Vreemde allergie of toch een virus?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
_Lorette_

Berichten: 12072
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Vreemde allergie of toch een virus?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-18 22:03

Mijn paarden hebben iets vreemds. Ik vind het een lastig probleem, omdat het iets 'ongrijpbaars' is. Misschien hebben jullie een idee.

***

Paard 1 kreeg enige tijd geleden (zeker ná Pinksteren) de volgende symptomen; wiebelneus, veel proesten, neusuitvloeiing (door het excessieve proesten) en jeukogen. Ze schudde met haar hoofd en leek zich oncomfortabel te voelen met rijden. Ze is doorlopend heel hard aan het briesen, alsof er iets irriteert in haar neus. Keihard. Waarbij ze af en toe heftig schudt en om de haverklap aan haar neus en ogen wil jeuken. Los in de wei had ze er heel soms in lichte mate last van. Niet zo erg als bij inspanning, maar ik zag het wel.

Mijn eerste idee was een pollenallergie. Een logische gedachte. Logisch gezien de klachten, maar helemaal omdat het paard bijna 2 jaar geleden naar de slacht is gebracht wegens een soortement van extreme headshaking (onder andere). Ze is niet geslacht, maar doorverkocht en uiteindelijk bij mij gekomen.

Bezwaar: paard heeft in de tijd bij mij (1,5 jaar nu) nooit last gehad van welke allergie dan ook. Totaal geen shaker en dat terwijl ze het volgens de oud-eigenaar het hele jaar rond had, op stal en in de wei, onder alle omstandigheden. Wij hebben na aankoop een 7e kies laten verwijderen die vanuit haar onderkaak in haar gehemelte was gegroeid. Sinds die tijd konden we ook haar aanleuningsprobleem oplossen.

Bezwaar: paard is a-typisch allergisch volgens de kliniek, áls het een allergie is, mede omdat haar ongemak in geen enkel opzicht samenvalt met pieken in pollen.

De kliniek gaf aan dat er geen goede test is om exact te kunnen bepalen waarvoor een paard allergisch is. Ik heb wel middeltjes gekregen om te proberen, waaronder oogdruppels. Paard reageerde op geen enkele manier positief op hooikoortmedicatie (druppels of pillen), neusnetjes, hele maskers, supplementen, etc. etc. De kliniek vroeg vervolgens of wij last konden hebben van de processierups. In theorie wel. Ik heb ze echter, ik wil bijna zeggen helaas, nog niet kunnen vinden in onze bomen.

Van narigheid heb ik paard ingeladen en bij Boudewijn Leliveld in de schuur gezet. Zonder een woord van mij gaf hij aan dat het paard een virus had waarvan de naam mij is ontschoten. Ze zat vol slijm en kon moeilijk ademhalen. Ze zou volgens hem doorlopend het gevoel hebben dat er iets vast zit in de slokdarm en luchtpijp. Daarbij had ze heftige hoofdpijn gekregen en zat haar kaakgewricht vast. Hij noemde het virus ook wel het 'rotzakkenvirus' en het duurde een tijd voordat ze eraf zou zijn. Vraag me niet wat hij met het paard heeft gedaan, want ik snap helemaal niets van wat er gebeurt. Ik heb geen advies of middeltjes meegekregen, buiten dat ik het paard een week rust moest geven om bij te komen van de behandeling en dat ze daarna 'moest gaan ademen'. Hoewel het hele gebeuren voor mij niet te bevatten was, past zijn verhaal bij de klachten van het paard. Hij gaf aan dat het een hardnekkig virus was, dat ze er niet meteen af zou zijn en dat ik na een aantal weken wel terug kon komen als ze er niet overheen was.

Ik vond het verhaal passen bij de klachten van het paard, maar omdat het voor mij wel erg alternatief was, ging ik alsnog uit van een pollenallergie. Ook omdat ik daar meer mee zou kunnen, als in het onderdrukken van de symptomen. Wat moet je met een 'rotzakkenvirus'?

***

Paard 2 heb ik zelf gefokt en is zodoende al zijn hele 8-jarige leven van mij. Hij ging top. Vorige week leek hij lichtjes geïrriteerd te zijn tijdens de clubles, maar hij reageert gevoelig op vliegen en daarom zocht ik er niet meteen iets achter.

Helaas is hij sinds deze week net als paard 1. Exact dezelfde symptomen. Paard 2 is nooit gevoelig geweest voor pollen of iets dergelijks. Het is een keihard werkend Z-paard en het is verschrikkelijk om te merken dat ook hem iets dwars zit. Beide paarden staan voorlopig op rust. Hoewel ze niet zwaar ademen, geen hoge pols hebben en niet hoesten, lijken ze toch erg geïrriteerd te zijn in de luchtwegen. Er valt niet mee te rijden. Het is oneerlijk ten opzichte van het paard. Je merkt dat ze dolgraag willen, maar niet kunnen.

***

Nog even ter info:
De paarden hebben geen koorst. Ze hebben normale eetlust. Ze hoesten NIET, maar briesen excessief. De klachten zijn voornamelijk aanwezig bij inspanning. De momenten van ongemak stroken niet met de pieken in pollen in de lucht. Alleen paard 1 heeft licht ongemak vertoond in de wei, maar kort en niet vaak. Paard 2 heeft het sinds deze week en alleen bij inspanning. Qua huisvesting is er ten opzichte van vorige jaren slechts één verschil en dat is dat er dit jaar nog geen mest op het land is gekomen. Iets anders kan ik niet bedenken. De drie andere paarden op stal hebben vooralsnog geen last. Het betreft twee jonge, onbeleerde pony's en een oudere merrie die recreatief wordt gereden. Ze staan al een aantal weken apart van de twee die er wél last van hebben, maar kunnen wel contact maken over de omheining.

***

Heeft iemand soortgelijke ervaringen? Wat zou dit kunnen zijn?

I'm begging you to come and pull me out the fire
Come and save me like you did when we were young
Please come bring me up from my lowest, take me higher
Can you see me through the ashes and the smoke?


Sim
Berichten: 31482
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Re: Vreemde allergie of toch een virus?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 22:09

Heb je je weide en terrein/erf gecontroleerd op vreemde planten? Heb je brandnetels staan in je weide?

Storm

Berichten: 20827
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Re: Vreemde allergie of toch een virus?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 22:11

Eikenprocessierups in de buurt?

Is het al lente?

_Lorette_

Berichten: 12072
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-18 22:11

Buiten het gebruikelijke onkruid zoals zuring en een keer een distel heb ik geen gekkigheid gevonden. Er staan op enkele plekken langs de omheining wat brandnetels. Die staan er altijd en zijn niet in aantal toegekomen dit jaar.

Er is geen processierups in de buurt en de eiken zijn allemaal bekeken.

I'm begging you to come and pull me out the fire
Come and save me like you did when we were young
Please come bring me up from my lowest, take me higher
Can you see me through the ashes and the smoke?

tamary

Berichten: 29163
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Vreemde allergie of toch een virus?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 22:16

Droogte en dus stof? En last van steekbeesten? Want bijna doorlopend proesten en hoofdschudden zie ik nu ook met rijden. Kan soms ook de lokatie zijn, doen ze het ook als je in de wei gaat rijden?

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

_Lorette_

Berichten: 12072
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Re: Vreemde allergie of toch een virus?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-18 22:20

Droogte zeker, maar geen last van stof. Het is niet zo gek stoffig bij ons. Het is op vreemd terrein in een andere bak (bijv. goed gesproeide Agterbergbodem) even erg.

Last van steekbeesten... Ze staan wel onder een deken, maar ik heb nauwelijks dazen tijdens het rijden.

I'm begging you to come and pull me out the fire
Come and save me like you did when we were young
Please come bring me up from my lowest, take me higher
Can you see me through the ashes and the smoke?

muiszje

Berichten: 3104
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Am*dam!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 10:42

Hier al 3 jaar hetzelfde raadsel. Is van een op ander moment komen opzetten en blijft er af en aan last van hebben. Mijn merrie begon met excessief vaak kort briesen in het voorjaar maar ook de daaropvolgende winter heeft ze 2 keer een periode van ongeveer 2 weken voortdurend korte en lichte briesjes gegeven. toen klonk het netzoals het 'voldane'lichte  gebries zoals ze altijd deed na training maar dan tig keer achtereen. Toen soms in combinatie met licht hoofdknikken en soms last van traanogen.
Zodra voorjaar weer in zicht kwam kreeg ze er vaker last van, periodes volgen sindsdien sneller op elkaar en zijn afwisselend van langere duur. Dit jaar ook jeuk aan de neus en flinke neusuitvloeing uit 1 neusgat. Omdat ze soms erg benauwd klinkt en de neusvloeing aanhield en zelfs soms waterig groen is, de DA en tandarts mond laten controleren. Nasale scopie laten doen en omdat er behalve een bultje/puistje aan de binnen bovenkant van haar neusvleugel (precies na de welving) niets geks te zien was overlegd of evt foto hoofd en/of verder onderzoek naar sinusholtes mogelijk zinvol vervolg is.
 Uiteindelijk besproken het nog even aan te kijken en we hetzelfde onderzoek herhalen om veranderingen te kunnen constateren tijdens 2 periodes dat ze geen last heeft en wel. 

Tot zover lijkt het bultje op te zwellen (en die neusvleugel en onderliggend gebiedje neus/lip ook wat volgelopen) in periodes van last, en weer te slinken tezamen met afnemen van de klachten. k dacht mogelijk een Gras-aar, maar heb me daar nog niet over gebogen of verder in verdiept



Omdat ik erg bang ben voor infecties aan luchtzakken (verslagen droes) of sinussholte ontstekingen en gebitsproblemen ( -en zelfs voor tumor in hoofd waarvan ik weet dat haar broertje (aan moeders kant) dat heeft gehad)-  het groene waterige snot laten meenemen voor onderzoek. 

 DA stelde voor om eens een afspraak te maken met een cranio-sacraal therapeute om te kijken of ze hoofdpijnen of druk in dat gebied ervaart, of evt andersins via die weg aanwijzingen zijn.

 Toevallig is mijn paard 2 jaar lang regelmatig cranio sacraal behandeld, ze heeft ook als oefenpaard gedient tot vorig jaar. In het begin reageerde/uitte ze heftig wanneer er pijn aan het hoofd meegenomen werd, en heeft ze ook lang elke keer aangegeven dat ze last had aan het hoofd  wanneer dat weer werd meegenomen. 

Ze heeft in het verleden vaker last gehad van haar atlas en C1-C2, en dat kwam  bij jaarlijkse osteopathische behandelingen ook altijd terug als zwak punt (wel afnemend gelukkig hoor)  

dus de reactie op de cranio sacraal behandeling op dat punt weet  ik daaraan. ‎
  Uiteindelijk was het na een jaar regelmatig (maandelijks) cranio sacraal therapie geheel weg en heeft ze afgelopen jaar nooit meer blijk gegeven van last rondom schedel/hoofd etc. ‎
 

Onderzoek uitvloeing bleek virale infectie te zijn en geen bacteriele. Gek genoeg dus toch ook wat jou gezegd is als rotzakkenvirus.‎

het geeft me wel te denken dat ze dus elke keer opnieuw virus oppikt of/en (en dat kan ik nog niet helemaal plaatsen) dat haar weerstand af en aan verminderd of juist  overmatig reageerd. 
Maar omdat het zo snel achtereen kan wisselen en ze verder nooit blijk van zwakke weerstand heeft vertoont,  en ze ziet er al tijden bijna belachelijk gezond uit. ze heeft ook nooit allerhande dingetjes als mok, wondjes die slecht genezen of    slappe mest of slechte vacht oid. 

tot zover mijn zoektocht naar een oorzaak, en hebben we ook alles als neusnetjes, vaseline smeren en zelf bijenpollen voeren uitgeprobeerd. Het enige wat ik nog niet goed heb kunnen testen voor langere periode is het natmaken van haar hooi en stro. Binnenkort ga ik toch proberen haar voor een maand eerst op vlas te zetten (ze heeft haar hele leven op stro gestaan) en als dat niets uithaald ga ik een periode haar hooi echt weken voor t stof. 
Toch blijft stofallergie en reactie op mycotoxines voor mij t meest in gedachte spelen. Maar zoals gezegd nog niet voldoende  sluitend  kunnen elimineren.
Voor de mycotoxines heb ik wel af en aan al FIR carbon clay gevoerd, maar omdat ze geen krachtvoer krijgt vanuit stal en ik nog niet consitent genoeg elke keer het bijvoer bij haar portie vitalbiks weet ik nog niet of dat wat doet. ‎

start paardensport Zie profiel voor meer info

Sim
Berichten: 31482
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Re: Vreemde allergie of toch een virus?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 14:47

Geloof je in meer tussen hemel en aarde? Ga dan eens naar Boudewijn Leliveld.

Sure_lee

Berichten: 10384
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 14:52

Sim schreef:
Geloof je in meer tussen hemel en aarde? Ga dan eens naar Boudewijn Leliveld.


Lezen is moeilijk.... daar is het paard al geweest.

Ik zou ook eens kijken naar cranio of bioresonantie.

Sim
Berichten: 31482
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 14:55

Sure_lee schreef:
Sim schreef:
Geloof je in meer tussen hemel en aarde? Ga dan eens naar Boudewijn Leliveld.


Lezen is moeilijk.... daar is het paard al geweest.

Ik zou ook eens kijken naar cranio of bioresonantie.


Neem me niet kwalijk hoor. :roll:

_Lorette_

Berichten: 12072
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-18 10:11

Update

Paard 1 knapt op en is weer te rijden. Ze is er nog niet helemaal vanaf en proest soms, heel af en toe een 'knikje', maar het is echt een wereld van verschil. Zeker 80% beter dan wat het was. Ze voelde zich zo oncomfortabel dat ze ontzettend scheef liep en alleen overkruist galoppeerde, daarnaast probeerde ze in alle gangen haar hoofd aan het been te schuren. Levensgevaarlijk. In galop vlieg je bijna over de kop als ze zoiets doen. Daar is nu helemaal geen sprake meer van. Het werd zelfs beter naar mate ze zich meer inspande. Ze heeft al een tijdje geen neusuitvloeiing meer. Misschien is het een tijdelijke opleving, maar ik krijg weer hoop.

Paard 2 is verder achteruit gegaan en zit nu op het niveau van ongemak waar paard 1 een paar weken geleden was. Ik dacht dat ik hem in stap nog zou kunnen rijden, omdat hij zich verveelt, maar zelfs dat is onmogelijk.

Ze krijgen geen medicatie of supplementen. Neusnet is geprobeerd, maar heeft geen effect (paard 2 vindt het vreselijk en staat dan alleen nog rechtop). Als het een allergie is, dan kan ik er nog geen trigger voor ontdekken. Is het een virus, dan valt het opknappen van paard 1 en slechter worden van paard 2 misschien beter te verklaren.

We gaan voor de zekerheid nog een keer langs Boudewijn. Ik kan er moeilijk in geloven, maar het is me net te toevallig dat er twee dieren enorm opknappen na behandeling daar. We hadden paard 1 mee en het hondje van mijn moeder, dat ontzettend lusteloos was. De dierenarts dacht aan een baarmoederontsteking en zou haar dan met spoed opereren, maar er bleek geen ontsteking te zitten. Ze is helemaal doorgelicht, maar er was niets te vinden. Hondje had volgens Boudewijn een zeer pootje en ze moest minder eiwitrijk eten. We hebben nu een zwart, langharig hondje dat zelfs met 30 graden nog vrolijk mee gaat naar het bos voor een flinke wandeling. Stel dat de behandeling op een of andere manier toch werkt... Helaas is paard 2 niet te vervoeren door zijn ataxie, dus we nemen paard 1 mee en proberen dan advies te vragen voor paard 2. Niet ideaal, maar ik weet het anders ook niet meer.

In de naastgelegen straat hebben twee eiken een band gekregen met waarschuwing voor eikenprocessierups, maar ik weet niet of ze daar ook echt rupsen hebben gevonden.

I'm begging you to come and pull me out the fire
Come and save me like you did when we were young
Please come bring me up from my lowest, take me higher
Can you see me through the ashes and the smoke?

Jet

Berichten: 11977
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 17:24

Ik weet het niet zeker hoor, bij ons hebben we die eikenprocessierups gelukkig ( nog) niet. Maar ik vermoed dat ze er wel hebben gezeten als de eiken een band om hebben gekregen. Die haartjes kunnen ik weet niet hoever met de wind meegevoerd worden, dus dat zou een optie kunnen zijn. Toch zou je dan verwachten dat ze allebei ongeveer gelijk opgaan met het vertonen van klachten.

Ik weet wel dat Utrecht heel veel onderzoek doet naar headshaking en de mogelijke oorzaken, als het nou erger wordt, zou je nog kunnen overwegen om daar contact mee op te nemen.

Zit Boudewijn Lelieveld ver bij jou vandaan? Zou hij in jouw geval geen uitzondering willen/kunnen maken om bij je thuis op stal langs te komen voor paard 2? Wat onwijs balen dat juist hij er ook last van heeft, sterkte ermee in elk geval!

Nog een ander vraagje: Hoe zijn de paarden in de periode dat ze last hebben als je ze "los" aan de longeerlijn hebt? Dus wel wat doen, maar onbelast en in een houding die ze zelf willen hebben?

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet

_Lorette_

Berichten: 12072
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-07-18 00:13

Onbelast: proesten en af en toe een slinger met hoofd, maar wel minder erg dan nageeflijk vragen met rijden. Mijn ruin kan nu bijv. een kort sprintje trekken. Bij langer gek doen in de wei gaat hij proesten.

Mijn merrie (paard 1) lijkt er vanaf te zijn. Ze kan nog een keer geïrriteerd reageren op een vlieg of na het rijden willen schuren met hoofd door het jeukende zweet, maar het lijkt in niets op het begin. Ze heeft soms nog een wiebelneus, maar proest niet, schudt niet, heeft geen neusuitvloeiing. Ze vliegt soms in galop de schuilstal in om te ontsnappen aan een beestje (ondanks kap en deken) of de zon, maar dat ken ik ook wel van andere paarden. Ik kan haar normaal trainen.

Mijn ruin (paard 2) staat nog op rust. Ik zal met een paar dagen kijken hoe hij is als ik wat van hem vraag.

Gezien de tijdelijke aard denk ik niet dat het een normale pollenallergie kan zijn.

I'm begging you to come and pull me out the fire
Come and save me like you did when we were young
Please come bring me up from my lowest, take me higher
Can you see me through the ashes and the smoke?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110635
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 00:24

Ben je anders gaan voeren nu er weinig gras op het land staat ivm droogte?
Iets met meer eiwitten?

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Jet

Berichten: 11977
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 04:22

Wel fijn dat het toch minder wordt. Het blijft vreemd natuurlijk, hopelijk zet het door en zijn ze straks weer zoals ze voor die tijd waren!

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet

claud1

Berichten: 1056
Geregistreerd: 12-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 06:04

ben benieuwd op lange termijn

_Lorette_

Berichten: 12072
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-07-18 09:01

Ik ben niet anders gaan voeren. Deze twee paarden staan van 's ochtends vroeg tot de nacht buiten zonder bijvoeren (er ligt hooi, maar ze eten het niet omdat er toch nog voldoende te eten is) en krijgen 's nachts een paar plakken hooi met een pluk voordroog erbij voor de merrie (smeert ze in principe alleen door de stal).

De merrie/paard 1 leek aanvankelijk voornamelijk last te hebben bij koeler weer, wind en regen. Juist als er weinig pollen in de lucht waren. Dat maakte ook dat de kliniek niet dacht dat het pollenallergie was. Ik heb deze week echter helemaal niets gemerkt, terwijl ik haar uitgebreid heb getest in en na de regen. Ze voelt normaal met rijden.

Het ongemak van de ruin/paard 2 was op geen enkele manier te koppelen aan weersomstandigheden.

I'm begging you to come and pull me out the fire
Come and save me like you did when we were young
Please come bring me up from my lowest, take me higher
Can you see me through the ashes and the smoke?

Hannanas
Berichten: 13008
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Vreemde allergie of toch een virus?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 10:04

Ga je paard 2 nu dezelfde behandeling geven?
Je was met nummer 1 toch bij een man geweest?

Niet banketstaaf maar poetsen.

_Lorette_

Berichten: 12072
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-07-18 10:50

Een behandeling kan ik het niet echt noemen. Ik snap niet wat er gebeurt. := Het is heel vaag/zweverig.

Paard 1 is er nu twee maal geweest. Afgelopen zaterdag eigenlijk alleen zodat ik kon vragen of ze wat konden betekenen voor mijn andere paard, omdat hij niet te vervoeren is en ik hem dus niet mee kan nemen. Dat bleek lastig te zijn. Er worden in principe geen visites gedaan i.v.m. tijdgebrek. Ik wil nog wel iets proberen. Ik weet niet of het bezoek heeft geholpen of dat paard 1 uit zichzelf is opgeknapt, maar ik heb ergens het gevoel dat ik wel mijn best moet doen om paard 2 ook te laten bekijken. Stel dat het iets heeft geholpen, dan wil ik dat ook voor paard 2... Echt een 'voor de zekerheid' gevalletje. Het kost niet zoveel en er wordt niets schadelijks gedaan, dus baat het niet... Als het een virus is, dan heeft het lichaam wellicht ook wat tijd nodig om het te bestrijden. Dan is het puur toeval dat het opknappen van paard 1 samenvalt met de 'behandeling'.

I'm begging you to come and pull me out the fire
Come and save me like you did when we were young
Please come bring me up from my lowest, take me higher
Can you see me through the ashes and the smoke?


Barvrouwke
Berichten: 3706
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 11:08

Stel dat het een virus is, dan kun je overwegen om exta lysine te voeren. Verhoogd de weerstand.

Hannanas
Berichten: 13008
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 15:32

Hoe is het gegaan met paard 2?

Niet banketstaaf maar poetsen.

tienus63

Berichten: 12002
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Vreemde allergie of toch een virus?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 15:44

Leliveld bedoelde zeker coxsackie virus.
Had mijn paard volgens hem in januari ook last van.
Ze was onder het rijden plots totaal onhandelbaar.
Paard heeft zetpil gekregen, iets in de mond, 35 euro of zo afgetikt.

Maar paard was veel beter.
Ruiter wist overigens niet dat ik paard had opgeladen. Dus geen placebo effect.

#trotsoponzeboeren

_Lorette_

Berichten: 12072
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-08-18 21:29

Het lukte niet meer om paard 2 te behandelen voor de vakantie, maar hij is er zelf al overheen gekomen en ik pak hem momenteel weer op onder het zadel. Hij reageert overdreven op vliegen, maar zo ken ik hem en alle andere klachten zijn verdwenen. :)

I'm begging you to come and pull me out the fire
Come and save me like you did when we were young
Please come bring me up from my lowest, take me higher
Can you see me through the ashes and the smoke?

Jet

Berichten: 11977
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 21:35

Wat een heerlijk nieuws, Lorette! Veel plezier weer met jouw kanjer!

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SentiBot en 86 bezoekers