Help mijn paard schuurt!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rijnardo
Berichten: 0
Geregistreerd: 12-09-18

Help mijn paard schuurt!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-18 22:22

Dag allemaal!

Ik heb een 14 jarige ruin en deze heb ik nu 4 jaar
De eerste 2 jaar heeft hij niet geschuurd met zijn manen of staart maar de laatste 2 jaar wel.
Hij doet dit alleen als hij op stal staat, met zn staartwortel en zn manen.
Dierenarts is erbij geweest en dacht aan zomereczeem en heeft een prednison kuur voorgeschreven, maar helaas dit werkte niet.
Nu zegt de dierenarts dat het geen zomereczeem is maar dat het bij zn gedrag hoort.
Paard heeft een hele slechte tijd bij vorige eigenaar gehad en is nog steeds niet altijd makkelijk met rijden.
Ik ben nu al een jaar zelf aan het proberen met alle soorten middelen die er worden aangeboden, olie, shampoo, crèmes en natuurlijk eczeemdekens.
Ook heb ik hem gewassen tegen mijt maar helaas zonder resultaat.
Niets van dit alles helpt.
Mn paard is gewoon schoon tussen de manen en bij de staart dus geen schifers of andere dingen.
Heeft iemand een idee of tips of misschien zelf ook een paard met dit gedrag?

Groetjes!

capopjekop

Berichten: 30654
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Help mijn paard schuurt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 22:28

Welkom op bokt. Je topic staat hier niet goed. Een mod zal hem wel verplaatsen.

Kijk eens kritisch naar zijn voer. Als dat veel suiker en zetmeel bevat dan kan dat ook de trigger zijn. Mijn pony schuurde tot bloedens toe haar staartwortel en manen kapot. Daarna ben ik ze ivm gevoeligheid voor hoefbevangenheid sober gaan voeren. Dus minder gras en kritisch naar het hooi en brok kijken. Binnen no time was de jeuk over.

Rijnardo
Berichten: 0
Geregistreerd: 12-09-18

Re: Help mijn paard schuurt!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-18 22:31

Dankje voor je reactie!
Ja eigenlijk staat hij hier alleen op gras zoals nu in de zomer.
Omdat hij van zichzelf al aardig heet is krijgt hij daar geen brok of ander voer bij...
Wat voer jij nu precies?

capopjekop

Berichten: 30654
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Help mijn paard schuurt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 23:01

Hier krijgen ze onbeperkt graszaadhooi gemengd met weidehooi. En ik voer ze marstall force bij.

Ik zou kijken of het helpt als je hem minder lang op het gras zet en langer in een paddock met hooi. Of als je net als ik geen paddock hevt kun je een stuk weiland kapot laten lopen en die als paddock gebruiken. Of mss kun je strookbegrazing proberen. En ik zou kijken voor een goede vitamine korrel die bij je paard past. Ons gras is meestal niet geschikt om alles wat ze nodig hebben uit te halen.

Heeft je paard overgewicht?

Rijnardo
Berichten: 0
Geregistreerd: 12-09-18

Re: Help mijn paard schuurt!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-18 23:09

Ja we beschikken over een paddock dus daar kan hij wel in.
Nee hij is gewoon mooi op gewicht en in conditie.