Castreren of wachten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
happyhorse

Berichten: 4383
Geregistreerd: 27-12-02
Woonplaats: Gastel

Castreren of wachten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-18 11:19

Vanochtend zou me 2 jarige hengst thuis op het weiland gecastreerd worden.
Met het voelen konden ze de linkerbal bijna niet voelen.
Toch platgespoten maar de bal kon ze niet meer voelen. Wel nog de rechter bal ingespoten en daarna zei ze: ik opereer niet want voel nog steeds niet.
Advies was of over tijd nog proberen, maar ook als de ballen groter zijn had de kans dat hij hem terug zou trekken?
Ander advies was ermee naar de kliniek gaan die op tafel doet.
Die gebeld maar dat kost tussen de 665-850euro.

Hengstje is een erg baasje, in het weiland is hij niet super vervelend. Maar buiten de wei krijgt hij teveel praatjes.
Wat zouden jullie doen? Wachten of toch naar kliniek gaan?
En heeft iemand hier ervaring mee?

Elisa2

Berichten: 37137
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Castreren of wachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 11:33

Heeft ie er normaal gesproken twee?

Zinzi_jewel

Berichten: 8800
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 11:36

Elisa2 schreef:
Heeft ie er normaal gesproken twee?


Precies dit .
Zijn er normaal gesproken gewoon 2 gedaalde ballen ?
Dan zou je m gewoon staand kunnen castreren !

Is dit bekeken voor ze hem gespoten hebben om plat te gaan ?
Sedatie in t bloed is zo heftig zeker als t voor niets is gebeurd

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Castreren of wachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 11:42

ik zou hem naar de kliniek brengen. Als hij dit de volgende keer weer doet ben je weer voorrijkosten kwijt.

happyhorse

Berichten: 4383
Geregistreerd: 27-12-02
Woonplaats: Gastel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-18 11:59

Zinzi_jewel schreef:
Elisa2 schreef:
Heeft ie er normaal gesproken twee?


Precies dit .
Zijn er normaal gesproken gewoon 2 gedaalde ballen ?
Dan zou je m gewoon staand kunnen castreren !

Is dit bekeken voor ze hem gespoten hebben om plat te gaan ?
Sedatie in t bloed is zo heftig zeker als t voor niets is gebeurd

Voordat ze hem plat spoot had ze gevoeld. En voelde 2 ballen.
De linkerbal was wel een stuk kleiner. Maar ze zei dat door de leeftijd kwam.

Toen hij op de grond lag, had hij zijn linkerbal terug getrokken. Ze heeft toen nog wel de rechterbal verdoofd en zei daarna ik ga niet castreren want ik voel de andere niet.

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Castreren of wachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 12:05

Vreemd....
Of naar de kliniek,of een echt ervaren DA die castreerd erbij halen.

Bij ons op de wei is ooit nog een klophengstje gecastreerd waarbij de niet ingedaalde bal wel te voelen was,en ook die bal is gewoon in de weide verwijderd,niets van last achteraf.

Dus eerlijk denk ik dat de DA in kwestie ervaring mist.

happyhorse

Berichten: 4383
Geregistreerd: 27-12-02
Woonplaats: Gastel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-18 12:08

NatasjavE schreef:
ik zou hem naar de kliniek brengen. Als hij dit de volgende keer weer doet ben je weer voorrijkosten kwijt.

Nu kan waarschijnlijk volledige bedrag betalen. Omdat ze toch plat heeft gespoten en daarna zijn bal ook nog heeft gespoten.
Vind zelf ook slimmer om naar de kliniek te brengen, dan weet je zeker dat het lukt.
Maar kost wel bijna 4x zoveel. Enige nadeel is dat hem de komende tijd niet kan brengen.

happyhorse

Berichten: 4383
Geregistreerd: 27-12-02
Woonplaats: Gastel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-18 12:10

tengeltje11 schreef:
Vreemd....
Of naar de kliniek,of een echt ervaren DA die castreerd erbij halen.

Bij ons op de wei is ooit nog een klophengstje gecastreerd waarbij de niet ingedaalde bal wel te voelen was,en ook die bal is gewoon in de weide verwijderd,niets van last achteraf.

Dus eerlijk denk ik dat de DA in kwestie ervaring mist.

Heb nog niet veel ervaring met de DA hier in de omgeving. Ben tijdje terug verhuist.
En ze zijn 1x gekomen om te enten en toen was er een andere DA die langs kwam. Durf ook niet te zeggen hoeveel ervaring deze da heeft. Het was wel de dierenarts die langste op de praktijk werkt.
Maar dat wilt nog niet veel zeggen.

silvia58

Berichten: 1829
Geregistreerd: 05-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 12:16

tengeltje11 schreef:
Vreemd....
Of naar de kliniek,of een echt ervaren DA die castreerd erbij halen.

Bij ons op de wei is ooit nog een klophengstje gecastreerd waarbij de niet ingedaalde bal wel te voelen was,en ook die bal is gewoon in de weide verwijderd,niets van last achteraf.

Dus eerlijk denk ik dat de DA in kwestie ervaring mist.


Dat is ook mijn eerste gedachte !
Goed informeren bij een andere DA of kliniek.
Hoe groot is het dier waar het om gaat ?

Popstra
Berichten: 13743
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Castreren of wachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 12:24

je schrijft dat de bal terug trok toen hij lag, je kan de hengst ook staand castreren. Wellicht de bal dan wel ingedaald blijft

Percy

Berichten: 12072
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 12:58

Nu ik het verhaal hier lees zou ik zeker eens een andere dierenarts om advies vragen.
Ik vind het nogal vreemd dat ze eerst verdoofd en dan zegt de castratie niet meer uit te voeren.

Popstra
Berichten: 13743
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Castreren of wachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 13:38

Dat verdoven is niet zo vreemd hoor, meeste hengsten vinden het nu niet bepaald leuk als een arts aan de ballen zit en meppen het ligt uit je ogen!

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 13:49

Popstra schreef:
Dat verdoven is niet zo vreemd hoor, meeste hengsten vinden het nu niet bepaald leuk als een arts aan de ballen zit en meppen het ligt uit je ogen!


onzin.
de meeste hengsten blijven hengst om door het leven te gaan als goedgekeurde dekhengst.
op elke keuring controleert ook een arts de ballen van elke hengst die voorgebracht wordt,en komt er dan ook aan.
als eentje die arts naar de maan wil meppen,zou hij al een stuk minder scoren qua karakter,dus daar wordt gewoon ook op getraind.

Popstra
Berichten: 13743
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 13:52

Dat onzin kun je wel achterwege laten hoor, staat niet zo vriendelijk....

Jonge hengsten die het niet gewend zijn zijn er vaak echt niet van gediend als er iemand aan de ballen loopt te jengelen...en waar staat dat deze hengst er op getraind word??
Een arts hoeft niet onnodig risico te nemen.

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Castreren of wachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 14:01

hier hebben we door de jaren al heeel wat paarden jong laten castreren(die dus als ruin door het leven moesten),alleen nooit getraind op iemand die aan hun ballen zit en gewoon correct opgevoed met respect voor mensen.
tuurlijk voelt de da altijd eerst of beide ballen mooi ingedaald zijn en geen enkele heeft hier ook gemept of eender wat.
tuurlijk ga je er een uitzondering tussen zitten hebben,maar om maar aannames te maken dat de meeste paarden waarvan de da ff voelt of beide ballen ingedaald zijn,direct het licht uit je ogen mept,noem ik echt meer dan overdreven!

silvia58

Berichten: 1829
Geregistreerd: 05-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 14:02

Wij hebben ook regelmatig gecontroleerd. In het begin vond hij het wel spannend, maar later werd
het gewoon. Zo wisten we ook wanneer we de DA konden laten komen om te castreren.
Die kon zonder probleem voelen en daarna verdoven. Is heel goed verlopen en daarna geen problemen.

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 14:13

gezien de sedatie zou ik de eersre 4-5 maanden geen nieuwe afspraak maken.

ik zou rond deze tijd liever niet castreren omdat je met de warmte meer vliegen hebt en meer kans op complicaties.

Ook zou ik mij beklagen over de 2e injectie. De situatie tussen liggen de 2e injectie en de opmerking ik doe de operatie niet was onveranderd. De injectie is onnodig gegeven. dus om extra op de rekening te zetten.

ik zou kijken naar een andere DA

Popstra
Berichten: 13743
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 15:03

tengeltje11 schreef:
hier hebben we door de jaren al heeel wat paarden jong laten castreren(die dus als ruin door het leven moesten),alleen nooit getraind op iemand die aan hun ballen zit en gewoon correct opgevoed met respect voor mensen.
tuurlijk voelt de da altijd eerst of beide ballen mooi ingedaald zijn en geen enkele heeft hier ook gemept of eender wat.
tuurlijk ga je er een uitzondering tussen zitten hebben,maar om maar aannames te maken dat de meeste paarden waarvan de da ff voelt of beide ballen ingedaald zijn,direct het licht uit je ogen mept,noem ik echt meer dan overdreven!

Dat jij ze goed opvoed wil nog niet zeggen dat anderen dat doen. Hoef je als DA ook niet vanuit te gaan wel!?
Ik ken geen opfok bedrijven die regelmatig de hengstenkuddes inlopen om allen even aan de ballen te zitten!

Elisa2

Berichten: 37137
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Castreren of wachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 18:25

Als hij eerder gewoon twee ballen had, dan denk ik dat ik ook zou wachten totdat de insecten weg zijn en dan de castreur laten komen die hem staand castreert. Die hebben veel meer ervaring en doen het makkelijker dan veel DA.

happyhorse

Berichten: 4383
Geregistreerd: 27-12-02
Woonplaats: Gastel

Re: Castreren of wachten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-18 21:38

Het gaat om tinkerhengst van ca 1.30.

Terwijl de hengst stond hebben ze 2 ballen gevoeld. De ene wel stukje kleiner als de ander. Maar duidelijk 2ballen te voelen. Ze hadden hem wel praam opgedaan en konden zonder moeite voelen.

Toevallig kwam de eigenaar van praktijk smiddags op bezoek. En heb gezegd dat ik het raar vond dat ze wel de bal nog verdoofde en toen zei dat ze niks meer deed omdat ze de andere niet meer kon voelen.
Volgens hem doen ze de ene bal wel inspuiten. Omdat dat de andere dan nog wel naar beneden komt. Ok ben geen dierenarts maar vond niet logisch klinken.

Bedankt voor de tips van staand castreren. Net contact opgenomen met castreur en verhaal uitgelegd. Hij vertelde dat als de bal voelbaar is hij hem voor 99% kan castreren.

Elisa2

Berichten: 37137
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Castreren of wachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 08:28

Heel goed, dat gaat 10x sneller en veel makkelijker/ minder risico over het algemeen.

happyhorse

Berichten: 4383
Geregistreerd: 27-12-02
Woonplaats: Gastel

Re: Castreren of wachten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-18 15:16

Vandaag is de castreur geweest en hij is inmiddels ruin.
Het is super vlot gegaan en beide ballen waren heel goed voelbaar.

silvia58

Berichten: 1829
Geregistreerd: 05-07-10

Re: Castreren of wachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 17:19

Oh wat fijn !
Dat moet een hele opluchting zijn :o
Hopelijk heeft hij er weinig last van en is hij snel weer opgeknapt +:)+

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 17:22

happyhorse schreef:
Vandaag is de castreur geweest en hij is inmiddels ruin.
Het is super vlot gegaan en beide ballen waren heel goed voelbaar.


super,

nu nog een goede DA vinden.

Elisa2

Berichten: 37137
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Castreren of wachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 17:25

Goed nieuws! gaat een stuk beter met een castreur he. Hopelijk ook een voorspoedig herstel.