Paard blijft 'ziekig' na verstoppingskoliek

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hofpa

Berichten: 84
Geregistreerd: 17-10-15

Paard blijft 'ziekig' na verstoppingskoliek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-18 15:00

Beste Bokkers,

Alvast excuus, dit gaat een lang verhaal worden..
Afgelopen zondag 17 juni zagen we dat het paard van mijn zusje telkens wilde gaan liggen en geen eetlust had. Hij was duidelijk oncomfortabel en daarom hebben we direct een dierenarts laten komen. Die vond dat hij wat weinig buikgeluiden had en gaf hem daarom wat pijnstilling en Buscopan en hij zou binnen een paar uur weer moeten opknappen. Dit leek ook zo te zijn, maar omdat wij toch erg bezorgd waren hebben wij de nacht van zondag op maandag besloten een 'waaknacht' te houden, ieder ging er om de 2 uur uit om even naar hem te kijken.
Ik vond hem zelf om 4 uur die nacht erg slecht en heb toen weer de dierenarts gebeld, die hoorde toen helemaal geen buikgeluiden meer.. Ze heeft hem toen opgevoeld en voelde dat hij helemaal vol zat met droge mest. Opties doorgesproken en toen besloten om hem thuis door te spoelen met paraffine op hoop van zege. Maandagavond nog steeds geen mest, dus is de dierenarts weer langs geweest en heeft hem weer opgevoeld en toen lag de mest al 'voor de deur' en waren ze heel positief dat hij het ging halen. Dinsdagochtend was het paard naar onze mening nog niet voldoende opgeknapt en heeft hij dinsdag en woensdag op de kliniek gestaan waar hij een infuus heeft gekregen. Daar kwam het mesten weer op gang en woensdag waren ze zo tevreden dat hij weer naar huis mocht. Eenmaal weer thuis vonden wij hem erg tam en hij had nog bij lange na niet de eetlust die hij voor de koliek had.. Donderdag is nog 2x de dierenarts erbij geweest, maar die kon op een wat verhoogde temperatuur na eigenlijk niks aan hem vinden, advies: tijd en rust geven.
Inmiddels zijn we 1,5 week verder en is het paard nog steeds niet zichzelf. Ondertussen heeft hij omeprazol spuiten gehad om te kijken of ie last had van zijn maag, maar daar leek hij niet van op te knappen. Ook is er compleet bloedonderzoek gedaan, maar daar is ook niets geks uitgekomen, behalve dat zijn vitamine B12 ietsje laag was, maar niet extreem.
Vanochtend is de dierenarts er weer bij geweest, want het paard had al z'n hooi laten staan en had ineens koorts van maar liefst 40 graden! Nu was z'n hartslag ook verhoogd, ademde ie wat oppervlakkig, at hij niet en had ie wat minder buikgeluiden dan de dierenarts zou willen.
Nu heeft ie pijnstilling gehad en Catasol en zijn laatste temperatuur was 38,0 en hij eet weer wat en heeft weer gemest.

Nou is mijn vraag: hebben jullie ervaring met dit soort paarden die blijven kwakkelen na koliek? Heeft iemand enig idee naar wat een reden voor dit kwakkelen kan zijn?
Onze dierenarts heeft al gezegd dat wanneer hij niet opknapt we waarschijnlijk naar Utrecht worden doorverwezen om een buikecho te maken, maar wat kunnen ze hier dan precies op vinden?

Ik ben inmiddels zelf een beetje de weg kwijt en ben heel benieuwd naar jullie ervaringen!

EDIT: Oh ja en het paard heeft er inmiddels ook al een zandkuur opzitten en is eind mei nog ontwormd.

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 15:14

Ja.. Ik... de situatie van mijn paard was veel acuter, maar die van jou zou hetzelfde kunnen hebben, in mindere mate.

Mijn paard had ernstige verstoppingskoliek, na 2 - 3 dagen thuis, met spoed naar de kliniek. Er kwam wel iets mest af, maar het was minimaal. Op de kliniek bleek er een behoorlijke verstopping te zitten en inderdaad geen mest meer, maar paard moest ook vasten, dus tja. Heel veel paraffine en infusen zijn erdoor gegaan, 5 dagen heeft ze gevochten, zo nu en dan een beetje mest, maar mag geen naam hebben. Paar avonden later fikse hoop mest, voorzichtig blij, volgende dag echter niet meer mest, en klinische beeld flink verslechterd. Inmiddels was duidelijk dat de mest die eraf kwam, langs de verstopping kwam, en de druk op de darmwand op de plek van de verstopping het behoorlijk groot was. Opereren in dit deel van de darm was zinloos, en de darm zou eerder knappen dan dat de verstopping los zou komen, dus paard laten inslapen.

Nu zal het met die van jou niet zo erg zijn, maar ik zou toch goed gaan onderzoeken of niet ergens een verstopping zit, al dan niet een kleine, waar de mest langs komt, maar wel pijn/druk veroorzaakt, en wellicht daardoor nu ook de koorts en verhoogde hartslag. Doordat het paard nu wel weer heeft gegeten, kan de verstopping ook groeien. Omdat bij de mijne de eerste dag helaas geen verstopping is herkend, is de verstopping groter geworden dan die oorspronkelijk waarschijnlijk was. Andere optie is dat de verstopping wel weg is, maar de darmwand beschadigd is, geen idee of een ontsteking mogelijk is, gezien het bloed goed was. Maar denk er aub niet te nuchter over. Ik zou als ik jou was opladen en naar Utrecht gaan. Pijnstilling is leuk, maar enkel symptoombestrijding, zou daar voorzichtig mee zijn, want het vertekend het beeld helaas ook.

Zandweg en testen met mestballen met water om zand te controleren, zijn niet altijd voldoende betrouwbaar. Ook dat kunnen ze op de kliniek beter onderzoeken.

Sterkte, ik duim voor jullie!

Hofpa

Berichten: 84
Geregistreerd: 17-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-18 15:36

Caily schreef:
Ja.. Ik... de situatie van mijn paard was veel acuter, maar die van jou zou hetzelfde kunnen hebben, in mindere mate.

Mijn paard had ernstige verstoppingskoliek, na 2 - 3 dagen thuis, met spoed naar de kliniek. Er kwam wel iets mest af, maar het was minimaal. Op de kliniek bleek er een behoorlijke verstopping te zitten en inderdaad geen mest meer, maar paard moest ook vasten, dus tja. Heel veel paraffine en infusen zijn erdoor gegaan, 5 dagen heeft ze gevochten, zo nu en dan een beetje mest, maar mag geen naam hebben. Paar avonden later fikse hoop mest, voorzichtig blij, volgende dag echter niet meer mest, en klinische beeld flink verslechterd. Inmiddels was duidelijk dat de mest die eraf kwam, langs de verstopping kwam, en de druk op de darmwand op de plek van de verstopping het behoorlijk groot was. Opereren in dit deel van de darm was zinloos, en de darm zou eerder knappen dan dat de verstopping los zou komen, dus paard laten inslapen.

Nu zal het met die van jou niet zo erg zijn, maar ik zou toch goed gaan onderzoeken of niet ergens een verstopping zit, al dan niet een kleine, waar de mest langs komt, maar wel pijn/druk veroorzaakt, en wellicht daardoor nu ook de koorts en verhoogde hartslag. Doordat het paard nu wel weer heeft gegeten, kan de verstopping ook groeien. Omdat bij de mijne de eerste dag helaas geen verstopping is herkend, is de verstopping groter geworden dan die oorspronkelijk waarschijnlijk was. Andere optie is dat de verstopping wel weg is, maar de darmwand beschadigd is, geen idee of een ontsteking mogelijk is, gezien het bloed goed was. Maar denk er aub niet te nuchter over. Ik zou als ik jou was opladen en naar Utrecht gaan. Pijnstilling is leuk, maar enkel symptoombestrijding, zou daar voorzichtig mee zijn, want het vertekend het beeld helaas ook.

Zandweg en testen met mestballen met water om zand te controleren, zijn niet altijd voldoende betrouwbaar. Ook dat kunnen ze op de kliniek beter onderzoeken.

Sterkte, ik duim voor jullie!


Pfoe, daar schrik ik dan toch best van.. Wij denken er absoluut niet te nuchter over, maar de dierenarts lijkt echter niet zo onder de indruk. De dierenarts komt binnen nu en 2 uur sowieso weer langs, dus dan zullen we waarschijnlijk wel de keuze maken over wel/niet Utrecht. Ik ben bang dat het wel Utrecht wordt, als ik hem nu zo zie staan is het gewoon geen happy paard, maar waarom?? Hij heeft echt heel goed gemest tot eigenlijk gistermiddag, dus waar dit nu ineens vandaan komt is echt een groot vraagteken.

anjali
Berichten: 15071
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 15:40

Ik heb zojuist mijn ervaring al gedeeld in het topic dat gaat over een moeilijk mestend paard.Dit had de mijne dus ook en die kreeg vaak koliek en werd daar dan met de reguliere middelen van de veearts telkens weer doorheen geholpen.Tot de keer dat hij al dood in de stal lag voor de veearts er was. Ze heeft hem toen opgevoeld (dit was een vrouwelijke veearts die veel kleinere handen had dan de mannelijke veearts die ik normaliter had en die dus niet zo ver had kunnen opvoelen)en ze constateerde dat de darm vol poliepen zat die de ontlasting dus hadden tegengehouden.

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 15:44

Ik ben geen dierenarts, ik deel alleen mijn ervaring omdat ik denk dat je er wellicht wat aan hebt, ondanks dat de situatie hier veel ernstiger en acuter was. Ik denk dat het bij jou nu de vraag is, is de koliek/verstopping er weer, of nog steeds? Is het dan een verstopping die in de weg zit en wellicht is gaan groeien of de constante druk nu zn tol gaat eisen, of is er iets anders zoals zand? Verstopping wordt ook vaak geïnterpreteerd, als de verstopping bij wijze van helemaal vooraan in de darm zit, kan alle mest die erachter zit er nog uit, en dat kan wel tot 16 dagen duren voor een paard dan "leeg" is. Uiteraard niet allemaal mooie grote hopen, hihi. Als er een halve verstopping zit, of in de hoek van een bocht, kan de mest nog vrij lang gewoon passeren. Mijn ervaring, om me heen, maar ook bij mezelf, is dat het niet zeldzaam is dat er thuis te lang aangerommeld wordt voordat er naar de kliniek wordt gegaan. Ik heb met mezelf de afspraak inmiddels dat als een dierenarts een derde keer binnen een x aantal uur terug moet komen, ik naar de kliniek ga, ongeacht advies. Qua kosten maakt het niet veel tegenwoordig, want en spoedvisite is ook niet goedkoop.

MerleSimone

Berichten: 5727
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 15:45

Als ik je verhaal zo lees zou ik dit paard zeker opladen en naar Utrecht brengen. Zo lang je niet aan het licht hebt wat er nu precies speelt, zou ik er niet thuis mee 'kwakkelen'. Duurt nu al lang genoeg. Geen ervaring maar dit is mijn ingeving.. Klinkt erg naar, heel veel sterkte :(:)

tienus63

Berichten: 12049
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 15:59

12,5 jaar geleden heeft onze merrie ernstige verstoppingskoliek gehad.
Zij bleef vlak na die tijd gevoelig voor koliek en doordat ze zo ziek is geweest en veel pijn heeft gehad, heeft ze wel 6 weken nodig gehad de oude te worden.

Topic van toen
[MD] Koliek, weet iemand nog een paardenmiddel

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 16:06

Mijn merrie had drie weken na de kolijk aanval er nog last van. Ook met paraffine gespoeld. Maar wij hebben haar niet laten vasten. In plaats daarvan heb ik haar wel wat luzerne met zemelen en zandweg gegeven de eerste dagen erna. Zo kreeg ze nog wel voedingsstoffen binnen en werd alles glibberig van de zandweg.en dan kleine beetjes hooi weer gaan voeren.

Hofpa

Berichten: 84
Geregistreerd: 17-10-15

Re: Paard blijft 'ziekig' na verstoppingskoliek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-18 16:14

Bedankt voor jullie reacties allemaal en @tienus63 bedankt voor het link naar je topic, die ga ik even doorspitten.
Ik vind het echt erg lastig om hem zo te zien en als het aan mij had gelegen had dat paard ook al 10x in Utrecht gestaan, maar helaas zijn mijn zusje en ik afhankelijk van een vader die nogal huiverig is voor de kosten.. Ik ga vanavond als de dierenarts komt er zeker op aandringen om hem naar de kliniek te brengen. Ik hoop dat het net zoals bij jullie @tienus63 en @speedfiets_2 dat het opknappen is, maar daarin vind ik 'm teveel verschijnselen nog hebben.

EmEm
Berichten: 625
Geregistreerd: 02-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 16:17

Is ie getest op Lyme?
Koorts duidt op iets meer dan koliek. Er is dus ergens een ontsteking. Immuunsysteem reageert.

Onlangs is een paard van een oud-stalgenootje met koliek naar de kliniek geweest. Maar knapte ook niet voldoende op, bleef ook tam. Blijkt lyme te zijn.

Hofpa

Berichten: 84
Geregistreerd: 17-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-18 16:21

EmEm schreef:
Is ie getest op Lyme?
Koorts duidt op iets meer dan koliek. Er is dus ergens een ontsteking. Immuunsysteem reageert.

Onlangs is een paard van een oud-stalgenootje met koliek naar de kliniek geweest. Maar knapte ook niet voldoende op, bleef ook tam. Blijkt lyme te zijn.


Nee, hij is niet getest op Lyme, kan ik inderdaad vanavond nog wel even opbrengen, bedankt voor de tip!

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 16:30

Koliek put een paard uit. Koorts ook. Is er bij de eerste koliek ook temperatuur opgenomen ?
Door ( hoge ) koorts mest een paard ook veel minder tot niet doordat het bloed dikker wordt en de darmen hierdoor minder beweeglijk worden.
Hier een paar weken geleden ééntje met 41 graden koorts. Kreeg ook koliekverschijnselen.
Eén of ander virus. Niet te achterhalen welk precies.

Misschien is opladen en naar de kliniek brengen wel het veiligst in deze warme omstandigheden.

Kaatje_S

Berichten: 1004
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: Linschoten

Re: Paard blijft 'ziekig' na verstoppingskoliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 16:35

Hier op stal een paard gehad met koliekverschijnselen en ook koorts, dierenarts bleef volhouden dat koorts niet bij koliek hoort en dat het wel een virus zou zijn wat het lichaam zelf moest oplossen. Eigenaar wilde haar niet naar de kliniek verplaatsen, paat uur later lag ze dood in de stal...
Mijn eigen paard is geopereerd bij verstopping, zat 12 uur tussen eerste symptomen en dat hij weer stond na de operatie. Ik ben dus aardig snel met het naar de kliniek gaan inmiddels

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Paard blijft 'ziekig' na verstoppingskoliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 16:37

Hier wel degelijk koorts bij heftige koliek, in meerdere gevallen gezien. Hartslag omhoog ook.

Hofpa

Berichten: 84
Geregistreerd: 17-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-18 16:41

Pandora2 schreef:
Koliek put een paard uit. Koorts ook. Is er bij de eerste koliek ook temperatuur opgenomen ?
Door ( hoge ) koorts mest een paard ook veel minder tot niet doordat het bloed dikker wordt en de darmen hierdoor minder beweeglijk worden.
Hier een paar weken geleden ééntje met 41 graden koorts. Kreeg ook koliekverschijnselen.
Eén of ander virus. Niet te achterhalen welk precies.

Misschien is opladen en naar de kliniek brengen wel het veiligst in deze warme omstandigheden.


Ja die zondag 17 juni toen de dierenarts voor het eerst kwam had hij een temperatuur van 37.3.. Toen die maandagochtend toen hij zo slecht was had hij 38.6. Ik denk persoonlijk dat koliek en temperatuur wel degelijk samen kunnen gaan, ook al hoeft dit niet altijd. De eerste dierenarts die we belde zei eerst ook virus, maar dat is ondertussen een paar dagen geleden en hij knapt niet echt bepaald op van dat 'virus'. Toen ik net bij hem ging kijken had ie wel weer een flinke hoop gemest, hij schacht wel de hele tijd uit, lijkt alsof ie niet kan/wil plassen, dat straks ook maar even bij de dierenarts opgooien..

tienus63

Berichten: 12049
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 16:50

speedfiets_2 schreef:
Mijn merrie had drie weken na de kolijk aanval er nog last van. Ook met paraffine gespoeld. Maar wij hebben haar niet laten vasten. In plaats daarvan heb ik haar wel wat luzerne met zemelen en zandweg gegeven de eerste dagen erna. Zo kreeg ze nog wel voedingsstoffen binnen en werd alles glibberig van de zandweg.en dan kleine beetjes hooi weer gaan voeren.

Wij hebben haar ook niet laten vasten.
Goed ruwvoer aangeboden.
Boerenlogica; als paard zo uitgeput raakt door koorts en pijn, moet ie ook energie binnen krijgen om op krachten te komen.
Grootste zorg toen was dat ze weer zou drinken.
We hebben ons grote zorgen gemaakt over uitdroging van de darmen.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 16:54

Uitschachten komt vaak door de koorts.
Hopelijk stemt je vader ermee in hem straks naar de kliniek te brengen. Gevaar voor uitdroging is heel groot met deze weersomstandigheden.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Paard blijft 'ziekig' na verstoppingskoliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 17:11

Wat misschien ook je vader zal helpen:
Liever 1000 voor een paard om op te kanppen dan 5000 voor een nieuwe

EmEm
Berichten: 625
Geregistreerd: 02-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 18:15

Koorts kan ook bij koliek horen, maar dan is er ook een infectie. Koorts zie je vaker bij diarree, maar minder snel bij verstoppings- of gaskoliek. Er moet dan dus wat meer aan de hand zijn zou je zeggen.

Sterkte er in ieder geval mee!

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Paard blijft 'ziekig' na verstoppingskoliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 18:17

Oh, hier juist bij de 2 die jij noemt dat minder snel gebeurd, koorts gezien.

Maar er zijn ruim 70 soorten koliek las ik gisteren nog ergens, ik duim dat TS haar vader instemd met kliniek, denk dat het een verstandige zet is. Hopelijk is paardje weer snel de oude!

Hofpa

Berichten: 84
Geregistreerd: 17-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-18 18:20

Caily schreef:
Oh, hier juist bij de 2 die jij noemt dat minder snel gebeurd, koorts gezien.

Maar er zijn ruim 70 soorten koliek las ik gisteren nog ergens, ik duim dat TS haar vader instemd met kliniek, denk dat het een verstandige zet is. Hopelijk is paardje weer snel de oude!


Dat laatste hoop ik ook, zal een heleboel stress en slaap schelen. Daarnaast zit ik midden in mijn tentamens, maar die zijn momenteel bijzaak ;)

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 18:24

Mijn nekharen gaan direct overeind staan bij het woord verstoppingskoliek. Nu was mijn paard veel acuter en moest direct (binnen 6 uur na de eerste symptomen) geopereerd. Maar ik zou tochnaar de kliniek gaan voor een echo/buikpunctie. Ik kan alleen de koorts niet plaatsen... Al zouden het best wormen kunnen zijn. Misschien leverbot?

Ik snap niet dat de DA zo luchtig is. Dit moet ook niet te lang duren lijkt mij...

Sterkte in ieder geval. Niet leuk als je beestje niet lekker is :(:)

Hofpa

Berichten: 84
Geregistreerd: 17-10-15

Re: Paard blijft 'ziekig' na verstoppingskoliek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-18 19:40

Dierenarts is geweest, hij is nog niet doorverwezen.. Temperatuur was nu 38,9 en in vegelijking met vanochtend drinkt, eet, plast en mest hij nu weer goed of in ieder geval beter.. Dierenarts vond dat we ons niet zo druk moesten maken, maar ja wat wil je dan met je edele viervoeter kind..? Morgenochtend komt de dierenarts weer, dat wordt een lange nacht. Bedankt voor het delen van jullie ervaringen en tips allemaal!

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 19:42

Was de hartslag ook weer laag?
Ik wil je echt niet ongerust maken, maar de koorts is terug aan het stijgen, als ik eigenaar was zou ik me wel druk maken. Maar misschien ben ik een beetje panisch inmiddels...
Laatst bijgewerkt door Caily op 01-07-18 19:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Hofpa

Berichten: 84
Geregistreerd: 17-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-18 19:43

Caily schreef:
Was de hartslag ook weer laag?


Ja nu 44 ipv de 52 van vanochtend, maarja is momentopname..