Gewicht shetlander

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Re: Gewicht shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-18 09:13

Ze hebben sowieso de hele dag onbeperkt hooi (onbemest van natuurweide, dit omdat mijn tinker anders te dik wordt) gedroogd brood voer ik al mijn paarden al jaren, nooit problemen mee.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Gewicht shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 16:37

Brood is echt niet goed voor ze. Dat het al jaren goed gaat, zegt helaas niet zoveel. Je ziet namelijk niet van binnen altijd hoe het gaat en weet ook niet altijd waar dingen door komen.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Gewicht shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 16:46

Ze heeft een slecht gebit, maar is daar ook al door een echt goede tandarts naar gekeken?
Cushing zou ik ook niet zomaar uitsluiten, hoef je niet heel veel van te zien.
Ontwoming enkel op mestonderzoek gaat regelmatig fout, "preventief" een brede ontworming erin kan echt levens redden.

SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Re: Gewicht shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-18 16:56

het verslag is van de tandarts dus lijkt me wel ze heeft overal diploma's voor speciaal voor paardengebit.. en opleidingen. in mijn omgeving geeft iedereen zn paard wat brood zelfs de dierenartsen.. brood ga ik zeker niet weglaten het is bruinbrood wat ze krijgen en geen kilos per dag.

ze wordt goed ontwormd

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Gewicht shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 02:15

Dat kan wel, maar het is echt heel slecht. Mensen weten het vaak niet, dus het is logisch dat het nog wordt gegeven, net als slecht voer, suikerklontjes etc. Ik gaf vroeger mn pony een stukje mars, dus tja....

Brood is niet alleen slecht en geen paardenvoer, maar als het zacht wordt ook nog eens gevaarlijk.

Het probleem is dat mensen die al jaren iets geven, of dat nou brood is, biks , suiker etc, dat ze niet snel daar zoeken bij problemen.

Wat azmay zegt ook, ontwormen aan de hand van mestonderzoek is gewoon vaak niet voldoende. Ik zou uitgebreid bloedonderzoek laten doen. Zegt ook niet alles!! helaas, maar dan krijg je al een beeld. Organen kunnen ook slecht functioneren bijv.

SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Re: Gewicht shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-18 08:46

vind het eigenlijk jammer dat mijn dierenarts niet hiermee komt.. ze demkt dat het zo verder goed is.. ik zie wel echt op tegen de winter.

MaiNat
stokpaard connaisseur

Berichten: 3475
Geregistreerd: 29-10-02
Woonplaats: Niedorp

Re: Gewicht shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 15:34

Ik zou een tandarts laten komen en een kuurtje Zandweg! Vaak eten ze dan een stuk beter! Ik vind haar niet te mager, maar wel onbespierd. Misschien heeft ze ook wormen? Ze ziet er erg lief uit!

SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-18 17:07

MaiNat schreef:
Ik zou een tandarts laten komen en een kuurtje Zandweg! Vaak eten ze dan een stuk beter! Ik vind haar niet te mager, maar wel onbespierd. Misschien heeft ze ook wormen? Ze ziet er erg lief uit!


tandarts is net geweest afgelopen maandag van haar
is dit verslag.
ze kan niet goed eten veel losse kiezen

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 17:19

Met losse kiezen is hooi kauwen niet echt fijn. Dat beïnvloed zeker de vertering. Naast volop hooi zou je met een goede vitaminebrok (vitalbix, metazoa, marstall oid) en evt. een geweekte grasbrok of een goede slobber haar weer kunnen opkrikken. Het duurt even voordat je ziet dat TLC (tender love and care) ze flink doet opknappen.
Diarree na weidegang geeft ook aan dat de darmflora niet in orde is, en incidenteel op de wei zetten is niet goed. De darmen kunnen zich dan niet zo snel aanpassen. Dat moet geleidelijk opgebouwd worden, of helemaal geen weidegang bieden.

Brood heeft een paard echt niet nodig. Zetmeel verstoort de darmflora, helemaal als die al wat fragiel is. Geef dat kleintje dan liever wat gezonds (een wortel of zo)
Laatst bijgewerkt door Floortz op 07-07-18 17:24, in het totaal 2 keer bewerkt

MirandaMalik

Berichten: 9879
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Gewicht shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 17:23

Hoe lang heb je haar al?
Want het kost wel wat tijd.
Echt heel veel dikker hoeft niet, het is ook wat spier wat mist.
Ik zou een vitamine korrel geven en gewoon doorgaan met onbeperkt hooi en dan over twee maanden kijken of ze is aangekomen.

SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Re: Gewicht shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-18 18:34

heb dr al een jaar, ze komt elke dag op de wei onbeperkt hooi heeft ze ook, vitamine brok krijgen ze af en toe heb al elke dag slobber voor haar ga nu nog es grasbrok proberen

SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Re: Gewicht shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-18 20:16

Afbeelding
Afbeelding

deze net gemaakt

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Gewicht shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 20:49

Vind haar zo toch wel dun, je ziet de ribben makkelijk.
Hooi, takken en taai gras heeft ze met een beetje pech weinig aan, daar heb je goede tanden voor nodig om het fatsoenlijk te kunnen opnemen. Als je haar op gewicht wil krijgen zal je toch meer aan geweekt voer moeten denken vrees ik.

Deni11

Berichten: 1216
Geregistreerd: 04-02-14
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 21:20

Wat ik wil een link maar cushing zou kunnen vinden is dat er in het verslag staat dat ze geschoren is ivm slecht door haar haren heen komen. Een testje is niet zo duur en zo geregeld.

Daarnaast even een wormenkuur doen, bollebuik maar dun kan meestal nog wel wormen betekenen en daarnaast dus het gebut zo goed mogelijk laten behandelen en ‘creatief’ zijn.
Je bent in ieder geval al op de goede weg!
Zo dun vind ik haar trouwens nou ook weer niet.. mag wel iets meer kilo’s erbij maar echt niet veel meer.

Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 21:31

Ik zou haar een afgezet hoekje geven en haar daar rijk hooi (bijvoorbeeld hartog compact gras) geven. Begin met 1kg en bouw het daarna op naar onbeperkt zonodig.

Edit: afgezet hoekje is dus een stuk met enkel een hoog draad en eventueel een veulenvoerbak zodat de tinker er niet kan komen maar de shet wel.

SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-18 22:17

Azmay schreef:
Vind haar zo toch wel dun, je ziet de ribben makkelijk.
Hooi, takken en taai gras heeft ze met een beetje pech weinig aan, daar heb je goede tanden voor nodig om het fatsoenlijk te kunnen opnemen. Als je haar op gewicht wil krijgen zal je toch meer aan geweekt voer moeten denken vrees ik.



ze krijgt paar x perdag senior priores, de wilgentakjes zijn gewoon extra ff erbij.. heb onbeperkt hooi, gras.. ik vind dr ook tw dun maar voer nu al zoveel.. ze laat het op gegeven moment gewoon staan

SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-18 22:18

Mizora schreef:
Ik zou haar een afgezet hoekje geven en haar daar rijk hooi (bijvoorbeeld hartog compact gras) geven. Begin met 1kg en bouw het daarna op naar onbeperkt zonodig.

Edit: afgezet hoekje is dus een stuk met enkel een hoog draad en eventueel een veulenvoerbak zodat de tinker er niet kan komen maar de shet wel.



voer ze nu ook apart de shet kan ten alle tijde de wei op via het geitenhok hier kan ze mooi door maar mn tinker niet.. slobber krijgt ze ool apart

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Gewicht shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 00:39

Weet je hoeveel kiezen los zitten? Anders zou ik die laten verwijderen door een goede paardentandarts/veearts met echt tanden ervaring/opleiding.

Wie weet doet het pijn en eet ze daarna weer beter. Beter geen kiezen dan pijn. Onze shet heeft geen snijtanden meer, dus dat is anders. Maar vorig jaar is er 1 rotte kies verwijdert. Zijn snijvlak was wel heel minimaal aan het worden, maar hij eet nog goed.
Met die EOTRH toen kreeg hij koliek symptomen en na het verwijderen van de tanden at hij direct goed. Maar dus wel kiezen nog.

Als je shet nog wat kiezen kan overhouden is het misschien een optie de rest te verwijderen. Krijg je wel gaten tussen de kiezen, maar als die ruim zijn, moet het eten dara toch wel weg kunnen.

SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Re: Gewicht shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-18 06:54

dit is een ervaren tandarts, speciaal paarden tandarts.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Gewicht shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 12:24

Als ze dan ook mag sederen en de kiezen echt al los zitten, zou ik verwijderen bespreken. Mits je dan nog wat kiezen overhoudt. Maar loszittende kiezen helpen niet echt bij goed kauwen en voldoende moeten eten.

SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Re: Gewicht shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-18 12:45

sederen mag ze er is maandag een tand verwijderd.. denk als het kon of beter was ze dat vast had gedaan.

MirandaMalik

Berichten: 9879
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Gewicht shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 13:05

Tanden en kiezen kunnen ook verbeteren, als je het regelmatig laat verzorgen en geschikte voeding geeft.
Dus eruit halen is niet eerste keus, eerst kijken of het verbeterd envdat kost tijd.
Hooi is meestal lastig te eten en daarna te verteren, (lang)gras is wel goed en extra ruwvoer(vervanging) wat ze wel makkelijk kan eten. :j

SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Re: Gewicht shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-18 13:24

klopt elke dag gras, en senior priores.. em heb zaterdag grasbrok gekocht.. tandarts komt hier om 6 mnd

Kidde
Berichten: 3445
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 13:37

Ik zou zelf denk ik gaan voor een second opinion bij een andere dierenarts. Zeker omdat je nu al tegen de winter op ziet. Ik zou dan bloedonderzoek, cushingtest en toch een keer ontwormen, want een schoon mestonderzoek wil inderdaad niet altijd zeggen dat een paard geen wormen heeft. Ik vind het namelijk toch wel apart dat ze er zo mager uitblijft zien met zoveel voer.
Misschien is het ook een idee om een andere tandarts een keer te laten kijken.

japielover

Berichten: 3521
Geregistreerd: 25-03-04
Woonplaats: Ede & Varsseveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 13:49

superpony schreef:
Dat kan wel, maar het is echt heel slecht. Mensen weten het vaak niet, dus het is logisch dat het nog wordt gegeven, net als slecht voer, suikerklontjes etc. Ik gaf vroeger mn pony een stukje mars, dus tja....

Brood is niet alleen slecht en geen paardenvoer, maar als het zacht wordt ook nog eens gevaarlijk.

Het probleem is dat mensen die al jaren iets geven, of dat nou brood is, biks , suiker etc, dat ze niet snel daar zoeken bij problemen.

Wat azmay zegt ook, ontwormen aan de hand van mestonderzoek is gewoon vaak niet voldoende. Ik zou uitgebreid bloedonderzoek laten doen. Zegt ook niet alles!! helaas, maar dan krijg je al een beeld. Organen kunnen ook slecht functioneren bijv.



Mag ik vragen waarom dit dan daadwerkelijk zo slecht is??

bij ons wordt er een behoorlijke hoeveelheid brood gevoerd aan de paarden en nog nooit problemen gehad met de paarden wat weg komt bij brood.


@secretLin

ik heb ook gehad dat mijn shet vrij mager was,werd en bleef.

Ik heb toen voor hem appart heel rijk en vers hooi gekocht.
dat was er onbeperkt samen met grasmix.

en daarbij bood ik 2x pd bietenpulp met senioris aan.
ik maakte dit lekkerder met appelstroop of appelmoes na een maand was hij zichtbaar aangekomen en inmiddels in hij er weer helemaal bovenop.