Mening luchtzuigband

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Bobette
Berichten: 18
Geregistreerd: 07-08-18

Mening luchtzuigband

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-18 15:36

Hoi iedereen,

Mijn paard luchtzuigt als ze op stal staat, ze staat zoveel mogelijk buiten maar als het vriest of keihard regent etc. staat ze wel op stal. Ze zuigt dus lucht en redelijk veel. Nu heeft mijn bekapper een paard gehad die haar dat ook deed en bij haar merrie zorgde dat voor veel problemen, ze had nauwelijks nog tanden en ik denk dat er ook iets met haar maag/longen ofzo mis was. Zij raadde me aan om een luchtzuigband te proberen wanneer ze op stal staat. Langs de ene kant zou ik dit liever niet doen omdat ze dus zo weinig op stal staat en het enkel op stal doet waardoor het dus nu nog geen problemen geeft. Maar langs de andere kant wil ik het wel graag doen als ik hoor wat voor problemen eruit kunnen voortkomen al zie ik ze misschien liever zonder. Met de winter voor de deur zal ze waarschijnlijk veel vaker op stal staan. Ik heb ook al geprobeerd met een speelbal enz om eventueel afleiden te geven maar ze is hier niet echt geintereseerd in. Wat zouden jullie doen? Een luchtzuigband kopen of niet?


knollentuin
Berichten: 10386
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Mening luchtzuigband

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 15:40

Niet doen, nooit! Iets doen aan de Oorzaak- waarom zuigt je paard lucht, verveling ooit zichzelf aangeleerd en gewoonte geworden ,of lichamelijk ongemak? Een luchtzuigband is kwelling, het voorkomt dat je paard het kan doen maar voelt je paard zich daar happy bij? Ik denk t niet, voldoende afleiding, in de paddock met vriendjes en ruwvoer, veel ruwvoer. Lees jezelf in over luchtzuigen

nee ik heb geen dyslectie, wel autocorrect!!

0000
Berichten: 5471
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 15:42

Een luchtzuigband kan helpen maar dan is het een absoluut vereiste dat je paard met de band om ook niet meer probeert om te blijven zuigen. Dat ze dus snappen dat het dan niet gaat en zich erbij neerleggen. Risico is dat ze mogelijk ander gedrag gaan vertonen dus dit is naar mijn mening ook alleen een optie als ze alleen nog zuigen uit gewoonte/verslaving maar de reden ervan (slecht management, stress, in ieder geval de reden dat ze ooit begonnen zijn) inmiddels verdwenen is. Is dat probleem er nog zullen ze dat toch op een andere manier gaan uiten die misschien wel problematischer is dan het luchtzuigen...denk er dus goed over na of je die gok wil nemen en kijk kritisch naar hoe je paard nu in zijn vel zit.

Bij paarden die ondanks de band gewoon door blijven zuigen is het echt een no-go, daarmee kunnen ze de boel aan de binnenkant enorm beschadigen!

REVALIDATIE & TRAINING
Eerlijk opleiden met rust, geduld en kennis van biomechanica. Fysiek en mentaal gezonde paarden voor een langdurige sportcarrière.

riegje
Berichten: 842
Geregistreerd: 14-05-09

Re: Mening luchtzuigband

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 15:55

hang een slowfeeder op, of iets anders, vooral zoek uit waarom ze luchtzuigt. Maar geen luchtzuigband. dat lost het probleem in ieder geval niet op.

Brainfail

Berichten: 1438
Geregistreerd: 24-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 16:02

Ik heb wel enkel op stal zoon band omdat mijn paard dit uit verveling doet en als hij die band om heeft niet meer. (band is ookalweer 6 jaar oud dus is al helemaal opgerekt Maar het gaat nu meer om het idee dat ie hem om heeft)

Hij gaat er alleen doorheen zuigen als hij veel stress heeft maar dat is alleen als hij niet genoeg beweging krijgt en niet genoeg eten.

Ik ben ipc niet voor en niet tegen het is echt paard afhankelijk of het nut heeft.

Als je er een besluit aan te schaffen raad ik je wel een volledig leren aan. (die voor en achter de oren langsgaat.

Spoiler:
Life is a dick, sometimes it gets hard for no reason.

Boras
Berichten: 9946
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 16:08

Doe bij jezelf eens zo een band om.

Elisa2

Berichten: 37032
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Mening luchtzuigband

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 16:24

Nee niet doen, je kunt het strottenhoofd er heel erg mee beschadigen.

Bekleed de luchtzuigplekjes met rubber tegen slijtage van de tanden, en ga het management aanpassen. Veel luchtzuigers hebben maag/ darmproblemen.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Zoe_97

Berichten: 9449
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 16:29

Heel veel mensen zijn dus volledig anti, wat ik erg jammer vind. Ze gaan zonder verdere info moord en brand schreeuwen als je het gebruikt.
Ik heb het wel gebruikt en ben zeer tevreden geweest (zo’n volledig lederen, niet een metale). Onderzoek natuurlijk eerst op maagzweren en zoek de oorzaak.
Waarom ik het gebruikt heb?
Mijn paard was 2 jaar zwaar verwaarloost toen ik hem kreeg. 24/7 in een stal en enige voer wat hij kreeg was een zak wortelen. Hier heeft hij dus beginnen luchtzuigek. Bij mij heeft het maanden geduurd voordat hij terug gezond was. Helaas zoog hij zelfs op de weide lucht. Het was echt een gewoonte geworden. Hij heeft toen een tijd met een band gestaan. Ondertussen bijna 10 jaar verder en nooit meer lucht gezogen. Zijn patroon was doorbroken en dat was voor hem voldoende.

Mystic Realms Border Collies
http://www.mysticrealms.be

Bobette
Berichten: 18
Geregistreerd: 07-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-18 16:32

knollentuin schreef:
Niet doen, nooit! Iets doen aan de Oorzaak- waarom zuigt je paard lucht, verveling ooit zichzelf aangeleerd en gewoonte geworden ,of lichamelijk ongemak? Een luchtzuigband is kwelling, het voorkomt dat je paard het kan doen maar voelt je paard zich daar happy bij? Ik denk t niet, voldoende afleiding, in de paddock met vriendjes en ruwvoer, veel ruwvoer. Lees jezelf in over luchtzuigen



Ik heb ze nog maar 2 maand dus ik weet zigenlijk vrij weinig over of ze het vroeger deed/ hoe ze er toen mee begonnen is. Ze staat nu op een wei met extra hooi samen met een ander paardje en dan doet ze het helemaal niet. Enkele op stal maar 24/24 in de winter is 24/24 buiten niet mogelijk

Boras schreef:
Doe bij jezelf eens zo een band om.


Liever dat dan dat mijn paard niet meer zou kunnen eten omdat ze geen tanden meer heeft.

riegje schreef:
hang een slowfeeder op, of iets anders, vooral zoek uit waarom ze luchtzuigt. Maar geen luchtzuigband. dat lost het probleem in ieder geval niet op.


In sommige gevallen lost dat het probleem wel op (zoals bij mn bekapper). Maar ik ga inderdaad een slowfeeder kopen mede omdat ze haar hooi redelijk snel op eet. Ook ga ik de da mss eens bellen om te checken of het misschien met de maag te maken heeft.

Elisa2 schreef:
Nee niet doen, je kunt het strottenhoofd er heel erg mee beschadigen.

Bekleed de luchtzuigplekjes met rubber tegen slijtage van de tanden, en ga het management aanpassen. Veel luchtzuigers hebben maag/ darmproblemen.



Bedankt voor de tip, ik ga eens kijken of ik dr staldeur met rubber kan afkleven :)

0000 schreef:
Een luchtzuigband kan helpen maar dan is het een absoluut vereiste dat je paard met de band om ook niet meer probeert om te blijven zuigen. Dat ze dus snappen dat het dan niet gaat en zich erbij neerleggen. Risico is dat ze mogelijk ander gedrag gaan vertonen dus dit is naar mijn mening ook alleen een optie als ze alleen nog zuigen uit gewoonte/verslaving maar de reden ervan (slecht management, stress, in ieder geval de reden dat ze ooit begonnen zijn) inmiddels verdwenen is. Is dat probleem er nog zullen ze dat toch op een andere manier gaan uiten die misschien wel problematischer is dan het luchtzuigen...denk er dus goed over na of je die gok wil nemen en kijk kritisch naar hoe je paard nu in zijn vel zit.

Bij paarden die ondanks de band gewoon door blijven zuigen is het echt een no-go, daarmee kunnen ze de boel aan de binnenkant enorm beschadigen!



Ik ga zowiezo eens de da bellen om te checken of ze het niet doet vanwege een probleem met haar maag. Daarnaast ga ik de staldeur proberen afplakken met rubber zodat het haar tanden minder kwaad doet en hopelijk kan de da me dan zeggen wat het best is voor dr :) bedankt
Laatst bijgewerkt door C_arola op 15-08-18 22:27, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd met de wijzig knop

Amber_anne

Berichten: 6900
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Mening luchtzuigband

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 16:46

Ik zou idd al het medische eerst uitsluiten. Is het ook niet een mogelijkheid om naar een stal te gaan waar je paard wel 24/7 naar buiten kan ?

Boras
Berichten: 9946
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 16:49


Boras
Berichten: 9946
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 16:50

Bojacq schreef:
Boras schreef:
Doe bij jezelf eens zo een band om.


Liever dat dan dat mijn paard niet meer zou kunnen eten omdat ze geen tanden meer heeft.


Kom kom, je kunt ook verder kijken dan een band. Maar voor de paardeneigenaar wel een makkelijke oplossing ja. Die voelt er ook niets van.

caramellebel

Berichten: 208
Geregistreerd: 23-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 17:18

luchtzuigen is een stereotypie, en een stereotypie is een gedrag dat paarden of andere dieren gaan vertonen om met stress te kunnen omgaan. Er worden tijdens het uitvoeren van het gedrag endorfines vrijgesteld in de hersenen wat het paard zal doen ontspannen. Er is waarschijnlijk ooit een oorzaak geweest dat je paard langdurig stress heeft ervaren zoals bijvoorbeeld systematisch lang op stal staan of een medisch probleem waardoor hij deze stereotypie heeft ontwikkeld. In deze fase is het nog mogelijk dat wanneer je de stressor wegneemt je paard niet meer gaat luchtzuigen. Maar als de stress te lang aanhoudt word je paard er zogezegd 'verslaafd' aan en voert hij het gedrag ook uit als de oorzaak van de stress er niet meer is(er blijven ook endorfines vrijgesteld worden tijdens het uitvoeren en het bezorgt het paard dus een fijn gevoel). Het wil dus zeker niet zeggen dat je paard op dit moment nog stress ervaart, maar als dit wel zo is valt het probleem nog op te lossen door de stressor weg te nemen(een controle door een dierenarts sluit de medisch factor uit, verder als in de stal staan de stressor is kan hij natuurlijk best 24/7 buiten staan, maar daar moet je natuurlijk ook de mogelijkheid toe hebben).Het wegnemen van de mogelijkheid om het luchtzuigen uit te voeren zal opnieuw stress veroorzaken doordat je paard het niet meer kan uitvoeren en dus kan er opnieuw een stereotypie ontstaan. Echt een oplossing is er dus niet eens dat de stereotypie zich heeft vastgezet, tenzij je paard er er medische klachten van begint te krijgen zou ik dus geen luchtzuigband gebruiken. Je kan natuurlijk wel alles aan doen om er voor te zorgen dat het luchtzuigen geen klachten veroorzaakt zoals bv. rubber plaatsen op de plekken waar er wordt luchtgezogen voor de tanden te beschermen zoals al eerder vermeld werd.

JoukjeV

Berichten: 347
Geregistreerd: 12-02-09
Woonplaats: een prachtig plekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 07:43

Wij hebben een tochtborstel, die je normaal onder een deur in huis gebruikt, op de deur gezet. Tot nog toe gaat dat prima en zuigt hij niet meer.

Tink net oan juster, der feroarest neat mear oan. Hjoed moat it heve, want doe kinst noch neat mei moarn! (denk niet aan gister, want daar verander je niks meer aan, vandaag moet het gebeuren, want je kunt nog niks met morgen)

De bonte droom is over - Bedankt lieve Bas

ninne1

Berichten: 1233
Geregistreerd: 26-09-10
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 12:39

Ik heb ook een luchtzuiger, doet ze al langer dan 16 jaar inmiddels. Is bij haar echt een gewoonte.
Maar begin me nu toch wel wat zorgen te maken over haar voortanden. Die worden inmiddels wel steeds korter. Dus wil een veilige zuigplek maken aan de staldeur. Wat voor rubber kan ik dat het beste gebruiken? De staldeur is een schuifdeur, dus mag ook niet te dik zijn, en wil ook niet dat het giftig is.
Heb laats een stuk droogloopmat aan de deur gemaakt, dacht dat is wel stevig genoeg :o , maar paard het het binnen 1 dag al kapot gekregen.

_Reneee

Berichten: 5787
Geregistreerd: 24-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 16:19

Mijn tandarts heeft me verzekerd dat het voor de tanden niets uitmaakt. Die van mij zuigt al sinds hij
jaarling was, hij doet het wel minder maar blijft soms het staal vastpakken. Tanden heeft hij nooit gehad en daar heeft hij geen problemen mee, kauwen doen ze toch niet met hun snijtanden.

Ik zou nooit een luchtzuigband omdoen. Ik heb het een tijdje gedaan en naast dat het niet werkte, is het ook nog eens hartstikke zielig. Je verknalt heel het strottenhoofd en je paard krijgt alleen maar meer stress omdat hij niet kan zuigen. Die van mij is behandeld voor maagzweren en staat met onbeperkt ruwvoer. Dat helpt goed. Hij doet het nog maar af en toe.

De enige die er last van heeft ben ik, want ik vind het gewoon irritant. Maar dat is mijn probleem :+

bliksem38
Berichten: 25
Geregistreerd: 08-05-09

Re: Mening luchtzuigband

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 16:41

Je geeft aan dat je paard het hooi heel snel op heeft. Dat zou kunnen betekenen dat ze gewoonweg veel te weinig hooi krijgt en maagproblemen de oorzaak zijn. Helemaal omdat je zegt dat ze het op het land niet doet. Probeer haar eens op onbeperkt hooi. eventueel in een slowfeeder. zou zomaar de oplossing kunnen zijn.

Bobette
Berichten: 18
Geregistreerd: 07-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-18 16:46

bliksem38 schreef:
Je geeft aan dat je paard het hooi heel snel op heeft. Dat zou kunnen betekenen dat ze gewoonweg veel te weinig hooi krijgt en maagproblemen de oorzaak zijn. Helemaal omdat je zegt dat ze het op het land niet doet. Probeer haar eens op onbeperkt hooi. eventueel in een slowfeeder. zou zomaar de oplossing kunnen zijn.


Mijn paard kan blijven eten en eet haar letterlijk dood. Ze is redelijk zwaar en heefd de neiging om heel snel bij te komen. de vorige eigenaars hadden een eetpatroon’ dat goed werkte en dit zet ik verder. Ze staat dag en nacht op de wei met gras en krijgt daarnaast nog eens sochtends en savonds voldoende hooi bij dus ze krijgt wel voldoende te eten. Onbeperkt hooi is geen optie aangezien ze dan niet stopt met eten. Ik heb ondertussen een slowfeeder gekocht dus deze ga ik zeker proberen

Popstra
Berichten: 13711
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Mening luchtzuigband

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 17:25

Persoonlijk vind ik het ouderwets zo een luchtzuigband. Ik zie ook veel paarden die luchtzuigen hem niet om hebben. Men laat ze gewoon hun gang gaan.

Ik l*l niet met de wind mee nee...

KimD

Berichten: 20410
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 17:31

Bobette schreef:
bliksem38 schreef:
Je geeft aan dat je paard het hooi heel snel op heeft. Dat zou kunnen betekenen dat ze gewoonweg veel te weinig hooi krijgt en maagproblemen de oorzaak zijn. Helemaal omdat je zegt dat ze het op het land niet doet. Probeer haar eens op onbeperkt hooi. eventueel in een slowfeeder. zou zomaar de oplossing kunnen zijn.


Mijn paard kan blijven eten en eet haar letterlijk dood. Ze is redelijk zwaar en heefd de neiging om heel snel bij te komen. de vorige eigenaars hadden een eetpatroon’ dat goed werkte en dit zet ik verder. Ze staat dag en nacht op de wei met gras en krijgt daarnaast nog eens sochtends en savonds voldoende hooi bij dus ze krijgt wel voldoende te eten. Onbeperkt hooi is geen optie aangezien ze dan niet stopt met eten. Ik heb ondertussen een slowfeeder gekocht dus deze ga ik zeker proberen


Als ze het wilt worden van hooi moet ze toch echt kilo's en kilo's en kilo's wegvreten. Hooi kun je zo goed als onbeperkt voeren.

Je ontkent overigens alles.

Een luchtzuigband lost niks op, het bestrijd symptomen, het paard wilt wel nog zuigen, maar kan het dan niet meer.

Dat noem ik geen oplossing.

Ga op zoek naar een stalling waar het paard 24 uur per dag buiten kan lopen. Dat is voor de meeste luchtzuigers de beste oplossing.


Wat een hondenleven! Volg jij ons al?
Website; Vihaan Aditi - Border Collie / Smooth Collie
Facebook; Vihaan Aditi

Rubs

Berichten: 506
Geregistreerd: 29-03-11
Woonplaats: Zaanstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 11:47

Ik ga mee met wat eerder is gezegd; geen band, de meesten gaan daar dwars doorheen. Lekker naar buiten, ruimte en vriendjes, dat is wat paarden nodig hebben, dan zijn de meesten wonderbaarlijk genezen. En verminder je ook de kans op maagzweer in de toekomst. En moet het paard echt naar binnen, dan onbeperkt hooi in een fijnmazig (die met die knoopjes) slowfeedernet.

Amyyy

Berichten: 3497
Geregistreerd: 05-07-09
Woonplaats: Amersfoort

Re: Mening luchtzuigband

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 11:52

Tegen het slijten van de tanden: gewoon rubber bevestigen om de ijzeren plekken waar ze luchtzuigen, dan slijten de tanden niet.

❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: IASCrawler, Stp en 53 bezoekers