Gewicht shetlander

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Re: Gewicht shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-18 08:37

kan wel ander hooi kopen, hwb nu ook goede kwaliteit koop hier al jaren hooi weg.. van bemest weide komen ze gelijk in de diarree.

hooi eet ze gewoon niet daarom de senior priores en grasbrok..

ze is laatst net weer ontwormd toen de dierenarts/tandarts hier was.

ga denk ik andere praktijk vragen voor hun mening en evt bloedonderzoek..

Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Gewicht shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 08:57

Hoeveel van de grasbrok eet ze? En welke heb je precies?

SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Re: Gewicht shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-18 10:18

merk weet ik zo niet van die groene zakken, komt bij een boer weg.. doe eeb grote emmer dit maak ik tot slobber ze eet maae een beetje dus bied het een paar x per dag aan

Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Gewicht shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 11:34

Dat zijn van die fijngemalen brokken waarschijnlijk. Waarschijnlijk kan je die gewoon droog voeren. Richtlijn is dat als het niet flink meer opzwelt of vocht opneemt dan een gewone (basis)brok, je het veilig droog kan voeren. Nat vinden ze deze vaak niet zo lekker. Gewone brok neemt per kg product zo'n 3L water op voordat het helemaal uit elkaar valt en niets meer opneemt (met 24 uur). Terwijl bietenpulp per kg product met 3L water geweekt moet worden, en tot 10L water opneemt voordat het geen vocht meer opneemt (met 24 uur).

Maar ik zou nog steeds haar ergens compact gras of grasmix aanbieden, eventueel naast deze (dan droge) brokken die onbeperkt aangeboden worden.

SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Re: Gewicht shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-18 11:47

kan het proberen maar dan moet ze wel ff in stal net als met de slobber haha heb een tinker en 2 geiten die alles lusten

Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 11:52

Ah, je kan haar niet echt een hoekje geven waar alleen zij kan eten waar ze in en uit kan lopen?

SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Re: Gewicht shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-18 12:54

nee, want daar kunnen de geiten dan ook..

SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Re: Gewicht shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-18 14:30

morgenochtend komt er een andere dierenarts om haar te beoordelen.

vind dr nog minder geworden, slentert met dr achterbenen

Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 14:55

Och arme pony zeg, wat fijn dat iemand zo'n dier meenemt en een kans wil geven.

Vier jaar geleden heb ik een pony van 24 gekregen, ook een shet. Ze is fokmerrie geweest en toen ze bij mij kwam had ze een bolle buik met ribben er boven, afgeschuurde manen en twee bevangen hoefjes. Ook mijn pony had veel last van diarree. Eerste de beste winter werd ze mager, tweede winter ook. Eerste zomer dat ik haar had, eigenlijk direct dus, zaten er veel wormen in de mest. Stipt elke 3,5 week véél wormen. Daar kreeg ze ook koliek van en vooral diarree. Verder anderhalf jaar geleden één keer gaskoliek gehad, ze is wel altijd erg gevoelig op de maag en dikke darm. Dat is denk ik een shetlanderdingetje. De mest is nu al tijden prima maar de spijsvertering blijft wel altijd een aandachtspuntje.

Eerste jaar heb ik de veearts er bij gehaald voor ontwormen en PPID-test. Na de ontworming kwam er een week lang ontzettend veel wormen uit die pony, en kreeg ze een dikke hoefzweer. Ze had ook wel érg veel ontwormer gehad, bijna een hele spuit := De test was positief, ze hebben naar de ACTH gekeken. Nou heb ik een pony die nogal reageert op beweging om haar heen en gedoe aan haar lijf, wanneer je per ongeluk met je hand of arm tegen haar aan komt wanneer we samen kroelen staat ze al een paar meter verderop van schrik. De veearts had een nogal hoge energie -te hoog voor deze pony, denk ik achteraf- én hij had er net een wormenspuit in geduwd. Dus ik kan me wel voorstellen dat die pony gestresst was. Ik twijfel nog steeds aan de uitslag. Ze heeft verder ook geen symptomen van PPID.

Hoefzweer behandeld, andere ontwormer gezocht, schade aan de darmen aangepakt. In de winter krijgt ze een deken. De winters komt ze nu goed door, einde winter/begin voorjaar is ze iets ribbig maar dat trekt weer goed bij na een paar weken als er eenmaal gras is. In de zomer/herfst kun je de ribben wel voelen maar niet zien, in de winter zie je ze lichtjes en einde winter is ze eigenlijk iets te dun maar niet zorgwekkend. Pony is 28 en ze ziet er top uit voor haar leeftijd. Ook mentaal is ze nog goed. Zo lang ze met mijn ruin staat gaat het prima. Mijn ruin past er qua karakter heel goed bij, mijn shet is fijnbesnaard en mijn ruin is een sensibel type. Met bottere dieren kan ze niet overweg, dan wordt ze depressief en laat zich koeioneren wanneer ze haar voer afpakken. Ze gaat dan met verdrietige ogen in een hoekje staan en voelt zich duidelijk niet fijn. Met merries die groter zijn dan zij gaat het ook niet. Voor ze bij mij kwam stond ze een paar jaar als gezelschap bij een haflingermerrie die haar naar het schijnt nogal trapte en grote merries gaat ze dus liever uit de weg. Heb het later bij andere paarden (konikkruising en fjord) ook nog wel gezien. Vooral de fjord was ze bang voor. De mentale gesteldheid doet veel voor ze om fysiek goed te blijven, en zeker als ze de kleinste, oudste en minst assertieve zijn is het zo belangrijk dat ze met geschikte dieren staan. Toen ik haar bij de fjord (en de nogal botte ruin die er ook stond) weghaalde knapte ze binnen een week spectaculair op. Voortaan dus alleen met mijn ruin samen, en eventueel een pony die IK uitkies en die geschikt is voor ons allemaal.

Vorig jaar heb ik 'r vrij vaak ontwormd, en afgelopen winter heb ik een paar keer wormen gezien. Dat was na een voor haar erg stressvolle periode. Afgelopen voorjaar en zomer heb ik helemaal geen wormen meer gezien, denk dat ik haar pas in het najaar weer hoef te ontwormen tegelijk met mijn ruin (die doe ik maar 2x per jaar). Ze krijgt een antiwormenkruidenmix van Agrobs en dat lijkt z'n werk te doen. Ze vindt het in elk geval erg lekker :D Slobberachtigen zoals grasbrok, seniorenslobber en Coolstance blieft ze niet, ze eet gewoon hooi, Vitalbix en muesli met wat supplementen (koolstofklei voor de spijsvertering, zout, humus voor schoon bloed, mariadistelzaad, MSM en hennepzaad). In het begin heb ik haar luzerne gegeven maar toen heb ik op mijn donder gehad van de smid. Daarna heb ik 'r een paar jaar Vitalbix met haver gegeven, totdat ze de haver niet meer zo goed kon kauwen. Al het andere voer kaant ze braaf weg, dus sindsdien eet ze havervrij en krijgt ze wat muesli in plaats daarvan. Vorig jaar zomer ben ik met de koolstofklei begonnen, dat was wel even heftig een paar weken toen de afvalstoffen er uit gingen. En natuurlijk heeft mijn pony haar dipjes en piekjes, zoals elk ander paard. Wat echt dé lifesaver is voor haar is carbo-v. Dat is een middel wat ik van de homeopaat krijg, is is voor algehele vitaliteit, spijsvertering (curatief is het ook goed tegen koliek. Mijn dame krijgt het standaard in de winter elke dag en dan bouw ik het af wanneer het weer lente wordt). Dit middel maakt voor haar dat ze goed in het vlees zit in de winter, zonder de carbo en zonder deken wordt ze te dun. Als ik jou was zou ik zeker eens kijken of je het te pakken kan krijgen. Stuur me anders even een PB met je woonplaats, wie weet weet ik iemand die je goed kan helpen :) Ze krijgt ook nog een ander middel, werkt ook goed en is ook een tamelijk standaard middel voor oudere paarden, maar vooral de carbo ben ik heel blij mee.

Ze is nu 28, en ze gaat heel goed. Wel heeft ze zomereczeem, dat wordt de laatste jaren wat erger. Maar ze is vrolijk, is dol op mijn ruin (haar grote, stoere kerel die goed op haar past) en ze staat hinnikend bij het hek wanneer ze mij ziet. Hoewel ik wandelen supersuf vind is het wél leuk als zij mee is, ze geniet er echt van. De eerste drie kwartier verschiet ze al d'r kruit en daarna is ze moe en wil ze hapjestapje in damesopleeftijdtempo weer naar huis :D Ik had nooit gedacht dat ik een shet, en dan ook nog een mérrie, zo leuk zou gaan vinden. Maar ik vind haar geweldig :o Ze is mijn droompony, en het is maar goed dat ik als jonge penny zo veel gedroomd heb vroeger. Niet opgeven hoor, er zit meer veerkracht in zo'n wat oudere pony dan je zou denken. Succes!
Laatst bijgewerkt door Koper op 24-07-18 15:16, in het totaal 3 keer bewerkt

DanielleB

Berichten: 5220
Geregistreerd: 29-02-04
Woonplaats: in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 15:08

Probeer eens soort van lucerne?
Dat is allemaal beter te verwerken dan hooi/kuil.
Ik ken een paard met er veel losse tanden/kiezen en al veel eruit en die krijgt speciale lucerne

SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Re: Gewicht shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-18 17:25

heb het met mijn dierenartsen erover gehad en zijn het eens dat de winter een rotperiode zal worden voor haar ook omdat ze dan totaal niet kan grazen en echt afhankelijk is vd slobber etc waar ze ook niet veeel van eet, haar lichaam is waarschijnlijk gewoon op slechte nieren en darmwerking.. ik kijk het nog even aan en denk dat ik dan zelf een beslissing moet gaan nemen.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Gewicht shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 17:34

Maar hoe gaat het nu met de hitte? Mensen denken snel; winter, moeten ze warmte vasthouden, goed eten etc. Maar de hitte is ook belastend.

@koper; wormen mix van agrobs? met esparcette? Onze shet heeft ook snel een bol buikje, ondanks geen vet. Heeft geen wormen in mestonderzoek en krijgt wel gewone ontwormingen, maar heb soms wel mn twijfels. Heb hem al vanaf jong, 18jr lang nu en weet vrijwel alles van hem.

SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Re: Gewicht shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-18 17:53

slecht maar ze kan in een koele stal staan,ze staat eigenlijk bijna de hele dag voor dr uit te staren.

niet zoals ze was ze slentert baar de waterbak.. of naar de hooibak en gaat met dr neus in het hooi naast mn tinker staan.

Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 18:05

superpony schreef:
Maar hoe gaat het nu met de hitte? Mensen denken snel; winter, moeten ze warmte vasthouden, goed eten etc. Maar de hitte is ook belastend.

@koper; wormen mix van agrobs? met esparcette? Onze shet heeft ook snel een bol buikje, ondanks geen vet. Heeft geen wormen in mestonderzoek en krijgt wel gewone ontwormingen, maar heb soms wel mn twijfels. Heb hem al vanaf jong, 18jr lang nu en weet vrijwel alles van hem.

Nee, er zit geen esparcette in. Heb 'm bij René Wielens gevonden, WurmSchreck heet 't. Het ruikt heel lekker.

Edit: deze is het https://www.rwdh.nl/paard-bergsiegel-kruiden-worm.html

Je doet laaaang met een zak. Heb mijn pony eerst een kuur van 3 weken gegeven. En nu krijgt ze 2x in de week een eetlepel.

TS wat sneu... met slechte nieren gaat de levensenergie natuurlijk ook rap achteruit. Misschien nog iets van nierdruppeltjes proberen? Ik heb goede ervaringen met Urogeni van Puur.

SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Re: Gewicht shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-18 18:12

ik denk dat ik dr voor de winter rond herfst laat inslapen als ze zo blijft.. wil niet dat ze straks nog lijd

Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 18:16

Je hebt nu een soort van ijkpunt :j Als ze niet opknapt en/of slechter wordt dan kun je dat voor jezelf als grens stellen. Sterkte ermee!

SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Re: Gewicht shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-18 18:17

klopt dat was ook mijn idee, sowieso de warmte afwachten hoe ze daarna is knapt ze niet op dan denk ik dat ik beslissing moet nemen.

bah vind dit zo moeilijk

Berdien

Berichten: 64503
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Gewicht shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 18:52

Maar heb je nu al een bloedonderzoek laten doen? Je hebt dit topic al even, maar wat heb je nu concreet eraan gedaan? De meeste tips die hier gegeven zijn wuif je weg.

Als het echt niet meer gaat dan is inslapen zonder meer een goede optie, want een dier onnodig laten lijden is nergens voor nodig. Maar dan wel als je alles hebt uitgesloten. Zijn die slechte nieren bewezen? En haar darmen/darmwerking?

SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Re: Gewicht shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-18 19:15

Ja, mijn dierenarts is geweest en komt met dezelfde conclusie.. ook nog telefonisch contact gehad met mn eerste dierenarts.. geeft hetzelfde aan.. ik ga nog ff aanzien tot na de warmte en dan een beslissing nemen. ze heeft volgens da alle symptomen van cushin hij heefr nu bloed afgenomen dat hij inwendig beoordeling kan maken, cushin kon pas in sept getest worden.

maar gezien hoe ze mest (zo ineens diarree spuit het eruit, dan redelijk vast is haar darmwerking niet goed ook gezien ze niks aankomt van sn het gras en al het extra voer) ze drinkt enorm veel en staat bij a hele dag voor dr ut te staren.

dierenarts zei bloedonderzoek gaat vast iets laten zien wat wij al weten maar heb je een houvast

SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-18 19:17

Berdien schreef:
Maar heb je nu al een bloedonderzoek laten doen? Je hebt dit topic al even, maar wat heb je nu concreet eraan gedaan? De meeste tips die hier gegeven zijn wuif je weg.

Als het echt niet meer gaat dan is inslapen zonder meer een goede optie, want een dier onnodig laten lijden is nergens voor nodig. Maar dan wel als je alles hebt uitgesloten. Zijn die slechte nieren bewezen? En haar darmen/darmwerking?



ik wuif helemaal niks weg, maar niet alles is mogelijk of heeft nut gezien haar lichaam volgens beide dierenartsen gewoon op is en niet goed meer functioneert.. en feit dat ze niet zelf meer kan kauwen/eten maakt het lastig

SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Re: Gewicht shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-18 19:22

het id niet dat ik niks wil proberen maar hoor van iedereen die haar ziet dat het er niet goed uit ziet en sneu is.. misschien vertekenen de foto's dan

NNikki
Berichten: 243
Geregistreerd: 09-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 19:40

Iets meer dan een week geleden zei ik:
NNikki schreef:
Als ik jou was zou ik sowieso bij een andere dierenarts een bloedonderzoek laten doen.
Beestje ziet er lichamelijk niet goed uit en ik vind hem ook behoorlijk wat ongemak uitstralen op je foto's. :(


Waarop jij reageerde:

SecretLIN schreef:
[ [url=m/YjcCOR.jpg]Afbeelding[/url] ]

valt wel mee hoor


Volgens mij zegt niemand hier dat je pony er echt goed uit ziet.
Mensen geven je alleen tips om er achter te komen wat de oorzaak is, waar je imo. meer aan hebt dan tips voor het voeren.
Wanneer ze echt op is dan is het zeker beter dat je haar laat inslapen, maar ik zou zelf toch op zijn minst willen weten wat er nou echt mis is voordat je die keuze maakt. :j

SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Re: Gewicht shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-18 20:37

ik heb vandaag bloed laten afnemen door een andere dierenarts, hij gaf aan hiermee over het inwendige uitsluitsel te kunnen geven (maar we weten en zien zo al wel dat de darmen en nieren niey meer goed functioneren) dus deze wacht ik nu sowieso af, en cushin kon nu nog niet op getest worden maar zoals hij ook zei ga er maar vanuit dat ze dit wel heeft..

NNikki
Berichten: 243
Geregistreerd: 09-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 20:54

SecretLIN schreef:
ik heb vandaag bloed laten afnemen door een andere dierenarts, hij gaf aan hiermee over het inwendige uitsluitsel te kunnen geven (maar we weten en zien zo al wel dat de darmen en nieren niey meer goed functioneren) dus deze wacht ik nu sowieso af, en cushin kon nu nog niet op getest worden maar zoals hij ook zei ga er maar vanuit dat ze dit wel heeft..

Ben heel benieuwd wat er uit komt.
Ben ook wel benieuwd naar hoe je van de buitenkant van een pony kan zien dat zijn darmen en nieren het niet goed doen? (Niet banketstaaf bedoelt, ben oprecht nieuwsgierig) :)
Hoop voor je dat het iets is wat nog opgelost kan worden, misschien lees ik er over heen maar wanneer krijg je de uitslag?

SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Re: Gewicht shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-18 21:24

morgen of overmorgen
omdat ze haar voedsel niet goed verteerd (niet aankomt, en vaak diareee heeft dan weer vaste mest) nieren waarschijnlijk omdat ze heel veel drinkt.

Afbeelding

ze kijkt nu wel enorm sip