Paard levenslang op prednison

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Valerie_S
Berichten: 8
Geregistreerd: 22-09-23

Paard levenslang op prednison

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-23 21:25

Hallo leden, wie heeft er ervaring met landurig gebruik van prednison bij paarden?

Ik heb een draver die in juni 20 jaar geworden is. Vorig jaar na vele onderzoeken is er uitgekomen dat ze een ontsteking heeft in haar darmen. Eiwit en albumine waardes waren gevaarlijk laag. Hierna heeft ze ongeveer 5 maanden 4 capsules per dag prednison gehad waarvan ze opknapte. We hadden de medicatie afgebouwd om te kijken of het goed zou blijven gaan zonder. Helaas gingen haar waardes toch weer naar beneden maar nog niet ernstig. Totdat ze een paar dagen terug een heftige koliek aanval heeft gehad, met spoed kwam de da en heeft haar behandeld. Het leek weer beter te gaan, maar kort daarna viel ze toch weer neer! Het ging zo slecht dat de da weer onderweg was maar dan om haar uit haar lijden te verlossen. vreselijk om je dier zoveel pijn te zien lijden! Wonder boven wonder kwam ze toch nog overeind, niemand had dit meer zien aankomen. Bloed ook weer laten testen en waardes in korte tijd flink gedaald! Lager dan ooit… eiwit 36 en albumine 15!! Ik sta nu voor de lastigste keuze in mij leven.. of levenslang op de prednison en hopen dat het goed blijft gaan of haar toch laten gaan.. maar die gedachte is al te pijnlijk.

Hoe dan ook ze zal niet meer genezen, de prednison zal meer uitstel zijn.. en wil ik haar dat nog aan doen? Ze zal zich beter gaan voelen maar doe ik dat dan voor mij zelf of voor haar..

Zijn er leden die iets soortgelijks hebben mee gemaakt waarvan het paard voor levenslang aan de prednison moest, en wat zijn de ervaringen?

hwn
Berichten: 4697
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Paard levenslang op prednison

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 21:30

Als de prednison aanslaat, en ze hiermee goed is en blijft (ik zou schrik hebben voor hoefbevangenheid) zou je het kunnen proberen. Mocht ze wel tekenen van bevangenheid tonen, dan zou ik wel laten inslapen. En intussen eens horen voor alternatieve behandelingen/medicatie. Ik hoorde dat de opvolger van de miHealth heel goed zou zijn (al ben ik zelf nogal een non-believer in zo'n dingen).

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 21:33

Ik heb mijn merrie een aantal maanden op de buut gehad omdat ze een veulen aan de voet had. Toen veulen amper 4 maanden was, brak de pijn er doorheen en heb ik een weekend hele hoge dosis gegeven en haar daarna laten gaan.

Dus mijn idee is dat je vanzelf op een punt komt dat het niet meer gaat. Maar het is wel enkel uitstel van executie. Paard laten gaan is erg moeilijk, je moet voor jezelf de afweging maken wat eerlijk is, financieel kan en wanneer de grens bereikt is.

Heel veel sterkte.

(Overigens is doorgaans aan de problemen die je schetst best veel te doen; heb je al eens gedacht om het in een andere hoek te zoeken dan regulier? Bijvoorbeeld den Hoek of andere holistische arts; wellicht iemand die zich enorm richt op voeding en beweging, maar ook echt nieuwe darmflora kan creëren etc)

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 21:57

Misschien de moeite waard om contact op te nemen met equibiome. Dat is een Engels bedrijf, dat een berg informatie over darmen, darmflora en voeding/kruiden heeft staan op facebook.
Verder kun je ze bellen en kun je (.. wat niet gratis is...) de mest van je paard opsturen en dan krijg je in principe 'een verhaal met kop en staart' :welke bacteriën zijn er wel en niet, teveel /te weinig, wellicht zitten er nare ziekmakende bacteriën onder een biofilm en wellicht nog een aantal zaken die van belang zijn rond de ontsteking in de darmen.

Prednison kan een zegen zijn, maar "het enige" wat het voor de darmen doet is de ontsteking die er zit remmen.
Niet alles hoeft op bokt, maar het heeft charme als er duidelijkheid is rond de ontsteking (is er iets dat de ontsteking voedt? Iemand een idee over het ontstaan? Etc.)

Elisa2

Berichten: 37145
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard levenslang op prednison

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 08:03

Eens met Janneke en Caily.

Zou ook eens alternatief wat verder gaan kijken.

Daarnaast is het bekend dat afbouwen van prednison heel erg moeilijk kan zijn. (ook bij mensen)
Wat betreft jouw vraag denk ik, liever op prednison met kwaliteit van leven zolang het duurt dan zonder en dat het een lijdensweg wordt. (mits er dus niet nog wat anders aan te doen is)

DieL_Zor

Berichten: 3883
Geregistreerd: 04-04-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 09:07

Andere situatie hier (plaveiselcarcinomen aka huidkanker), maar daarvoor staat m’n pony ondertussen al ruim 5 jaar op onderhoudsdosis prednisolon. En hij staat blij te zijn in de wei en in het werk met zijn ondertussen 23 jaar <3

Hij heeft de eerste helft op wisselend 150-300 gram gestaan. Na een verhuizing ging het zo goed dat we zijn verlaagd en hij nu op 2 dagen 50 gram gewisseld met een dag niks staat (grote shet van 220kg, hij zou naar 450gr kunnen).

Het is voor ons een constante balans zoeken. Het enige verschil met jou is alleen dat die van mij geen pijn ervaart als de plekken weer wat meer opspelen. Kan me voorstellen dat dat het wel lastig maakt. Je wilt qua dosis dan gewoon Safe zitten en zal waarschijnlijk een stuk hoger zitten. Maar als je daarmee je paard nog even een blij leven zonder pijn kan geven, zou ik het doen. Wie weet kom je in de tussentijd dat alternatief tegen. (Wellicht eens naar kurkuma kijken ter ondersteuning. Fantastisch voor de spijsvertering en ook ontstekingsremmend.)

Hoe het van binnen gaat qua bijwerkingen kan ik natuurlijk niet zien, maar we zijn in ieder geval al al die tijd verder zonder noemenswaardige dingen die wel zichtbaar zijn. Ook geen bevangenheid trouwens en hij staat van 8 tot 5 op het gras. *klopt af

beline1

Berichten: 131
Geregistreerd: 22-03-13
Woonplaats: Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 10:47

Mastic Horse treatment, zoek maar op internet! Dat heeft ons paard met maagzweren op overgang maag darm gered. En geen bix meer.
De bestandsdelen die hier in zitten worden in de humane geneeskunde voor mensen met ziekte van Crohn gegeven en in Zweden is het erkend voor paarden, hier was Universiteit Utrecht ook bezig met een onderzoek.
Als dit niet had gewerkt, dan had hij ook altijd op de prednison moeten leven.

En om hoefbevangenheid te voorkomen, in beweging houden, en op blote voeten als het kan.

Luckystory
Berichten: 3466
Geregistreerd: 13-12-05

Re: Paard levenslang op prednison

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 11:07

Ik heb een paard dat iets gelijkaardigs heeft. Hij werd ook met prednison behandeld voor een chronische darmontsteking die auto-immuun was. Uiteindelijk bleek hij een vorm van glutenintolerantie te hebben. Door hem volledig graanvrij te voeren krijgt hij geen ontstekingen en gaat het al jaren goed. Zijn dieet is vooral op grasbasis zonder veel toevoegingen.

Valerie_S
Berichten: 8
Geregistreerd: 22-09-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-23 13:12

hwn schreef:
Als de prednison aanslaat, en ze hiermee goed is en blijft (ik zou schrik hebben voor hoefbevangenheid) zou je het kunnen proberen. Mocht ze wel tekenen van bevangenheid tonen, dan zou ik wel laten inslapen. En intussen eens horen voor alternatieve behandelingen/medicatie. Ik hoorde dat de opvolger van de miHealth heel goed zou zijn (al ben ik zelf nogal een non-believer in zo'n dingen).


Gelukkig is ze niet gevoelig voor hoefbevanging.(afkloppen)
Verdere behandelingen of andere medicatie is uitgesloten door de da. Dus prednison helaas laatste red middel! Ik ga Mihealth is even googelen Thanks voor de tip!

Valerie_S
Berichten: 8
Geregistreerd: 22-09-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-23 13:14

Caily schreef:
Ik heb mijn merrie een aantal maanden op de buut gehad omdat ze een veulen aan de voet had. Toen veulen amper 4 maanden was, brak de pijn er doorheen en heb ik een weekend hele hoge dosis gegeven en haar daarna laten gaan.

Dus mijn idee is dat je vanzelf op een punt komt dat het niet meer gaat. Maar het is wel enkel uitstel van executie. Paard laten gaan is erg moeilijk, je moet voor jezelf de afweging maken wat eerlijk is, financieel kan en wanneer de grens bereikt is.

Heel veel sterkte.

(Overigens is doorgaans aan de problemen die je schetst best veel te doen; heb je al eens gedacht om het in een andere hoek te zoeken dan regulier? Bijvoorbeeld den Hoek of andere holistische arts; wellicht iemand die zich enorm richt op voeding en beweging, maar ook echt nieuwe darmflora kan creëren etc)


Oh heftig van je merrie zeg.. ik denk idd dat het aankijken is en ik vanzelf zie wanneer het echt niet meer gaat. De ontsteking in de darmen is iets chronisch en volgens de da niet meer te genezen maar ik ga zeker wat doen met jou tips! Heb er pas vrede mee wanneer ik alles geprobeerd heb!

Valerie_S
Berichten: 8
Geregistreerd: 22-09-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-23 13:15

Janneke2 schreef:
Misschien de moeite waard om contact op te nemen met equibiome. Dat is een Engels bedrijf, dat een berg informatie over darmen, darmflora en voeding/kruiden heeft staan op facebook.
Verder kun je ze bellen en kun je (.. wat niet gratis is...) de mest van je paard opsturen en dan krijg je in principe 'een verhaal met kop en staart' :welke bacteriën zijn er wel en niet, teveel /te weinig, wellicht zitten er nare ziekmakende bacteriën onder een biofilm en wellicht nog een aantal zaken die van belang zijn rond de ontsteking in de darmen.

Prednison kan een zegen zijn, maar "het enige" wat het voor de darmen doet is de ontsteking die er zit remmen.
Niet alles hoeft op bokt, maar het heeft charme als er duidelijkheid is rond de ontsteking (is er iets dat de ontsteking voedt? Iemand een idee over het ontstaan? Etc.)


Zeker de moeite waard! Wil alle mogelijke opties proberen! Thanks voor de tip

Valerie_S
Berichten: 8
Geregistreerd: 22-09-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-23 13:18

Elisa2 schreef:
Eens met Janneke en Caily.

Zou ook eens alternatief wat verder gaan kijken.

Daarnaast is het bekend dat afbouwen van prednison heel erg moeilijk kan zijn. (ook bij mensen)
Wat betreft jouw vraag denk ik, liever op prednison met kwaliteit van leven zolang het duurt dan zonder en dat het een lijdensweg wordt. (mits er dus niet nog wat anders aan te doen is)



Volgens de da zijn er geen alternatieven meer.. maar ik lees hier genoeg mogelijkheden die ik wellicht nog kan proberen!

Valerie_S
Berichten: 8
Geregistreerd: 22-09-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-23 13:23

DieL_Zor schreef:
Andere situatie hier (plaveiselcarcinomen aka huidkanker), maar daarvoor staat m’n pony ondertussen al ruim 5 jaar op onderhoudsdosis prednisolon. En hij staat blij te zijn in de wei en in het werk met zijn ondertussen 23 jaar <3

Hij heeft de eerste helft op wisselend 150-300 gram gestaan. Na een verhuizing ging het zo goed dat we zijn verlaagd en hij nu op 2 dagen 50 gram gewisseld met een dag niks staat (grote shet van 220kg, hij zou naar 450gr kunnen).

Het is voor ons een constante balans zoeken. Het enige verschil met jou is alleen dat die van mij geen pijn ervaart als de plekken weer wat meer opspelen. Kan me voorstellen dat dat het wel lastig maakt. Je wilt qua dosis dan gewoon Safe zitten en zal waarschijnlijk een stuk hoger zitten. Maar als je daarmee je paard nog even een blij leven zonder pijn kan geven, zou ik het doen. Wie weet kom je in de tussentijd dat alternatief tegen. (Wellicht eens naar kurkuma kijken ter ondersteuning. Fantastisch voor de spijsvertering en ook ontstekingsremmend.)

Hoe het van binnen gaat qua bijwerkingen kan ik natuurlijk niet zien, maar we zijn in ieder geval al al die tijd verder zonder noemenswaardige dingen die wel zichtbaar zijn. Ook geen bevangenheid trouwens en hij staat van 8 tot 5 op het gras. *klopt af


Jou bericht geeft me enigszins weer wat hoop!
We willen beginnen met een hoge dosis en hopelijk daarna wat verlagen. Hopen dat ze het er goed op blijft doen. ze krijgt nu darmkruiden waar idd ook kurkuma in zit!

Valerie_S
Berichten: 8
Geregistreerd: 22-09-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-23 13:27

beline1 schreef:
Mastic Horse treatment, zoek maar op internet! Dat heeft ons paard met maagzweren op overgang maag darm gered. En geen bix meer.
De bestandsdelen die hier in zitten worden in de humane geneeskunde voor mensen met ziekte van Crohn gegeven en in Zweden is het erkend voor paarden, hier was Universiteit Utrecht ook bezig met een onderzoek.
Als dit niet had gewerkt, dan had hij ook altijd op de prednison moeten leven.

En om hoefbevangenheid te voorkomen, in beweging houden, en op blote voeten als het kan.


Wow! Hierna ga ik zeker op onderzoek uit! Gelukkig loopt ze al op blote voeten! Beweging in het begin is niet verstandig maar als ze aansterkt snel weer opbouwen!

Valerie_S
Berichten: 8
Geregistreerd: 22-09-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-23 13:31

[quote="Luckystory"]Ik heb een paard dat iets gelijkaardigs heeft. Hij werd ook met prednison behandeld voor een chronische darmontsteking die auto-immuun was. Uiteindelijk bleek hij een vorm van glutenintolerantie te hebben. Door hem volledig graanvrij te voeren krijgt hij geen ontstekingen en gaat het al jaren goed. Zijn dieet is vooral op grasbasis zonder veel toevoegingen.[/quote

Bij mijn paard is het ook chronisch.. kwam het uit een bloed test dat je paard gluten intolerantie heeft? En altijd al gehad of kan zoiets ook ineens ontstaan?

Luckystory
Berichten: 3466
Geregistreerd: 13-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 14:00

Valerie_S schreef:
Bij mijn paard is het ook chronisch.. kwam het uit een bloed test dat je paard gluten intolerantie heeft? En altijd al gehad of kan zoiets ook ineens ontstaan?


Hij heeft dat overgehouden aan een leverbotinfectie. (Auto-immuundingen worden wel vaker veroorzaakt door een eerdere parasitaire infectie. Bij mensen is daar meer onderzoek naar)
Ik weet eigenlijk niet of hij het nog heeft ondertussen. In het begin kon hij geen kruimel graan eten. Nu ben ik veel minder secuur en het gaat nog steeds goed… Hij wordt al 8 jaar graanvrij gevoerd.

Dat de darmontsteking auto-immuun was werd vastgesteld door een biopt van de einddarm.
Glutenintolerantie kan alleen vastgesteld worden door een biopt van het duodenum, vlak na de maag… Dat kan alleen tijdens een operatie of autopsie. Dat gingen we dus niet doen :+
De ontsteking bleef terugkomen telkens we stopten met de prednison.
Zijn voer veranderen was een experiment gebaseerd op het idee dat auto-immune ontstekingen vaak veroorzaakt worden door intoleranties of allergieën. Dus dan hebben we de drastische beslissing genomen om alle mogelijke voedingsmiddelen die intoleranties kunnen veroorzaken te elimineren. Dat ging dus ook over kruiden, luzerne, gisten etc. Deze aanpak had succes. Hij heeft jaren alleen hooi, gras en pure grasbrok van Hartog gegeten. En verder helemaal niets. Nu durf ik al wat meer kruidengrasbrok geven en krijgt hij ook wortels en eens een snoepje.

Elisa2

Berichten: 37145
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 14:15

Dat is vaker zo dat paarden en mensen slecht op granen reageren, er zit een stofje in lectines die de darmwand kunnen aantasten. (naast eventuele glutenintolerantie wat ook een oorzaak zou kunnen zijn)

Ik zou daar zeker eens naar kijken!

Probleem is dat veel dierenartsen niet meer weten dan symptomen bestrijden met medicijnen, tenzij je er een hebt die wat verder nadenkt en opgeleid is.

Bijv. Den Hoek..dan kunnen ze je paard doormeten en kijken of er daar iets uitkomt wat de oorzaak is van de chronische ontsteking.
Niet dat het altijd goed hebben of de behandeling altijd aanslaat, maar het geeft al een stuk meer perspectief dan wat de DA kan bieden.

Fliesxxx
Berichten: 1
Geregistreerd: 05-07-14

Re: Paard levenslang op prednison

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 15:16

Mijn merrie van 15 jaar staat nu sinds december 2022 op de Equipred, ze heeft een immuungemedieerde enterocolitis. Wij zijn begonnen met 650 mg per dag. Inmiddels heb ik kunnen afbouwen naar 300 mg per dag, ze weegt +- 620 kg, dat houdt haar stabiel. Ik probeer nog steeds met kleine stapjes af te bouwen, elke 6-8 weken haal ik 25 mg van de dosering af. Daarnaast staat ze ook op enkel hooi (gestoomd) en krijgt ze geen krachtvoer, alleen vitamine brok, suikers echt zo veel als mogelijk beperkt.

Ze heeft diverse transfaunaties ondergaan op de kliniek, bloedonderzoeken en biopt van de darm. In de tussentijd geprobeerd zonder prednison en met de probiotica van Eqi-gastiv, helaas kwamen de klachten weer terug. Ze heeft nooit koliek gehad, ze is al sinds veulen af aan onder mijn hoede en altijd al wat problemen gehad met dunne mest/gevoelige darmen. Vorig jaar werd dit dusdanig erg dat supplementen ook niet meer hielpen. Daarop is ze door de molen gegaan bij de kliniek en het gaat nu erg goed met de prednison! Haar voeten zet ik ieder jaar op de röntgenfoto, vanwege het risico op hoefbevangenheid. Tot nu toe is er niets aan de hand en ik hoop dat ze er gewoon oud mee gaat worden ;-)