Wormen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Wormen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-18 16:20

Even jullie mening/ervaring!

Mini hengstje, 1 jaar (vandaag Y)(^))

Al een tijd heeft ie een dikkere buik, en is vrij schraal. Samen met de dierenarts meerdere ontwormingen en een mest onderzoek gedaan.

Voorjaar mestonderzoek+eraquell (daar is bloedworm uitgekomen, maar niks in de mest gevonden), na een maand nog eens. 4 juni strongid en afgelopen vrijdag ook nog eens gekregen. Bij de eerste strongid vond een stalgenootje 1 witte lange worm. Ze heeft het op de mesthoop gekiept dus heb het zelf niet kunnen zien/onderzoeken :roll: ...

Nu na de 2e strongid niks kunnen vinden tot heden... Meestal is het na 1a2 dagen te zien, dus straks nog eens kijken maar betwijfel het.

Ben een beertje radeloos... 2 weken na de laatste kuur moest ik de dierenarts nog eens op de hoogte brengen hoe het ging... Het duurt me allemaal zo lang, is dat normaal? Ik begin me toch wel zorgen te maken... Zijn al een paar maanden bezig nu maar nog geen verschil... Of ben ik nu zo ongeduldig?


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Every accomplishment starts with the decision to try.


tengeltje11
Berichten: 7131
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Wormen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 16:29

Wat krijgt hij te eten?
Daarnaast kunnen bloedwormen heel hardnekkig zijn.
De lange,witte worm is hoogstwaarschijnlijk een spoelworm,komen heel vaak voor bij jonge paarden.

Hier al vaak zo'n jonge paarden aangekomen(van 6 maand tot +/- 2,5j zie je ze vaak zo.
(tinkers hier).
Wat ik hier altijd doe is zo'n jonkies goed ontwormen en daarna de volledige zomer op een mooie weide.
Je ziet ze met de week opknappen.

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Re: Wormen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-18 17:23

Op een andere weide gaat niet echt nu, en waar ze nu staan is het nogal kaal helaas. Voorheen kregen ze 1x per dag hooi en 100gr veulenbrok met in de winter een beetje luzerne. Bij de mijne deed ik er nog wat lijnzaad olie bij. Nu krijgen ze alleen de brokken en zo goed als onbeperkt hooi. De andere 2minis van de zelfde leeftijd zien er goed uit, eentje zelfs een beetje te dik.

Every accomplishment starts with the decision to try.

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 14:58

onbeperkt hooi is zeker aan te raden. je zou nog geweekte grasbrok of compact gras bij kunnen voeren als je geen weide hebt nu. en toch wat omegaolie of lijnzaadolie.
je wei goed mestvrij houden iedere dag / twee dagen om herbesmetting met wormen te voorkomen. en zeker bij jonge paarden wel regelmatig ontwormen. en zeker niet te weinig wormmiddel geven maar een beetje over- doseren.

Bowo
Berichten: 2810
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Wormen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 15:02

Zijn de andere paarden ook ontwormd? Anders blijven ze elkaar besmetten en misschien dat jouw pony net wat minder weerstand heeft dan de anderen en dus uit de hand loopt, maar je het bij de anderen niet/amper ziet.

spatter

Berichten: 14454
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 15:13

Verkeerd gelezen.

Is er naar de tanden gekeken, eet hij goed?

♥ Blue ♥ ♥ Tika en Kimber ♥
Tika Toverbal [ITP] Tika, mijn muildier-meisje ,weer eens in beeld !
Muildiertreffen in de Eiffel met Tika [RIJ-ITP] Muildiertreffen in de Eiffel met Tika

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-07-18 20:28

dingogirl schreef:
onbeperkt hooi is zeker aan te raden. je zou nog geweekte grasbrok of compact gras bij kunnen voeren als je geen weide hebt nu. en toch wat omegaolie of lijnzaadolie.
je wei goed mestvrij houden iedere dag / twee dagen om herbesmetting met wormen te voorkomen. en zeker bij jonge paarden wel regelmatig ontwormen. en zeker niet te weinig wormmiddel geven maar een beetje over- doseren.


Wou eventueel terug lijnzaadolie gaan geven, maar kan dat met alleen brokjes? (ofja is dat handig?) kan wel een zak luzerne halen, maar is zo een grote zak voor hem alleen :+ eerste strongid p hebben ze alle 3 gehad (dosis voor 100kg, is tevens ook de geplande ontworming via de dierenarts op schema voor alle 3 de ponys) en de 2e dosis hij alleen (dosis 150kg)



Bowo schreef:
Zijn de andere paarden ook ontwormd? Anders blijven ze elkaar besmetten en misschien dat jouw pony net wat minder weerstand heeft dan de anderen en dus uit de hand loopt, maar je het bij de anderen niet/amper ziet.


Zijn alle mee ontwormd met de eerste dosis strongid, en ook met de vorige ontwormingen van erquell


spatter schreef:
Verkeerd gelezen.

Is er naar de tanden gekeken, eet hij goed?


Tijdens het voeren eet hij goed. Lijkt mij hier geen moeite mee te hebben. Ik blijf altijd bij hem staan omdat er eentje heel dominant is en alles wil hebben en de andere gewoon te dik is en altijd honger lijkt te hebben :+
Nu je het zegt ga ik wel bij de weide genoten aankaarten om zijn voer dus wel extra in de gaten te houden want volgens mij kijken die niet of er een ander aan zijn brokken zit.
Hooi gaat in een hooinet en staan ze met z'n 3e aan te eten. (grote witte hooinet met extra kleine gaasjes)

Every accomplishment starts with the decision to try.

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-18 11:15

Update:

Hij is intussen verhuisd naar een nieuw plekje wegens verhuis vanuit mij (tot het thuis klaar is dan komt hij aan huis te staan)

Zijn Skippybal blijft hij houden :+

Hij krijgt nu onbeperkt hooi, en 2x daags een handje van mix van brok en muesli (weet niet welke brokken precies, haar shet krijgt het ook) Ik had nog een emmer pavo vital, daar doet ze normaal een klein beetje ervan doorheen.

Hij is levendig, zit goed in z'n vacht, mestonderzoek is gedaan en is negatief voor wormeieren (al zegt dat niet veel), kuur sandoil gehad voor 21 dagen, maar geen verandering.

Kan zijn buik prima aanraken, oogt niet gevoelig oid, stampt niet, rolt niet, nouja gewoon een Skippybal ingeslikt volgens mij :+

Ik ga de DA ook updaten, kijken wat hun ervan vinden.

Enkele fotos:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Every accomplishment starts with the decision to try.

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Re: Wormen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-18 21:19

(ondanks geen reacties toch maar hier neerzetten wat de dierenarts zei)

Da is langs geweest en heeft hem goed bekeken.
Hij heeft meteen naar zijn buik geluisterd en constateerde wat gas maar niet zo noemenswaardig voor zijn buik. Hierdoor gaf hij 2 opties: ontwormen met equest pramox en probiotica, of direct bloedonderzoek.

Hij gaf aan dat de wormkuur wel eens goed effect zou kunnen hebben voor lintworm. Hij vermoed ook dat hij deze wormen heeft ivm zijn buik en wisselend diaree en negatief mestonderzoek. Met de probiotica als extra supplementje voor de darmen.

Hopelijk komt er morgen of overmorgen een mooie hoop wormen eruit dan weten we in ieder geval dat het daaraan lag en wordt ie een mooi slank hengstje :+

Fingers crossed :j

Every accomplishment starts with the decision to try.

Jet

Berichten: 11977
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 21:52

Als hij wisselend diarree en gewone mest heeft, zou ik zeker gaan testen op zand in de mest. Dat zie je vaker als er teveel zand in de dikke darm achterblijft. Neem drie-vier bolletjes mest ( als het geen diarree is) en los dit op in een emmer met water. Laat dat een kwartiertje tot een half uur staan en giet het dan voorzichtig af. Zit er meer dan een theelepel zand in de emmer is dat teveel. Dit testen zou je drie dagen achter elkaar moeten doen omdat zand er vaak in golven uitkomt, dan zie je weer niets, dan zie je ineens veel.
Hij staat steeds erg karig qua gras lijkt zo van de foto's en dan is zand met het eten zo mee naar binnen.
Het beste zou nu zijn om hem van het zand af te halen en droog hooi te voeren en weer lijnzaadolie door zijn muesli/biks. Je begint met een beetje, maar je mag dat opvoeren tot zo'n 75 ml. per keer, het liefst 2 x per dag.

Die witte lange worm lijkt me meer een spoelworm te zijn dan een lintworm. Spoelwormen worden weer anders bestreden en komen zeker vaak bij jonge paarden/pony's voor. Dan kan je beter ontwormen met een middel waar Pyrantel in zit, zoals Banminth, Equiworm P of Strongid P.

Qua ontworming zou Equest Pramox wel kunnen, maar daarmee pak je lintworm aan en daarmee moet je wel oppassen met overdoseren, zeker bij jongere paarden/pony's. Lintworm wordt ook aangepakt door Equimax, dat is voor jonge paarden/pony's minder heftig dan Equest.

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Re: Wormen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-18 22:05

Zandkuur heeft hij al gehad. Hij heeft voor 21 dagen 1 schep sand oil 369 gekregen. Omdat dit nog geen resultaat gaf ivm zijn bolle buik, ben ik nog eens aan de bel gaan trekken bij de DA.

Hij zei inderdaad dat equest wat sterker is dan de equimax, maar dit nu een betere oplossing is aangezien de strongid p weinig tot niets afdeed en de klachten zoals beschreven bleven.

Every accomplishment starts with the decision to try.

senna21

Berichten: 11814
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Wormen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 22:21

Hopelijk zet deze wormenkuur wel zoden aan de dijk.
Daarnaast zou je de pony iets kunnen geven voor een betere darmbalans.
Een wormbesmetting kan een forse aanslag zijn op de darmen.

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-18 22:25

senna21 schreef:
Hopelijk zet deze wormenkuur wel zoden aan de dijk.
Daarnaast zou je de pony iets kunnen geven voor een betere darmbalans.
Een wormbesmetting kan een forse aanslag zijn op de darmen.



Ja klopt. Hij heeft ook probiotica voorgeschreven. Krijgt ie nu een schepje per dag, en ik mocht de pot gerust opmaken zei hij. :j

Every accomplishment starts with the decision to try.

Jet

Berichten: 11977
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 07:19

Die zandkuur haalt vaak niet al het zand weg uit de darmen, dus ik zou toch zeker nog gaan testen.

Ik hoop dat het helpt als je hem Equest Pramox geeft hoor, sterkte met hem!

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Re: Wormen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-18 07:33

Zal zijn mest zeker nog op zand testen! +:)+ ben benieuwd

Every accomplishment starts with the decision to try.

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Re: Wormen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-18 16:05

Hmm.. Tot nu toe nog niks gevonden in de wei. Meestal moet je aan 24-48u denken dat de wormen eruit kunnen komen als ze er zijn he?

Heb een zand testje gedaan, en zag nog wel iets aan zand. Weet niet of ze dat 'standaard' een beetje hebben? Afbeelding
(heb niet zo van die handschoentjes, dus dan maar zo :+ )

Every accomplishment starts with the decision to try.

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Re: Wormen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-18 17:12

Vandemiddag nog niks in de mest aangetroffen... Dan kan ik er wel vanuit gaat dat hij wormvrij is,denk ik?

Moest even 3 weken aankijken in combinatie met de probiotica en dan zal ik alsnog maar even een bloedonderzoek laten doen voor de zekerheid. 8)7

Every accomplishment starts with the decision to try.


Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-18 17:42

Bloeduitslag is binnen, hij is wormenvrij! *\o/*

enkel een klein beetje bloed armoede en wat onstekingswaardes wat zijn sporadische diaree kan verklaren (gemiddeld 1x per week dat ik een dunner hoopje mest vind). Dus in principe is het goed nieuws! Qua bouw is hij gewoon een echte naarling. Hij wou hem in eerste instantie prednison kuurtje geven maar aangezien mini's heel snel hoefbevangen kunnen geraken wou hij dat liever niet doen en ook omdat de waardes niet extreem noemenswaardig waren om echt zulk actie te ondernemen. Dus nu gaat hij bono een vitamine kuurtje geven. (o.a. B12 enzo, ben even de naam kwijt ervan, hij had dit momenteel niet op voorraad dus hij gaat mij sowieso nog terug bellen als het besteld is)

Every accomplishment starts with the decision to try.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Dolce_pony, MarjanB, Sizzle en 60 bezoekers