Kalmeringsmiddel voor dagdeel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
hypos
Berichten: 256
Geregistreerd: 01-05-06

Kalmeringsmiddel voor dagdeel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-18 17:39

Binnenkort is er vlak bij ons op het vliegveld een show.
Helaas kan mijn oude pony de stress die dat met zich meebrengt slecht handelen. Vorige keer waren ze al aan het rennen, maar ik verwacht dat het dit jaar erger gaat worden. Hij is nl wat sneller in de stress en op hut. Waarschijnlijk door zijn leeftijd en een ongelukje met een ander paard (nog gestressder).
Nu hoop ik het met een kalmeringsmiddel, op vertrouwd terrein op te lossen.
Laatste optie zal een dagje uitlogeren zijn, met de stress die daarbij komt.

Dus wat is jullie idee, welk middel of iets anders?

Blackberry28

Berichten: 2969
Geregistreerd: 22-07-06

Re: Kalmeringsmiddel voor dagdeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 18:54

Tranquigel zou een oplossing kunnen zijn, de sedatie houdt dan ongeveer 6 uur aan, weet niet of dat lang genoeg is?

Ashkerlon

Berichten: 2642
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Roeselare (West-Vlaanderen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 19:20

Kan je geen uitgebreide buitenrit of wandeling doen? Weg van het vliegveld? Of is hij dat niet gewoon?

Eventueel ook oornetje opdoen met pluggs? Zoals bij de drafsport soms gebruikt wordt.

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 19:22

Ik zie dat het al geopperd is maar idd verplaatsen is misschien een beter idee dan versuffen.
Je weet ook niet hoe reageert als hij wat suf is

horsiegek

Berichten: 2358
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Ergens tussen de paarden

Re: Kalmeringsmiddel voor dagdeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 19:31

Ik zou ook voor een oornetje gaan met flink veel watten erin. Een oudje wil je ook niet teveel verdoven.

daantjuhhh

Berichten: 26869
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Kalmeringsmiddel voor dagdeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 20:55

Ik zou gaan voor verplaatsen. Als hij suf is door verdoving kan hij zich als hij toch door de verdoving heen breekt met angst lelijk verwonden.

hypos
Berichten: 256
Geregistreerd: 01-05-06

Re: Kalmeringsmiddel voor dagdeel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-18 21:38

Fijn dat jullie meedenken.
Een lange rit zou een optie kunnen zijn, maar de aanvliegroutes zullen ook een groot deel van de omgeving in beslag nemen (eiland).
Oornetje had ik nog niet aan gedacht, zal eens kijken of dat haalbaar zou zijn.
Het probleem bij verplaatsen is, dat zijn vriendjes niet meegaan. De shet is bomproof en moet bij de ezel blijven (niet overal is de ezel welkom), daarvan verwacht ik geen problemen. Helaas hangt mijn pony nog niet zo erg aan dit koppel, ondanks dat de shet de baas is. Het andere paard zal waarschijnlijk niet verplaatst worden, ligt nogal lastig met de eigenaar. Hier hangt mijn pony helaas best wel aan. Dit paard is op z'n zachtst gezegd nogal lomp. Ze loopt echt letterlijk over hem heen.

Verdoven zou ook alleen kunnen als het paard niet bij hem kan komen.
Weet ook nog niet precies hoelang de show duurt, maar het gaat vooral om het stukje met de f16's. Dat was de vorige keer ook het moment dat ze erg in de stress waren.
Gelukkig duurt het nog ruim een maand voor het zover is, kan ik nog even naar oplossingen kijken.

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 22:12

Ohww moet even hard nadenken...is al heel wat jaren geleden.
Ik stond vroeger in Leeuwarden met de paarden onder de landingsbaan van de vliegbasis daar.
En ja daar heb je natuurlijk ook elk jaar de open dag...met heel veel lawaai :+
Paarden hebben gewoon in het weiland gestaan.
net nieuw blok dus veel gras als afleiding
en ik weet heel zeker dat een van mijn stalgenoten in die periode haar paard valeriaan gaf.

Ik kan je echter niet vertellen in welke vorm ze dat gaf ,kan er helaas niet meer achter komen.
Maar wie weet levert google goede info op :j