Mok bij Fries wil niet weg en wordt erger

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
frisian_love
Berichten: 1185
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Ophemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 21:23

Levant schreef:
Mijn fries had dit ook, en zelf 2x einschuss gehad. Dit was in het eerste jaar dat hij bij mij was. Hij heeft ook ribbels achter. Ik ben begonnen met byemite te behandelen en vitalbix van pavo gaan voeren.


Vitalbix is van Feral Horse Care (niet van Pavo), en absoluut een aanrader.
Ook bij mijn Fries al van alles geprobeerd, jarenlang hele flinke mok en zelfs open springende benen.
Overgestapt op een combi van Vitalbix, onbeperkt arm hooi en als extra finecto+Horse
Inmiddels al 2jaar mokvrij *\o/*

8nnemiek

Berichten: 43391
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Mok bij Fries wil niet weg en wordt erger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 21:33

Voorzichtig met finecto+, frisian_love. Er duiken hier en daar berichten op van paarden op finecto+ die leverproblemen begonnen te krijgen. Het lijkt niet zo onschuldig te zijn als dat men beweerde.

Orrie_VBW

Berichten: 1532
Geregistreerd: 29-09-05
Woonplaats: Ganzen-city

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 21:48


Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-18 22:26

8nnemiek schreef:
Nadeel van byemite is dat het prikt in wondjes, en je moet het oplossen in een emmer water en echt overal op de huid aanbrengen tot aan de knie.
Cydectin Pour on breng je aan met een spuitje (zonder naald) op een paar plekjes tussen de sokken en masseer je in. Makkelijker in gebruik, en het werkt beter en langer.

Zie je haar wel eens met een hoef op de grond stampen of aan de sokken knagen?
Zo ja, dan is een schraapsel eigenlijk niet nodig, dan is de kans heel groot dat het gewoon mijt is. Bijna elk paard met sokken heeft daar wel eens last van.


Het stampen doet ze idd heeel vaak! Hopen op mijt! De ander stampt ook wel eens, maar had er nooit zo bij stilgestaan dat dat ook mijt zou kunnen zijn. We gaan ze beiden zsm behandelen met anti-mijt!

Zerena

Berichten: 3886
Geregistreerd: 29-12-04

Re: Mok bij Fries wil niet weg en wordt erger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 22:48

Net als annemiek zou ik de dierenarts dan echt vragen naar pour on als er mijten of andere beestjes zijn.
Pour on werkt echt heel erg fijn en makkelijk.
Wij gebruiken het ook bij onze tinkers.
Geen gewas met bye mite enz, echt een uitkomst.

frisian_love
Berichten: 1185
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Ophemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 11:28

8nnemiek schreef:
Voorzichtig met finecto+, frisian_love. Er duiken hier en daar berichten op van paarden op finecto+ die leverproblemen begonnen te krijgen. Het lijkt niet zo onschuldig te zijn als dat men beweerde.


Bedankt voor de reactie 8nnemiek.
Heb jij evt linkjes voor mij?
Ik heb net even gezocht, maar kon alleen een stukje vinden waarin een verdenking op leverbot speelde.
Verder niks.
Omdat mijn paard binnen een week mok ontwikkelt als ik stop met dit geven, ben ik ook voorzichtig met stoppen.
Maar ik ben ook zuinig op haar lever, dus zou dolgraag willen weten of het idd niet zo onschuldig is.

VKM
Berichten: 160
Geregistreerd: 17-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 11:41

frisian_love schreef:
8nnemiek schreef:
Voorzichtig met finecto+, frisian_love. Er duiken hier en daar berichten op van paarden op finecto+ die leverproblemen begonnen te krijgen. Het lijkt niet zo onschuldig te zijn als dat men beweerde.


Bedankt voor de reactie 8nnemiek.
Heb jij evt linkjes voor mij?
Ik heb net even gezocht, maar kon alleen een stukje vinden waarin een verdenking op leverbot speelde.
Verder niks.
Omdat mijn paard binnen een week mok ontwikkelt als ik stop met dit geven, ben ik ook voorzichtig met stoppen.
Maar ik ben ook zuinig op haar lever, dus zou dolgraag willen weten of het idd niet zo onschuldig is.


Dat wil ik ook wel heel graag weten inderdaad, Finecto werkt echt enorm goed bij mijn Trekpaard! Benen zijn volledig rustig nu..

8nnemiek

Berichten: 43391
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 12:00

In het CPL topic staat als een van de laatste berichten een post van zorro, wellicht heeft zij wat nog meer info: [BKR] CPL topic
En er kwam laatst een bericht op mijn Facebook tijdlijn voorbij met een waarschuwing, maar die kan ik zo snel niet terugvinden.

Helaas willen ze de ingrediënten niet vrijgeven.
Maar als ik ga zoeken in mijn kruidenboek: onder parasietinfecties staat bv absintalsem, Griekse Alant, chapparal, Candese geelwortel, knoflook, St. Janskruid..
Bij de meeste kruiden die erbij genoemd worden, wordt langdurig gebruik afgeraden of gebruik zelfs helemaal afgeraden. Bij sommige kruiden worden specifiek leverproblemen benoemd.
Geen idee of een van die kruiden erin zit, maar zelf vertrouw ik het niet helemaal.

VKM
Berichten: 160
Geregistreerd: 17-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 12:14

8nnemiek schreef:
In het CPL topic staat als een van de laatste berichten een post van zorro, wellicht heeft zij wat nog meer info: [BKR] CPL topic
En er kwam laatst een bericht op mijn Facebook tijdlijn voorbij met een waarschuwing, maar die kan ik zo snel niet terugvinden.

Helaas willen ze de ingrediënten niet vrijgeven.
Maar als ik ga zoeken in mijn kruidenboek: onder parasietinfecties staat bv absintalsem, Griekse Alant, chapparal, Candese geelwortel, knoflook, St. Janskruid..
Bij de meeste kruiden die erbij genoemd worden, wordt langdurig gebruik afgeraden of gebruik zelfs helemaal afgeraden. Bij sommige kruiden worden specifiek leverproblemen benoemd.
Geen idee of een van die kruiden erin zit, maar zelf vertrouw ik het niet helemaal.


Tjee, ik ga er toch even over e-mailen en wellicht Zorro een berichtje sturen.. Weet jij toevallig zo 123 welke kruiden je kunt bijvoeren om het afvalstoffen-afvoer-systeem te ondersteunen? Kleefkruid las ik al...

Bedankt voor je reactie!

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 12:32

Orrie_VBW schreef:
[ [url=m/NSQW9E.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/brUlrl.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mijn paard heeft er ook erg last van gehad. Op het moment is het aan de beterende hand.
Hij krijgt nu krachtvoer van voermeester, de huidvitaal. (Dit is een nieuw merk) en cavalor sensitieve skin.
Verder krijgt hij medicatie equisolon van de va en gebruik ik deze zalf https://www.sensipharm.nl/paarden/huid- ... -paard.htm ook heeft hij dag en nacht kousen om https://www.uhg-shop.nl/cashel-crusader ... d-iii.html. (Ivm de zon en vliegen)

Ik heb die kousen besteld voor mijn paard dat een wonde heeft waar lucht aan moet maar die open blijft gaan door vliegen.
Goede ervaringen hiermee? Kwaliteit? Vallen ze ruim of klein?

8nnemiek

Berichten: 43391
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Mok bij Fries wil niet weg en wordt erger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 12:44

VKM, ik voer zelf brandnetel en kleefkruid bij. Brandnetel werkt bloedzuiverend en ontstekingsremmend, kleefkruid is goed voor de lymfeklieren en helpt afvalstoffen afvoeren. Kun je gewoon vers voeren, of gedroogd.
Golden paste is ook erg fijn, het recept is via google te vinden, het bestaat uit kurkuma, kokosolie en zwarte peper.

VKM
Berichten: 160
Geregistreerd: 17-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 12:45

Wauw die sokken zijn wel echt heel mooi en voor die prijs.. Ik heb weleens een prijsopgaaf gedaan voor kousen en dat was direct 89,95 per kous..

Ik wil ook wel weten of deze ruim vallen inderdaad, je zou bijvoorbeeld groene klei kunnen pakken met folie en deze met bovenstaande kousen afdekken voor een dag..

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Mok bij Fries wil niet weg en wordt erger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 12:49

Ze zouden ook speciaal zijn voor mok dacht ik, ik heb (gelukkig) geen ervaring met mok maar als het vuil en vliegen weg houdt zou het voor die van mij ook goed moeten zijn, en de prijs viel me idd heel erg mee. Alleen zeiden ze mij dat ik de sprong en koot moest opmeten en de afstand van kroonrand tot sprong. Dan kwam ik uit bij maat Draft. Wat niet gek is voor een Clydesdale, echter is hij pas 2 en draagt ie nog halstertjes in gewoon full dus ik hoop niet dat ze te groot gaan zijn.

GeraldineVD
Berichten: 1024
Geregistreerd: 10-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 12:55

Inderdaad heeft Wolvega veel expertise op dit gebied. Ik begrijp dat dat te ver weg is TS, maar uit ervaring weet ik dat ze erg behulpzaam zijn aan de telefoon. Wij mochten ook zelf afkrabsel opsturen waarna we uitslag en later medicijnen per DHL kregen. Het is belangrijk dat je zsm professioneel advies krijgt, want zowel mijt als CPL kan nare, blijvende gevolgen geven.
Heel veel beterschap voor je paard!

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 12:58

Granoek schreef:
Ze zouden ook speciaal zijn voor mok dacht ik, ik heb (gelukkig) geen ervaring met mok maar als het vuil en vliegen weg houdt zou het voor die van mij ook goed moeten zijn, en de prijs viel me idd heel erg mee. Alleen zeiden ze mij dat ik de sprong en koot moest opmeten en de afstand van kroonrand tot sprong. Dan kwam ik uit bij maat Draft. Wat niet gek is voor een Clydesdale, echter is hij pas 2 en draagt ie nog halstertjes in gewoon full dus ik hoop niet dat ze te groot gaan zijn.


Denk het niet, vanwege het dit dat de Draft al niet past bij volwassen trekpaarden zoal de Belg en Hollands trekpaard, Cashel gaat ze nu nog een maat groter dan Draft produceren voor die trekpaard eigenaren. Er was laatst in de trekpaarden groep op FB daar een bericht over.

VKM
Berichten: 160
Geregistreerd: 17-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 13:19

8nnemiek schreef:
VKM, ik voer zelf brandnetel en kleefkruid bij. Brandnetel werkt bloedzuiverend en ontstekingsremmend, kleefkruid is goed voor de lymfeklieren en helpt afvalstoffen afvoeren. Kun je gewoon vers voeren, of gedroogd.
Golden paste is ook erg fijn, het recept is via google te vinden, het bestaat uit kurkuma, kokosolie en zwarte peper.


Golden Paste wil ik al een tijdje maken ja, honden krijgen namelijk ook kurkuma door het voer. Is er nog een speciaal soort zwarte peper? (gemalen of hele balletjes) wat je er door mengt? En de kokosolie, is dat de ontgeurde of met geur? Volgens mij degene waar het minst aan gedaan was..

Bedankt voor al je antwoorden, heel behulpzaam dit! *\o/*

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 13:23

Daphara schreef:
Granoek schreef:
Ze zouden ook speciaal zijn voor mok dacht ik, ik heb (gelukkig) geen ervaring met mok maar als het vuil en vliegen weg houdt zou het voor die van mij ook goed moeten zijn, en de prijs viel me idd heel erg mee. Alleen zeiden ze mij dat ik de sprong en koot moest opmeten en de afstand van kroonrand tot sprong. Dan kwam ik uit bij maat Draft. Wat niet gek is voor een Clydesdale, echter is hij pas 2 en draagt ie nog halstertjes in gewoon full dus ik hoop niet dat ze te groot gaan zijn.


Denk het niet, vanwege het dit dat de Draft al niet past bij volwassen trekpaarden zoal de Belg en Hollands trekpaard, Cashel gaat ze nu nog een maat groter dan Draft produceren voor die trekpaard eigenaren. Er was laatst in de trekpaarden groep op FB daar een bericht over.

Ja klopt die had jij mij gestuurd, daardoor heb ik ze besteld _/-\o_
Was op dat moment nog niet van toepassing maar nu zouden ze echt ideaal zijn :) Thanks!

hoefnageltje
Berichten: 479
Geregistreerd: 28-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 13:33

Suikervrij en graanvrij voeren, inderdaad bv Vitalbix.

8nnemiek

Berichten: 43391
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 13:38

VKM schreef:
Golden Paste wil ik al een tijdje maken ja, honden krijgen namelijk ook kurkuma door het voer. Is er nog een speciaal soort zwarte peper? (gemalen of hele balletjes) wat je er door mengt? En de kokosolie, is dat de ontgeurde of met geur? Volgens mij degene waar het minst aan gedaan was..

Bedankt voor al je antwoorden, heel behulpzaam dit! *\o/*

Voor golden paste schijn je het beste kokosolie met geur te nemen, koudgeperst, die zo min mogelijk bewerkt is inderdaad. En zwarte peper wordt altijd aangeraden om nét voor bereiding vers te malen.
Geen idee of het echt zo'n verschil maakt, maar voor de zekerheid gebruik ik gewoon een pepermolen met hele peperbolletjes die ik dan tijdens de bereiding doe malen.

Kimmie25501

Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Mok bij Fries wil niet weg en wordt erger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 13:51

Mijn paard had in het begin ook heel erg last van mok. In het begin heeft ze veel vochtafdrijvers gehad, iets homeopatisch door haar voer, een kous en honingzalf. Op een gegeven moment werd de mok nog veel erger, toen moest ik stoppen met smeren en kreeg ze prednison. Dit heeft uiteindelijk het beste geholpen. Maar het is natuurlijk wel een paardenmiddel, dus ik weet niet of je dat moet willen. Uiteindelijk het laatste vocht uit het been gekregen met heel veel beweging en een stalbandage geweekt in azijn.
Als er nu nog wat kleine plekjes zijn smeer ik die in met sudocrème.
Dit werkt natuurlijk alleen als het echt mok is :)

Orrie_VBW

Berichten: 1532
Geregistreerd: 29-09-05
Woonplaats: Ganzen-city

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 14:19

[/quote]Ik heb die kousen besteld voor mijn paard dat een wonde heeft waar lucht aan moet maar die open blijft gaan door vliegen.
Goede ervaringen hiermee? Kwaliteit? Vallen ze ruim of klein?[/quote]

Ik weet niet hoe ze vallen, ik heb maat warmbloed voor een 2 jarige van 1.70 kwpn. Vind ze ideaal, heb ze nu het hele vliegen seizoen in gebruik en dat is er niet aan af te zien. De vliegen gaan er wel op zitten, net of ze dat ruiken dat er wondjes onder zitten. Maar ze kunnen er niet bij en alles geneest goed zo.

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Mok bij Fries wil niet weg en wordt erger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 14:23

Dat zou echt ideaal zijn!

Jet

Berichten: 11992
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 14:52

VKM schreef:
Wauw die sokken zijn wel echt heel mooi en voor die prijs.. Ik heb weleens een prijsopgaaf gedaan voor kousen en dat was direct 89,95 per kous..

Ik wil ook wel weten of deze ruim vallen inderdaad, je zou bijvoorbeeld groene klei kunnen pakken met folie en deze met bovenstaande kousen afdekken voor een dag..


VKM, had jij dan niet gekeken naar die compressiekousen? Dat is heel iets anders en die zijn inderdaad een stuk duurder. Die zijn er voor bedoeld om vocht uit de benen weer omhoog te krijgen als het lymfesysteem dat zelf niet meer kan. https://www.equicrown.nl/ .
Die van Cashel ( de Cruisader) zien er meer uit als transportbeschermers zeg maar, maar dan heel dun en uv-werend. http://www.cashelcompany.com/CRUSADER-LEG-GUARD-258/ .

En ik snap de verwarring van Pavo met Vitalbix, PAVO heeft ( of had) Pavo Vital...

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 15:09

Kimmie25501 schreef:
Mijn paard had in het begin ook heel erg last van mok. In het begin heeft ze veel vochtafdrijvers gehad, iets homeopatisch door haar voer, een kous en honingzalf. Op een gegeven moment werd de mok nog veel erger, toen moest ik stoppen met smeren en kreeg ze prednison. Dit heeft uiteindelijk het beste geholpen. Maar het is natuurlijk wel een paardenmiddel, dus ik weet niet of je dat moet willen. Uiteindelijk het laatste vocht uit het been gekregen met heel veel beweging en een stalbandage geweekt in azijn.
Als er nu nog wat kleine plekjes zijn smeer ik die in met sudocrème.
Dit werkt natuurlijk alleen als het echt mok is :)


Prednison is bij een CPL'er echt af te raden. Prednison maakt de huid heel teer en dat is net wat een CPL-paard niet kan hebben, de benen klappen letterlijk open. Voor mok kan het helpen, CPL absolute no-go tenzij alles al is geprobeerd.

octavodia
Berichten: 303
Geregistreerd: 12-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 15:16

Zowel mijn tinker als mijn fries hebben helaas allebei CPL...toen mijn fries nog van de vorige eigenaar was(inmiddels al 11 jaar geleden) kregen ze de mok maar niet onder de knie...eenmaal bij mij was het duidelijk, geen mok maar CPL..Ik smeer op de open wonden altijd groene leem, zo komen er geen vliegen in, en geneest het snel...moet het wel bijhouden. En mijtvrij houden want door de kwetsbare CPL huid zijn ze veel gevoeliger voor mijt...Sinds ik absoluut geen krachtvoer meer geef is het stukken beter geworden(al jaren niet meer) Mijn paarden krijgen alleen goed ruwstengelig hooi uit slowfeeders( wel eerst laten testen) en hebben een liksteen van paardnatuurljk zonder suikers en met extra magnesium..Ook tot hun dieet behoren Wilgentakken, berken takken, populier, rietstengels ..boomschors van gekapte wilgen, of populieren lindes, berk.... . zo lukt het aardig om de boel onder controle te houden. Als de kloven erg diep zijn dan is dat ook echt erg pijnlijk hoor! Bij mij zijn ze allbei van 3 dikke ribbels in de kootholte naar 1 ribbel gegaan sinds ze op deze manier leven. En veel bewegen is belangrijk bij CPL, dus het liefst 24/7 buiten. En liever niet scheren...dat geeft enorm veel irritatie, ik knip de te behandelen plekken wat bij..Veel informatie kun je vinden op de pagina van de Blauwe Hengst.