Mijten , wat zijn de symptomen en hoe moet je het behandelen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Yikes
Berichten: 33
Geregistreerd: 21-02-18

Mijten , wat zijn de symptomen en hoe moet je het behandelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-06-18 18:53

Ik ben nogal een overbezorgd persoon over mijn paarden , en als het aan mij lag liet ik om elke vage insteek dat ze iets hebben een dierenarts komen , en daar is geen budget voor.
Daarvoor vraag ik het eerst hier:
Mijn pony van 11 jaar schuurt al ongeveer 2 jaar , heel licht op 1 plekje in de manen tot nu toe een stuk van 5-1- cm in het midden ( dus niet de schoft of bij het hoofd ) Nu het warmer is geworden is ze ook begonnen met haar hoofd te schuren en ik zie 3 kale plekjes op de borst.

De jaarling die ik heb schuurt zich ook op die plekken ( behalve de borst) .

Eerst dacht ik dat dat aan de voeding was , ben dus langzaam aan gestopt met krachtvoer met vele suikers ( zit nu op vitalbix daily complete ) en de extraatjes worden ook goed in de gaten gehouden . Ze krijgen onbeperkt droog hooi in slowfeeders en ze staan op nu kort gras misschien 2 tot 3 keer per week en we gaan soms ergens grazen met hoog en lang gras.

Maar omdat mijn oudere pony toch een sokkenpaard is met mok ( wel drastisch gemindert sinds eens jaar ) was ik me toch mijt aan het bedenken.
Maar omdat het niet zeker weet en ik een student ben met weinig inkomen wil ik liever niet de dierenarts laten komen om me te vertellen dat het niks is.
Dus mijn vragen :

-Vage symptomen
- Hoe kunnen ze mijten krijgen
- Als er mijten zijn , hoe zal ik ze dan moeten behandelen? Wassen is begrijpelijk , moeten de sokken er perse vanaf , of is goed inmasseren ook goed ( ze heeft geen hele dikke tinker sokken , is ook maar een halve tinker) . Moet je het hoofd ook wassen? Zoja , hoe moet je dat doen met een hoofdschuw paard?
- Wat moet er nog meer behandelt worden? Halsters/dekens/borstels/touwen/vliegenmaskers/dekjes/beenbeschermers. Moet je het leer/ kunststof tuig ook behandelen? En hoe de je dat? Hooinetten ook? ( touw&kunststof ).
En hoe zit het met de schuilstal? Moet die ook behandelt worden? stenen paden ook?

Alvast bedankt voor de reacties


Britta31

Berichten: 13127
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 19:02

Ik heb toen mijn pony mijt had al haar dekens,poetsspullen enz behalve het zadel en hoofdstel bij iemand een paar dagen in een oude vriezer gehad.Dan zijn de bacterien ook dood.Moet je wel iemand kennen met een grote oude vriezer natuurlijk.

Britta, OUWE TAAIE.Mijn kerstmutsje.Old but still going samen met onze knuffelruin Nappie.Britt, ik mis je.

ellepel

Berichten: 47325
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 19:03

[TI] Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic


Kijk daar ook even voor tips.

Tja voor een werkend middel moet je toch bij een dierenarts zijn en vele geven het niet mee zonder het paard gezien hebben.
Wij behandelen met sebacil of neocidol

Maar er komen vast nog goede tips

Kever
Berichten: 1508
Geregistreerd: 27-01-12
Woonplaats: Precies waar ik moet zijn

Re: Mijten , wat zijn de symptomen en hoe moet je het behandelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 19:32

Mijn Fries heeft ook last van mijt, ik behandel met ByeMite/Sebacil. Ik heb 1 keer dr sokken helemaal afgeschoren om goed te kunnen behandelen, maar ik heb niet het idee dat het daardoor beter/sneller weg gaat/blijft.
Ik behandelde in het begin een aantal keer om de 2 weken en nu eens in de 2 maanden ongeveer om het te onderhouden, dan blijft het mooi weg.
Behandelen door een emmer te vullen met oplossing en daar per voet 20 min in te staan, zodat het goed alle kanaaltjes kan vullen (de mijten graven als ‘t ware kanaaltjes).
In theorie komen mijten niet verder dan de benen en oksels, maar ik behandel haar 2 keer per jaar of zo dat ik d’r helemaal was (niet het hoofd).
Als alle benen zijn behandeld, gooi ik de borstels en beenbeschermers in de emmer.
Ook de stal eens per jaar helemaal soppen met ByeMite.

Hoop dat je hier wat aan hebt :D
Heb evt ook nog een artikel over mijten uit ‘t tijdschrift voor diergeneeskunde, PB maar als je er interesse in hebt.

Yikes
Berichten: 33
Geregistreerd: 21-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-06-18 19:35

ellepel schreef:
[TI] Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic


Kijk daar ook even voor tips.

Tja voor een werkend middel moet je toch bij een dierenarts zijn en vele geven het niet mee zonder het paard gezien hebben.
Wij behandelen met sebacil of neocidol

Maar er komen vast nog goede tips



Had al eens de dierenarts gebeld een tijd geleden , kon daar de shampoo gewoon afhalen . Had hun aan de telefoon de situatie uitgelegd en hun kwamen uit op zomereczeem of mijt . Moest het even aanzien.

Yikes
Berichten: 33
Geregistreerd: 21-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-06-18 19:42

AnneJ1995 schreef:
Mijn Fries heeft ook last van mijt, ik behandel met ByeMite/Sebacil. Ik heb 1 keer dr sokken helemaal afgeschoren om goed te kunnen behandelen, maar ik heb niet het idee dat het daardoor beter/sneller weg gaat/blijft.
Ik behandelde in het begin een aantal keer om de 2 weken en nu eens in de 2 maanden ongeveer om het te onderhouden, dan blijft het mooi weg.
Behandelen door een emmer te vullen met oplossing en daar per voet 20 min in te staan, zodat het goed alle kanaaltjes kan vullen (de mijten graven als ‘t ware kanaaltjes).
In theorie komen mijten niet verder dan de benen en oksels, maar ik behandel haar 2 keer per jaar of zo dat ik d’r helemaal was (niet het hoofd).
Als alle benen zijn behandeld, gooi ik de borstels en beenbeschermers in de emmer.
Ook de stal eens per jaar helemaal soppen met ByeMite.

Hoop dat je hier wat aan hebt :D
Heb evt ook nog een artikel over mijten uit ‘t tijdschrift voor diergeneeskunde, PB maar als je er interesse in hebt.



Daar heb ik zeker wat aan , alleen wel heel jammer dat jij je paard moet blijven behandelen :( Denk dat dat met 2 paarden een duur grapje wordt.
Maar hoe doe je dan de stal precies? Alleen de vloer of ook de muren? En hoeveel flesjes gebruikt je van dat spul als je 1 paard behandelt plus alle spullen en de stal.

Yikes
Berichten: 33
Geregistreerd: 21-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-06-18 19:43

Britta31 schreef:
Ik heb toen mijn pony mijt had al haar dekens,poetsspullen enz behalve het zadel en hoofdstel bij iemand een paar dagen in een oude vriezer gehad.Dan zijn de bacterien ook dood.Moet je wel iemand kennen met een grote oude vriezer natuurlijk.


Wij hebben zelf een paar kleine vriezers dus kan misschien alle spullen stuk bij stuk erin leggen straks. Bedankt voor de tip

Kever
Berichten: 1508
Geregistreerd: 27-01-12
Woonplaats: Precies waar ik moet zijn

Re: Mijten , wat zijn de symptomen en hoe moet je het behandelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 21:50

Ja ik herhaal het dus eens in de zoveel tijd als ik merk dat ze weet wat last krijgt. Ik weet niet precies waar het vandaan komt en waarom het dus niet permanent weg blijft. Wel schijnt het makkelijk te her-besmetten. Wat dat betreft is het veel makkelijker onderhouden nu ze in de wei staat (24/7), dan komt ze niet steeds terug op ‘besmet’ stro.

Bij de stal doe ik alle stro weg, stal schoon maken, oplossing met ByeMite er op, goed schrobben en laat het dan een tijdje zo staan. En daarna t overtollige water weg trekken.
Ik doe niet de muren.
Ik geloof dat je 10ml gebruikt op 1 liter water, nu vul ik voor het wassen van de benen meestal twee grote emmers waar (volgens mij) 10L water in gaat, dus 200ml per wasbeurt. Het is inderdaad geen goedkoop grapje, maar goed, het werkt als een trein. Nu in het zomerseizoen was ik ook veel minder vaak, eens in de 4 maanden of zo, eerder heeft ze er geen last van. In de winter staat ze overdag buiten, maar s nachts op stal dus dan was ik vaker.
Ik zal je ook ‘t artikel sturen.

GMekkes
Berichten: 766
Geregistreerd: 23-05-10
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 14:13

Onze Tinker stampte een beetje en kriebelde vaak in zijn sokken. Ik dacht dat het geen mijt kon zijn omdat zijn sokken mooi schoon waren, geen korstjes in de kootholtes ed. Bleek toch mijt te zijn want nadat de dierenarts hem een spuitje (weet de naam van het middel niet meer) gaf was het stampen en kriebelen voorbij. Ik heb niets aan de stal of aan het harnachement gedaan, heeft de dierenarts ook niets over gezegd.

Yikes
Berichten: 33
Geregistreerd: 21-02-18

Re: Mijten , wat zijn de symptomen en hoe moet je het behandelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-06-18 21:09

In ieder geval bedankt voor alle antwoorden , lijkt toch 99,9% mijt . Dacht eerst aan zomereczeem vanwege de manen en dat ze van de mok afwas , heb dus de voeding enz aangepakt maar laatst liet ze me zelfs het stampen voor de eerste keer zien dus is gewoon echt mijt. Helaas heeft ze echt lang symptoomloos rondgelopen en zal ik nu haar hele lichaam moeten behandelen. Als de shampoo niet werkt dan wil ik de byemite halen.

Woensdag 27 juni ga ik ze wassen met Tea tree shampoo die een vriendin met besmet paard aanraadt. Dat paard was binnen een paar weken gestopt met stampen.
Graag zou ik wel nog tips willen hoe ik het hoofd het beste kan wassen , omdat Eppie daar het meeste last heeft.
Het lichaam wil ik wassen met de tuinslang , en het hoofd en de benen extra met lauw water.
dit wil ik dan een week later/ 10 dagen later herhalen

Ik wille alle mogelijke wasbare spullen : kappen , dekjes , dekens , springschoenen , halsters? , touwen? , vliegenmaskers en borstels? in de wasmachine gooien ( eigen of zon grote bij het tankstation) op 40 graden. Daarna wil ik de borstels en halsters wassen met die shampoo en daarna nog eens in de vriezer een paar dagen , samen met de andere spullen.

De schuilstal behandelen wordt lastig , we hebben wel een tegelvoer maar ik heb nergens waar ik het water naar toe kan trekken , ik trek het zo de paddock op waar ze eten. Als ik de stal zou kunnen ontsmetten wilde ik dettol gebruiken.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Chan88, marloesxx en 58 bezoekers