paard met vocht in een been, maar niet kreupel.. help?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Jet

Berichten: 11977
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 20:39

Als het zo blijft en niet dikker wordt kan je best tot maandag wachten. Als de DA peesletsel verwacht, kan het zijn dat je nog een paar dagen moet wachten voordat er een echo gemaakt kan worden. Het duurt namelijk een tijdje voordat een peesblessure "uitgewerkt" is en dan weten ze pas de 'werkelijke" schade.
Als het wel dikker wordt zou ik wel eerder bellen, want dan is een einschuss been inderdaad een mogelijkheid en dat kan echt niet wachten.
De kans is groot dat het met die glijer gebeurd is, verder doe je het naar mijn idee goed hoor. Ik zou volgens mij hetzelfde doen als jij nu doet.

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet


Neon

Berichten: 4924
Geregistreerd: 03-07-06

Re: paard met vocht in een been, maar niet kreupel.. help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 20:44

Precies dat wat Jet zegt... bij geen verslechtering even een paar dagen aankijken :)

Icelandshet
Berichten: 388
Geregistreerd: 17-06-18

Re: paard met vocht in een been, maar niet kreupel.. help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 20:59

volg, hier ongeveer eenzelfde geval

Malenka

Berichten: 7555
Geregistreerd: 04-10-06

Re: paard met vocht in een been, maar niet kreupel.. help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 21:26

Ik zou net zoals Jet een paar dagen aankijken. Geen verbetering? Dan volgende week de dierenarts vragen wanneer er gescand kan worden. In de tussentijd geen gekke bewegingen. Dus niet even gek doen. Eventueel dus apart op een kleiner stuk zetten. Als het wel een peesblessure is wil je echt voorkomen dat het erger wordt. En dan dagelijks rechtuit stappen over vlakke ondergrond. Bij voorkeur tweemaal daags koelen. Eventueel insmeren met groene leem.

Sita_xx

Berichten: 1623
Geregistreerd: 27-02-06

Re: paard met vocht in een been, maar niet kreupel.. help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 22:10

Tot hoe hoog is het been dik? Je moet goed in de gaten houden of t vocht niet omhoog trekt. Dan moet je gelijk de veearts bellen en niet wachten. Met einschuss moet je namelijk echt niet wachten. Ze lopen er vaak niet kreupel van(tenzij het heel erg is) en na beweging is vaak het been iets minder dik.

Zolang het vocht niet omhoog trekr kun je inderdaad het wel even aankijken. Daarom vraag ik me ook af of het een peesblessure kan zijn, vaak zie je dan wel iets aan de bewegingen.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-18 23:42

upendo schreef:
De dierenarts bellen is gratis. :)
Ik zou het gewoon even doen.


Een dierenarts kan alleen iets zien op echo's als het vocht weg is. Daarom bel ik pas maandag.

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-18 23:44

Lougino schreef:
Dat uitglijden zo heel goed de oorzaak kunnen zijn van deze verdikking. In dat geval zeker even rustig aan doen, btje stappen en afspuiten is prima veel meer zou ik niet doen.


Ja dat heb ik de afgelopen twee dagen gedaan.. Morgen ga ik ook even wandelen en daarna weer koelen + koeling gel smeren.

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-18 23:45

Juut schreef:
Waar precies voel je het vocht? Zijkant van gewricht, of juist achterzijde van been?


Zijkant van het gewricht.. Achter heeft hij niks.. ;) Is echt een verdikking rondom de kogel, vooral aan de zijkant..

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-18 23:46

Neon schreef:
upendo schreef:
Mag ik weten waarom maandag pas? :)

Ik zou zeggen omdat dit geen spoed is... paard is niet kreupel en is verder normaal... ik zou het ook met een paar daagjes aan de hand stappen even een paar daagjes aankijken


Een dierenarts kan naar mijn weten, niks zien op een echo als het vocht niet verdwenen is.. Dat is mij altijd verteld. Daarnaast is het pas 2 dagen dat het iets verdikt is.. Vorige keer was het na drie dagen weer weg, alleen liep hij toen niet goed.. En nu dus wel..

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-18 23:49

upendo schreef:
sweetvanille schreef:
Vandaag en morgen zijn beide werkdagen.. Als er weekend tussen zat snapte ik het maar t is nog gewoon doordeweeks

Precies.. :)


Volgens mij vraag ik om advies.. Ik geef aan dat ik de dierenarts ga bellen, maar dit kan alleen als het vocht weg is. Anders kunnen ze niets meten. Dat heeft de arts zelf gezegd de vorige keer toen die een dik been had.. Als het een peesblessure zou zijn kan hij alleen wat meten als het vocht weggetrokken is..

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-18 23:50

Sita_xx schreef:
kan beginnende einschuss zijn. Hier een paard van een vriendin met een dik vochtbeen gehad paar weken terug, geen wondjes niks, niet kreupel. Kon zelfs van een muggesteek zijn gekomen zei de veearts. Als dat het is moet je zo snel mogelijk de veearts erbij hebben.


Het is alleen rond de kogel een kleine verdikking.. Niet het hele been.. Is alleen rondom de kogel iets verdikt van het vocht. Het hele been is verder gewoon normaal, alleen dat ene plekje.. Als hij een heel verdikt been had gehad, dan had ik gelijk de arts gebeld, maar dat is nu niet het geval.

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-18 23:52

Jet schreef:
Als het zo blijft en niet dikker wordt kan je best tot maandag wachten. Als de DA peesletsel verwacht, kan het zijn dat je nog een paar dagen moet wachten voordat er een echo gemaakt kan worden. Het duurt namelijk een tijdje voordat een peesblessure "uitgewerkt" is en dan weten ze pas de 'werkelijke" schade.
Als het wel dikker wordt zou ik wel eerder bellen, want dan is een einschuss been inderdaad een mogelijkheid en dat kan echt niet wachten.
De kans is groot dat het met die glijer gebeurd is, verder doe je het naar mijn idee goed hoor. Ik zou volgens mij hetzelfde doen als jij nu doet.


Ja het is niet dikker geworden. Gewoon stabiel gebleven. Na wat beweging wordt het minder ook na het koelen wordt het minder. Maar de dag erna is het weer iets warm en opgezet. Het is niet zo dat het hele been dik is, alleen rond de kogel. Geen kreupelheid of gevoeligheid.. Als het einschuss is dan bel ik gelijk hoor.. Ik heb er al mensen naar laten kijken op stal, ook mensen die einschuss hebben gehad bij het paard, maar dat zag er echt heel anders uit.

Dierenartsen kunnen niks meten aan peesblessures als het vocht niet weggetrokken is.. Vandaar dat ik even wil wachten.

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-18 23:53

Malenka schreef:
Ik zou net zoals Jet een paar dagen aankijken. Geen verbetering? Dan volgende week de dierenarts vragen wanneer er gescand kan worden. In de tussentijd geen gekke bewegingen. Dus niet even gek doen. Eventueel dus apart op een kleiner stuk zetten. Als het wel een peesblessure is wil je echt voorkomen dat het erger wordt. En dan dagelijks rechtuit stappen over vlakke ondergrond. Bij voorkeur tweemaal daags koelen. Eventueel insmeren met groene leem.


Ik koel hem nu elke dag en smeer in met koelgel van de dierenarts.. Ik wandel momenteel alleen recht uit.

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-18 23:54

Sita_xx schreef:
Tot hoe hoog is het been dik? Je moet goed in de gaten houden of t vocht niet omhoog trekt. Dan moet je gelijk de veearts bellen en niet wachten. Met einschuss moet je namelijk echt niet wachten. Ze lopen er vaak niet kreupel van(tenzij het heel erg is) en na beweging is vaak het been iets minder dik.

Zolang het vocht niet omhoog trekr kun je inderdaad het wel even aankijken. Daarom vraag ik me ook af of het een peesblessure kan zijn, vaak zie je dan wel iets aan de bewegingen.


Het vocht blijft rond de kogel. Ik ben elke dag geweest en heb geen verandering gezien aan naar boven kruipend vocht.. Het is dus stabiel. Het vocht zit echt bij de kogel.

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

candalisa

Berichten: 3471
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Re: paard met vocht in een been, maar niet kreupel.. help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 00:18

Een aantal jaar geleden half ik mijn merrie uit d’r stal begon met opzadelen en toen kwam ik erachter dat ze een dikke knie had. Ook geen kreupelheid of onregelmatigheid, koorts of wat dan ook gewoon dik.

Afbeelding
Afbeelding



Eerste instantie zei een dierenarts een ontsteking aan het gewricht en antibiotica gekregen maar ze had geen pijn eraan en het hielp ook niks voor de dikte. Een aantal weken later kwam ik een dierenarts tegen en die zei meteen das gewoon een bloeduitstorting niks aan het handje gewoon rustig eijden ivm dat de dikte toch wel wat ongemakkelijker kon lopen als normaal..
Afbeelding

CC Justa Sally Doll *Sal*
[ITP] Waar het allemaal begon ...
Just one Fantasy *Sydney*
[KS-ITP] Mijn eigen Champagne Fantasy
*Sterre*

Change3x

Berichten: 6581
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: paard met vocht in een been, maar niet kreupel.. help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 01:14

Heb je Compagel? Dan zou ik dat even smeren zolang er geen DA is geweest. Volgens onze DA kan Compagel nooit kwaad. Compagel vermindert de zwelling en is ontstekingsremmend. Bovendien werkt het verkoelend en pijn-verlichtend. Compagel is bedoeld voor alle paarden die (wel eens) last hebben van kneuzingen, verrekkingen, peesontstekingen, verstuikingen etc.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-18 11:58

Change3x schreef:
Heb je Compagel? Dan zou ik dat even smeren zolang er geen DA is geweest. Volgens onze DA kan Compagel nooit kwaad. Compagel vermindert de zwelling en is ontstekingsremmend. Bovendien werkt het verkoelend en pijn-verlichtend. Compagel is bedoeld voor alle paarden die (wel eens) last hebben van kneuzingen, verrekkingen, peesontstekingen, verstuikingen etc.


Ja die heb ik. Die smeer ik ook elke dag..

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Re: paard met vocht in een been, maar niet kreupel.. help?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-18 21:34

Even een update.. Zijn been was vandaag weer dun. Ook geen verdikking in de pees, niet kreupel, nog wel licht warm. Ik doe de komende dagen nog even rustig aan en blijven koelen. Maar lijkt gelukkig goed te zijn. Nog even afwachten..

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

scrabbel

Berichten: 944
Geregistreerd: 25-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 21:50

Ik moet zeggen dat ik behoorlijk schik van die hoeven. Misschien ligt hierin een probleem met snelle overbelasting.

Teach me how to fight and I will show you how to win :)

Laibadji

Berichten: 1688
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 22:02

Foto's zijn van het paard van TS.

Leuk dat het aan het genezen is!

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-18 22:25

Laibadji schreef:
Foto's zijn van het paard van TS.

Leuk dat het aan het genezen is!


Nee hoor, ik heb geen foto's geplaatst! Ik heb een schimmel namelijk geen vos.

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-18 22:26

quickie schreef:
Ik moet zeggen dat ik behoorlijk schik van die hoeven. Misschien ligt hierin een probleem met snelle overbelasting.


Nee hoor, dit is niet mijn paard. Ik heb een schimmel..

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Re: paard met vocht in een been, maar niet kreupel.. help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 22:34

Mijn paard heeft dit in april ook een hele tijd gehad (3 weken af en aan). Dierenarts ook laten komen tot 2 keer maar elke keer weer toevallig dun als hij er was. Nog 1 keer dik worden en het zouden foto's worden. Alsof m'n paard het gehoord had, daarna is het nooit meer dik geworden... Weet nog steeds niet wat er heeft gezeten, maar de DA zei hier dat wij ook wel eens blauwe plekken hebben. Ik heb gewoon rust en stappen aangehouden en het ging dus vanzelf over.

linnnde

Berichten: 502
Geregistreerd: 08-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 22:45

liekec schreef:
Mijn paard heeft dit in april ook een hele tijd gehad (3 weken af en aan). Dierenarts ook laten komen tot 2 keer maar elke keer weer toevallig dun als hij er was. Nog 1 keer dik worden en het zouden foto's worden. Alsof m'n paard het gehoord had, daarna is het nooit meer dik geworden... Weet nog steeds niet wat er heeft gezeten, maar de DA zei hier dat wij ook wel eens blauwe plekken hebben. Ik heb gewoon rust en stappen aangehouden en het ging dus vanzelf over.


Dit heb ik dus ook gehad met 2 achterbenen. Stond op het punt om naar de kliniek te rijden, maar paar dagen voor de afspraak (ivm drukte week wachten want geen spoed) was t vocht opeens weg.. ook niet kreupel oid..

Waarschijnlijk een virus/bacterie geweest, want ze heeft 1 avond ook zwaar staan hoesten uit het niets.


Laibadji

Berichten: 1688
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 13:20

Gizeppie schreef:
Laibadji schreef:
Foto's zijn van het paard van TS.

Leuk dat het aan het genezen is!


Nee hoor, ik heb geen foto's geplaatst! Ik heb een schimmel namelijk geen vos.

Oei oei wou schrijven is niet van TS. :o sorry schrijffouten.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot en 113 bezoekers