Hoe (snel) revalidatie opbouwen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Hoe (snel) revalidatie opbouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 18:02

Ts, longeren is behoorlijk belastend. Wanneer je echt groen licht hebt en je kunt buiten rijden dan zadel erop en veel lange stukken stappen met heel af en toe een stukje draf. Ga voor alle zekerheid na twee maanden een foto maken van de plek van de tumor , niets te zien dan verder uitbouwen.

Rindin

Berichten: 4301
Geregistreerd: 06-04-06

Re: Hoe (snel) revalidatie opbouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 18:47

Vraag aub een fysio om hierover mee te denken. Dit is waar wij voor opgeleid zijn. Een goede kliniek zal graag de samenwerking met een fysio aangaan om jou te helpen met het juiste schema.
Niet om de osteopaat slecht neer te zetten, maar dit is precies waar een fysio echt beter tot z'n recht komt dan de osteo!

ikkebenhier
Berichten: 1241
Geregistreerd: 04-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-18 16:20

bigone schreef:
Ts, longeren is behoorlijk belastend. Wanneer je echt groen licht hebt en je kunt buiten rijden dan zadel erop en veel lange stukken stappen met heel af en toe een stukje draf. Ga voor alle zekerheid na twee maanden een foto maken van de plek van de tumor , niets te zien dan verder uitbouwen.


Controle in de kliniek staat gepland voor 6 weken na de vorige controle (nu dus binnen iets meer dan 3 weken). Voorlopig gaan we elke 4-6 weken op controle :-)

Longeren doe ik nu niet meer. Net zoals hij niet in de stapmolen gaat.
Buiten rijden is hier niet ideaal. Bijna alleen maar straat of ongelijke weg. Ik ga wel vaak een stuk stappen, maar echt om op te bouwen is dit niet ideaal. Dit doe ik in de binnenbak, omdat we binnen een heel goede bodem hebben (geopad, elke dag gesleept).
Laatst bijgewerkt door ikkebenhier op 01-08-18 16:24, in het totaal 1 keer bewerkt

ikkebenhier
Berichten: 1241
Geregistreerd: 04-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-18 16:22

Rindin schreef:
Vraag aub een fysio om hierover mee te denken. Dit is waar wij voor opgeleid zijn. Een goede kliniek zal graag de samenwerking met een fysio aangaan om jou te helpen met het juiste schema.
Niet om de osteopaat slecht neer te zetten, maar dit is precies waar een fysio echt beter tot z'n recht komt dan de osteo!


Helemaal mee eens!
Osteo was vooral voor als hij ergens geblokkeerd zat als gevolg van de operatie (takelen, in onnatuurlijke houding liggen, veel neerliggen en opstaan,...)
Fysio ben ik mee bezig. Maar krijg ik voorlopig niet te pakken (wellicht op vakantie).
Controle door eigen DA staat gepland voor volgende week, om mee op te volgen.
Ik denk wel dat we genoeg begeleiding krijgen :-)

Rindin

Berichten: 4301
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 16:41

ikkebenhier schreef:
Rindin schreef:
Vraag aub een fysio om hierover mee te denken. Dit is waar wij voor opgeleid zijn. Een goede kliniek zal graag de samenwerking met een fysio aangaan om jou te helpen met het juiste schema.
Niet om de osteopaat slecht neer te zetten, maar dit is precies waar een fysio echt beter tot z'n recht komt dan de osteo!


Helemaal mee eens!
Osteo was vooral voor als hij ergens geblokkeerd zat als gevolg van de operatie (takelen, in onnatuurlijke houding liggen, veel neerliggen en opstaan,...)
Fysio ben ik mee bezig. Maar krijg ik voorlopig niet te pakken (wellicht op vakantie).
Controle door eigen DA staat gepland voor volgende week, om mee op te volgen.
Ik denk wel dat we genoeg begeleiding krijgen :-)


Voor lichamelijk beperkingen zou ik ook gewoon de Fysio vragen. Dan krijgt de Fysio een volledig beeld over z'n lijf en de manier van revalideren die daarbij past.
Welke fysio heb je in gedachten (mag via pb)? Wellicht weet ik of die op vakantie is of het gewoon druk heeft :)

hagelslag
Berichten: 9000
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Hoe (snel) revalidatie opbouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 21:46

Heel eerlijk, neem de tijd!
En las voldoende pauses in zodat de spieren en pezen ook kunnen herstellen.
Mijn haflinger was vorige jaar door de dracht, langer niet rijden en veulen uiteindelijk redelijk afgetakelt.
Oktober is het veulen afgespeend en nu kan ik zeggen dat ze weer echt fatsoenlijk opgebouwd is qua spieren etc.

Je paard heeft nu ca 4-5 maanden niks gedaan dus ga uit van 8-10 maanden tot "volledig" herstel