Zwaar ondergewicht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Shalimar

Berichten: 1518
Geregistreerd: 24-01-09

Re: Zwaar ondergewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 16:48

Ik bestel het via mijn plaatselijke fouragehandel. Die kunnen dat per zak bestellen voor je.


Anoniem

Re: Zwaar ondergewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 17:02

Olie (zonnebloem/lijnzaad) bijgeven. Langzaam opvoeren naar 200ml.

Verder inderdaad gras/luzernebrok slobber. Eventueel met smaakvolle slobber erdoor (bijv subli slobber) om het beter te laten eten.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 09:07

Spieren maken dieren voller, geen spieren meer, dan een schraal paard, vet opslaan is moeilijk voor een paard en eigenlijk ook niet wenselijk. Olie laxeert. Een volle weide, die er nu nergens is, is het beste...mals zacht hooi eerste snede dit jaar.

Houdt er rekening mee dat oude darmen minder goed werken en dat voer compleet omgooien ook nadelig is voor d3 darmbacterien, een onvolledige vertrering is slechte opname voedingsstoffen, is tekorten oplopen...juiste minenalen preparaat geven, van vezels wordt een paard niet dik, vezels verteren is een zware klus voor de darmflora en kost energie.

Ga veel wandelen aan de hand met je paard, doe rustige buigoefeningen aan de hand om hem zijn spieren te laten gebruiken zodat ze weer sterker en voller worden en ondersteun dit met goede voeding en geen onzin zooi voor kippen en koeien. Bouw dit werk rustig op, als de darmen ook weer in beweging komen door beweging, gaan ze beter werken, dan blijft de peristaltiek op gang, dan komt de voedselbrei in beweging en dan krijgen de delen in de darm voedsel aangeboden daar waar ze in het traject hun werk kunnen doen.

Shalimar

Berichten: 1518
Geregistreerd: 24-01-09

Re: Zwaar ondergewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 15:33

Even voor de helderheid, soja is geen onzin zooi voor koeien, maar is mij door de universiteitskliniek Utrecht aanbevolen als onderdeel van het menu van mijn pony tbv eiwitvoorziening. Weet niet of je daarop doelde maar om verwarring te voorkomen zeg ik het maar even.

Mizora

Berichten: 18089
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Zwaar ondergewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 15:56

Ik gok dat hij doelt op het voeren van olie/vet, wat ook al verre van onzin is. Een paard kan namelijk prima vet verteren, mits maar rustig opgebouwd.

Daarnaast heeft een paard wel degelijk ook vet op de botten nodig, niet alleen spieren. Spieren isoleren niet, vet wel. Spieren zijn ook maar beperkt reserves en zijn ook zeer ongunstig om als reserves te gebruiken, van vet is het juist de functie.

Ik ben overigens wel voor stappen aan de hand, en vrije beweging, maar dat staat los van het eten wat je erin stopt.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Zwaar ondergewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 11:09

Een lichaam zorgt voor zijn eigen vetopbouw bij fatsoenlijke voeding...een oud paard is altijd een probleem, vermindering spierweefsel, net als bij oude mensen....wat inhoudt dat er gewoon minder spieren opgebouwd worden, wat hormonaal is. Slechte darmwerking en slechte opname hoort ook bij oude paarden...of de darmen deze olie ook zo makkelijk opneemt, is dan ook nog maar de vraag. Goed verteerbaar voedsel met juiste extra toevoeging in vit. Min is samen te stellen door een goede DA die verstand heeft van voeding, in combinatie met eventueel bloedanalyse.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 11:46

Mijn (jonge) paard is eigenlijk pas blijvend mooi op gewicht sinds ik olie bijvoer. Ik voer een combinatie van zonnebloem- en visolie, in totaal 360ml per dag (paard van 1.70). Opgebouwd vanaf 2x per dag 15ml.

Ik zou dus aanraden om olie eens een kans te geven.

Mizora

Berichten: 18089
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 13:41

Mensen worden juist door de dierenarts naar mij (en mensen met mijn opleiding: animal nutrition) doorgestuurd.

Een verhoogde eiwitbehoefte bij ouder worden zie je bij heel veel diersoorten terug. En ik heb ook met oudere paarden zeer goede ervaring met olie (of subli 369, wat voor ±50% uit olie bestaat), vetzuren zijn namelijk een hele logische energiebron voor paarden, dat is namelijk wat de bacteriën (en protozoa) in de blinde darm van de vezels maken.

Ja, een paard zorgt voor eigen vetopbouw, maar daarvoor heeft hij energie nodig. Je kan nooit direct vet op vet plakken, daar gaan altijd wat processen tussendoor (hoewel minder als het vet werkelijk via de voeding binnenkomt dan als het bijvoorbeeld als eiwit binnenkomt). Bij oudere paarden zie je vaker dat de koolhydraatvertering terugloopt. En daar komen dan wel weer allerlei problemen van.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

Jasmijn159

Berichten: 4429
Geregistreerd: 04-11-05

Re: Zwaar ondergewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 12:52

Paarden kunnen het idd erg goed doen op zowel olie als sojaschroot :j

Langzaam opbouwen is wel belangrijk! Dus nooit twee 'nieuwe' dingen tegelijk opbouwen en altijd beginnen met een kleine hoeveelheid en over een dag of 4 a 5 verder uitbreiden.

Sojaschroot zou ik eens beginnen op 50 gram/dag en dan langzaam opbouwen naar 200 gram. Het is niet erg smakelijk dus soms willen ze het slecht eten helaas. Dan moet je blij zijn met hoeveel je er in kunt krijgen.

Rizette
Berichten: 4333
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Zwaar ondergewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 12:59

Heeft je tandarts vvorig jaar en afschrift op papier gezet van wat hij of zij gedaan heeft. Hoe is het gebit ?


Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Re: Zwaar ondergewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 14:36

Vervelend probleem zeg! Ik ga mee met wat iedereen hier zegt.

Even heel concreet de wat mij betreft twee belangrijkste punten:

- Je moet weten hoeveel hooi (kuil) hij eet én hoeveel hij daarvan goed kan kauwen. Iemand noemde dat al. Hooi moet namelijk vrij klein vermaald worden, wil een paard de voedingsstoffen goed op kunnen nemen. Daarnaast nemen oudere paarden sowieso minder ervan op dan jongere. (Eigenlijk zou je ook willen weten wat precies de samenstelling van het hooi is, maar goed.) Kan zijn dat hij gewoon te weinig binnenkrijgt of het zo weer uitpoept omdat hij het niet fijn genoeg kan malen door ontbrekende kiezen.
In dat geval zal je veel en veel meer gras-/hooivervangers moeten voeren, de zoals al eerder genoemde bietenpulp, gras- of luzernebrok bijv. Je kan even uitrekenen hoeveel je pony nodig heeft om aan te komen en dan eens testen of hij dat (i.c.m. wat je bijvoert) haalt op een dag.

- Een paardenmaag kan maar een bepaalde hoeveelheid voer per keer aan. Vandaar ook misschien dat hij porties slobber soms laat staan en later opeet. Stel dat hij niet goed hooi meer kan eten, dan zal je dus meer porties verdeeld over de dag moeten voeren.

(Olie is inderdaad een goede bron van energie om toe te voegen. Bouw wel langzaam op i.v.m. laxerend effect en bij grote hoeveelheden moet je de vitamine E ook opvoeren.)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense, Renkle, tiwi1969 en 73 bezoekers