D- pony loopt niet goed

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hippo4
Berichten: 57
Geregistreerd: 05-08-17

Re: D- pony loopt niet goed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-18 11:20

Ja dat klopt. Hoge kosten voor een grasmaaier. Ze loopt bij ons aan huis. Zou dan gezelschap worden van evt nieuwe pony. Na alle info lijkt het er wel op dat ze uiteindelijk toch niet geschikt is als rijpony, dus alsnog grasmaaier zou zijn...

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 11:26

suikermeisje schreef:
Ik ben in Utrecht geweest bij den hoek. Is nog relatief goedkoop. Met best veel medicatie was ik €300 kwijt. Vind ik nog meevallen als je kijkt hoeveel een gewone da ook al kost.


Mag ik vragen wat ze dan gedaan hebben en wat voor medicatie je gekregen hebt?

Lon
Berichten: 886
Geregistreerd: 29-01-02
Woonplaats: Utrecht

Re: D- pony loopt niet goed

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 11:46

TS, ik herken je twijfel. Uiteindelijk is de vraag of jij de komende jaren elke dag voor je pony kunt zorgen zonder dat het aan je knaagt dat je niet precies weet wat er aan de hand is.
Als dat niet zo is, dan kan je haar prima laten staan zoals de dierenarts zegt. Af te zien aan de foto's en filmpjes heeft ze het uitstekend bij jullie.
Als het wel aan je knaagt, inladen en naar het SMDC. Diagnoses stellen is hun tak van sport, als zij het niet helder krijgen kan een andere kliniek het waarschijnlijk ook niet. Als je vragen hebt over de kosten kun je ze een kosten indicatie vragen, dan weet je vooraf waar je aan toe bent.

Raamzicht
Berichten: 1370
Geregistreerd: 11-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 11:49

Hippo4 schreef:
Ja dat klopt. Hoge kosten voor een grasmaaier. Ze loopt bij ons aan huis. Zou dan gezelschap worden van evt nieuwe pony. Na alle info lijkt het er wel op dat ze uiteindelijk toch niet geschikt is als rijpony, dus alsnog grasmaaier zou zijn...


Is dat niet te snel geconcludeerd? Bergman schijnt niet te denken dat ze alleen grasmaaier kan worden? Ik zou het traject met SMDC een kans geven. Mijn paard had ook een raar loopje achter, het kwam ook uit de hals, dat is gewoon goedgekomen na een behandeling daar. En dan ben je misschien 300 Euro verder maar heb je wel een rijdbare pony nog voor hoprlijk vele jaren. Ik zeg niet dat het niet anders kan aflopen, maar wellicht de moeite waard om nog te investeren in 1 second opinion (je kunt met jezelf en artsen evt een max bedrag afspreken?). Zonde om zo jong "af te schrijven"?

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 14:50

Even een voorbeeld van een paard erbij nemen... Paard bij ons op stal kreeg een trap precies op zijn spronggewricht, recht van achteren. Diepe nare snee. Plaatselijke kliniek erbij, er is het nodige aan gedaan, maar het paard bleef niet goed lopen. Conclusie van de kliniek was: weidepaard, maar waarschijnlijk betekent dat alsnog naar de eeuwige groene weides. Gooi maar een half jaar op het land. Na dat half jaar geen verandering, paard werd alleen erg lastig te begaan, dus we zijn er een paar dagen mee bezig geweest voordat hij weer een halster om kon... Inmiddels was het een jaar na de trap van het andere paard.
Toen besloot de eigenaar toch voor een second opinion naar de kliniek in Wolvega te gaan ( 1 1/2 uur rijden bij ons vandaan). Daar kreeg het paard weer een kreupelheidsonderzoek en na een uitgebreide echo bleek dat de achillespees boven het spronggewricht beschadigd was. Ze had twee mogelijkheden van inspuiten die allebei een kans van slagen hadden. De goedkoopste was rond de € 700,00, de duurdere was rond de € 1.000,00. Eigenaar ging voor de minst dure oplossing, als dat niet zou werken, zou optie twee alsnog kunnen. Na een periode van revalidatie doet het paard alles weer, er wordt mee gesprongen, crosstrainingen, dressuur, buiten rijden, van alles dus.
Conclusies: bij sommige blessures kan er na een jaar dus nog behandeld worden. En wat de ene kliniek niet ziet, kan de ander weer wel vinden.

Je moet je wel bedenken dat deze pony dus nog best jong is en betere kansen op herstel heeft dan een oudere pony. Weidegang wil dus niet zeggen dat het verbetert, soms wel, maar vaak niet. Een steuntje van bepaalde medicatie kan zomaar het verschil maken. Zo'n pony kan op deze manier zomaar 25 worden. Het zou toch jammer zijn als ze daarvan 19-20 jaar grasmaaier is, als ze ook nog zeker 15 rijdbare jaren zou kunnen hebben. Ik denk toch dat ik haar die kans zou geven en jouw kind daarmee dus ook. Je kan ze in elk geval het kreupelheidsonderzoek laten uitvoeren en daarna in gesprek gaan over hoe en wat verder en wat de kosten van een eventuele behandeling zullen zijn. Als je er een nieuwe pony bij moet kopen kost dat ook niet niks en ik verwacht dat je die nu wel zal laten keuren ( door een dierenarts die jij aanwijst) voordat je die koopt, dus die kosten komen daar ook nog bij.

Hippo4
Berichten: 57
Geregistreerd: 05-08-17

Re: D- pony loopt niet goed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-18 15:08

Ik overweeg wel een 2opnion...bij smdc. (Denk..denk)

JustLizz
Berichten: 1299
Geregistreerd: 11-01-11
Woonplaats: Dongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 20:46

Hippo4 schreef:
Ik overweeg wel een 2opnion...bij smdc. (Denk..denk)


Ik snap heel goed je twijfel, maar bij zo'n jonge pony en deze vage klachten zou ik zelf toch voor een second opinion bij SMDC gaan.

Zoals iemand hiervoor al schreef, ze zijn daar echt super kundig met vinden waar iets vandaan komt en vaak zijn er allerlei mogelijkheden (ook goedkopere) om te behandelen en wellicht is het iets relatief eenvoudigs en is ze daarna weer gewoon bruikbaar als rij/sport pony.

En je kunt daar prima je budget aangeven en wat wel/niet haalbaar is. Uit het bericht van Erik maak ik ook niet op dat hij meteen denkt dat de pony afgeschreven is..

Rubs

Berichten: 510
Geregistreerd: 29-03-11
Woonplaats: Zaanstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 12:27

Ik zou het ook nog niet opgeven, maar al die peperdure onderzoeken, daar zou ik ook terughoudend in zijn, al zijn velen het daar niet mee eens. Is de osteo ook DA? Hoe vaak is de osteo geweest? Is de zadelmaker wel een goede, bijv. MSFC gecertificeerd? En zijn de adviezen van de zadelmaker wel opgevolgd? Zeggen dat het niet uit de rug zou komen vind ik vreemd. Verder rustig opbouwen met goede grondwerkoefeningen en rechtrichtoefeningen. Sterkte!

Hippo4
Berichten: 57
Geregistreerd: 05-08-17

Re: D- pony loopt niet goed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-18 11:48

De osteo is 1x geweest, vond ook niet iets echt bijzonders. Is geen da. De zadelmaker staat goed aangeschreven. (Saddlematch). Het zadel ligt goed.
Ik moet weer ff gaan sparen voor vervolgonderzoek. Mijn eigen dierenarts zegt dat het te kort door de bocht is, dat er niks aan te doen is. Ze hadden verder naar boven moeten uit verdoven, maar dat hebben ze niet gedaan ivm veiligheid denk ik. Gedoe aan haar achterbenen vindt ze niet zo fijn. Maar echt lelijk daarop vind ik ze ook niet, maar ja. Zij zegt, kan een chip zijn of peesblessure...want flinke pees kan ook 1jr tot 1.5jr duren.
Ik blijf een beetje met haar aan de gang, heel rustig. Wandelen enzo. Later opnieuw onderzoek...