paard mest lastig tijdens rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fargo
Berichten: 11918
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Den Haag

paard mest lastig tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-18 18:27

Ik twijfel of ik hier eerder topic over heb gemaakt maar kan er niets over terugvinden. Een van onze 2 gelderse paarden heeft er tijdens het rijden last van dat hij moet mesten. Dit begint eigenlijk als je opstapt, al gauw gaat hij een paar keer stilstaan.

Als hij goed op orde is en ook de rust heeft om te mesten (niet te druk in de bak, niet te veel wind) dan gaat hij tegenwoordig meestal binnen een paar rondjes staan mesten. En daarna is hij weer in orde, tenzij hij nogmaals moet mesten of gasserig is dan zal hij na verloop van tijd weer een aantal keren stil gaan staan. Maar op slechtere dagen is hij hier een kwartier mee in de weer voordat hij daadwerkelijk mest.

Ik heb al een aantal dingen gedaan: hij krijg ruim olie door zijn avond mueslie, meer dan een kopje vol.
Hij krijgt een portie speedibeet zodat zijn vertering en darmen hulp heeft.
Vorig jaar heb ik hem een tijdlang darm compositum druppels gegeven. Verder krijgt hij een schep biergist als probiotica (en soms nog een beetje extra probiotica van de groene os).

Sinds hij probiotica en olie heeft en de speedibeet, is hij veel beter en veel meer gaan mesten. Het is een groot paard dus hij mag ook best wat mest produceren.
Zijn mest is super netjes, tegenwoordig heeft hij hele grote mestballen en ook veel grotere porties mest dan hij vroeger had, maar de mestballen zijn nog steeds wel vrij hard.
Hij mag van ons stilstaan om te mesten omdat hij anders zeker niet gaat mesten. Meestal gebruik ik het stilstaan om hem een keer achteruit te laten stappen, door zijn lijf te vragen etc en stap dan weer weg.

Als het te lang duurt, gaan we een aantal keer rustig aan draven maar wel door het lijf, met mazzel is dat de trigger dat hij mest. Maar dat is niet altijd zo en hij staat dan dus regelmatig stil omdat het hem in de weg zit. Dat vind ik uiteraard vervelend dat het hem zo in de weg zit en ik vraag me af wat ik nog meer kan doen om hem te helpen of om dit te verbeteren.
Op dagen dat wij eerder op stappen dan normaal (in het weekend) heeft hij meer last..

jumpyhorse

Berichten: 1846
Geregistreerd: 14-11-15
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 18:29

wat zegt je dierenarts?

Memories

Berichten: 2628
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Re: paard mest lastig tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 18:33

Ben inderdaad ook benieuwd of er een dierenarts om raad is gevraagd. Mest het paard buiten het rijden om wel normaal?

Zinzi_jewel

Berichten: 8799
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: paard mest lastig tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 18:37

Die van mij mest eigenlijk ook nooit tijdens werk in de bak
Ook al moet ze wel .
Het helpt dan om even langs t fietspad te gaan stappen

fargo
Berichten: 11918
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-18 18:45

Memories schreef:
Ben inderdaad ook benieuwd of er een dierenarts om raad is gevraagd. Mest het paard buiten het rijden om wel normaal?


Ja en nee, ik heb het met de DA die zijn rug behandeld wel over hem gehad en zij suggereerde dat hij wellicht te weinig dronk. Op haar suggestie heb ik hem een tijdlang voor het rijden wat te drinken gegeven of tenminste voordat we aan de slag gingen. Dat leek wat uit te maken maar op een gegeven moment niet echt meer. De hoeveelheid olie lijkt wel echt mee te spelen.

Verder heb ik een paard gehad dat koliekgevoelig was en ook vaak harde mest had en daar heb ik het uiteraard vaak genoeg over gehad met meerdere DA's. Dus het advies van olie, probiotica en speedibeet komt van een DA/kliniek. Wel voor een ander paard, maar voor het zelfde issue namelijk harde mestballen en daardoor lastig mesten.

Volgens mij mest hij naast het rijden prima.

Zinzi_jewel

Berichten: 8799
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: paard mest lastig tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 18:47

En t voer ?
De mijne gaat beduidend beter op havens Gastro +

Memories

Berichten: 2628
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 18:51

Nu je ook zegt dat zijn rug behandeld wordt/werd(?) en dat het probleem zich eigenlijk alleen tijdens het rijden voordoet vraag ik me af of daar ook niet nog een connectie tussen zit?
Paard moet de rug immers opbollen om goed te kunnen mesten en als daar ook nog een ruiter + zadel op zit met een rug die niet helemaal lekker is geeft dat misschien extra moeilijkheid, misschien juist ook in combinatie met dat ie verder al harde mest heeft is dat de druppel dat het tijdens het rijden zo moeizaam gaat.
Weet niet wat er exact met de rug aan de hand was/is dus misschien is dit wel heel ver gezocht, maar het kwam zo in me op.

lianne484
Berichten: 853
Geregistreerd: 19-01-13
Woonplaats: westfriesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 18:53

ik denk dat je het over een hele andere boeg moet gaan gooien!

Zelf heb ik een bijrijpaardje die ook altijd erg veel mest. Ook bij de eigenaar. We hadden hem nalaten kijken door een osteopaat en veearts. Er was niks op aan te merken. Omdat ik deed grondwerken met mijn eigen paard wou ik het eens met me bijrijpaardje doen. Hij toont heel stoer en laat ook met rijden niks zien dat hij onzeker is. Met 1 grondwerk les kwamen er achter dat hij dus heeeeeel onzeker is en dus daarom van alle stress zoveel mest.

fargo
Berichten: 11918
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-18 18:58

Zinzi_jewel schreef:
En t voer ?
De mijne gaat beduidend beter op havens Gastro +

In plaats van gewoon biks bedoel je? Nog niet aan gedacht, s'avonds krijgt hij wel Hartog muesli. Overdag de reguliere biks van stal. Is wel overdenking waard, Whizz (kolieker) deed het beter op hele dag groene muesli van Havens. Niet aan gedacht nog omdat Arkos op zich gek is op biks en Whizz dat nog weleens liet liggen als hij niet lekker was.

fargo
Berichten: 11918
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-18 19:03

Memories schreef:
Nu je ook zegt dat zijn rug behandeld wordt/werd(?) en dat het probleem zich eigenlijk alleen tijdens het rijden voordoet vraag ik me af of daar ook niet nog een connectie tussen zit?
Paard moet de rug immers opbollen om goed te kunnen mesten en als daar ook nog een ruiter + zadel op zit met een rug die niet helemaal lekker is geeft dat misschien extra moeilijkheid, misschien juist ook in combinatie met dat ie verder al harde mest heeft is dat de druppel dat het tijdens het rijden zo moeizaam gaat.
Weet niet wat er exact met de rug aan de hand was/is dus misschien is dit wel heel ver gezocht, maar het kwam zo in me op.


Niet helemaal onmogelijk, ben daar ook altijd wel wat mee bezig. ik merk zeker als hij gestresster is en niet door zijn lijf dat hij dan (nog) minder snel mest. Dus ik vraag hem ook in stap altijd om los te laten in zijn lijf en om daar echt mee bezig te zijn, des te meer ontspannen hij is en des te geconcentreerder haast, des te eerder hij ook mest. Maar of dat meer mentaal of ook nog fysiek is .. lastig.

Vandaar ook dat ik hem als hij toch stil staat door zijn lijf vraag en een keer achterwaarts laat stappen om zo ook daar mee bezig te zijn en te zorgen dat hij losser en/of ontspannener is.
Edit, hij heeft een vrij lange rug en daarom met name hulp nodig in lendenen en in de buurt van si-gewricht

Het is verder ook stiekem een heel alert paard dat zich ook veilig moet voelen om te mesten.

d_baak
Berichten: 35
Geregistreerd: 15-02-18

Re: paard mest lastig tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 20:18

Ik zou een dierenarts vragen. Het mesten kan ook met stress te maken hebben, vaak zie je dat ze of diarree achtige mest krijgen of dat ze helemaal nooit mesten, ook al moeten ze zo nodig.

fargo
Berichten: 11918
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Den Haag

Re: paard mest lastig tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-18 18:06

Uiteraard neem ik ook contact met Da op. Afspraak met Da die zijn rug behandelt staat al op de planning. Haar wil ik ook om input en mening vragen en het daarna evt bij de kliniek voor te leggen.

Ik hoopte dat er meer mensen waren met soortgelijke ervaringen met paarden die niet altijd makkelijk mesten.

Diertjec

Berichten: 4620
Geregistreerd: 17-03-08
Woonplaats: Omgeving Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 19:22

Kan het niet ook spanning zijn? Dat ie vast houdt?
Als zoiets het kan zijn, wil magnesium nog wel eens helpen. Of die van mij heb ik een tijd lang valeriaan thee gegeven (wel voor ander soort spanning).

Jorex

Berichten: 9933
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: paard mest lastig tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 19:26

Hier ook zo'n 1 die tot wel een half uur kan gaan plotseling stilstaan om te mesten maar dat het dan niet lukt. En dat is op buitenrit voor de kar, dus heel vervelend voor ons beide, maar als ie dan na een minuut nog niet die staart optilt laat ik hem weer gewoon verder draven. Hij duikt dan wel weer de berm in als de drang teveel wordt. Hij kan ook alleen in stilstand of in galop poepen, anders niet. Krijgt al gastro+ van havens.

fargo
Berichten: 11918
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-18 23:03

Diertjec schreef:
Kan het niet ook spanning zijn? Dat ie vast houdt?
Als zoiets het kan zijn, wil magnesium nog wel eens helpen. Of die van mij heb ik een tijd lang valeriaan thee gegeven (wel voor ander soort spanning).


Hij krijgt magnesium en meestal zelfs ook nog PAVO eplus waar het ook in zit. Hij moet zich wel veilig voelen om te mesten, maar soms lukt het gewoon het eerste kwartier niet en niet alleen door onrust maar ook omdat het gewoon nog niet lukt (en is dat omdat de mest te hard is? Wie zal het zeggen).

fargo
Berichten: 11918
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-18 23:08

Fennadev schreef:
Hier ook zo'n 1 die tot wel een half uur kan gaan plotseling stilstaan om te mesten maar dat het dan niet lukt. En dat is op buitenrit voor de kar, dus heel vervelend voor ons beide, maar als ie dan na een minuut nog niet die staart optilt laat ik hem weer gewoon verder draven. Hij duikt dan wel weer de berm in als de drang teveel wordt. Hij kan ook alleen in stilstand of in galop poepen, anders niet. Krijgt al gastro+ van havens.


Dit klinkt dus heel herkenbaar. Meestal proberen wij hem ook op een vriendelijke manier aan de gang te houden, een keer achteruit of gewoon rustig stilstaan om te kijken of het lukt en anders weer doorstappen en loswerken. Of al een keertje aandraven om te kijken of dat helpt omdat bewegen en gas kwijt raken en bezig zijn ook wel lijken te helpen.

Vanavond overlegd met instructrice, die heeft niet het gevoel dat het vanuit zijn rug komt. Evt onrust of spanning speelt wel mee maar zij heeft niet het gevoel dat zijn rug hem belemmert om te mesten.
Gisteren zijn rug getaped op de manier dat onze andere gelderse ook getaped wordt die voor dezelfde zaken in de rug behandeld wordt (relatief lange rug, dus lendenen makkelijk wat vaster). Om hem in ieder geval te ontzien in zijn rug en om te kijken of dat wat uitmaakt.
Vandaag en gisteren binnen 5 minuten gemest. En beide keren een flinke hoop.

Ga ook kijken naar de GastroPlus van Havens

sh4e
Berichten: 118
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: op stal

Re: paard mest lastig tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 06:21

Herkenbaar.. Die van mij deed dat net zo. Tot ik op gegeven moment op wedstrijd meer stil stond dan aan t losrijden was. Toen thuis op een andere manier gaan aanpakken. Het werd een beetje een kunstje. ze mocht het 2 x proberen, en daarna gewoon door gereden, en niet meer mogen stil staan, met als je echt moet dan doe je het wel, en idd dat kwartje viel vrij snel.. Dus ik denk dat ik aardig voor de gek ben gehouden :D En nu mest ze zelfs helemaal niet meer met rijden..

LadyFiesta
Berichten: 687
Geregistreerd: 07-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 07:12

fargo schreef:
Ja en nee, ik heb het met de DA die zijn rug behandeld wel over hem gehad en zij suggereerde dat hij wellicht te weinig dronk. Op haar suggestie heb ik hem een tijdlang voor het rijden wat te drinken gegeven of tenminste voordat we aan de slag gingen. Dat leek wat uit te maken maar op een gegeven moment niet echt meer.


Dit werkt helaas niet zo, even iets laten drinken voor het rijden.. harde mest door te weinig drinken komt door structureel te weinig water gedurende het etmaal. Het vocht moet helemaal door de darmen heen. Lastig, hoe je paard dan structureel meer vocht binnen te laten krijgen. Misschien door heel natte slobber?

Een stalgenoot zat met hetzelfde (lastig mesten met rijden) daar werd een psylliumkuur aangeraden ivm mogelijk zand in de darmen.

fargo
Berichten: 11918
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-18 22:53

sh4e schreef:
Herkenbaar.. Die van mij deed dat net zo. Tot ik op gegeven moment op wedstrijd meer stil stond dan aan t losrijden was. Toen thuis op een andere manier gaan aanpakken. Het werd een beetje een kunstje. ze mocht het 2 x proberen, en daarna gewoon door gereden, en niet meer mogen stil staan, met als je echt moet dan doe je het wel, en idd dat kwartje viel vrij snel.. Dus ik denk dat ik aardig voor de gek ben gehouden :D En nu mest ze zelfs helemaal niet meer met rijden..


Hier zie ik dit fenomeen ook wel een beetje optreden dat hij het soms ook gewoon probeert en soms zit het echt in de weg. Dus idd genoeg doorpakken om onzin te voorkomen maar ook geduld om te kijken of het echt moet en lukt..

fargo
Berichten: 11918
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-18 22:57

Daancha schreef:
fargo schreef:
Ja en nee, ik heb het met de DA die zijn rug behandeld wel over hem gehad en zij suggereerde dat hij wellicht te weinig dronk. Op haar suggestie heb ik hem een tijdlang voor het rijden wat te drinken gegeven of tenminste voordat we aan de slag gingen. Dat leek wat uit te maken maar op een gegeven moment niet echt meer.


Dit werkt helaas niet zo, even iets laten drinken voor het rijden.. harde mest door te weinig drinken komt door structureel te weinig water gedurende het etmaal. Het vocht moet helemaal door de darmen heen. Lastig, hoe je paard dan structureel meer vocht binnen te laten krijgen. Misschien door heel natte slobber?

Een stalgenoot zat met hetzelfde (lastig mesten met rijden) daar werd een psylliumkuur aangeraden ivm mogelijk zand in de darmen.


Snap ik, het ging er ook meer om om structureel extra drinken te bevorderen idd. Slobber zit ik over te denken maar het is zo'n viezerik dan zit zijn hele deur eronder ben ik bang. Maar als echt niets helpt ga ik dat toch doen waarschijnlijk.

En een Stalgenoot raadde ook psyllium kuur aan. Zat ik ook al aan te denken.

Verder stop ik even met speedibeet om te kijken wat dat doet. Misschien onttrekt dat wel structureel te veel vocht..

En kijk ook naar Havens Gastro plus. Maar even stap voor stap kijken wat werkt.

xLiez

Berichten: 1892
Geregistreerd: 11-08-14
Woonplaats: Joure

Re: paard mest lastig tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 23:04

Ik lees even mee. Mijn pony heeft dit ook, soms is hij wel een kwartier bezig voordat hij echt gaat mesten. De mijne gaat ook echt vol op de rem. Vanuit galop kan hij zomaar opeens stilstaan omdat hij moet mesten, maar vervolgens komt er dan niks. De mijne heeft ook een vlozaad kuur gehad, daarna was het iets beter maar nu is het probleem weer terug.

Diertjec

Berichten: 4620
Geregistreerd: 17-03-08
Woonplaats: Omgeving Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 23:06

fargo schreef:
Daancha schreef:

Dit werkt helaas niet zo, even iets laten drinken voor het rijden.. harde mest door te weinig drinken komt door structureel te weinig water gedurende het etmaal. Het vocht moet helemaal door de darmen heen. Lastig, hoe je paard dan structureel meer vocht binnen te laten krijgen. Misschien door heel natte slobber?

Een stalgenoot zat met hetzelfde (lastig mesten met rijden) daar werd een psylliumkuur aangeraden ivm mogelijk zand in de darmen.


Snap ik, het ging er ook meer om om structureel extra drinken te bevorderen idd. Slobber zit ik over te denken maar het is zo'n viezerik dan zit zijn hele deur eronder ben ik bang. Maar als echt niets helpt ga ik dat toch doen waarschijnlijk.

En een Stalgenoot raadde ook psyllium kuur aan. Zat ik ook al aan te denken.

Verder stop ik even met speedibeet om te kijken wat dat doet. Misschien onttrekt dat wel structureel te veel vocht..

En kijk ook naar Havens Gastro plus. Maar even stap voor stap kijken wat werkt.

En de speedibeet met meer water ipv slobber?

fargo
Berichten: 11918
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Den Haag

Re: paard mest lastig tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-18 23:16

Diertjec dat deed ik eigenlijk maar dan blijft er water en olie in voerbak achter dat gaat wel op maar dan is stalbaas niet blij omdat alles op de vloer en stal deur drupt... Jammer genoeg

fargo
Berichten: 11918
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Den Haag

Re: paard mest lastig tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-18 23:19

Dit speelt in meer of mindere mate de laatste 3 jaar. Heb hem door de tijd heen darmcompositum gegeven en Puur Plus druppels en ook dus probiotica om zijn darmen te ontspannen. Op zich doet hij het het beste met veel olie.

Als ik terug kijk gaat het slechter met warm weer of als hij minder olie krijgt.

Ik gaf hem eerder in oude stal bij zelfde stal bijna 2 kopjes olie per dag daar deed hij het eigenlijk heel goed op, samen met probiotica (en al dan niet wat speedibeet). Hij kreeg de olie over wat korrels heen en dronk het eigenlijk gewoon op met het eten, maar we hebben sinds een jaartje nieuwe stallen en nieuwe boxen en daar wilde de stalbaas geen rotzooi en olie op de vloer en op de deur. Dus ben ik sterk gaan minderen zodat hij niet meer zou knoeien waardoor hij einde zomer vorig jaar erg veel last weer had, vergelijkbaar met de situatie nu.

Ben toen electrolyten gaan geven, weer gestart met speedibeet gaan geven (hij werd daar eerder zo dik van) en een tijd lang extra water gegeven als ik op stal kwam. En toch weer wat meer olie gaan geven een afgemeten portie, nog wel minder dan eerst. De electrolyten en het water gaven in eerste instantie echt resultaat, hij mestte zomaar 2 of 3 x en liep toch door, maar hij vindt het vies en eet het dus slecht.

Hij krijgt overdag 2 x biks, savonds groot kopje olie met daarbij grasmix om dit op te nemen zodat hij niet knoeit en speedibeet. Avondbakje is mueslie (was lang green vet, nu al een tijdje Hartog muesli) en winterpeen en grasmix.

Nu dus sinds 3 dagen klein beetje elecrolyten gegeven en even gestopt met de speedibeet om te kijken of hij meer of anders ging mesten. Vanavond extra water gegeven en een handje van Gastro plus voor het rijden (er blijken 2 personen op stal te staan die het voeren).

Hij staat dus vaak even stil omdat hij wil mesten of uit wil puffen en stopt ook zelf met draven - soort van als hij niet meer kan (zou een beetje als staken gezien kunnen worden). Als hij gemest heeft kan hij daarna meestal goed aan het werk. Waarbij hij dus zelf vaak terugkomt.

N0a
Berichten: 4770
Geregistreerd: 11-02-07

Re: paard mest lastig tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 23:37

Mijn merrie heeft dit ook regelmatig. Vaak voel ik het nu aankomen, ineens minder aan het been etc.
Regelmatig ga ik nu na het instappen gelijk aangaloperen, even alles los maken in galop en vaak als ik dan terug ga naar de stap na de galop begint ze te mesten.

Misschien werkt dit voor jou ook.