Tinker met CPL (?)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Tinker met CPL (?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 22:05

De da hier in de kliniek zei altijd (hij was zelf fanatiek met friezen) een paard met mijten was hun benen niet gewoon.
Doe ze een hoge hoefzak (hoe hoger hoe beter) en vul die met water en bv Bye-Mite, laat je paard er een tijdje in staan. Dat werk effectiever dan ze er alleen mee wassen.

Daarnaast zo min mogelijk suikers, grof stengelig hooi en wat aanvullende vitamine/mineralen, en zoveel mogelijk vrije beweging (liefst 24/7)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 08:31

8nnemiek schreef:
Dat valt heel erg mee. Het lijkt op wat mijn tinker had 10 jaar geleden. Die had ook achter wat vocht in de benen, en ook de rimpels in de kootholte.
Als je de afvalstoffen en het vocht eruit krijgt dan trekken die rimpels waarschijnlijk zelfs weer deels of helemaal weg.

Persoonlijk heb ik goede ervaringen met kruidenthee om het vocht eruit te krijgen. Thee van brandnetel en kleefkruid werkt goed. Mokthee als chevadonyll werkt nog wat beter, maar is ook duurder.
Dat werkt vochtafdrijvend en bloedzuiverend en ondersteunt de lymfeklieren.


Heel fijn om te horen dat het meevalt! Ik ga eens kijken naar die kruidenthee. Dankjewel!

daniweerd
Berichten: 1200
Geregistreerd: 27-03-09

Re: Tinker met CPL (?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 08:35

Mijn advies is ook zeker dat je er snel mee aan de gang moet gaan, heb mijn tinker op 8 mei dit jaar moeten laten inslapen mede door de CPL, wat zich door de warmte bij hem ineens in 2 weken erg verslechterde, wat ook weer op zijn PSSM speelde en toen was het kringetje rond

Anoniem

Re: Tinker met CPL (?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 08:39

Wat verschrikkelijk hengstveulen. Heel veel sterkte toegewenst!

Is er een verband tussen CPL en PSSM? Ik heb me nooit verdiept in PSSM maar wat zijn daar duidelijke symptomen van?

daniweerd
Berichten: 1200
Geregistreerd: 27-03-09

Re: Tinker met CPL (?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 08:41

Nee hoor daar is geen verband tussen maar omdat hij zijn achterbenen steeds zwaar ontlaste en steeds meer ging liggen dus minder beweging had door pijn kwamen we in een vicieuze cirkel terecht. Hij had de pech CPL en PSSM te hebben maar dit is niet iets wat altijd samen gaat

jaji
Berichten: 169
Geregistreerd: 16-03-07

Re: Tinker met CPL (?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 09:24

Hier ook ervaring met jeuk bij paarden die in het verleden pavo kregen, ook nature's best. Nu voer ik Marstall Force en een handje Marstall musli zonder haver, dat gaat goed.

Je zou ook eens naar Equilin kunnen kijken, die hebben ook voer gericht op verschillende problemen en ook op het ontgiften, wellicht is deze wat:

https://www.equilin.eu/nl/veterinair/mijt-paard/

NNikki
Berichten: 243
Geregistreerd: 09-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 15:28

Hier ook ervaring gehad met een Tinker die ook iets van mok, misschien wel CPL had.
Toen het paard in de nacht op stal kwam had ze er ontzettend veel last van, deed niks anders dan stampen en benen waren enorm dik.
Later haar 24/7 op de wei gezet, alleen hooi en gras gegeven en ze had er geen last meer van.
Zag haar zelden nog stampen en kon ook geen wondjes meer vinden.

Zou dus echt gaan kijken of je haar toch langer naar buiten kan doen, liefste gewoon 24/7. :j

joepy

Berichten: 39
Geregistreerd: 17-01-11
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 21:03

Ik vind CPL nooit meevallen en er zijn idd heel veel tinkers, Friezen en Trekpaarden die dit hebben.
En het kan makkelijk heel snel uit de hand lopen.
Hoe eerder je het in de gaten hebt hoe beter.
De lymfewerking in de benen is niet goed en het bindweefsel maakt verkeerd weefsel aan, je kan verdikte huid voelen, plooien bulten.
Met manuele lymfedrainage kan je direct het lymfesysteem helpen, ik doe tegelijkertijd ook Bowentherapie op het bindweefsel om er weer meer beweging in te krijgen.
Door geen granen en suikers te voeren voorkom je veel afvalstoffen
Een behandelplan is erg afhankelijk van het paard.

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Re: Tinker met CPL (?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 22:06


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 12:40

Ze staat nu iig op onbeperkt hooi. Fijn! Wel actief aan het zoeken naar een andere stal in de buurt. Lijkt wel onmogelijk pff.

Vond een ietwat onscherpe foto van vorig jaar ter vergelijkenis met een recente foto.

Afbeelding
Afbeelding

Ik vind het verschil vrij groot eigenlijk. Dat uitsteekseltje boven de kootholte (heet dat nou een spoortje?) is nu 1 geheel met het been geworden.

Edit:

Betere vergelijkingsfoto gevonden

Afbeelding

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Re: Tinker met CPL (?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 19:16

Het verschil is inderdaad best goed te zien. Maar vergis je niet wat voor zo'n paard voeding en beweging doet. Voordroog en stal in combinatie met CPL is een groot verschil met hooi, buitenzijn en veel beweging.
Dat punt is inderdaad een spoortje, en kan kortgeknipt, net als een zwilwrat.