Gekke schakering/vlekken op hals van paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
MelissaV

Berichten: 3602
Geregistreerd: 31-05-09

Gekke schakering/vlekken op hals van paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-18 16:40

Hoihoi!

Hebben jullie dit al ooit gezien bij een paard?

Afbeelding

Afbeelding

Op de 2de foto is zijn hals wel nat maar daar zie je heel goed wat ik bedoel.
Het is alleen op zijn hals, vooral aan de rechtse kant. Links ook wel maar niet zo overdreven als rechts.
Osteopaat komt sowieso as woensdag dus ik hoef geen advies over DA of osteopaat bellen, maar ben gewoon nieuwsgierig of meer mensen dit al ooit gezien hebben.

Heeft iemand dit al ooit gezien en welke oorzaak had het bij jullie paard?


Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Re: Gekke schakering/vlekken op hals van paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 16:45

Zweet hij heel erg? Het lijkt een beetje op zout, die randen tussen donker en licht?

Zilfstar

Berichten: 7546
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Bij die Zwarte en die Bonte

Re: Gekke schakering/vlekken op hals van paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 16:52

Mijn paard (Fries) heeft zeker in de zomer altijd allerlei schakeringen zwart over zijn hele lijf. Soms hele kleine "vlekken" soms groot. Ik weet niet beter. Ik grap er altijd over, omdat hij op een Tinker-stoeterij is geboren dat ie ook vlekken wil hebben. (Ander Fries bij ons op stal heeft t ook trouwens).Volgens mij niks geks. Wrs de vleug die anders gaat staan door bijv zweten, afspoelen, regen etc.

De PaardenPsycholoog http://www.paardenpsycholoog.nl
onderdeel van Aurora Kaarna, holistische praktijk voor mens & dier: readings, energetische therapie, coaching en begeleiding, meditatie en mindfulness: http://www.aurorakaarna.nl

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Re: Gekke schakering/vlekken op hals van paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 16:57

Ja, is vleug in de vacht. Niet abnormaal of zo.

MelissaV

Berichten: 3602
Geregistreerd: 31-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-18 16:59

Yessy schreef:
Zweet hij heel erg? Het lijkt een beetje op zout, die randen tussen donker en licht?

Nee heel erg zweten doet hij niet, ja afgelopen week met die temperaturen wel natuurlijk maar niet abnormaal snel.
Maar bij hem veranderd het niet met poetsen/wassen, hij heeft die vlekken altijd, ook op droge vacht.
Hij is geschoren in februari en toen kwam het ook meteen weer terug.
Trainer denkt zelf dat hij vast zit in zijn schouder en dat het mogelijk daar mee te maken heeft

Diertjec

Berichten: 4620
Geregistreerd: 17-03-08
Woonplaats: Omgeving Gouda

Re: Gekke schakering/vlekken op hals van paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 17:01

Die van mij heeft dit ook, altijd al gehad en de ene kant duidelijker dan de andere kant. Voornamelijk hals en borst. Het zijn echt geen zweet plekken en ze zit ook nergens vast, want ze is net behandeld door de osteo.
Ik ben niet anders gewend eigenlijk, zou het wel leuk vinden als ik eindelijk zeker weet wat het is :D

Bamii

Berichten: 1372
Geregistreerd: 20-10-13

Re: Gekke schakering/vlekken op hals van paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 17:05

Dit heten ook wel weerborstels :) Het haar groeit dan in verschillende richtingen, heeft mijn Fries ook. Zover ik weet is het puur een andere richting van de haargroei en staat het niet in verband met iets anders.

Barron

Berichten: 373
Geregistreerd: 22-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 17:18

Afbeelding

Mijn Tinker heeft dat ook heel duidelijk. Zijn hele leven al gehad en heeft meest zichtbaar net na de winter-rui. (Een andere foto had ik even niet waar het zo zichtbaar op is, meestal hangen de manen er voor. De bloemetjes zijn niet standaard... :D)

Cartouschka: What the heart has once owned and had, it shall never lose.

MelissaV

Berichten: 3602
Geregistreerd: 31-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-18 17:24

Bamii schreef:
Dit heten ook wel weerborstels :) Het haar groeit dan in verschillende richtingen, heeft mijn Fries ook. Zover ik weet is het puur een andere richting van de haargroei en staat het niet in verband met iets anders.

Maar het zijn geen weerborstels :) Heb even geen duidelijkere foto, maar het haar ligt allemaal dezelfde kant op, bovenaan zijn hals heeft hij wel weerborstels maar onder zijn het geen weerborstels.

MelissaV

Berichten: 3602
Geregistreerd: 31-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-18 17:26

Barron schreef:
[ [url=m/8WdMR6.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mijn Tinker heeft dat ook heel duidelijk. Zijn hele leven al gehad en heeft meest zichtbaar net na de winter-rui. (Een andere foto had ik even niet waar het zo zichtbaar op is, meestal hangen de manen er voor. De bloemetjes zijn niet standaard... :D)

Daar lijkt het inderdaad sterk op, en jou paard heeft geen problemen voor de rest?

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 17:28


Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 17:39

In het andere topic staat dat het komt door het verstoren van de verharing door het wisselvallige weer dat lijkt me nu niet van toepassing.
Mijn paard heeft het ook nog steeds. Ze zit eerst mooi glad in de zomervacht en ineens is er een soort zweetpatroon. Bij die van mij trekt het ook weer weg als de wintervacht. Lijkt mij sterk dat ze dan ergens in haar lijf vast zou zitten. Want het komt ineens maar gaat ook weer uit zichzelf weg.

Heb je het paard al jaren? En is dit nu voor het eerst dat je het ziet?

Als het paard waar je van af valt een goed paard is,
dan is die val de moeite waard.

MelissaV

Berichten: 3602
Geregistreerd: 31-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-18 17:46

Tigra_ schreef:
In het andere topic staat dat het komt door het verstoren van de verharing door het wisselvallige weer dat lijkt me nu niet van toepassing.
Mijn paard heeft het ook nog steeds. Ze zit eerst mooi glad in de zomervacht en ineens is er een soort zweetpatroon. Bij die van mij trekt het ook weer weg als de wintervacht. Lijkt mij sterk dat ze dan ergens in haar lijf vast zou zitten. Want het komt ineens maar gaat ook weer uit zichzelf weg.

Heb je het paard al jaren? En is dit nu voor het eerst dat je het ziet?

Ik heb hem sinds september 2016. Het is mij nooit opgevallen omdat ik hem niet anders ken, heb de verkoopfotos terug gekeken en daar had hij het dus ook al. Hij staat sinds 2 maanden in training en mijn trainer viel het meteen op. Bij die van mij trekt het niet weg als hij in zijn wintervacht komt.

Lightninggg

Berichten: 603
Geregistreerd: 18-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 17:47

Mijn paard (een fries) heeft het ook gehad zo een 3 jaar geleden toen we hem net hadden. Bij de bloedtest kwamen toen verstoorde leverwaarden boven (eiwit intolerantie of zo iets) Vanaf we zijn voeding hadden aangepast heeft hij dit niet meer gehad. Het is dus niet altijd zo onschuldig als het lijkt

If you act like you've only got fifteen minutes, it'll take all day. Act like you've got all day and it'll take fifteen minutes. ~ Monty Roberts

MelissaV

Berichten: 3602
Geregistreerd: 31-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-18 17:48

Lightninggg schreef:
Mijn paard (een fries) heeft het ook gehad zo een 3 jaar geleden toen we hem net hadden. Bij de bloedtest kwamen toen verstoorde leverwaarden boven (eiwit intolerantie of zo iets) Vanaf we zijn voeding hadden aangepast heeft hij dit niet meer gehad. Het is dus niet altijd zo onschuldig als het lijkt

Mmh dat is ook nog een optie natuurlijk. Alhoewel ik een tijdje terug bloed heb laten prikken en hij gezond was. Heb nu wel die bloedwaarden opgevraagd zodat ik die ook samen met de osteopaat en trainer kan bekijken.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 17:51

Hier ook een merrie die dit heeft. Maar die is 25 en heeft cushing. :+ Verder heeft ze geen problemen met verharen of krullende vacht, maar die vlekken / schakeringen vallen wel op.
Ik vermoed dat de jouwe iets jonger is toch.

MelissaV

Berichten: 3602
Geregistreerd: 31-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-18 17:52

Pandora2 schreef:
Hier ook een merrie die dit heeft. Maar die is 25 en heeft cushing. :+ Verder heeft ze geen problemen met verharen of krullende vacht, maar die vlekken / schakeringen vallen wel op.
Ik vermoed dat de jouwe iets jonger is toch.

Klopt die is net 6 geworden :P

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 18:05

MelissaV schreef:
Pandora2 schreef:
Hier ook een merrie die dit heeft. Maar die is 25 en heeft cushing. :+ Verder heeft ze geen problemen met verharen of krullende vacht, maar die vlekken / schakeringen vallen wel op.
Ik vermoed dat de jouwe iets jonger is toch.

Klopt die is net 6 geworden :P


Dacht ik al :D
Heeft volgens mij toch wel iets met de stofwisseling te maken, zo'n vlekken. Maar wat precies...geen idee :?

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Re: Gekke schakering/vlekken op hals van paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 18:10

Mijn paarden hebben het momenteel allebei, vooral aan de hals. Is iets wat ze niet constant hebben. Ik zie het nog tegen mijn trainster daarnet, maar heeft er verder niets speciaals over gezegd dus ik maak mij er geen zorgen over.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 23:34

Lightninggg schreef:
Mijn paard (een fries) heeft het ook gehad zo een 3 jaar geleden toen we hem net hadden. Bij de bloedtest kwamen toen verstoorde leverwaarden boven (eiwit intolerantie of zo iets) Vanaf we zijn voeding hadden aangepast heeft hij dit niet meer gehad. Het is dus niet altijd zo onschuldig als het lijkt


Interessant. Had het paard ook nog verdere symptomen? Of heb je dingen opgemerkt die verbeterd zijn na de aanpassing in het voer?


Dit is die van mij dit jaar.
Als ik terug kijk naar foto's is ze 21 mei nog glad en 26 mei is het "zweetpatroon" begonnen

28 april(glad)
http://i66.tinypic.com/jt9vll.png

Afbeelding

andere kant:
http://i64.tinypic.com/zum62f.jpg

Als het paard waar je van af valt een goed paard is,
dan is die val de moeite waard.

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8273
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Re: Gekke schakering/vlekken op hals van paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 00:21

Hier ook een fries die het heeft.
Nog nooit gemerkt dat ze er last van heeft oid. In haar zomervacht is het wel meer zichtbaar dan in de wintervacht, ik denk dat dat komt omdat in de winter de haren langer zijn en makkelijker over elkaar heen vallen.

Deze foto is van een maand of 3 geleden en net bezig met verharen. Nu is het duidelijker maar heb geen recentere foto :+

Afbeelding

Lightninggg

Berichten: 603
Geregistreerd: 18-03-13

Re: Gekke schakering/vlekken op hals van paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 06:51

Hij had heel weinig bespiering en was snel moe. Ik dacht dat dit was omdat hij niet getraind was maar hoe meer ik hem trainde en supplementen voor spieropbouw bij gaf hoe slechter hij werd

If you act like you've only got fifteen minutes, it'll take all day. Act like you've got all day and it'll take fifteen minutes. ~ Monty Roberts

MelissaV

Berichten: 3602
Geregistreerd: 31-05-09

Re: Gekke schakering/vlekken op hals van paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-18 21:18

Morgen zullen we weten of het iets met zijn schouder/hals te maken heeft, de osteopaat komt morgen :)

Libera

Berichten: 3973
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: Gekke schakering/vlekken op hals van paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 21:35

Heel veel Friezen hebben het. Het is een soort van "aftekening" en is vaak erfelijk :)

Volg ons project in Washington!
Van overwoekerde bende naar paarden paradijsje :D

MelissaV

Berichten: 3602
Geregistreerd: 31-05-09

Re: Gekke schakering/vlekken op hals van paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-07-18 12:05

Osteopaat is gister geweest, hij blijkt wat last te hebben van zijn lever door stress (afgelopen week wedstrijd gehad) en zijn kaakgewricht bleek vast te zitten waardoor hij zijn volledige hals en schouder vast hield. Hij kon niet met zekerheid zeggen of deze vlekken er 100% mee te maken hadden maar hij vermoedde dat het wel weg zou trekken of op zijn minst minder zou worden nu.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 69 bezoekers