Paard gevoelig voor slokdarmverstopping?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Figaros
Berichten: 331
Geregistreerd: 28-09-12

Paard gevoelig voor slokdarmverstopping?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-08-18 12:51

Hallo allemaal!

Afgelopen april heeft onze merrie een slokdarmverstopping gehad. Een naar gebeuren maar gelukkig goed afgelopen. We hebben haar al 10 jaar dus je zou kunnen zeggen, kan een keer gebeuren... Maar nu had ze het afgelopen vrijdag weer.... Nu begin ik me wel een beetje (heel veel) zorgen te maken, waar kan dit nu aan liggen? Wil absoluut niet dat het nog een keer voorkomt... :(:) De dierenarts had er ook niet een logische verklaring voor... Ze kreeg in april nog kuil en ze krijgen nu hooi, dus 2 verschillende soorten ruwvoer. Krachtvoer krijgen ze ook niet... En ons andere paard heeft nergens last van.. Enige wat de dierenarts nog kon bedenken is dat ze misschien iets te weinig drinkt waardoor het de kans krijgt om op te hopen in de slokdarm.. Wat we nu doen is het hooi in een hooinet en nat maken...

Zijn er hier mensen die dit vaker meegemaakt hebben? En wellicht nog goeie ideeën hebben?

Thanks ;)


Mizora

Berichten: 18089
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Paard gevoelig voor slokdarmverstopping?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 13:04

Te weinig drinken kan inderdaad, of niet goed genoeg kauwen. Is er in de tussentijd een tandarts bij geweest?

Hier moet het paard dat gevoelig is voor slokdarmverstopping al zijn krachtvoer geweekt, maar het hooi kan hij gewoon droog goed hebben. De eerste week na zijn laatste slokdarmverstopping moest hij wel geweekt hooi hebben, omdat het toen nog weer terug moest genezen.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

Telpeva

Berichten: 14690
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 13:22

Mijn verzorgpaard had een slokdarmverlamming, dat is niet helemaal hetzelfde, maar zij had wel vaker verstoppingen daardoor. Misschien heb je wat aan dit topic, met name voor de voeding tips die er in staan:
[MD] slokdarmverlamming/megaoesophagus friese paard

Paardlief kreeg 2x daags slobber, het merk weet ik niet meer (het was meen ik 18+ slobber of seniores priores, vloeibare voeding) en hier deed ze het goed op. Ze had altijd ruwvoer tot haar beschikking dmv slowfeeders. Ander eten mocht ze niet hebben, omdat dat nog wel eens verkeerd viel waardoor ze dan weer een verstopping kreeg. Dus geen brokken, wortels, of andere kauwbare producten meer die op kunnen zwellen of klem kunnen raken.

Ever make mistakes in life? Let's make them birds. Yeah, they're birds now.
http://www.migaria.com/popcorn.gif

Figaros
Berichten: 331
Geregistreerd: 28-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-08-18 13:24

Mizora schreef:
Te weinig drinken kan inderdaad, of niet goed genoeg kauwen. Is er in de tussentijd een tandarts bij geweest?

Hier moet het paard dat gevoelig is voor slokdarmverstopping al zijn krachtvoer geweekt, maar het hooi kan hij gewoon droog goed hebben. De eerste week na zijn laatste slokdarmverstopping moest hij wel geweekt hooi hebben, omdat het toen nog weer terug moest genezen.


Ik voer nu ook het ruwvoer nat voor de zekerheid... Ze is in februari nog gecheckt voor haar gebit.

Figaros
Berichten: 331
Geregistreerd: 28-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-08-18 13:26

Telpeva schreef:
Mijn verzorgpaard had een slokdarmverlamming, dat is niet helemaal hetzelfde, maar zij had wel vaker verstoppingen daardoor. Misschien heb je wat aan dit topic, met name voor de voeding tips die er in staan:
[MD] slokdarmverlamming/megaoesophagus friese paard

Paardlief kreeg 2x daags slobber, het merk weet ik niet meer (het was meen ik 18+ slobber of seniores priores, vloeibare voeding) en hier deed ze het goed op. Ze had altijd ruwvoer tot haar beschikking dmv slowfeeders. Ander eten mocht ze niet hebben, omdat dat nog wel eens verkeerd viel waardoor ze dan weer een verstopping kreeg. Dus geen brokken, wortels, of andere kauwbare producten meer die op kunnen zwellen of klem kunnen raken.


Dankjewel!

Marin_ka3
Berichten: 599
Geregistreerd: 14-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 13:35

Kijk vooral ook naar mogelijke stressfactoren. Bij stress komt slokdarmverstopping gauw om de hoek kijken. Dan eten ze gehaast en veel te snel! Mogelijk in combinatie met voernijd? En / of bozig? -O-

Het is het paard dat de weg wijst, niet de ruiter.
Ik ken de weg.
Het paard voelt het.

pinto_1

Berichten: 2552
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 13:49

Marin_ka3 schreef:
Kijk vooral ook naar mogelijke stressfactoren. Bij stress komt slokdarmverstopping gauw om de hoek kijken. Dan eten ze gehaast en veel te snel! Mogelijk in combinatie met voernijd? En / of bozig? -O-


Dit was met onze shet het geval. Aantal keer in korte tijd een slokdarmverstopping gehad. Tanden gecheckt, maar daar was niets mis mee.

Nu voeren we haar apart, en gaat het tot nu toe goed.

strooigoed

Luf_Midnight
Berichten: 3534
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 13:50

Mijn merrie is er ook gevoelig voor. In de loop der jaren is ze wel veel handiger geworden en draait ze zelf haar hoofd op een bepaalde manier als er een verstopping zit waardoor ze hem zelf binnen een paar minuten weg krijgt

Voorheen hele tijd uit hooi net gevoerd dat doe ik nu niet meer alleen als bijv met strenge vorst de deur van de stal dicht moet ( normaal paddock eraan) dan is ze drukker en voer ik weer tijdelijk in een net

:+:Calistha, Midnight, Serai, Yindi :+:

Jet

Berichten: 11977
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 14:59

Weet je toevallig of ze het steeds al bij de eerste happen voordroog/hooi eten krijgt? Bij ons zijn er wel paarden op stal die zo aanvallen op het voordroog, dat ze een grote hap nemen, niet genoeg kauwen en het dan al proberen door te slikken met als gevolg een slokdarmverstopping. Deze paarden krijgen hun voordroog inderdaad nu in een slowfeeder en dan gaat het goed.
Ik denk dat inderdaad stress zoals hiervoor al gezegd is, een grote factor kan zijn bij het krijgen van slokdarmverstopping.

Jij hebt toch een KWPN-er? Ik weet inderdaad van Friezen dat ze een slokdarmverlamming kunnen hebben, maar ik zou niet weten of dat bij KWPN-ers ook voorkomt. Als dat zo is, zal het paard inderdaad nooit meer gewoon voordroog/hooi kunnen krijgen, gras gaat dan het beste en anders zoals je nu doet: geweekt hooi/voordroog in een slowfeeder. Nooit meer brok, appels, wortels etc. Eventueel krachtvoer altijd geweekt geven.

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Berdien, DieL_Zor, Dunkeedoo, GoogleAdsense, Iris_Casper, Lenexa, R0SE, Tamara1991, Utixo, YandexBot en 87 bezoekers