Hier hoor ik toch weinig over, nekworm??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kinke

Berichten: 20528
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Hier hoor ik toch weinig over, nekworm??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-14 14:39


Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Re: Hier hoor ik toch weinig over, nekworm??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 21:47


Kinke

Berichten: 20528
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Hier hoor ik toch weinig over, nekworm??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-14 21:00

Aan het 'aantal' reacties te zien hier ben ik blijkbaar niet de enige die er weinig (of nog nooit) van gehoord heeft. Ik had er wel eens iets over gelezen maar me nog nooit gerealiseerd dat dit best ernstig kan zijn. Het zou ook veel 'jeuk' verhalen kunnen verklaren van mensen die denken dat hun paard eczeem heeft.

nannele

Berichten: 21
Geregistreerd: 22-01-13
Woonplaats: walcheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 13:01

de mijne heeft zo streepjes in haar vacht alsof de haren afgebroken zijn ,over haar nek aan beide kanten en dit is toch ook een worminfectie die veroorzaakt wordt van de kriebelmug/eczeemmug! nu ivermectine! de fotos kan ik helaas niet plaatsen,weet niet hoe :(
Laatst bijgewerkt door nannele op 02-07-14 13:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Caesar
Berichten: 9303
Geregistreerd: 20-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 13:16

Heeft iemand hier dan ervaringen mee? En is het inderdaad ivermectine?

Mijn paard heeft het maar op 1 plek maar lijkt er wel een beetje op en heeft er jeuk aan.

nannele

Berichten: 21
Geregistreerd: 22-01-13
Woonplaats: walcheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 13:46

heeft de jouwe dan ook zo streepjes? bij ons was het ook eerst aan een kant van de nek nu allebei! ja ivermectine gekregen van DA!
wil graag foto sturen naar pb?als dat wel lukt....?

Kinke

Berichten: 20528
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Hier hoor ik toch weinig over, nekworm??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-14 13:57

ik vermoed dat de 'streepjes' die jullie bedoelen, de strepen zijn die ook bij eczeempaarden voorkomen. Het is dus niet gezegd dat een wormprobleem is. De reactie na het ontwormen schijnt heel extreem te zijn, de dieren krijgen een explosie van jeuk en daarna komen er ook vieze plekken in de manen. Je komt er dus achter dat ze last hebben van die nekwormen door de heftige reactie op het ontwormen.

Cil_
Berichten: 809
Geregistreerd: 20-02-04

Re: Hier hoor ik toch weinig over, nekworm??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 14:16

Interessant artikel. Ik had nog nooit gehoord van nekwormen bij paarden. Ik begrijp dat producenten van ontwormingsmiddelen en dierenartsen niet meer bekendheid aan deze wormen geven? Of is dit omdat er eigenlijk geen 100% genezing mogelijk is?

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Re: Hier hoor ik toch weinig over, nekworm??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 14:27

dit is het dus !!! het is geen exeem zoals de DA dus zei nou dat is mooi opgelost!!!

Esther28

Berichten: 4833
Geregistreerd: 22-03-04
Woonplaats: onder een hunebed

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 14:29

Jammer dat de hele pagina in het Engels is, maar ik begrijp dat er een verband is tussen deze worden en zomerexceem?

Caesar
Berichten: 9303
Geregistreerd: 20-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 14:32

nannele schreef:
heeft de jouwe dan ook zo streepjes? bij ons was het ook eerst aan een kant van de nek nu allebei! ja ivermectine gekregen van DA!
wil graag foto sturen naar pb?als dat wel lukt....?


Ja, de mijne heeft in de manenkam een soort streepjes over de hele breedte. Daarbij ook schilfers. Haar staart is nu eigenlijk weg, maar dat komt omdat ze 24/7 buitenstaat.

Kinke

Berichten: 20528
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-14 14:32

besmetting gaat via de cullicoides en helaas lijken de symptomen erg op elkaar, dat is juist het vervelende ook. Want waar heeft je paard dan last van…wormen of eczeem?
Maar nogmaals, als het die nekwormen zijn dan zal zich dit uiten in een extreme jeukaanval na het ontwormen met daarbij ook vieze plekken in de manen.

Kinke

Berichten: 20528
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-14 14:33

Caesar schreef:
Ja, de mijne heeft in de manenkam een soort streepjes over de hele breedte. Daarbij ook schilfers. Haar staart is nu eigenlijk weg, maar dat komt omdat ze 24/7 buitenstaat.


Bij nekwormen is jeuk aan de staart zeldzaam.

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Re: Hier hoor ik toch weinig over, nekworm??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 14:36

Neck-thread worms... ja die ken ik wel maar eigenlijk alleen maar vanuit mijn studie in de USA. Daar komt deze worm veel meer voor blijkbaar.

Hazouk

Berichten: 90
Geregistreerd: 06-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 14:55

Interessant! Zou mijn pony hier misschien last van kunnen hebben? Er is een maand geleden wel een mestonderzoek gedaan maar ik neem aan dat je deze wormen niet in de mest kunt zien?
http://i62.tinypic.com/6ejbdw.jpg
Deze foto is niet heel duidelijk, ik zou evt. morgen betere kunnen maken. De huid bij zijn manenkam is erg schilferig en opgezet met ook echt van die groeven in de huid. Ook zitten er wat kleine wondjes tussen maar dat komt denk ik van het schuren. Hij heeft er best veel jeuk aan. Komende woesdag staat trouwens sowieso al een afspraak met de dierenarts gepland maar ik ben benieuwd wat jullie denken :)

Kinke

Berichten: 20528
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Hier hoor ik toch weinig over, nekworm??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-14 15:04

volgens mij zijn ze inderdaad niet in de mest te vinden. De foto is niet te beoordelen zo. Heeft je pony alleen jeuk aan de hanenkam? Of ook aan de staart, buik, navel, maantop?

hotchocolat

Berichten: 4391
Geregistreerd: 05-01-10
Woonplaats: Boven op de berg in de Eifel

Re: Hier hoor ik toch weinig over, nekworm??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 15:13

Ook hier manen schuurders (staart ook) ik heb eigenlijk altijd gedacht dat het het gras is, nu maar eens in de gaten gaan houden.

Hazouk

Berichten: 90
Geregistreerd: 06-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 15:17

Dat vind ik lastig om te zeggen, hij schuurt ook wel is met zijn kont tegen de schuilstal maar dat is meer omdat hij dat lekker vind denk ik. Niet zo erg dat hij korte plukken in zijn staart krijgt. Ook de huid van zijn staart is wel gewoon normaal.
Ook zijn buik kan ik niet goed over oordelen, hij hapt zichzelf wel regelmatig daar maar dat kan ook gewoon door de vliegjes komen.
De huid heeft hij alleen bij zijn manenkam en de jeuk is ook het ergst bij de manenkam.

loversyl
Berichten: 844
Geregistreerd: 19-03-11

Re: Hier hoor ik toch weinig over, nekworm??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 15:29

Mijne heeft ook alleen maar jeuk aan zijn manen. Ik heb hem op allergieen laten testen en die was eigenlijk negatief. Hij had een heeeeele lichte reactie op de steekmug en de paardenvlieg maar dat was heel minimaal en daar kon ik ook niks aan doen.
Hij is ook getest op wormen en had niks.
Maar hoe kan je nou eigenlijk op nekwormen testen?
Misschien heeft hij dat wel.

Kinke

Berichten: 20528
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Hier hoor ik toch weinig over, nekworm??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-14 15:36

tja…dan zou ik eens overleggen met de dierenarts en een kuur ivermectine geven. Lees het artikel door, daar staat iets over hoe je de dosering aan moet pakken.

nannele

Berichten: 21
Geregistreerd: 22-01-13
Woonplaats: walcheren

Re: Hier hoor ik toch weinig over, nekworm??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 15:52

http://de.myalbum.com/Foto-Y3PAFBO3-D.jpg

http://de.myalbum.com/Foto-IKJYKMGL-D.jpg

zo nu zijn de fotos hopelijk wel gelukt en kunnen jullie zien hoe die strepen eruit zien!
paard gekocht met zomereczeem maar manen is prachtig bijgegroeid ,nog geen gejeuk of wat dan ook gehad,maar sinds twee weken van deze strepen die meer worden!
blijkbaar door die kriebelmug/exceemmug overdragen infectie!
heeft ivermectine gehad!

nannele

Berichten: 21
Geregistreerd: 22-01-13
Woonplaats: walcheren

Re: Hier hoor ik toch weinig over, nekworm??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 15:56

deze is ook nog interessant!!


Onchocerca spp.: voor een infectie met Onchocerca wormen is de steekvlieg / mug nodig als tussengastheer. Via een beet door een besmette vlieg kunnen infectieuze larven in het paard terecht komen. De wormlarven komen in het bindweefsel van het nekgebied terecht, waar ze uitgroeien tot volwassen wormen en eitjes leggen. Via de bloed- en lymfebaan kunnen de larven naar het bindweefsel van de buik van het paard migreren, waar ze via een beet opgenomen kunnen worden door een steekvlieg. Binnen 1 maand hebben de infectieuze larven zich ontwikkeld en kunnen een volgende gastheer besmetten. In het nekgebied van het paard zijn doorzichtige strepen zichtbaar, waarin de wormen leven. Later verkleurd het weefsel groenachtig en wordt brokkelig. Er ontstaat plaatslijke necrose (celdood), waarna oedeem en fistelvorming optreedt. Bepaalde Onchocerca wormen komen in de gewrichtsbanden voor en veroorzaken daardoor kreupelheid.
van simicur.com

Kinke

Berichten: 20528
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Hier hoor ik toch weinig over, nekworm??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-14 16:08

dat ziet er inderdaad verdacht uit. maar wat bedoel je met: heeft ivermectine gehad? Heeft het niet gewerkt? Wanneer is er ontwormd en wanneer en hoeveel? Heb je het artikel gelezen over het ontwormen hiertegen?

nannele

Berichten: 21
Geregistreerd: 22-01-13
Woonplaats: walcheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 16:18

heeft ze vandaag pas gehad .....moet dus afwachten,moet na twee weken duidelijk minder zijn,anders nog een injectie!
gewoon ontwormt in de lente met equest promax maar dat is een breedspectrum dat niet voor deze larven werkt,daarvoor ivermectine tegen parasiten/onderhuidse larven. kwam ook nu pas na warm weer,kan ook goed zijn dat die larven van die vroegere exceem nog onder de huid zaten!

nannele

Berichten: 21
Geregistreerd: 22-01-13
Woonplaats: walcheren

Re: Hier hoor ik toch weinig over, nekworm??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 09:21

hoi,
ik mag jullie toch vertellen dat de strepen aanzienlijk minder geworden zijn ,op sommige plekken helemaal weg zijn zelfs!! en dat dus na de ivermectine! ze had geen jeukaanvallen ,vieze plekken of wat dan ook zo als in het artikel stond! helemaal blij dus! denk dat we gewoon vroeg bij waren en er nog geen wormen ontstaan waren alleen maar die larven,het lichaam werkt nu de afgestorven larven eruit!!
hoop hier ook andere mensen mee te kunnen helpen die ineens rare strepen op de nek van hun paard vinden!! ben al mijn hele leven met paarden maar had hier ook nog nooit van gehoord!