Ervaringen schiefel: 4 maanden dik been, is dit normaal?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yaffie
Berichten: 223
Geregistreerd: 10-01-18

Ervaringen schiefel: 4 maanden dik been, is dit normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-18 23:52

Hoi,

Ik heb even gezocht naar recente topics, maar vond het wat raar om in te breken bij een ander topic om een random vraag te stellen over schiefels. Dus maar even een eigen aangemaakt.

Ik vroeg me af of er mensen zijn die ervaring hebben met schiefels en hoe lang het 'herstel' duurt. Mijn paard vond ik begin maart met een dik achterbeen, van sprong t/m kroonrand. Paar weken gekoeld en gestapt, knapte helaas niet echt op. Was wel warm, maar niet echt kreupel. Bij overbelasting was het been helemaal een ballon. Dierenarts erbij. Echo gemaakt (omdat ik eerst gokte op een peesblessure), maar vanwege de grote hoeveelheid vocht kon hij niet duidelijk zeggen wat het was. We hebben het gegooid op een peesontsteking. Vochtafdrijvers en pijnstillers/ontstekingsremmers dan maar. Ruim een maand gewacht en gestapt, maar het knapte nog niet echt op. Dierenarts teruggekomen, foto's gemaakt. Er bleek aan de buitenkant van het pijpbeen een schiefel te zitten. Dierenarts zei dat ik me nu druk moest maken, dat het een irritatie van de huid was en dat het vanzelf over zou gaan. Het zou wel even kunnen duren, maar hij liep er immers prima op de keren dat de DA was geweest en ik had zelf ook geen kreupelheid gezien. Schiefel zou ook op een gunstige plek zitten en geen irritatie aan de pees veroorzaken. Advies: veel stappen, rustig opbouwen aan de longe en compagel smeren.

Het leek nu ook echt beter te gaan, maar ik kom altijd aan het eind van de dag, nadat hij een paar uur buiten heeft gestaan. Het been is dan best dun, de schiefel is duidelijk te zien en hij loopt dan ook goed. Echter een paar dagen geleden 's ochtends geweest en ik schrok van de dikte van het been en hij liep ook duidelijk niet goed, stap was oké, maar draf was een drama. Begin me nu toch zorgen te maken, dat er misschien iets niet goed zit. Ik ben maar weer gestopt met longeren en voorlopig maar weer stappen.

Ik ken veel meer paarden met schiefels, maar niet met zo lang een dik been. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? Hoe lang kan zo'n dik been aanhouden? Kan ik nog iets doen om het te verhelpen of zou het chronisch blijven? Of zit er misschien toch iets helemaal niet goed in het been (moeilijk te beoordelen zonder röntgen ogen natuurlijk)? Of toch een irritatie op de pees? Verstandig om een bezoekje te brengen aan de kliniek of is dat weggegooid geld? We staan nu al sinds begin maart bijna helemaal stil en ik vind het persoonlijk toch echt wel heel lang duren nu..

Bedankt alvast voor jullie hulp!

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 17:45

Is/was het been dan rondom dik of aan de binnen- of buitenkant? Zit de schiefel midden op de zijkant van het been tussen het spronggewricht en de kogel? En dan midden gezien tussen de voorkant en achterkant van het been? Zag het been er de keer dat je 's ochtends was er anders dik uit dan toen het in het begin dik was? Waren de andere drie benen die laatste keer normaal van dikte? Even een aantal vragen om te kunnen zien of we zo iets verder komen.

Toch denk ik dat na zo'n tijd het wel verstandig is om naar een goede paardenkliniek te gaan en daar opnieuw te laten kijken. Het zou dan wel het mooist zijn lijkt me als je daar 's ochtends terecht kan, voordat hij het been weer dun heeft gelopen.

Lukasje
Berichten: 11251
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Ervaringen schiefel: 4 maanden dik been, is dit normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 17:53

Goh, als het al zo lang duurt en je ziet geen verbetering, zou ik toch om een 2e advies bij een dierenkliniek gaan.

Veel beterschap voor je paard!

ikkebenhier
Berichten: 1241
Geregistreerd: 04-01-11

Re: Ervaringen schiefel: 4 maanden dik been, is dit normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 21:03

ik zou een 2de opinie vragen, of de foto's doorsturen naar een kliniek.
ik wil je helemaal niet bang maken hoor, maar mijn paard zijn 'schiefel' bleek een bottumor te zijn...
waarmee ik zeker niet wil zeggen dat jouw paard dat ook zou hebben (bottumor is ook zeldzaam bij paarden). Maar een 2de opinie zou ik zeker doen!

ellepel

Berichten: 47338
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 21:24

Mijn pony had een s hiefel naar aanleiding van een griffelbeen breuk.
Toen hij snachts nog op stal stond was het been smorgens ook erg dik.
Heeft wel erg lang geduurd voor dat weg was.nu staat hij 24/7 buiten en zie je het niet meer.
Zou denk ik ook nog een keer goed laten kijken

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 21:38

Ellepel, ook ik moest denken aan een griffelbeenbreuk... Vandaar al mijn vragen.

Mando

Berichten: 15692
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 21:51

De mijne heeft ook een schiefel achter zitten.
Waarschijnlijk zelfde plek 2x aangetikt.
Been is niet dik maar hij heeft dagen dat het toch wat irriteert en loopt dan op een kleine volte net niet rad.
Voor mij een rede om te stoppen met wedstrijden en er een bos hobbel knol van te maken.
Hij staat ook op aspirine/ acetylzuur waar hij het prima op doet.

Afbeelding

Yaffie
Berichten: 223
Geregistreerd: 10-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-18 14:34

Jet schreef:
Is/was het been dan rondom dik of aan de binnen- of buitenkant? Zit de schiefel midden op de zijkant van het been tussen het spronggewricht en de kogel? En dan midden gezien tussen de voorkant en achterkant van het been? Zag het been er de keer dat je 's ochtends was er anders dik uit dan toen het in het begin dik was? Waren de andere drie benen die laatste keer normaal van dikte? Even een aantal vragen om te kunnen zien of we zo iets verder komen.

Toch denk ik dat na zo'n tijd het wel verstandig is om naar een goede paardenkliniek te gaan en daar opnieuw te laten kijken. Het zou dan wel het mooist zijn lijkt me als je daar 's ochtends terecht kan, voordat hij het been weer dun heeft gelopen.


Zo wat een vragen. Euhm, been was rondom dik, zowel binnenkant als buitenkant. Van sprong tot de hoef (zelfs in de kootholte zaten rimpels van de zwelling). Aan de zijkant van het been, de buitenkant, zit de schiefel. En dan bijna in het midden, misschien iets meer richting de kogel. Been was misschien iets minder dik dan toen ik het de eerste keer opmerkte. Andere benen waren normaal van dikte.

Dierenarts is op locatie geweest, dat is wel even belangrijk om te vermelden, omdat mijn paard vervoeren een drama is en ik dat zeker niet wou doen met zo'n been, aangezien ik ook niet wist wat het was. Het is een hele goede kliniek, dus ik denk erover om daar dan toch heen te gaan, voor een uitgebreider onderzoek. Nu gaat ie binnenkort ook 24/7 de weide op, dus misschien dat het daar van opknapt?

Lukasje schreef:
Goh, als het al zo lang duurt en je ziet geen verbetering, zou ik toch om een 2e advies bij een dierenkliniek gaan.

Veel beterschap voor je paard!


Dankje!

ikkebenhier schreef:
ik zou een 2de opinie vragen, of de foto's doorsturen naar een kliniek.
ik wil je helemaal niet bang maken hoor, maar mijn paard zijn 'schiefel' bleek een bottumor te zijn...
waarmee ik zeker niet wil zeggen dat jouw paard dat ook zou hebben (bottumor is ook zeldzaam bij paarden). Maar een 2de opinie zou ik zeker doen!


Liever eerlijkheid toch? Ik word er niet bang van. Had jouw paard het ook van de ene op de andere dag?

ellepel schreef:
Mijn pony had een s hiefel naar aanleiding van een griffelbeen breuk.
Toen hij snachts nog op stal stond was het been smorgens ook erg dik.
Heeft wel erg lang geduurd voor dat weg was.nu staat hij 24/7 buiten en zie je het niet meer.
Zou denk ik ook nog een keer goed laten kijken


Ik ga ook naar 24/7 buiten, ook beter voor zijn energielevel. Hopen dat het daardoor dan ook een beetje opknapt met de zwelling.

Jet schreef:
Ellepel, ook ik moest denken aan een griffelbeenbreuk... Vandaar al mijn vragen.


Griffelbeen is op de echo en foto geweest. Was toen niks op te zien, hij heeft die aan het voorbeen al eens stuk gehad (ja, pechpaard). Ik denk dat dat het dus niet is.

Mando schreef:
De mijne heeft ook een schiefel achter zitten.
Waarschijnlijk zelfde plek 2x aangetikt.
Been is niet dik maar hij heeft dagen dat het toch wat irriteert en loopt dan op een kleine volte net niet rad.
Voor mij een rede om te stoppen met wedstrijden en er een bos hobbel knol van te maken.
Hij staat ook op aspirine/ acetylzuur waar hij het prima op doet.

[ [url=m/Z0Dk3j.jpg]Afbeelding[/url] ]


Dankje voor je ervaring. Hoe lang is dat nu geleden? Zie je verbetering? Die van mij heeft/had wel een dik been, verder geen medicatie, want dit was niet nodig. Alleen compagel smeren. Ik doe geen wedstrijden, ook geen ambities, maar af en toe lekker hobbelen. Nu sinds maart niet meer gedaan. Rechte lijn draven is ook niet rad helaas.

Hier nog even een foto van het begin van het been, dit was in het begin van het trauma, toen maakte ik elke dag foto's van het been om te vergelijken of het wel dunner werd.

Afbeelding

Mando

Berichten: 15692
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: Ervaringen schiefel: 4 maanden dik been, is dit normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 21:20

Niets gesmeerd maar op aspirine gezet.
Hij heeft goede en mindere dagen.
Loopt nog gewoon 60km in 4 dagen over de Veluwe.
Ik heb zijn training aangepast en kijk per keer hoe het gaat.
Als hij als een idioot door het land scheurt en de volgende dag is hij net niet.. ja jammer de dag erop misschien weer wel goed.

ikkebenhier
Berichten: 1241
Geregistreerd: 04-01-11

Re: Ervaringen schiefel: 4 maanden dik been, is dit normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 20:37

@ Yaffie:
het is gekomen zoals een schiefel: een klein, hard bultje. Maar bleef steeds dikker worden (wel over een periode van 5-6 jaar)

Yaffie
Berichten: 223
Geregistreerd: 10-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-18 22:26

Mando schreef:
Niets gesmeerd maar op aspirine gezet.
Hij heeft goede en mindere dagen.
Loopt nog gewoon 60km in 4 dagen over de Veluwe.
Ik heb zijn training aangepast en kijk per keer hoe het gaat.
Als hij als een idioot door het land scheurt en de volgende dag is hij net niet.. ja jammer de dag erop misschien weer wel goed.


Die van mij heeft een week of anderhalf op Novacam gestaan. Voor de rest was er niks nodig.

ikkebenhier schreef:
@ Yaffie:
het is gekomen zoals een schiefel: een klein, hard bultje. Maar bleef steeds dikker worden (wel over een periode van 5-6 jaar)


Heftig zeg! Die van mij had wel een enorm dik been. Ik vind het hele weefsel wat onregelmatig, ook aan de binnenkant niet mooi 'strak'. Dus alleen een schiefel zou bijzonder zijn, maar erger wordt het ook niet.

Voorlopig lekker in het land gevestigd, moet zeggen dat de zwelling 24/7 buiten wel weg is, maar dat is voor het oog mooi, niet persee voor het onderliggende. Onregelmatig is hij nog steeds helaas. We gaan de komende weken kijken wat er gebeurd. Blij paard, loopt net niet lekker, maar ook niet kreupel en hij bokt en springt er niet minder om. Op den duur toch een second opinion als het niet over gaat. Gelukkig hoef ik niks van em. *D

Elisa2

Berichten: 37133
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Ervaringen schiefel: 4 maanden dik been, is dit normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 09:04

Heeft de dierenarts ook een peesscan gemaakt? toch irritatie aan de pees lijkt me best mogelijk..een schiefel hoort een harde botwoekering te zijn waar ze geen last van hebben, zeker niet nadat het ingekapseld is.

Ik zou in ieder geval doorzoeken, zoals het nu is past het niet in het beeld van een onschuldige schiefel.

Yaffie
Berichten: 223
Geregistreerd: 10-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-18 13:31

Elisa2 schreef:
Heeft de dierenarts ook een peesscan gemaakt? toch irritatie aan de pees lijkt me best mogelijk..een schiefel hoort een harde botwoekering te zijn waar ze geen last van hebben, zeker niet nadat het ingekapseld is.

Ik zou in ieder geval doorzoeken, zoals het nu is past het niet in het beeld van een onschuldige schiefel.


Ja er is een echo van de pees gemaakt en er zijn foto's gemaakt. Volgens de DA zat de schiefel niet echt in de buurt van de pees en zou het geen problemen op moeten leveren en was het een kwestie van afwachten. Maar dat doen we inmiddels al 4 en een halve maand..

Dankje voor de tip om door te blijven zoeken.

Weten jullie nog een goede kliniek voor een second opinion en moet ik een keer naar Wolvega gaan (Wolvega is nu bij mij thuis geweest)?

Femke_Tweety

Berichten: 11979
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 13:37

Een schieffel ontstaat normaliter bij botschade.

Die schade kan beperkt zijn, maar ook pittiger.
Beetje afhankelijk van de oorspronkelijke beschadiging duurt het langer of korter voordat het weer rustig is.



Ik vind het been van jouw paard wel redelijk dik, en zo te zien ook láger dan de schieffel plek.
Daarmee wil ik niet per se zeggen dat de schieffel (of eigenlijk de botbeschadiging) niet de oorzaak zou zijn van de dikte, maar helemaal logisch is het niet.


Ik zou zelf denk ik even opnieuw goed kijken wat er nu eigenlijk aan de hand is.
Als het dier een schieffel heeft opgelopen, is er op dat moment iets gebeurt.

Iets dat de schieffel veroorzaakt, maar wellicht is er ook bandschade, peesschade of iets anders ontstaan bij het zelfde 'ongeluk'

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 16:24

Ook ik heb het idee dat er meer aan de hand is dan alleen de schiefel. Het zou heel goed kunnen dat ze in eerste instantie iets gemist hebben vanwege de schiefel. Als Wolvega voor jou de dichtstbijzijnde grotere kliniek is, zou ik zeker overwegen om een afspraak daar te maken. De apparatuur op de kliniek is toch weer beter dan die ze mee hebben als ze onderweg zijn. De kennis en kunde is daar ook aanwezig. Andere goede klinieken waar ik mijn paard met dit probleem aan zou toevertrouwen zitten voor jou toch weer een stuk verder waarschijnlijk.

Is je paard trouwens na die eerste keer foto en scannen nog opnieuw door Wolvega bekeken? Of vonden ze dat op dat moment niet nodig?

Yaffie
Berichten: 223
Geregistreerd: 10-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-18 22:36

Femke_Tweety schreef:
Een schieffel ontstaat normaliter bij botschade.

Die schade kan beperkt zijn, maar ook pittiger.
Beetje afhankelijk van de oorspronkelijke beschadiging duurt het langer of korter voordat het weer rustig is.



Ik vind het been van jouw paard wel redelijk dik, en zo te zien ook láger dan de schieffel plek.
Daarmee wil ik niet per se zeggen dat de schieffel (of eigenlijk de botbeschadiging) niet de oorzaak zou zijn van de dikte, maar helemaal logisch is het niet.


Ik zou zelf denk ik even opnieuw goed kijken wat er nu eigenlijk aan de hand is.
Als het dier een schieffel heeft opgelopen, is er op dat moment iets gebeurt.

Iets dat de schieffel veroorzaakt, maar wellicht is er ook bandschade, peesschade of iets anders ontstaan bij het zelfde 'ongeluk'


Dankje voor de reactie. En ja, de zwelling zit ook lager. Ik weet dus niet precies wat er gebeurd is, hij stond met een dik been in de box. Eerst kon ik de schiefel ook niet vinden, been was zo dik, die kwam pas weken later aan het licht.

Jet schreef:
Ook ik heb het idee dat er meer aan de hand is dan alleen de schiefel. Het zou heel goed kunnen dat ze in eerste instantie iets gemist hebben vanwege de schiefel. Als Wolvega voor jou de dichtstbijzijnde grotere kliniek is, zou ik zeker overwegen om een afspraak daar te maken. De apparatuur op de kliniek is toch weer beter dan die ze mee hebben als ze onderweg zijn. De kennis en kunde is daar ook aanwezig. Andere goede klinieken waar ik mijn paard met dit probleem aan zou toevertrouwen zitten voor jou toch weer een stuk verder waarschijnlijk.

Is je paard trouwens na die eerste keer foto en scannen nog opnieuw door Wolvega bekeken? Of vonden ze dat op dat moment niet nodig?


Ik denk ook dat er meer aan de hand, anders had ik geen topic gestart, maar omdat de dierenarts zei dat ik maar Compagel moest smeren en beetje rustig aan moest doen en het vanzelf weg moest gaan, ben ik maar niet meteen weer gaan bellen.

Wolvega is inderdaad de grootste kliniek in de buurt. Ze kennen hem daar ook uitvoerig vanwege een hele lijst aan blessures :o

Ik dacht dus eerst, peesblessure (heeft ie eerder gehad, anders been dan wel). De eerste keer (paar weken na het trauma, hij was toen niet echt kreupel, dus ik dacht, gaat wel weer over, hij heeft wel vaker wat) dus alleen een echo van het been. Toen ook even opgebogen trouwens. Was niet veel te zien, maar DA vermoedde een peesontsteking, dus behandeling met novacam. Been was toen ook nog dik, dus niet alles was goed te zien. Advies was rustig aan en veel stappen en koelen. Maand later denk ik, zijn er foto's gemaakt, omdat toen het been wat slanker werd en die bult (schiefel) dus achterbleef. DA vond het niet nodig om nog andere onderzoeken te doen. Opvallend genoeg in het begin dus, ondanks opbuigen, eigenlijk niet kreupel, terwijl hij naar mijn idee nu veel slechter loopt dan in het begin. |(