D- pony loopt niet goed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-18 08:08

Ik vind het lastig. Om er echt achter te komen wat het is, als dat al mogelijk is, ben je honderden euro's verder. Mogelijke behandeling voor dit probleem acht ik eerlijk gezegd wel minimaal.
Maar het voelt wel erg onbevredigend.
Ik zou ook willen weten in hoeverre ze pijn heeft, da in Duitsland zegt van niet bij in de wei lopen.Zou ook wel willen weten of ze (minimaal) belastbaar is. Bv stapritjes in het bos.
Het is een merrie, dus is een veulen evt mogelijk.
Zonder diagnostiek zullen deze vragen moeilijk te beantwoorden zijn.
Er staan bij nog wat mensen vragen uit, dan maar iets beslissen, moeilijk hoor.
(Rustig op zoek naar een pony voor mijn dochter..pff)

Kendra

Berichten: 8713
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: D- pony loopt niet goed

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 08:31

Dit zijn ook moeilijke besluiten. Want de kans dat er niet echt iets uit alle onderzoeken komt is gewoon wel reëel....Geld zou ik liever besteden aan een nieuwe pony.

Of deze pijnvrij is kun je ook zien; is ze vrolijk, staan de ogen helder, hoe loopt ze. Samen met het oordeel van de da moet je dan maar vertrouwen dat het zo is, meer zekerheid krijg je niet.
Als je zo'n pony verkoopt loop je een enorm risico, zeker weten dat iemand er toch mee aan de gang gaat. Maar als je d'r zelf houdt, zou ik gewoon een stapritje proberen. Kijken hoe het gaat en vooral hoe ze zich de volgende dagen houdt.
Ik zou niet met deze merrie gaan fokken, dat moet je alleen doen als je zeker weet dat er geen erfelijke factoren zijn. Er zijn al (meer dan) genoeg pony's en paarden waar wat aan mankeert...

Hippo4
Berichten: 57
Geregistreerd: 05-08-17

Re: D- pony loopt niet goed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-18 09:12

Nee, fokken zou ik echt nooit doen als ik geen zekerheid van erfelijkheid had. Maar uiteraard moet het lichamelijk ook mogelijk zijn voor onze pony.
Verkopen ga ik ook zeker niet doen idd omdat ze dan waarschijnlijk gewoon wordt ingezet en met leugens wordt door verkocht. Dat wil ik haar zeker niet aan doen, want dan gaan ze van hand op hand. In de paardenwereld bestaan helaas veel leugenaars.
Op dit moment zie ik geen moment dat ze pijn heeft. Ze is vrolijk, vriendelijk, ziet er top gezond uit. Beweegt zich prima in en rond de wei. Een bokje, krabben achter het oor, in de ochtend heerlijk uitrekken (door gestekte voorbenen zakken, billen achteruit), ff draven/galopperen met haar vriend, lekker rollen ect ect. Ze geniet van 24/7 buiten...

suikermeisje

Berichten: 8340
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Re: D- pony loopt niet goed

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 09:28

Dat je alle dure echo's niet laat doen snap ik. Zou ik ook niet doen. De holistische praktijk kijkt ook op andere manieren en kan je denk ik wel adviseren op een eerlijke manier wat je pony nog wel of niet kan.
Misschien geen diagnose, wel waar het eventueel vandaan kan komen.
Als je er geen vrede mee hebt niks te doen, zou ik die kosten nog durven nemen. Duizenden € kun je beter uitgeven aan een nieuwe pony.

Dakar Utopia (v. Cartano) Intermediair I +1

Lon
Berichten: 885
Geregistreerd: 29-01-02
Woonplaats: Utrecht

Re: D- pony loopt niet goed

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 09:44

Ik zie verschillende opmerkingen over kosten, maar de onderzoekskosten van een paar honderd euro zijn een schijntje vergeleken bij de kosten van het nog 25 jaar aanhouden van je pony als grasmaaier. Even een rekenvoorbeeld, ik weet natuurlijk niet wat je aan stalling betaalt: 25 jaar x 200 euro per maand x 12 maanden per jaar = 60.000 euro. Met dat bedrag in gedachten zou ik juist wél precies willen weten wat er aan de hand is.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Jacquelinee_, Kirrietje, Rose_Sonny, senna21, Trendiction en 36 bezoekers