Ruin vertoont ''hengstengedrag''

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LJL
Berichten: 10
Geregistreerd: 22-06-18

Ruin vertoont ''hengstengedrag''

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-18 18:12

Hoi allemaal! Alvast sorry als het verkeerd staat, ik wist niet waar het anders moest :o
Kon ook niet echt een vergelijkbaar ''probleem'' vinden.
Ik hoop het zo kort mogelijk te houden en ben vooral op zoek naar ervaringen en tips. Alvast bedankt voor het lezen en meedenken.

Onze haflinger is bij ons gekomen als 4 jarige, gecastreerd. Is nu 18 jaar. Is een typische haflinger die van streken houdt, liefst niet stilstaat en ook graag rechts gaat als jij links wilt maar wel een haflinger die graag voor je wilt werken en zal nooit gemeen zijn.
is van 2013 t/m 2017 bij twee verschillende eigenaren geweest, hebben hem verkocht in verband met verschillende omstandigheden waardoor wij hem niet de aandacht konden geven die hij verdient en ook echt nodig heeft.

Augustus 2017 is hij weer bij ons gekomen, beide eigenaren konden niet met hem overweg omdat hij wel een eigen wil heeft en daar moet je tegen kunnen en stevig voor in je schoenen staan. Mijn ervaring is/was dat na een duidelijke correctie, het klaar is.

Toen hij weer bij ons terug kwam was hij wel wat onrustig, maar wij dachten dat dit kwam omdat hij moest wennen aan zijn nieuwe plek. Kwam in de wei te staan met mijn merrie. Naast deze wei stonden nog 4 merries. Onze haf werd onrustig als mijn paard de wei uitging, of dat hij de wei uit moest zonder haar, lees: brullen totdat hij weer terug was, onrustig op de poetsplaats, onrustig tijdens rijden, gefocust op paarden wat in en uit de manege kwam en overstuur raken als er een paard wegging op de manege, of hij dat paard kent of niet. Dit bleef wel zo, maar in oktober gingen ze op stal en was dit gedrag eigenlijk wel voorbij.

In april dit jaar gingen ze weer naar buiten, hij kwam in de groep met 2 merries en weer 4 merries er naast. Niet meer mijn eigen merrie waar hij vorig zomerseizoen mee stond en waar hij de hele winter naast stond, want helaas is zij ingeslapen.

Begin van het zomerseizoen was hij weer onrustig, als 1 van de merries wegging uit het land raakte hij overstuur of als hij het land uit ging. Hetzelfde als het vorige zomerseizoen. We dachten dat dit na een tijd wel over zou gaan, en dat gebeurde ook na een tijd, na een maand ongeveer. Hij was rustig als hij meeging, bleef rustig op het land als er een andere merrie wegging en liep onder het zadel super. Soms had hij wel een aantal dagen dat hij weer overstuur raakte, maar niet dat hij onhandelbaar was.

In juni dit jaar kwam er alweer een nieuwe merrie bij, hier gaf hij totaal geen aandacht aan. Merrie was na 10 dagen ook alweer weg. Maar deze week is er weer een andere merrie naast hem komen staan, en of het toeval is of niet, zijn gedrag is nog nooit erger geweest dan dit. Hij vertoont gedrag wat ik nog nooit heb gezien bij hem; hij bijt, bokt, niet te houden, aandacht overal behalve bij mij, flipt helemaal als er een paard weggaat, reageert ontzettend op de nieuwe merrie die amper op hem reageert.

Ik vind het vooral voor hem vervelend, tenminste ik denk dat het voor hem vervelend is. Er staan nu 7 merries om hem heen, het is mij alleen nog niet opgevallen dat ze echt hengstig zijn. De 2 merries bij hem in de wei niet in ieder geval. Merries reageren weinig/niet op hem als hij weg is.

Hij wordt in ieder geval 4/5 keer in de week gereden, eigenlijk elke dag aandacht, krijgt genoeg gras, biks na werken, verder goed gezond..
Een andere stalling waar wel veel ruinen zijn, is geen optie op dit moment en helaas zijn er geen ruinen op de manege waar hij bij in kan.

Ik snap dat het grootste probleem is dat hij met alleen maar merries staat en dat zijn hormonen op hol slaan, maar ik hoop dat er ondanks dat iemand is met ervaringen of tips. Is er hier iemand die ervaringen hier mee heeft? of tips? Ik sta open voor middeltjes, maar wel graag ervaringen. *\o/*

yarrah

Berichten: 2706
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: the city of the farting (groninger)horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 18:40

Ik heb twee ruinen die dit gedrag ook vertonen. In een ruinenwei is er niets aan de hand. Maar er moet geen merrie bij in komen. Wat afgelopen week wel is gebeurd. Ik had mijn handen vol.....
Een tip. Zoek een stal waar merries en ruinen gescheiden zijn.

LJL
Berichten: 10
Geregistreerd: 22-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-18 18:58

yarrah schreef:
Ik heb twee ruinen die dit gedrag ook vertonen. In een ruinenwei is er niets aan de hand. Maar er moet geen merrie bij in komen. Wat afgelopen week wel is gebeurd. Ik had mijn handen vol.....
Een tip. Zoek een stal waar merries en ruinen gescheiden zijn.



Dankjewel voor je antwoord. Helaas is een andere stal op dit moment niet echt een optie, hij is echt wel 2 maanden ook overstuur geweest van de verhuizing volgens mij. Hij gaat binnen nu en 1/2 jaar sowieso verhuizen als ons huis verkocht is, dus ik weet niet of ik het moet doen om hem nu ook weer te verhuizen. In de wei zelf is hij wel lekker rustig eigenlijk, zolang er niet teveel merries weggaan en het is ook niet elke dag hetzelfde. Ik weet niet wat het erger maakt zeg maar, omdat er ook een week helemaal niks aan de hand kan zijn.. dat is het lastige er aan, omdat ik het niet kan voorkomen.

ellepel

Berichten: 47338
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 19:53

Ik weet niet hoor of het een uitsluitend hormonen probleem is.
Is nogal wat verandering om hem heen geweest he, ik zou het meer daar in gaan zoeken.
Dat hij toch door alle verhuizingen/verandering van hemzelf en de dieren om hem heen wat verlatingsangst heeft.

Heb zelf een ruin die vroeger getest is op klophengst omdat hij ook soortgelijk gedrag vertoonde.
Gillen naar merries,dekken en over de zeik als een van zij merries uit het zicht was.
Denk wel belangrijk dat jouw pony een vaste "harem" om zich heen geeft wat ook rust kan geven
Mijn ruin werd wel rustiger in een kleine vaste groep


Wat bij hem toch enorm geholpen heeft is bach remedie.
Beetje zweverig,vond ik ook,maar hij mocht als testpony dienen voor iemand die met de opleiding bezig was.
En na 2 weken druppels geven werd hij heel relax.
Geen gegil en gedraai meer.
Dus dat kun je proberen .

en een kennis van me heeft monnikspeper gebruikt bij soortgelijk gedrag wat goed hielp.

LJL
Berichten: 10
Geregistreerd: 22-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-18 20:08

ellepel schreef:
Ik weet niet hoor of het een uitsluitend hormonen probleem is.
Is nogal wat verandering om hem heen geweest he, ik zou het meer daar in gaan zoeken.
Dat hij toch door alle verhuizingen/verandering van hemzelf en de dieren om hem heen wat verlatingsangst heeft.

Heb zelf een ruin die vroeger getest is op klophengst omdat hij ook soortgelijk gedrag vertoonde.
Gillen naar merries,dekken en over de zeik als een van zij merries uit het zicht was.
Denk wel belangrijk dat jouw pony een vaste "harem" om zich heen geeft wat ook rust kan geven
Mijn ruin werd wel rustiger in een kleine vaste groep


Wat bij hem toch enorm geholpen heeft is bach remedie.
Beetje zweverig,vond ik ook,maar hij mocht als testpony dienen voor iemand die met de opleiding bezig was.
En na 2 weken druppels geven werd hij heel relax.
Geen gegil en gedraai meer.
Dus dat kun je proberen .

en een kennis van me heeft monnikspeper gebruikt bij soortgelijk gedrag wat goed hielp.


Klopt, veel verandering. Maar reizen is nooit een ding geweest, weekje Veluwe/kamp oid, kon hij gewoon lekker mee. het is echt in fases. Hele winterseizoen nergens problemen mee, zelfs niet als mijn merrie op de trailer wegging oid. Het is echt het weideseizoen, en dan ook niet dagelijks, maar dan weer aantal weken niet, paar dagen weer wel.. het lijkt mij niet dat hij alleen in de zomer last heeft van verandering van de afgelopen tijd en in fases... Hij staat wel in zijn eigen groep inderdaad, dit verandert ook dit zomer seizoen niet.

Ik zal eens kijken naar die druppels en bach remedie, wie weet helpt het. In ieder geval bedankt voor je reactie en het meedenken :j :j

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Re: Ruin vertoont ''hengstengedrag''

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 19:02

Het enige waar ik op kan komen is trainings principe “choose where you work and choose where you rest”. Dit zou betekenen dat je je paard in de buurt bij het hek van de weides kan laten werken bv rondjes om jouw heen draven of als je erop zit gewoon heen en weer rijden, en dat hij paar meter verderop, verderweg van de merries, rust heeft of wat leuks kan doen. En de afstand dan langzaam uitbreiden. Het kwartje “zo leuk is het niet dichtbij de merries” valt snel genoeg.
Als je tzt dan bereid bent om hem weer in de bak te rijden (die ver weg is van de weide wellicht?), dan kan je hem bij terug komst op de wei ook nog even wat dingetjes laten doen bij het hek. Als je dit consequent doet zal hij minder gauw haastig terug naar de wei lopen na het rijden in de bak.

Zo zijn er nog veel meer truukjes, ook ontspannings oefeningen. Mijn paard was net zo en dit plus ontspanning en andere technieken hebben hem compleet veranderd! Deze heb ik van warwick schiller geleerd. Op zijn website kan je je inschrijven voor een gratis week zodat je zijn videos kan bekijken (450+ over allerlei paardenproblemen, real life gefilmd, met oplossingen). Daarna kost het $30 per maand. Ik heb die gratis week ook gedaan en was daarna verslaafd en we zijn al 10 maanden verder haha. Hij heeft een natural horsemanship trainingsprogramma op zijn website maar ook veel losse filmpjes dus.

Succes!

LJL
Berichten: 10
Geregistreerd: 22-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-18 20:36

woepsie90 schreef:
Het enige waar ik op kan komen is trainings principe “choose where you work and choose where you rest”. Dit zou betekenen dat je je paard in de buurt bij het hek van de weides kan laten werken bv rondjes om jouw heen draven of als je erop zit gewoon heen en weer rijden, en dat hij paar meter verderop, verderweg van de merries, rust heeft of wat leuks kan doen. En de afstand dan langzaam uitbreiden. Het kwartje “zo leuk is het niet dichtbij de merries” valt snel genoeg.
Als je tzt dan bereid bent om hem weer in de bak te rijden (die ver weg is van de weide wellicht?), dan kan je hem bij terug komst op de wei ook nog even wat dingetjes laten doen bij het hek. Als je dit consequent doet zal hij minder gauw haastig terug naar de wei lopen na het rijden in de bak.

Zo zijn er nog veel meer truukjes, ook ontspannings oefeningen. Mijn paard was net zo en dit plus ontspanning en andere technieken hebben hem compleet veranderd! Deze heb ik van warwick schiller geleerd. Op zijn website kan je je inschrijven voor een gratis week zodat je zijn videos kan bekijken (450+ over allerlei paardenproblemen, real life gefilmd, met oplossingen). Daarna kost het $30 per maand. Ik heb die gratis week ook gedaan en was daarna verslaafd en we zijn al 10 maanden verder haha. Hij heeft een natural horsemanship trainingsprogramma op zijn website maar ook veel losse filmpjes dus.

Succes!



Thanks voor je reactie! Goede tips waar ik mee bezig kan. Ik zal het allemaal eens proberen, wie weet helpt het.
Hij is alleen nu weer opeens rustig met alles, haha.

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 20:43

Ik lees geen hengstengedrag in je verhaal, wel verlatingsangst, of het algemeen niet happy-zijn.
Heb je uit geprobeerd of hij anders met ruinen is dan met merries?
Anders zou ik er meer vanuit gaan dat het met name moeite is met verlaten van zijn vaste paardenvriendjes. Dit kan absoluut te maken hebben met het feit dat hij een aantal keer gewisseld is van stal, en daarbij ook voor het weer terug komen naar jou minder goede/makkelijke ervaringen heeft gehad met mensen.

Ik ken veel paarden die in de wintermaanden, wanneer ze meer op stal zijn minder aan elkaar kleven dan wanneer het voorjaar/zomer is.
Als dit dan in combinatie met vrij veel gras is, kan het energieniveau van je paard ook nog eens behoorlijk omhoog gaan, waardoor je helemaal een adhd-bom hebt.

Edit: ik werk zelf trouwens ook met bach-bloesems, dat kán hele goede resultaten opleveren.
Het kan echter ook zijn dat er een andere aanpak nodig is, mocht je interesse hebben kan je altijd PB sturen!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 21:23

LJL schreef:
woepsie90 schreef:
Het enige waar ik op kan komen is trainings principe “choose where you work and choose where you rest”. Dit zou betekenen dat je je paard in de buurt bij het hek van de weides kan laten werken bv rondjes om jouw heen draven of als je erop zit gewoon heen en weer rijden, en dat hij paar meter verderop, verderweg van de merries, rust heeft of wat leuks kan doen. En de afstand dan langzaam uitbreiden. Het kwartje “zo leuk is het niet dichtbij de merries” valt snel genoeg.
Als je tzt dan bereid bent om hem weer in de bak te rijden (die ver weg is van de weide wellicht?), dan kan je hem bij terug komst op de wei ook nog even wat dingetjes laten doen bij het hek. Als je dit consequent doet zal hij minder gauw haastig terug naar de wei lopen na het rijden in de bak.

Zo zijn er nog veel meer truukjes, ook ontspannings oefeningen. Mijn paard was net zo en dit plus ontspanning en andere technieken hebben hem compleet veranderd! Deze heb ik van warwick schiller geleerd. Op zijn website kan je je inschrijven voor een gratis week zodat je zijn videos kan bekijken (450+ over allerlei paardenproblemen, real life gefilmd, met oplossingen). Daarna kost het $30 per maand. Ik heb die gratis week ook gedaan en was daarna verslaafd en we zijn al 10 maanden verder haha. Hij heeft een natural horsemanship trainingsprogramma op zijn website maar ook veel losse filmpjes dus.

Succes!



Thanks voor je reactie! Goede tips waar ik mee bezig kan. Ik zal het allemaal eens proberen, wie weet helpt het.
Hij is alleen nu weer opeens rustig met alles, haha.


Zal je net zien he haha ;)

Je kan warwick schiller ook op youtube bekijken, hij heeft zijn eigen kanaal, daar staan verkorte versies en andere filmpjes dan op zijn website staan, maar dan krijg je er vast een gevoel bij :)

Succes!

LJL
Berichten: 10
Geregistreerd: 22-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-18 16:50

siskeh schreef:
Ik lees geen hengstengedrag in je verhaal, wel verlatingsangst, of het algemeen niet happy-zijn.
Heb je uit geprobeerd of hij anders met ruinen is dan met merries?
Anders zou ik er meer vanuit gaan dat het met name moeite is met verlaten van zijn vaste paardenvriendjes. Dit kan absoluut te maken hebben met het feit dat hij een aantal keer gewisseld is van stal, en daarbij ook voor het weer terug komen naar jou minder goede/makkelijke ervaringen heeft gehad met mensen.

Ik ken veel paarden die in de wintermaanden, wanneer ze meer op stal zijn minder aan elkaar kleven dan wanneer het voorjaar/zomer is.
Als dit dan in combinatie met vrij veel gras is, kan het energieniveau van je paard ook nog eens behoorlijk omhoog gaan, waardoor je helemaal een adhd-bom hebt.

Edit: ik werk zelf trouwens ook met bach-bloesems, dat kán hele goede resultaten opleveren.
Het kan echter ook zijn dat er een andere aanpak nodig is, mocht je interesse hebben kan je altijd PB sturen!



Bedankt voor je bericht.
Denk dat ik wel met zekerheid kan zeggen dat hij wél happy is. Misschien is het wel meer verlatingsangst dan hengstengedrag maar verder is hij altijd happy, wil graag werken, aandacht, eten en oogt ook zeker happy.

Voorheen bij ons stond hij gemengd, en de 2 eigenaren erna durf ik niet te zeggen. Toen hij gemengd stond, was er niks aan de hand idd, alleen het probleem is dat ik nu niet weer van stal wil wisselen en er gewoonweg alleen maar merries hier zijn.
Verder staat hij niet op heel veel gras, hij staat in het land voor ''de dikkerds''.
Heb net de bach bloesems besteld, ik ben benieuwd. Hij is de laatste tijd wel weer rustiger, maar goed het kan nooit kwaad denk ik :j