Overgewicht paard dillema

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
LindaBe
Berichten: 20
Geregistreerd: 10-12-17

Overgewicht paard dillema

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-06-18 21:09

Hoi allemaal,

Mijn paardje staat 6 uur per dag op de wei met graasmasker de overige tijd op een grote paddock. Daarnaast krijgt ze onbeperkt ruwvoer. Ik ben echt super blij met het plekje waar ze nu staat! Leuke mensen op stal, gezellige sfeer. Paardje relaxt en geen stress. Een probleem ze is veeeel te dik geworden. Ik train haar 3 tot 4 keer in de week meer gaat niet lukken. Nu stond ik op de wachtlijst voor een ander plekje en ze bellen net dat daar plaats is. Hierzou ze maar 1 uur per dag op de wei staan de rest van de dag op een veel kleinere paddock en verder hooi uit slowfeeder. Maar ik zie er zo tegenop om weer te verhuizen. Bij de vorige eigenaar is ze al zoveel verhuist. Ook heb ik net mijn draai gevonden. Moeilijk wat zouden jullie doen??


Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Re: Overgewicht paard dillema

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 21:19

Wat voor ruwvoer krijgt ze nu? Krijgt ze dit nu ook uit een slowfeeder? Misschien kun je hier iets mee? Ik geef mijn shetlanders bijv. naast gewoon hooi ook graszaadhooi (gecertificeerd, vrij van endofyten) als vulling. Misschien kun je in plaats van op één plek, op 4 verschillende plaatsen ruwvoer geven uit een slowfeeder, zodat je paard iets uitgedaagd wordt om te bewegen?

Kun je op je huidige plek niet regelen dat ze maar 4 uur op de wei komt en verder op de paddock? Of een schralere weide?

Staat ze wel op de weide en in de paddock met minimaal één soortgenootje? Dat ze buiten eten ook lekker kunnen spelen?

funnypony11
Berichten: 857
Geregistreerd: 02-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 21:21

Ik zou niet verhuizen! Denk dat het beter is voor je paard als die langer op de wei kan en dus ook een stuk meer zal lopen daar!
Zeker als jullie het allebei een fijn plekje vinden.

Wat je nog kan doen is onbeperkt ruwvoer aanpassen naar beperkt?
Krijgt ze verder nog iets van brok? Zo ja, dan dat eerst aanpassen.

_Lot

Berichten: 1449
Geregistreerd: 20-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 21:42

Misschien dat strookbegrazing een idee is, als dat mogelijk is? Ik heb een haflinger die dik wordt van de lucht, heb haar eerst met graasmasker op de wei gezet maar ik vind strookbegrazing toch fijner omdat ik dan wat beter kan reguleren hoeveel ze eet.

Ik zou inderdaad ook naar het ruwvoer kijken. Krijgt ze kuilgras of (droog) hooi? Mijn ervaring is dat ze vaak echt veel afvallen als je ze hooi ipv kuil voert.
Verhuizen zou ik denk ik ook niet snel doen, een plekje waar jullie het allebei naar je zin hebben is goud waard :) Ik zou eerst even kijken wat de mogelijkheden op je huidige stal zijn!

LindaBe
Berichten: 20
Geregistreerd: 10-12-17

Re: Overgewicht paard dillema

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-06-18 21:45

Er is niks aan te passen aan het ruwvoer of manier van begrazing. Ze staat in een kudde 24/7 buiten.

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 21:45

Echt te dik is een doodsvonnis dus zo doorgaan lijkt me geen optie..

Maar heb je al overlegd of er meer te veranderen is. Bijv slowfeeders gebruiken, een mengsel van hooi met stro geven of armer hooi geven?

Als er niks mogelijk is kan je bijna niet anders dan verhuizen..

LindaBe
Berichten: 20
Geregistreerd: 10-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-06-18 21:46

Ze krijgt geen krachtvoer alleen gras met graasmasker en goede kwaliteit hooi onbeperkt

funnypony11
Berichten: 857
Geregistreerd: 02-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 21:47

LindaBe schreef:
Er is niks aan te passen aan het ruwvoer of manier van begrazing. Ze staat in een kudde 24/7 buiten.


Als je niks kan veranderen zou ik wel verhuizen naar een plek die beter bij je paard past.
Je wil geen (ernstige) problemen krijgen als hij/zij straks echt te dik wordt.

LindaBe
Berichten: 20
Geregistreerd: 10-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-06-18 21:48

troi schreef:
Echt te dik is een doodsvonnis dus zo doorgaan lijkt me geen optie..

Maar heb je al overlegd of er meer te veranderen is. Bijv slowfeeders gebruiken, een mengsel van hooi met stro geven of armer hooi geven?

Als er niks mogelijk is kan je bijna niet anders dan verhuizen..


Ze krijgt al redelijk arm hooi met gemengd met stro. En gras lang gras. Eigenlijk zou ze helemaal niet zo dik hoeven worden met wat ze nu krijgt. Helaas is dit dus wel het geval momenteel

LindaBe
Berichten: 20
Geregistreerd: 10-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-06-18 21:53

Kayleigh327 schreef:
LindaBe schreef:
Er is niks aan te passen aan het ruwvoer of manier van begrazing. Ze staat in een kudde 24/7 buiten.


Als je niks kan veranderen zou ik wel verhuizen naar een plek die beter bij je paard past.
Je wil geen (ernstige) problemen krijgen als hij/zij straks echt te dik wordt.


Ze is al echt te dik. Echt jammer ik ben ook bang voor gezondheidsproblemen

LindaBe
Berichten: 20
Geregistreerd: 10-12-17

Re: Overgewicht paard dillema

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-06-18 21:56

Afbeelding

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110638
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Overgewicht paard dillema

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 21:59

Krijgt ze op de nieuwe stalling ook meer beweging? Want in een kleinere paddock zetten gaat geen oplossing zijn, ook al krijgt ze dan minder gras binnen. Misschien een bijrijder erbij nemen?

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Vleddertje1
Berichten: 984
Geregistreerd: 10-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 22:00

Zo moeilijk te zien...maar zie geen moddervet paard hoor...wel een flink gevulde ruwvoerbuik...dat is juist prima

Kan je ook eens foto maken van recht er achter.. en foto van hele pony misschien..dan is het beter te zien

LindaBe
Berichten: 20
Geregistreerd: 10-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-06-18 22:08

Cayenne schreef:
Krijgt ze op de nieuwe stalling ook meer beweging? Want in een kleinere paddock zetten gaat geen oplossing zijn, ook al krijgt ze dan minder gras binnen. Misschien een bijrijder erbij nemen?


Ben ik al naar opzoek een tijdje een bijrijder. Lastig te vinden.

LindaBe
Berichten: 20
Geregistreerd: 10-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-06-18 22:09

Vleddertje1 schreef:
Zo moeilijk te zien...maar zie geen moddervet paard hoor...wel een flink gevulde ruwvoerbuik...dat is juist prima

Kan je ook eens foto maken van recht er achter.. en foto van hele pony misschien..dan is het beter te zien


Van de achterkant heb ik nu geen foto.

LindaBe
Berichten: 20
Geregistreerd: 10-12-17

Re: Overgewicht paard dillema

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-06-18 22:09

Afbeelding

LindaBe
Berichten: 20
Geregistreerd: 10-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-06-18 22:10

Afbeelding

Keandra
Berichten: 1172
Geregistreerd: 24-08-07
Woonplaats: Hamme (O-Vl, België)

Re: Overgewicht paard dillema

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 22:38

Dat is in mijn ogen toch echt rond en gezond. Man, maar het is wat ze bij een fjord 'normaal' vinden.
In mijn ogen verhuizen, want als die zo wordt door dit weidebeheer/stalbeheer, dan heb je binnen een maand een paard dat je verder kunt bollen.
Je zegt al dat ze met een graasmasker op de weide staat en dan nog eens onbeperkt hooi/stro.
Denk dat onbeperkt te veel is voor dit paard.

Jolliegirl

Berichten: 32954
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Overgewicht paard dillema

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 22:59

Buiten dat.... 24/7 met een graasmasker? Begrijp ik dit goed?

Dus geen sociale contacten, want kriebelen ed kunnen ze dan immers niet.

En wellicht eet ze juist meer door een masker.. Omdat ze zich gehaast voelt?
Shet die ik erbij had staan deed met masker alsof ze nooit te eten kreeg....

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 23:05

Wat een prachtige aftekening op de benen... love it. Maar inderdaad...ik heb ook geen slanke, maar hier mag wel wat af. Rondom de staart vet, schouders vet. Is het hooi wat gevoerd wordt wel eens getest? Een quickscan van pavo kost niet zoveel maar geeft wel inzicht in de hoeveelheid suiker en voedingswaarde. Kan ze niet de hele dag op de paddock met een zak hooi? Onbeperkt gaat niet altijd goed met die sobere typjes. Die snacken de hele tijd rustig door.

Vleddertje1
Berichten: 984
Geregistreerd: 10-06-16

Re: Overgewicht paard dillema

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 23:40

Oei tweede set foto's geeft idd wel ander beeld...is de rest vd paarden ook aan de dikke kant? Want anders zou je samen misschien kunnen kijken naar ander voerbeleid..

LindaBe
Berichten: 20
Geregistreerd: 10-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-06-18 23:51

Jolliegirl schreef:
Buiten dat.... 24/7 met een graasmasker? Begrijp ik dit goed?

Dus geen sociale contacten, want kriebelen ed kunnen ze dan immers niet.

En wellicht eet ze juist meer door een masker.. Omdat ze zich gehaast voelt?
Shet die ik erbij had staan deed met masker alsof ze nooit te eten kreeg....


Nee joh alleen als ze die 6uur op de wei staat. De overige 18uur kan ze kriebelen wat ze wil : )

LindaBe
Berichten: 20
Geregistreerd: 10-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-06-18 23:52

Floortz schreef:
Wat een prachtige aftekening op de benen... love it. Maar inderdaad...ik heb ook geen slanke, maar hier mag wel wat af. Rondom de staart vet, schouders vet. Is het hooi wat gevoerd wordt wel eens getest? Een quickscan van pavo kost niet zoveel maar geeft wel inzicht in de hoeveelheid suiker en voedingswaarde. Kan ze niet de hele dag op de paddock met een zak hooi? Onbeperkt gaat niet altijd goed met die sobere typjes. Die snacken de hele tijd rustig door.


Jep hooi is getest.ze staat in een koudbloeden kudde. Ze kan niet alleen op de paddock achterblijven als de rest de wei opgaat.

LindaBe
Berichten: 20
Geregistreerd: 10-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-06-18 23:54

Vleddertje1 schreef:
Oei tweede set foto's geeft idd wel ander beeld...is de rest vd paarden ook aan de dikke kant? Want anders zou je samen misschien kunnen kijken naar ander voerbeleid..


Verschillend de een is goed op gewicht de ander iets te zwaar. De mijne spant de kroon.

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 23:56

1 uur per dag op de wei en verder in een kleine paddock.Ik zou er nog niet eens over nadenken om daar heen te willen
Zijn de andere paarden in de wei ook te vet

Edit oh ik lees net je antwoord hierboven

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ElinaSK, Pikeur, Selina, snorkel1986 en 96 bezoekers