Wat denken jullie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anketje12
Berichten: 5
Geregistreerd: 18-12-17

Wat denken jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-18 03:30

Goedemorgen,

Ik wou eens even raad komen vragen aan jullie aangezien ik het zelf niet meer weet en jullie hier misschien ervaring mee hebben.

Mijn paardje (8 jaar), liep op een gegeven moment kreupel, DA erbij geroepen... verdict; liep kreupel aan de rug, rechtse voorbeen en rechtse achterbeen...

DA gaf me het advies de rug te behandelen en kijken hoe het dan verder zou lopen. Indien nodig moest ik haar voet laten uitverdoven en kijken of het daar van kwam.
Fysiotherapeute opgebeld en rug behandeld. Advies van de fysio opgevolgd, +- 1 maand rust gegeven en dan weer begonnen met trainen.

In eerste instantie liep ze goed, dus heb ik mijn training weer opgepakt. Nu na ongeveer een maand liep ze ineens weer kreupel.. wat me opviel is dat ik aan haar rechtse voorbeen een opgevulde sesamschede zie. Dit had ze in eerste instantie al bij haar eerste kreupelheidsonderzoek maar hier was het nog vrij miniem en amper zichtbaar (zie foto's)

Afbeelding

Afbeelding

Nu is haar sesamschede veel meer opgevuld en heb ik het idee dat het hier wat mee te maken heeft.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Iemand die al iets gelijkaardigs heeft meegemaakt?
Laatst bijgewerkt door Anketje12 op 10-08-18 03:43, in het totaal 2 keer bewerkt

Axivoca123

Berichten: 1113
Geregistreerd: 05-09-13
Woonplaats: Utrecht

Re: Wat denken jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 03:36

Je fotos doen het niet :)

Anketje12
Berichten: 5
Geregistreerd: 18-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-18 03:43

Axivoca123 schreef:
Je fotos doen het niet :)


Nu normaal gezien wel :)

Odysseus

Berichten: 22473
Geregistreerd: 15-06-07

Re: Wat denken jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 14:01

Gevulde schede is erg vaak peesblessure in de peesschede (het vocht wordt door de druk in de schede naar boven geduwd) of schade aan de manica zelf.

Enige optie is echografie waarbij niet alle schade altijd goed in beeld gebracht kan worden in dat gebied. Optie is dan een kijkoperatie waarbij losse peesvezels of manica verwijderd kunnen worden.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Re: Wat denken jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 14:06

Dat is niet normaal inderdaad, ik zou een echo laten maken op de kliniek en dan kijken wat de behandeling wordt.

Jet

Berichten: 11992
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 23:14

Ik zou je adviseren naar een goede paardenkliniek te gaan en daar een kreupelheidsonderzoek te laten doen. Daar wordt dan verder bepaald of er röntgenfoto's of een echo gemaakt moeten worden. het kan heel goed een peesprobleem zijn en als je daar weer te snel mee gaat opbouwen beschadig je zeker veel meer dan dat je er goed aan doet.

Aanraders zijn: Paardenkliniek Wolvega als je in het noorden woont, Paardenkliniek de Raaphorst in Wassenaar als je in het Westen woont en SMDC in Heesch als je in het zuiden woont.

Als je met een vervoersprobleem zit kan je altijd kijken naar een paardentaxi/paardenvervoer, die zitten eigenlijk wel overal in Nederland.

In België zou ik Merelbeke of Equitom aanraden.

Anketje12
Berichten: 5
Geregistreerd: 18-12-17

Re: Wat denken jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-18 00:57

Allen bedankt! donderdag laten we foto's nemen van haar been...