Paard blijft 'ziekig' na verstoppingskoliek

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hofpa

Berichten: 84
Geregistreerd: 17-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-18 19:49

Caily schreef:
Was de hartslag ook weer laag?
Ik wil je echt niet ongerust maken, maar de koorts is terug aan het stijgen, als ik eigenaar was zou ik me wel druk maken. Maar misschien ben ik een beetje panisch inmiddels...


Ja tuurlijk maken wij ons daar druk over, maar de koortsremmer van vanochtend is nu natuurlijk ook allang uitgewerkt. Ik ben zelf hartstikke ongerust, maar probeer maar eens je mening te geven in een omgeving van 'professionals' die zich niet druk maken.

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Paard blijft 'ziekig' na verstoppingskoliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 19:52

De hartslag vind ik positief iig. Ik zou even de koorts morgenochtend afwachten, als die nog gelijk is of is gestegen de kliniek bellen wat hun denken. Sterkte vannacht.

Hofpa

Berichten: 84
Geregistreerd: 17-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-18 19:54

Caily schreef:
De hartslag vind ik positief iig. Ik zou even de koorts morgenochtend afwachten, als die nog gelijk is of is gestegen de kliniek bellen wat hun denken. Sterkte vannacht.


Heel erg bedankt voor het meedenken. Het is ook wat met die paardenkinderen :(

Luf_Midnight
Berichten: 3534
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Hoorn

Re: Paard blijft 'ziekig' na verstoppingskoliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 20:27

Mijn merrie heb 7jaar terug ook koliekgehad maar gelukkig vrij licht was met eenpijnstiller en spierverslapper van haar koliek af.
Het heeft nog wel 3 maanden geduurd voor ze weer goed at en dronk

Hofpa

Berichten: 84
Geregistreerd: 17-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-18 20:47

Luf_Midnight schreef:
Mijn merrie heb 7jaar terug ook koliekgehad maar gelukkig vrij licht was met eenpijnstiller en spierverslapper van haar koliek af.
Het heeft nog wel 3 maanden geduurd voor ze weer goed at en dronk


Zo, dat is best lang! Maar had die daarbij ook temperatuur dan?

sassefras
Berichten: 2351
Geregistreerd: 08-06-02
Woonplaats: nijkerk

Re: Paard blijft 'ziekig' na verstoppingskoliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 21:05

mijn advies toch kliniek en foto van buik, in onze pony zat zeker 10 kilo zand, bleef kwakkelen, net niet goed, mest leek ok, at goed. maar het onderbuik gevoel was dus zeker juist

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: Paard blijft 'ziekig' na verstoppingskoliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 21:33

Misschien is het iets om haverschilpellets te voeren. Overleg het eens met de dierenarts. Utrecht voerde het aan koliek gevoelige paarden.

Sterke ts!!

Hofpa

Berichten: 84
Geregistreerd: 17-10-15

Re: Paard blijft 'ziekig' na verstoppingskoliek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-18 22:11

@sassefras, wow 10 kg! Zand is ook altijd een gedachte die ik nog in m' achterhoofd houd..

@No_No bedankt voor de tip! Had er nog niet eerder van gehoord, ga er naar kijken.

Net weer wezen kijken (handig paarden aan huis) en wel 3x getempt, maar de thermometer zei echt 37.8.. Ineens weer gezakt dus? Hij had ook weer gemest en staat nu weer te eten. Vind persoonlijk zijn temperatuur wel heel erg schommelen

charlotte1
Berichten: 98
Geregistreerd: 12-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 22:19

Vanaf half april tot begin juni ben ik ook aan het tobben geweest met mijn pony. Veel koliek, dan weer gas en dan weer kramp. Allerlei onderzoeken gedaan, inclusief bloedonderzoek, niks kunnen vinden. Op een gegeven moment leek ze op te knappen, het ging weer de goede kant op. Van de een op de andere dag bleef het stil in de buik, er was geen activiteit meer in de darmen. DA is gelijk gekomen en gaan sonderen, bleek een flinke maagoverlading, alles kwam eruit. Ik kreeg direct de mogelijkheid voorgelegd om haar naar de kliniek te brengen met als uitkomst zeer waarschijnlijk een operatie. Gezien de leeftijd, 29, heb ik er voor gekozen dit niet te doen gezien haar overlevingskansen dan heel klein zou zijn. Erg moeilijk wat je dan moet. Ze is uiteindelijk nog 2x gesondeerd. Helaas heeft het niet mogen baten en heb ik ze moeten laten inslapen.
Alle keren dat ze koliekverschijnselen had heb ik een dierenarts laten komen, ondanks dat er mensen waren die zeiden dat er niks aan de hand was, mijn gevoel zei dat ik het moest doen. Wat ik er mee wil zeggen, als je je ongerust maak volg je gevoel, die zit er meestal niet naast.

Hofpa

Berichten: 84
Geregistreerd: 17-10-15

Re: Paard blijft 'ziekig' na verstoppingskoliek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-18 08:42

Dierenarts is net weer geweest. Paard had nu weer een rustige pols (36), goede buikgeluiden en temp 37.9. Van gisteravond 22:00 tot net 08:30 ook mooi 5x gemest. Dierenarts heeft nog iets ontstekingsremmer gespoten, maar voor de rest is zijn advies 'even helemaal niets en resetten'. 2x per dag tempen en kijken hoe ie is, maar voor de rest het paard gewoon paard laten zijn. Dan dagboekje bijhouden tot vrijdag en dan weer overleggen (en hopelijk gebeurd er in de tussentijd dan niks geks). Mocht ie vrijdag gewoon nog steeds aan de betere hand zijn wordt hij voor de zekerheid ook nog een keer ontwormt.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 09:06

Dat is fijn nieuws ! Gaat de goede richting uit lijkt me !

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Paard blijft 'ziekig' na verstoppingskoliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 10:36

Wat fijn! :) duimen dat het doorzet!

Mizora

Berichten: 18094
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 11:04

1 van de shetten heeft met verstoppingskoliek op Utrecht gestaan voor 5 dagen, veroorzaakt door waarschijnlijk een virus. Zijn vriendje had het ook maar minder heftig, dus die heeft er geen echte koliek van gehad (wel mee naar Utrecht geweest omdat ze nooit gescheiden van elkaar zijn. Hij is daar meegenomen in het temperaturen en bloedprikken).

Het heeft bijna 3 maanden geduurd voordat ze weer echt fit waren. Het gebeurde rond 1 februari en pas half april was het meer slapen, slechter hooi eten, duf gedrag en gewoon net niet oké zijn helemaal weg.

Jet

Berichten: 11992
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 11:12

Ik heb geen idee of dit paard nog iets van krachtvoer krijgt, maar het advies van Wolvega was destijds bij mijn paard om haar iedere dag 100 tot 200 ml. lijnzaadolie te geven over haar krachtvoer ( was wat muesli). Lijnzaadolie maakt de darmwand rustiger, is makkelijker te geven dan gekookte lijnzaad en het helpt ook mee zand af te voeren. Nu was dat na haar koliekoperatie, maar het was hun advies ook voor koliek-paarden die niet geopereerd hoefden te worden. Zij mocht ook wortels, omdat die vaak eetlustopwekkend werken bij paarden. Ik zou dat lijnzaadolie niet gelijk 100 ml. doen, even beginnen met zo'n 25 ml., kan ook 2 of 3 keer per dag, anders eten ze het misschien niet zo makkelijk op.

Hannanas
Berichten: 13012
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Paard blijft 'ziekig' na verstoppingskoliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 17:18

Lastig hoor zo halfhalf ziek.
Hoe gaat het nu?

Hofpa

Berichten: 84
Geregistreerd: 17-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-18 06:55

Excuus voor de late update allemaal! Maar inmiddels is het ruim anderhalve week geleden dat ik dit topic opende en ik ben blij om jullie te kunnen vermelden dat hij alweer helemaal de oude is *\o/* Hij heeft natuurlijk conditioneel wel flink wat ingeleverd, maar dat kunnen we weer opbouwen. Nadat de dierenarts voor het laatst is geweest ging ie heel snel weer de goede kant op. Temperatuur is niet meer boven de 38.0 geweest en zoals we van 'm gewend zijn mest hij ook weer heerlijk in zijn automatische drinkbak :Y) We zijn nu weer rustig aan met longeren begonnen en dat vindt ie heerlijk, heb 'm nog nooit zo zn best zien doen :):) De dierenarts gokt toch dat hij tijdens die 2 dagen op de kliniek een virus heeft opgelopen, ook al liet het bloedonderzoek dat niet duidelijk zien. Nu hebben ze kennelijk een hele golf aan paarden op de kliniek met onverklaarbare temperatuur en hangerig zijn, er gaat hier dus een raar virusje rond.
Iedereen heel erg bedankt voor het meedenken en alle tips! Fijn dat de zorgen dan zo gedeeld kunnen worden.

tienus63

Berichten: 12048
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Paard blijft 'ziekig' na verstoppingskoliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 22:38

Fijn dat het goed gaat!!!

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 09:30

Wat een fijn nieuws ! *\o/*

Voor mij ook '' fijn '' om lezen dat er blijkbaar veel paarden zijn met koorts zonder verdere syptomen. Stelt mij gerust dat mijn propje spanjaard paar weken geleden dus ook '' maar '' een virusje had. :)