Vreemde ‘schuurplek’?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Bobette
Berichten: 18
Geregistreerd: 07-08-18

Vreemde ‘schuurplek’?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-18 12:10

Hallo,


Afbeelding


Afbeelding

Toen ik mijn paard kocht (enkele maanden geleden) zag ik dat ze een plek had ter hoogte van haar borst. Ik dacht eerst aan schimmel omdat ze dus van een stalling kwam waar wel meerdere paarden eens schimmel hebben. Ik heb toen vaak met betadinezeep gewassen en het goed verzorgt maar hij ging niet weg. Ik denk nu dat het een oude schuurplek ofzo is want hier staat ze 24/24 buiten en zie ik ze nooit schuren. Hij gaat niet weg en als ik haar borstel op die plaat word hij ‘witter’. Heeft iemand dit ook of weet je wat het is/ hoe je dit wegkrijgt?

Groetjes


CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 12:13

Schimmel gaat ook niet weg met betadine shampoo.. Daarnaast als je denkt dat je paard schimmel heeft moet je alles wat in aanraking is geweest met je paard daarna ontsmetten met een anti schimmel middel, ik gebruik altijd imaverol, maar er zullen vast meer middeltjes zijn. Betadine werkt daar helaas niet goed genoeg voor. Dus borstels singel dekjes hoofdstel peesbeschermers goed schoonmaken, ik gooide alles altijd in de was met imaverol ipv wasmiddel. Ook zorgen dat je daarna jezelf goed schoonmaakt voor je andere paarden aanraakt aangezien schimmel dus besmettelijk is ;)

Zou 2 a 3 dagen afsponzen of inspuiten met verdund imaverol. En omdat ik geen DA ben zou ik je toch aanraden om je paard wel even door je DA na te laten kijken ;)

Al moet ik zeggen dat dit niet op schimmel lijkt wat ik ken, is het alleen deze plek of heeft je paard het op meerdere plaatsen?

The wonder of Independence is that it encourages open minds and the desire to improve.

Maddy_Paola

Berichten: 1326
Geregistreerd: 19-04-17

Re: Vreemde ‘schuurplek’?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 12:24

Toen ik bij een tuigpaardstal liep kwam er een merrie die voor de keuring moest met ook zo'n plek, die bleek al heel lang in een stal te hebben gestaan met een muurtje, achter dat muurtje werd t eten gegooid, dus ze had een 'eelt'plek van t elke keer op dezelfde plek over dat muurtje hangen. Ze werd wel buiten gezet maar elke keer voor eten moest ze over dat muurtje hangen

Paola ❤ elke dag met haar is een cadeautje [o]

Bobette
Berichten: 18
Geregistreerd: 07-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-18 12:40

CharmingS schreef:
Schimmel gaat ook niet weg met betadine shampoo.. Daarnaast als je denkt dat je paard schimmel heeft moet je alles wat in aanraking is geweest met je paard daarna ontsmetten met een anti schimmel middel, ik gebruik altijd imaverol, maar er zullen vast meer middeltjes zijn. Betadine werkt daar helaas niet goed genoeg voor. Dus borstels singel dekjes hoofdstel peesbeschermers goed schoonmaken, ik gooide alles altijd in de was met imaverol ipv wasmiddel. Ook zorgen dat je daarna jezelf goed schoonmaakt voor je andere paarden aanraakt aangezien schimmel dus besmettelijk is ;)

Zou 2 a 3 dagen afsponzen of inspuiten met verdund imaverol. En omdat ik geen DA ben zou ik je toch aanraden om je paard wel even door je DA na te laten kijken ;)

Al moet ik zeggen dat dit niet op schimmel lijkt wat ik ken, is het alleen deze plek of heeft je paard het op meerdere plaatsen?



Ik weet inderdaad dat schimmel besmetelijk is. Ik heb de borstels met ontsmettend product gewassen en het goed in de gaten gehouden maar ik denk eigenlijk niet dat het schimmel is maar eerder een schuurplek of zoiets omdat het 1 plek is, ze heeft het nergens anders op haar lichaam. De andere paarden (waarvan ook een samen met haar op de wei staat ) hebben er ook niets van en het verspreid zich niet over haar lichaam. Ik ga misschien wel eens oms imaverol gaan , bedankt

Maliboe
Berichten: 456
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Vierhuizen (groningen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 12:48

Ik weet inderdaad dat schimmel besmetelijk is. Ik heb de borstels met ontsmettend product gewassen en het goed in de gaten gehouden maar ik denk eigenlijk niet dat het schimmel is maar eerder een schuurplek of zoiets omdat het 1 plek is, ze heeft het nergens anders op haar lichaam. De andere paarden (waarvan ook een samen met haar op de wei staat ) hebben er ook niets van en het verspreid zich niet over haar lichaam. Ik ga misschien wel eens oms imaverol gaan , bedankt
[/quote]

Mijn paard heeft ook schimmel gehad, ze had maar 1 plek die zich ook niet verder verspreide en andere weide genootjes hadden ook helemaal niks. Gewassen met imaverol en de plek ging weg. Dus dat andere paarden niks hebben hoeft niet persé te zeggen dat het geen schimmel is.

Symfonie & Malibu

hapsenwish
Berichten: 30
Geregistreerd: 11-08-18
Woonplaats: Zuid Limburg

Re: Vreemde ‘schuurplek’?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 12:50

Heeft ze toevallig een vliegendeken omgehad of zoiets? Mijne had dat van de sluiting voren

Bobette
Berichten: 18
Geregistreerd: 07-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-18 12:51

[/quote]

Mijn paard heeft ook schimmel gehad, ze had maar 1 plek die zich ook niet verder verspreide en andere weide genootjes hadden ook helemaal niks. Gewassen met imaverol en de plek ging weg. Dus dat andere paarden niks hebben hoeft niet persé te zeggen dat het geen schimmel is.[/quote]

Bedankt, ik ga zeker eens om imaverol gaan en hopelijk helpt dat :)


ellepel

Berichten: 47258
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 17:54

hapsenwish schreef:
Heeft ze toevallig een vliegendeken omgehad of zoiets? Mijne had dat van de sluiting voren




Ja hier ook een paar die dat van de sluiting hadden.
Dus daar kun je ook nog naar kijken :j

Castilja

Berichten: 2500
Geregistreerd: 21-08-18

Re: Vreemde ‘schuurplek’?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 09:08

Misschien is dit een hele stomme vraag, maar heeft deze plek er altijd al (onveranderd) gezeten of is 'ie ook wel eens verdwenen? Op de manege waar ik reed (heel vroeger) had een merrie precies zo'n plek op haar kont, maar dat was niets bijzonders en daar werd ook niets mee gedaan verder! :)

Bobette
Berichten: 18
Geregistreerd: 07-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-18 12:00

Castilja schreef:
Misschien is dit een hele stomme vraag, maar heeft deze plek er altijd al (onveranderd) gezeten of is 'ie ook wel eens verdwenen? Op de manege waar ik reed (heel vroeger) had een merrie precies zo'n plek op haar kont, maar dat was niets bijzonders en daar werd ook niets mee gedaan verder! :)


Ze heeft hem sinds ik har gekocht hem zon 2/3 maand geleden en is nog niet verdwenen. Ze lijkt er ook geen last van te hebben en als ik hem niet borstel word hij veel donkerder, het is pas wanneer ik haar poets en er met de harde borstel over ga dat hij zo wit word.

Castilja

Berichten: 2500
Geregistreerd: 21-08-18

Re: Vreemde ‘schuurplek’?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 12:05

Hmm. Ja ik moest ook direct aan schimmel denken toen ik de foto zag, maar ik kan niets meer toevoegen aan bovenstaande tips. Als ze er geen last van heeft zou ik de DA niet per se direct laten komen, eerst maar uitproberen wat hierboven al is gezegd. Mocht de vlek groter worden of veranderen dan is een bezoekje van de DA misschien wel handig. :)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _xManadisx_, ComscoreBot, daphne_xxx, GrapeshotBot, Mizsz_Kitty, Odysseus, Ubermetrics en 11 bezoekers