paard mest lastig tijdens rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20034
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: paard mest lastig tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 00:05

Hoeveel vrije beweging krijgt hij? Dat is ook verschrikkelijk belangrijk om de darmen op gang te houden.


vur

Berichten: 3982
Geregistreerd: 16-11-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 06:43

Lust ie het water wel?

In der Ruhe liegt die Kraft.

Monique1963

Berichten: 8559
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: paard mest lastig tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 06:51

En wat zou er gebeuren als je afstapt als hij wil mesten. Komt de mest dan wel sneller af? En dan daarna weer gaan rijden.

Of wat gebeurt er als je hem longeert. Wil hij dan ook mesten? En kan hij dan ook makkelijker mesten?

Ik zou op die manier uitsluiten dat het met zijn rugproblemen te maken heeft.

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.

meiske1577
Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 07:07

Mijn paard heeft dit ook. Als van jongs af aan.
Wat ik doe qua voeding is af en toe een probiotica kuurtje, slobber, etc etc. Maakt allemaal niet uit wat het mesten tijdens het rijden betreft.
Wel mest hij er beter en makkelijker door.
Je zou kunnen proberen om hem lijnzaadmeel te geven, dit wordt wat slijmerig en vettig. Ik geef het door geweekte wiesencobs.

Qua rijden hebben we nu een ritueel om het maar zou te zeggen...
Als ik op stal kom, ga ik eerst mijn spullen in orde maken terwijl hij in de box staat, hij weet dat we dan iets gaan doen en mest dan vaak al een keer. Als ik hem dan kom halen, plast hij ook negen van de tien keer, ik fluit altijd even en dat helpt vaak. Deze gewoontes hebben wij door de jaren heen zo ontwikkeld. Tijd terug moest hij op de kliniek plassen en ik floot en hij deed het :o

Dan voor het rijden stap ik altijd minimaal 10 minuten met losse teugel, ik vraag dus helemaal niks. Hij gaat dan ook regelmatig stilstaan om te mesten. Ik vraag dan nog steeds helemaal niks, maar wacht tot hij mest. Dan beloon ik hem. Vroeger heb ik weleens letterlijk een kwartier gestaan en beloonde hem dan uitgebreid als hij mestte. Mensen verklaarden me voor gek :+
Maar nu is dat zijn mestmoment geworden, en mest hij vrij vlot, ene keer duurt het ietsje langer omdat hij bv iets ziet waar hij even naar moet kijken.

Tussen het werken door stap ik ook af en toe even met lange teugel en soms mest hij dan nog een keer, op dezelfde manier.

Ik denk dat het een beetje kan vergelijken met zindelijk maken van een pup :D
Het zit echt tussen de oren, als ik hem aangespannen hou weet hij dat we aan het werk zijn en wil hij de rust niet nemen om te mesten want baasje wil misschien wel iets. Dit heeft hij altijd zo gehad, is een super werkwillig paard en doet ook altijd zijn best.
Wel mest hij erg veel, meer als mijn andere paard, maar dat hoort nu eenmaal bij hem.

fargo
Berichten: 11918
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-18 09:38

Gypsy schreef:
Hoeveel vrije beweging krijgt hij? Dat is ook verschrikkelijk belangrijk om de darmen op gang te houden.

Hij staat acht uur per dag op de wei.

Proud human of Whizzard & gek op onze stoere Gelderse ruinen! <3 <3 Voor Whizzemans: Het is onmogelijk', zei trots. 'Het is riskant', zei ervaring. 'Het is zinloos', zei rede. 'Probeer het', fluisterde het hart.
>> May The Horse Be With You!

fargo
Berichten: 11918
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-18 11:20

vur schreef:
Lust ie het water wel?

Ja hij lust het wel. Is niet altijd even handig geweest met de automatische waterbak.

Proud human of Whizzard & gek op onze stoere Gelderse ruinen! <3 <3 Voor Whizzemans: Het is onmogelijk', zei trots. 'Het is riskant', zei ervaring. 'Het is zinloos', zei rede. 'Probeer het', fluisterde het hart.
>> May The Horse Be With You!

fargo
Berichten: 11918
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-18 11:25

@meiske. Jouw routine is niet zoveel anders als wat ik doe. Het punt is dat hij op dit moment dus vaak niet binnen de 15 min mest en eigenlijk min of meer door sukkelt en last heeft en dat baart me zorgen.

De routine en als het werkt vind ik geen enkel probleem en zal daar nog wat extra op letten. Ik beloon hem ook als hij gemest heeft. En voel vaak ook wel aan of er nog meer in de weg zit dus een tweede keer mesten.

Proud human of Whizzard & gek op onze stoere Gelderse ruinen! <3 <3 Voor Whizzemans: Het is onmogelijk', zei trots. 'Het is riskant', zei ervaring. 'Het is zinloos', zei rede. 'Probeer het', fluisterde het hart.
>> May The Horse Be With You!

meiske1577
Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-06-12

Re: paard mest lastig tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 11:32

Tja, het is denk ik wel een dingetje tussen de oren. Als ik bv ging lessen was het ook wat moeilijker mesten, omdat je dan toch wilt dat het sneller gaat omdat je anders zo in de hoek staat te wachten en iedereen je aan staat te staren :+

Ik geloof niet dat het een lichamelijk ongemak of gebrek is oid, mijn paard mest gewoon veel meer als een ander.

FrNo

Berichten: 3652
Geregistreerd: 14-08-13
Woonplaats: Noord Oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 11:46

Ik gaf hem eerder in oude stal bij zelfde stal bijna 2 kopjes olie per dag daar deed hij het eigenlijk heel goed op, samen met probiotica (en al dan niet wat speedibeet). Hij kreeg de olie over wat korrels heen en dronk het eigenlijk gewoon op met het eten, maar we hebben sinds een jaartje nieuwe stallen en nieuwe boxen en daar wilde de stalbaas geen rotzooi en olie op de vloer en op de deur. Dus ben ik sterk gaan minderen zodat hij niet meer zou knoeien waardoor hij einde zomer vorig jaar erg veel last weer had, vergelijkbaar met de situatie nu.
Quote


En als je hem in de wei of paddock een emmer geeft met voer en extra olie. Dan blijft de box en deur schoon en kun je toch extra olie voeren.

Je moet doen wat je niet laten kan en laten wat je niet doen kunt.

fargo
Berichten: 11918
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-18 12:08

meiske1577 schreef:
Tja, het is denk ik wel een dingetje tussen de oren. Als ik bv ging lessen was het ook wat moeilijker mesten, omdat je dan toch wilt dat het sneller gaat omdat je anders zo in de hoek staat te wachten en iedereen je aan staat te staren :+

Ik geloof niet dat het een lichamelijk ongemak of gebrek is oid, mijn paard mest gewoon veel meer als een ander.


Mijn paard mest niet zoveel meer dan een ander, hij mest meestal één keer. Hij heeft daarbij behoorlijk harde mest. Dat zit niet tussen zijn oren. Op goede normale dagen mest hij binnen anderhalf rondje in de bak een flinke hoop. Nu dus niet.. Dat is het probleem.

Proud human of Whizzard & gek op onze stoere Gelderse ruinen! <3 <3 Voor Whizzemans: Het is onmogelijk', zei trots. 'Het is riskant', zei ervaring. 'Het is zinloos', zei rede. 'Probeer het', fluisterde het hart.
>> May The Horse Be With You!

fargo
Berichten: 11918
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-18 13:09

FrNo schreef:
Ik gaf hem eerder in oude stal bij zelfde stal bijna 2 kopjes olie per dag daar deed hij het eigenlijk heel goed op, samen met probiotica (en al dan niet wat speedibeet). Hij kreeg de olie over wat korrels heen en dronk het eigenlijk gewoon op met het eten, maar we hebben sinds een jaartje nieuwe stallen en nieuwe boxen en daar wilde de stalbaas geen rotzooi en olie op de vloer en op de deur. Dus ben ik sterk gaan minderen zodat hij niet meer zou knoeien waardoor hij einde zomer vorig jaar erg veel last weer had, vergelijkbaar met de situatie nu.
Quote


En als je hem in de wei of paddock een emmer geeft met voer en extra olie. Dan blijft de box en deur schoon en kun je toch extra olie voeren.


Goede suggestie, ik kijk zowiezo of ik de olie hoe dan ook weer wat op kan hogen. En bied hem extra water aan.

Proud human of Whizzard & gek op onze stoere Gelderse ruinen! <3 <3 Voor Whizzemans: Het is onmogelijk', zei trots. 'Het is riskant', zei ervaring. 'Het is zinloos', zei rede. 'Probeer het', fluisterde het hart.
>> May The Horse Be With You!

anjali
Berichten: 14914
Geregistreerd: 25-07-15

Re: paard mest lastig tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 14:11

Als ik met mijn vroegere pony meereed in de groepsles,dan wilde hij ook vaak gaan stilstaan of langzamer gaan omdat hij moest mesten. Van de instructrice mocht ik daar dan niet aan toegeven en moest ik hem voorwaarts drijven. Later is deze pony gestorven aan een darmverstopping,en bleek dat zijn darm vrijwel was dichtgegroeid door poliepen.Vandaar dat ik denk dat ,als een paard iets wel of niet wil,dat het een fysieke oorzaak kan hebben.En ik ze niet meer wil dwingen erdoorheen te gaan.

fargo
Berichten: 11918
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-18 14:41

anjali schreef:
Als ik met mijn vroegere pony meereed in de groepsles,dan wilde hij ook vaak gaan stilstaan of langzamer gaan omdat hij moest mesten. Van de instructrice mocht ik daar dan niet aan toegeven en moest ik hem voorwaarts drijven. Later is deze pony gestorven aan een darmverstopping,en bleek dat zijn darm vrijwel was dichtgegroeid door poliepen.Vandaar dat ik denk dat ,als een paard iets wel of niet wil,dat het een fysieke oorzaak kan hebben.En ik ze niet meer wil dwingen erdoorheen te gaan.

Daarom ben ik nu ook bezorgd, want hij staat echt wel min of meer te zuchten en te puffen voor zijn doen als hij stopt met lopen. En zijn vader Parcival is aan koliek overleden en ik heb zelf een paard gehad dat 2x aan koliek is geopereerd. Paarden kunnen wel dingen uit proberen maar toch kun je wel herkennen wanneer het serieus is.. Hij doet het nu gewoon in ergere mate dan normaal. Bij warmte of bij slecht weer en ik wil gewoon dat het dan ook goed gaat!

Proud human of Whizzard & gek op onze stoere Gelderse ruinen! <3 <3 Voor Whizzemans: Het is onmogelijk', zei trots. 'Het is riskant', zei ervaring. 'Het is zinloos', zei rede. 'Probeer het', fluisterde het hart.
>> May The Horse Be With You!

meiske1577
Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-06-12

Re: paard mest lastig tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 11:57

TS, misschien een tip.
Ik heb hier al eerder gereageerd. Ik geef mijn paard nu biergist, besteld bij horsefitshop. Normaal gaf ik eens de zoveel tijd een probiotica kuurtje, maar ik heb nu een keer voor biergist gekozen.

En zowaar, het kan toeval zijn, maar vandaag heeft voor eerst gemest tijdens het lopen. Tijdens een buitenrit.... hij heeft drie keer gemest waarvan twee keer tijdens het stappen. Normaal staat hij altijd stil om te mesten, ook op buitenrit.

Jasmijn159

Berichten: 4427
Geregistreerd: 04-11-05

Re: paard mest lastig tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 12:38

Slobber ipv droge brok of muesli, is weer wat extra vocht erin. Verder als de mest nog steeds hard is: meer olie bijgeven. Voor een groot paard mag je prima rustig opvoeren naar 500 ml. Dan wel wat vit E bij gaan voeren.

Zit er geen zand in zijn mest?

Ik zou hem toch ook eens door een goede dierenarts uitgebreid laten opvoelen. Dit is niet normaal en daar moet toch een reden voor te vinden zijn.

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Re: paard mest lastig tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 13:49

Mijn merrie mest eigenlijk nooit tijdens het rijden, tenzij ze erg gestresst is. Dit zijn vaak factoren zoals een paard dat continu langs stapt buiten de bak (die ze niet kan zien) of hengstigheid. Als ze gewoon ontspannen is, dan mest ze dus niet.

Mijn vorige merrie mestte ook nooit, tenzij gespannen. En eigenlijk als ik terug denk, doet elk paard dat ik heb gereden dat tijdens wat meer spanning. Dat kan zijn dat je misschien wat moeilijks vraagt om te doen waardoor ze wat spanning opbouwen. Is dit bij jouw paard niet hetzelfde? Heeft hij überhaupt niet wat spanning tijdens het rijden?

Nieuwe touwhalsters klik voor de advertentie

fargo
Berichten: 11918
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-18 20:01

meiske1577 schreef:
TS, misschien een tip.
Ik heb hier al eerder gereageerd. Ik geef mijn paard nu biergist, besteld bij horsefitshop. Normaal gaf ik eens de zoveel tijd een probiotica kuurtje, maar ik heb nu een keer voor biergist gekozen.

En zowaar, het kan toeval zijn, maar vandaag heeft voor eerst gemest tijdens het lopen. Tijdens een buitenrit.... hij heeft drie keer gemest waarvan twee keer tijdens het stappen. Normaal staat hij altijd stil om te mesten, ook op buitenrit.

Dankjewel voor het meedenken. De mijne krijgt al biergist en dit is idd super ondersteuning maar nu dus even niet afdoende. Hij is daardoor echt grotere en mooiere hopen gaan krijgen.

Proud human of Whizzard & gek op onze stoere Gelderse ruinen! <3 <3 Voor Whizzemans: Het is onmogelijk', zei trots. 'Het is riskant', zei ervaring. 'Het is zinloos', zei rede. 'Probeer het', fluisterde het hart.
>> May The Horse Be With You!

fargo
Berichten: 11918
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-07-18 09:21

Jasmijn159 schreef:
Slobber ipv droge brok of muesli, is weer wat extra vocht erin. Verder als de mest nog steeds hard is: meer olie bijgeven. Voor een groot paard mag je prima rustig opvoeren naar 500 ml. Dan wel wat vit E bij gaan voeren.

Zit er geen zand in zijn mest?

Ik zou hem toch ook eens door een goede dierenarts uitgebreid laten opvoelen. Dit is niet normaal en daar moet toch een reden voor te vinden zijn.

Dankjewel voor info en meedenker. Ben olie weer wat aan opvoeren. Opvoelen wil ik ook laten doen maar vind dat ook best lastig. Eerder paard had beschadiging opgelopen door Opvoelen. Wil het een keer inplannen.
Zand speelt ook in mijn achterhoofd mee. Hoe check je dat het beste?

En last but not least gisteravond gestart met eerste bakje Havens Gastro plus en vanaf vandaag over op alleen Gastro plus. Hele week al paar handjes per dag gehad. Hij vindt het lekker!
Laatst bijgewerkt door fargo op 07-07-18 09:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Proud human of Whizzard & gek op onze stoere Gelderse ruinen! <3 <3 Voor Whizzemans: Het is onmogelijk', zei trots. 'Het is riskant', zei ervaring. 'Het is zinloos', zei rede. 'Probeer het', fluisterde het hart.
>> May The Horse Be With You!

fargo
Berichten: 11918
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-07-18 09:23

Rena100 schreef:
Mijn merrie mest eigenlijk nooit tijdens het rijden, tenzij ze erg gestresst is. Dit zijn vaak factoren zoals een paard dat continu langs stapt buiten de bak (die ze niet kan zien) of hengstigheid. Als ze gewoon ontspannen is, dan mest ze dus niet.

Mijn vorige merrie mestte ook nooit, tenzij gespannen. En eigenlijk als ik terug denk, doet elk paard dat ik heb gereden dat tijdens wat meer spanning. Dat kan zijn dat je misschien wat moeilijks vraagt om te doen waardoor ze wat spanning opbouwen. Is dit bij jouw paard niet hetzelfde? Heeft hij überhaupt niet wat spanning tijdens het rijden?

Er zal misschien wat stress bijkomen maar hij mest meestal ook tijdens longeren. En wat kun je daar verder aan doen, hij krijgt al magnesium. Hij ziet er op het moment super uit.

Proud human of Whizzard & gek op onze stoere Gelderse ruinen! <3 <3 Voor Whizzemans: Het is onmogelijk', zei trots. 'Het is riskant', zei ervaring. 'Het is zinloos', zei rede. 'Probeer het', fluisterde het hart.
>> May The Horse Be With You!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 09:25

Ik heb niet alle reacties gelezen, maar zou het geven van electrolyten het bevorderen van drinken kunnen stimuleren?

Werkt bij mijn merrie goed.

fargo
Berichten: 11918
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-07-18 22:38

[***] schreef:
Ik heb niet alle reacties gelezen, maar zou het geven van electrolyten het bevorderen van drinken kunnen stimuleren?

Werkt bij mijn merrie goed.


Ik geef hem deze week electrolyten bij, niet zo veel want hij vindt het echt niet lekker. Een schepje bij de PAVO Eplus door en hij eet het gelukkig samen met het biergist, olie en grasmix op.

Proud human of Whizzard & gek op onze stoere Gelderse ruinen! <3 <3 Voor Whizzemans: Het is onmogelijk', zei trots. 'Het is riskant', zei ervaring. 'Het is zinloos', zei rede. 'Probeer het', fluisterde het hart.
>> May The Horse Be With You!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 06:37

fargo schreef:
[***] schreef:
Ik heb niet alle reacties gelezen, maar zou het geven van electrolyten het bevorderen van drinken kunnen stimuleren?

Werkt bij mijn merrie goed.


Ik geef hem deze week electrolyten bij, niet zo veel want hij vindt het echt niet lekker. Een schepje bij de PAVO Eplus door en hij eet het gelukkig samen met het biergist, olie en grasmix op.

Mijn paard eet het ook niet graag. Als het echt nodig is, dan los ik gewoon de geadviseerde hoeveelheid op in water in een voerspuit en spuit het gewoon in haar mond. Vindt ze ook niet leuk en heeeel erg vies, maar het is dan maar even niet anders.

Shalimar

Berichten: 1503
Geregistreerd: 24-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 08:00

Niet hele topic gelezen dus misschien al genoemd, maar is het een idee om hem voor het rijden even tien minuten te longeren?

fargo
Berichten: 11918
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-18 18:13

Shalimar schreef:
Niet hele topic gelezen dus misschien al genoemd, maar is het een idee om hem voor het rijden even tien minuten te longeren?


Dat is in de praktijk niet heel werkbaar aangezien je dan ook eerst weer (uitgebreid) ingaat stappen etc, dus dat wordt dan toch geen 10 minuten. Hij wordt ook wel gelongeerd maar niet voor het rijden.
En verder moet hij natuurlijk gewoon in orde zijn zodat je op hem kunt rijden.


Vandaag vindt bij ons wel weer het mestonderzoek plaats, ben wel benieuwd of daar misschien nog wat bijzonders uit komt.

Proud human of Whizzard & gek op onze stoere Gelderse ruinen! <3 <3 Voor Whizzemans: Het is onmogelijk', zei trots. 'Het is riskant', zei ervaring. 'Het is zinloos', zei rede. 'Probeer het', fluisterde het hart.
>> May The Horse Be With You!

Jasmijn159

Berichten: 4427
Geregistreerd: 04-11-05

Re: paard mest lastig tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 20:45

Opvoelen gaat 99,999% van de tijd goed hoor! Zeker met een ervaren dierenarts en een braaf paard. Niet te druk om maken.

Zand check je makkelijk zelf: plastic zak pakken, enkele mestballen (niet oprapen van een zanderige grond ;) ), water erbij, even kneden en dan 15-20 min laten uitzakken. Als je onderin zand vindt, dan zou ik je paard vlozaad/psyllium bij gaan geven. En natuurlijk zandopname voorkomen, dus niet op kort gegraasde weide, niet van zandbodem voeren, etc. Wel verstandig dit regelmatig te checken, want soms vindt je het niet in de mest, terwijl het wel in je paard zit.

Als je toch naar een kliniek gaat om te laten voelen, zou je ook kunnen vragen een röntgenfoto te nemen om op zand te controleren.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: REYNIR, swatch, Ubermetrics, zoedeloe en 20 bezoekers