Overgewicht paard dillema

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 23:58

WoW ik vind het paard op de foto wel echt heel dik hoor. En ik heb zelf ook 2 fjorden en een Shetlander.

Daarbij vind ik 6 uur op de weide plus onbeperkt ruwvoer echt onwijs veel. :oo
Logisch dat hij zo dik is.

Mijn ponys houden hun lijntje door 4 uurtjes op de weide smiddags (soms 6 als het beter uitkomt) en dan alleen smorgens 1 klein plakje droog hooi en savonds 2 plakjes hooi. En dan een vitaminekorreltje. En onze weide is totaal niet vet.

Dus ik zou wel verhuizen als ik jou was want dit is echt niet gezond voor je pony.
Laatst bijgewerkt door xApple op 23-06-18 00:04, in het totaal 2 keer bewerkt


MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 23:59

Waarom wil de pensioneigenaar niks aanpassen Hij wil toch ook gezonde paarden op stal.
Is het ruwvvoer bijvoeren wel nodig als ze op gras staan.


Kan ze niet met de andere dikkies op een kaler stuk staan? Of apart in de paddock

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

LindaBe
Berichten: 20
Geregistreerd: 10-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-06-18 00:20

Gillbo schreef:
1 uur per dag op de wei en verder in een kleine paddock.Ik zou er nog niet eens over nadenken om daar heen te willen
Zijn de andere paarden in de wei ook te vet

Edit oh ik lees net je antwoord hierboven


Geen super kleine paddock. Maar kleiner als nu. Nu is die mega met een track om het weiland. Ze zou daar ook in een kudde met schuilstal komen te staan op een paddock 24/7 buiten.

LindaBe
Berichten: 20
Geregistreerd: 10-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-06-18 00:24

xApple schreef:
WoW ik vind het paard op de foto wel echt heel dik hoor. En ik heb zelf ook 2 fjorden en een Shetlander.

Daarbij vind ik 6 uur op de weide plus onbeperkt ruwvoer echt onwijs veel. :oo
Logisch dat hij zo dik is.

Mijn ponys houden hun lijntje door 4 uurtjes op de weide smiddags (soms 6 als het beter uitkomt) en dan alleen smorgens 1 klein plakje droog hooi en savonds 2 plakjes hooi. En dan een vitaminekorreltje. En onze weide is totaal niet vet.

Dus ik zou wel verhuizen als ik jou was want dit is echt niet gezond voor je pony.


Ja ik weet dat ze dik is.. ik denk dat ik de dierenarts laat komen en om raad vraag.

troi
Berichten: 17000
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 10:23

LindaBe schreef:
troi schreef:
Echt te dik is een doodsvonnis dus zo doorgaan lijkt me geen optie..

Maar heb je al overlegd of er meer te veranderen is. Bijv slowfeeders gebruiken, een mengsel van hooi met stro geven of armer hooi geven?

Als er niks mogelijk is kan je bijna niet anders dan verhuizen..


Ze krijgt al redelijk arm hooi met gemengd met stro. En gras lang gras. Eigenlijk zou ze helemaal niet zo dik hoeven worden met wat ze nu krijgt. Helaas is dit dus wel het geval momenteel


Tja ik zou toch overleggen of je paard op de track mag blijven, desnoods alleen. Beter dat dan hb straks..

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 10:28

LindaBe schreef:
xApple schreef:
WoW ik vind het paard op de foto wel echt heel dik hoor. En ik heb zelf ook 2 fjorden en een Shetlander.

Daarbij vind ik 6 uur op de weide plus onbeperkt ruwvoer echt onwijs veel. :oo
Logisch dat hij zo dik is.

Mijn ponys houden hun lijntje door 4 uurtjes op de weide smiddags (soms 6 als het beter uitkomt) en dan alleen smorgens 1 klein plakje droog hooi en savonds 2 plakjes hooi. En dan een vitaminekorreltje. En onze weide is totaal niet vet.

Dus ik zou wel verhuizen als ik jou was want dit is echt niet gezond voor je pony.


Ja ik weet dat ze dik is.. ik denk dat ik de dierenarts laat komen en om raad vraag.


Maar je schrijft dat ze niet dik hoort te zijn op t voer wat ze krijgt. Daar ben ik t echt niet mee eens. Mijn ponys zouden ook plofdik worden als ze dat kregen.

BigOne
Berichten: 38184
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Overgewicht paard dillema

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 10:32

Had je paard op de vorige stal ook onbeperkt voer ter beschikking?? Zo niet dan kan dit ook een overgangsfase zijn. Daarbij vreten ze zich eerst een slag in de rondte tot ze doorhebben dat er altijd eten is en dan nemen de meesten vaker pauze.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 10:34

troi schreef:
Tja ik zou toch overleggen of je paard op de track mag blijven, desnoods alleen. Beter dat dan hb straks..


Ja, dat dan dus, mits de track zand is en ergens een hooizak hangt (liefst ver weg van water). Misschien met nog 1 andere die wat fors is? Ernaast is ook prima, als de grasinname maar beperkt wordt en ze moet lopen, lopen, lopen. Op zo'n PP is meestal door de kudde het gras kort, en dat is funest voor sobere paarden.

Pandora2
Berichten: 19853
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 10:39

Pony is idd veels te dik, maar dat wist je al :+
Onbeperkt ruwvoer is nefast voor dit soort paarden.
Maar als er geen mogelijkheid is om dit aan te passen op je huidige stal, schiet het niet op natuurlijk.
Er is maar 1 manier om dit om te keren en dat is minder voeren en meer bewegen.

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 10:42

Geen idee of dat kan en werkt hoor, maar het graasmasker ophouden in de paddock zodat hooi eten ook langzamer gaat?
Of zit dat wel in slowfeeders?

Mijn paard wordt ook moddervet helaas en staat ook een dagdeel op de wei.
In de paddock beperkt ik dan echt het ruwvoer en hij krijgt het in een fijnmazig net, daarnaast stro in een al om wat te knabbelen.
En dan is het nog lastig om hem op gewicht te houden...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110629
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Overgewicht paard dillema

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 10:46

Iemand op de vorige pagina zei dat men dit voor fjorden normaal vind, maar daar ben ik het niet mee eens.
TS, goed dat je hiermee aan de slag gaat!
Idd is de oplossing minder voeren en meer bewegen. Dat laatste vergeten mensen nog weleens. Niet vol aan de slag gaan maar natuurlijk rustig opbouwen. Met name longeren of interval training zou goed kunnen werken.

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 11:00

Cayenne schreef:
Iemand op de vorige pagina zei dat men dit voor fjorden normaal vind, maar daar ben ik het niet mee eens.
TS, goed dat je hiermee aan de slag gaat!
Idd is de oplossing minder voeren en meer bewegen. Dat laatste vergeten mensen nog weleens. Niet vol aan de slag gaan maar natuurlijk rustig opbouwen. Met name longeren of interval training zou goed kunnen werken.


Ik snap wel waar deze opmerking vandaan komt. Bij het stamboek zien ze graag vollere (lees te dikke) fjorden. Een speklaagje mag een fjord best hebben (makkelijk in het vlees komen wordt dat genoemd), maar dan wel zo dat de ribben netjes voelbaar zijn.

Mijn fjordenmerrie ziet er momenteel net zo uit als die van TS. 10 jaar lang redelijk weten te managen (altijd te dik, maar nog net gezond en altijd de dikste in de kudde), maar nu, na een verhuizing heeft ze toch teveel voedingsstoffen binnen gekregen en staat inmiddels bevangen.

@TS:
Jouw paard heeft een plekje nodig zonder gras tussen april-augustus, arm, onbemest en beperkt hooi. Daarnaast zou ik onbeperkt stro aanbieden. Zo heb ik de mijne voorheen altijd goed weten te houden en zo staat ze nu weer.

LindaBe
Berichten: 20
Geregistreerd: 10-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-06-18 16:42

Floortz schreef:
troi schreef:
Tja ik zou toch overleggen of je paard op de track mag blijven, desnoods alleen. Beter dat dan hb straks..


Ja, dat dan dus, mits de track zand is en ergens een hooizak hangt (liefst ver weg van water). Misschien met nog 1 andere die wat fors is? Ernaast is ook prima, als de grasinname maar beperkt wordt en ze moet lopen, lopen, lopen. Op zo'n PP is meestal door de kudde het gras kort, en dat is funest voor sobere paarden.


Nee geen kort gras echt heel lang. Daar wordt rekening mee gehouden. Weide genoeg

LindaBe
Berichten: 20
Geregistreerd: 10-12-17

Re: Overgewicht paard dillema

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-06-18 16:45

Bedankt voor jullie adviezen. Ik ga maandag de dierenarts bellen. Die kan beoordelen hoe het ervoor staat met haar gezondheid en wellicht advies geven. Dan kan ik dat ook terugkoppelen naar mijn huisdige stalling en kijken of er mogelijlheden zijn.

LindaBe
Berichten: 20
Geregistreerd: 10-12-17

Re: Overgewicht paard dillema

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-06-18 16:47

Afbeelding

Dit is een meest recente foto

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Re: Overgewicht paard dillema

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 18:38

Ik ben echt helemaal in love over de aftekening op de benen. Is dat een bepaalde lijn waar dat in zit of zo? als Tinkereigenaar ben ik totaal blanko wat fjorden betreft.

LindaBe
Berichten: 20
Geregistreerd: 10-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-06-18 18:42

Floortz schreef:
Ik ben echt helemaal in love over de aftekening op de benen. Is dat een bepaalde lijn waar dat in zit of zo? als Tinkereigenaar ben ik totaal blanko wat fjorden betreft.


Hihi geen idee maar hoor dat heel vaak inderdaad dat mensen dat leuk vinden!! Ik zou even in haar paspoort moeten kijken wie haar ouders zijn.

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 19:52

LindaBe schreef:
Floortz schreef:
Ik ben echt helemaal in love over de aftekening op de benen. Is dat een bepaalde lijn waar dat in zit of zo? als Tinkereigenaar ben ik totaal blanko wat fjorden betreft.


Hihi geen idee maar hoor dat heel vaak inderdaad dat mensen dat leuk vinden!! Ik zou even in haar paspoort moeten kijken wie haar ouders zijn.


Daar ben ik ook wel benieuwd naar. De mijne is een Kunar x Orsta

LindaBe
Berichten: 20
Geregistreerd: 10-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-06-18 20:47

fjordnina schreef:
Cayenne schreef:
Iemand op de vorige pagina zei dat men dit voor fjorden normaal vind, maar daar ben ik het niet mee eens.
TS, goed dat je hiermee aan de slag gaat!
Idd is de oplossing minder voeren en meer bewegen. Dat laatste vergeten mensen nog weleens. Niet vol aan de slag gaan maar natuurlijk rustig opbouwen. Met name longeren of interval training zou goed kunnen werken.


Ik snap wel waar deze opmerking vandaan komt. Bij het stamboek zien ze graag vollere (lees te dikke) fjorden. Een speklaagje mag een fjord best hebben (makkelijk in het vlees komen wordt dat genoemd), maar dan wel zo dat de ribben netjes voelbaar zijn.

Mijn fjordenmerrie ziet er momenteel net zo uit als die van TS. 10 jaar lang redelijk weten te managen (altijd te dik, maar nog net gezond en altijd de dikste in de kudde), maar nu, na een verhuizing heeft ze toch teveel voedingsstoffen binnen gekregen en staat inmiddels bevangen.

@TS:
Jouw paard heeft een plekje nodig zonder gras tussen april-augustus, arm, onbemest en beperkt hooi. Daarnaast zou ik onbeperkt stro aanbieden. Zo heb ik de mijne voorheen altijd goed weten te houden en zo staat ze nu weer.


Jeetje staat ze nu bevangen, heftig! Hoe gaat het momenteel?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: sunny43 en 86 bezoekers