Ijzeren ringen in mond tegen kribbenbijten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
ChiVet

Berichten: 114
Geregistreerd: 28-12-15
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 21:28

maava schreef:
[ [url=m/jCfF1h.png]Afbeelding[/url] ]
Gelukkig zijn al die 42 reacties het met haar oneens.

Verder had ik nog wel een discussie met een meid die zei dat sommige paarden gewoon gaan luchtzuigen, wat je ook doet, ookal heb je ze 24/7 buiten met genoeg ruwvoer. Nu had ze hier een artikel bij. Misschien lees ik het verkeerd, maar volgensmij zegt dit onderzoek dat sommige paarden er meer aanleg voor hebben om dit gedrag te laten zien, wanneer ze bijv niet genoeg buiten komen. Maar zei zei, nee, het kan bij sommige paarden gewoon uit het niets komen.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/196 ... d_RVDocSum
https://thehorse.com/153190/cribbing-no ... chers-say/

Iemand die het misschien wat beter kan uitleggen?

Dikgedrukt is inderdaad wat dat onderzoek aangeeft. De prevalentie van kribbebijten lijkt hoger te zijn bij volbloeden dan bij andere rassen. Maar goed, dat was dus in 1 onderzoek, in de US, met 62 kribbebijtende paarden. M.a.w. geen concreet bewijs überhaupt voor een genetische predispositie, alleen een aanwijzing. Daarbij geeft dit onderzoek ook aan dat vrijwel alle eigenaren (97%) ook denken dat de omgeving een rol speelde bij de ontwikkeling van het "ondeugd".


Overigens vind ik dit ook echt ontzetten fout. Als die paarden pijn/ongemak voelen als ze hun tanden in iets zetten, voelen ze die pijn dan ook als ze gewoon hun tanden op elkaar zetten? Echte happy athletes dan...

Never lose sight of the essence


Amber_anne

Berichten: 6903
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-06-18 21:29

Lynn_nikita is het een ras waar dit vaker bij voorkomt of is het dan toch aangeleerd gedrag?

_Reneee

Berichten: 5787
Geregistreerd: 24-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 21:30

Koper schreef:
Eerste wat ik me afvraag of onder "alles al geprobeerd" ook geprobeerd is om het paard buiten te huisvesten. Zo'n paard zou ik gewoon helemaal niet meer op stal zetten. Hup naar buiten met genoeg ruwvoer. Laat 'm daar z'n tanden maar in zetten.

Echt zo jammer dat er mensen zijn die de resultaten van hun eigen mismanagement op zo'n manier bestrijden.


Die van mij staat buiten met onbeperkt ruwvoer en blijft zuigen helaas.

Maar what the fiets is dit weer voor een barbaarse ellende zeg. Typisch Amerika weer. Snap niet dat je een paard dit aan kunt doen...

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 21:31

Van sommige dingen had ik gewillen dat ik niet gelezen en geweten had. Dit is er zo eentje van. Ziek :(

silverdapple
Berichten: 810
Geregistreerd: 22-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 21:33

Lynn_Nikita schreef:
maava schreef:
[ [url=m/jCfF1h.png]Afbeelding[/url] ]
Gelukkig zijn al die 42 reacties het met haar oneens.

Verder had ik nog wel een discussie met een meid die zei dat sommige paarden gewoon gaan luchtzuigen, wat je ook doet, ookal heb je ze 24/7 buiten met genoeg ruwvoer. Nu had ze hier een artikel bij. Misschien lees ik het verkeerd, maar volgensmij zegt dit onderzoek dat sommige paarden er meer aanleg voor hebben om dit gedrag te laten zien, wanneer ze bijv niet genoeg buiten komen(netzoals sommige mensen eerder gaan nagelbijten etc). Maar zei zij, nee, het kan bij sommige paarden gewoon uit het niets komen.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/196 ... d_RVDocSum
https://thehorse.com/153190/cribbing-no ... chers-say/

Iemand die het misschien wat beter kan uitleggen?



Dat kan wel. Mijne staat 24/7 buiten, weiland, paddock,Geen maagzweer,onbeperkt hooi uit netten, Wilgrntakken om te knagen maar hij zuigt wel lucht


Wat het artikel boven jouw reactie suggereert (niet die in je quote), is dat je paard waarschijnlijk al aanleg had voor dit gedrag en dat het vanwege ongelukkige omstandigheden is gaan uiten en bevestigen. Als je paard het al lang doet, is het al zo vastgeroest dat dit management geen veranderingen meer teweeg zal brengen.

Dan ben ik wel benieuwd naar de omstandigheden waarin je paard is opgegroeid en hoe hij vóór het huidige management heeft geleefd. :D Wellicht zal het iets verklaren.

JolisaJ

Berichten: 1942
Geregistreerd: 17-05-15
Woonplaats: Het mooie Flakkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 21:35

Hoe verzinnen ze het... Afschuwelijk. Dat je het over je hart kan verkrijgen om je paard dat aan te doen 8)7

Cranio sacraal therapeut voor paarden i.o. | Instructrice werken aan de hand
Instagram | Facebook

Laurora
Zilveren 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 2638
Geregistreerd: 19-07-14

Re: Ijzeren ringen in mond tegen kribbenbijten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 21:39

Wait.... What? For real? >;)
En ik maar denken dat ik zo'n beetje alle gruwelijke dingen in de paardenwereld wel gezien had.
Ziek dit.

Demeter asked him to make the most beautiful animal that the world had ever seen. So, in an effort to impress her, Poseidon created the first horse
~~~

fleurtjeuh
Berichten: 10309
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 21:53

Ik heb dit laatst in een fb groep langs zien komen.
Voor de mensen die het nog niet helemaal begrijpen en er geen beeld bij hebben zal ik een foto in spoiler bijvoegen. Het is niet bloederig ofzo.

Spoiler:
Afbeelding


Er worden ringen tussen de tanden door het tandvlees en soms ook het kaakbot geslagen als het ware.
Dit zorgt voor een pijnprikkel bij het kribbebijten.
Dit is puur symptoom bestrijding en dierenmishandeling. Vaak is het ook maar een tijdelijke 'oplossing'

Love is Love

My current situation is not my final destination.

Suzanne F.

Berichten: 49172
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Ijzeren ringen in mond tegen kribbenbijten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 07:09

Wat afschuwelijk! Wie verzint dit nou? Arm dier.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Amber_anne

Berichten: 6903
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Ijzeren ringen in mond tegen kribbenbijten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-06-18 07:19

Was helemaal geshockeerd toen ik dit zag, vandaar dus ook idd de vraag of meerdere mensen dit kennen en of er over geschreven is.

Wat je leest is dat paarden door het luchtzuigen en kribbenbijten zulke erge klachten krijgen dat dit het rechtvaardigt. Ben ik het natuurlijk absoluut niet mee eens maar vraag me wel af of er werkelijk paarden zo erg aan toe zijn alleen door dat zuigen en bijten of dat dat bijna altijd komt door verkeerd management

_Reneee

Berichten: 5787
Geregistreerd: 24-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 08:34

Gelukkig zijn al die 42 reacties het met haar oneens.

Verder had ik nog wel een discussie met een meid die zei dat sommige paarden gewoon gaan luchtzuigen, wat je ook doet, ookal heb je ze 24/7 buiten met genoeg ruwvoer. Nu had ze hier een artikel bij. Misschien lees ik het verkeerd, maar volgensmij zegt dit onderzoek dat sommige paarden er meer aanleg voor hebben om dit gedrag te laten zien, wanneer ze bijv niet genoeg buiten komen(netzoals sommige mensen eerder gaan nagelbijten etc). Maar zei zij, nee, het kan bij sommige paarden gewoon uit het niets komen.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/196 ... d_RVDocSum
https://thehorse.com/153190/cribbing-no ... chers-say/

Iemand die het misschien wat beter kan uitleggen?
[/quote]


Dat kan wel. Mijne staat 24/7 buiten, weiland, paddock,Geen maagzweer,onbeperkt hooi uit netten, Wilgrntakken om te knagen maar hij zuigt wel lucht[/quote]

Wat het artikel boven jouw reactie suggereert (niet die in je quote), is dat je paard waarschijnlijk al aanleg had voor dit gedrag en dat het vanwege ongelukkige omstandigheden is gaan uiten en bevestigen. Als je paard het al lang doet, is het al zo vastgeroest dat dit management geen veranderingen meer teweeg zal brengen.

Dan ben ik wel benieuwd naar de omstandigheden waarin je paard is opgegroeid en hoe hij vóór het huidige management heeft geleefd. :D Wellicht zal het iets verklaren.[/quote]

Die van mij was twee toen hij begon, hij heeft toen 4 maanden 's nachts op stal gestaan en is begonnen. Heb hem toen verhuisd naar een weide waar hij 24/7 buiten staat met ruwvoer en daar stopte het. Tot hij een PSSM-aanval kreeg en sindsdien kom ik er niet meer vanaf. Hij doet het nu gewoon omdat hij verslaafd is vrees ik...

SGorter
Berichten: 514
Geregistreerd: 13-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 08:46

maava schreef:
[ [url=m/jCfF1h.png]Afbeelding[/url] ]
Gelukkig zijn al die 42 reacties het met haar oneens.

Verder had ik nog wel een discussie met een meid die zei dat sommige paarden gewoon gaan luchtzuigen, wat je ook doet, ookal heb je ze 24/7 buiten met genoeg ruwvoer. Nu had ze hier een artikel bij. Misschien lees ik het verkeerd, maar volgensmij zegt dit onderzoek dat sommige paarden er meer aanleg voor hebben om dit gedrag te laten zien, wanneer ze bijv niet genoeg buiten komen(netzoals sommige mensen eerder gaan nagelbijten etc). Maar zei zij, nee, het kan bij sommige paarden gewoon uit het niets komen.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/196 ... d_RVDocSum
https://thehorse.com/153190/cribbing-no ... chers-say/

Iemand die het misschien wat beter kan uitleggen?


Mijn paard zuigt ook lucht. Ze staat 24/7 buiten dus heeft ook 24/7 beschikking tot ruwvoer & contact met andere paarden. Vroeger, toen ze nog koersde in Engeland heeft ze erg veel op stal gestaan, waardoor het luchtzuigen is begonnen. Dat krijg je er alleen nooit meer uit, omdat dat zo in haar systeem zit, ook niet als zd 24/7 buiten staan, ze blijft het doen.

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Re: Ijzeren ringen in mond tegen kribbenbijten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 11:37

Dan krijgen ze met grazen etc toch ook een pijnprikkel? Wat barbaars

[BB-HK] [VOLG] Mijn gevleugelde vleeseters

Some people just need a high-five, in the face, with a chair

rien10
Berichten: 14643
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Ijzeren ringen in mond tegen kribbenbijten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 11:41

Lijkt me een methode uit 1824

Sintara

Berichten: 7385
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Ijzeren ringen in mond tegen kribbenbijten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 11:54

Getverdemme. Ik heb nog al die artikelen gelezen, in de hoop dat ik het verkeerd begrepen had.. Ik dacht zelfs nog, als ze zo geplaatst worden dat ze na 2 weken uitvallen en het luchtzuigen dan over is kan ik er nog een KLEIN beetje begrip voor opbrengen.

Maar nee, het lost het luchtzuigen niet eens op en die ellendige dingen worden superhoog geplaatst. Ik kan me zo slecht voorstellen dat mensen dit hun paard aan willen doen. Vertrouwen in de mens is weer wat minder :(

[PP] Mel en ik in Denemarken
<3 Mel, mijn stoere OTTB

fleurtjeuh
Berichten: 10309
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 12:07

_Dracarys schreef:
Dan krijgen ze met grazen etc toch ook een pijnprikkel? Wat barbaars

Klopt helemaal. Alles waarbij ze hun mond ge ruiken doet pijn zodra er druk op komt. Kauwen, kribbebijten, kroelen met een vriendje, verzin het maar

Love is Love

My current situation is not my final destination.

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 12:08

fleurtjeuh schreef:
_Dracarys schreef:
Dan krijgen ze met grazen etc toch ook een pijnprikkel? Wat barbaars

Klopt helemaal. Alles waarbij ze hun mond ge ruiken doet pijn zodra er druk op komt. Kauwen, kribbebijten, kroelen met een vriendje, verzin het maar


De mens is zo wreed en voelt zich zó superieur

[BB-HK] [VOLG] Mijn gevleugelde vleeseters

Some people just need a high-five, in the face, with a chair

rien10
Berichten: 14643
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Ijzeren ringen in mond tegen kribbenbijten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 12:50

Is dit (waar dan ook) wettelijk toegestaan?
Hoe bizar

Fortitude

Berichten: 3085
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 12:51

Ik vraag me altijd af door wie en hoe dit bedacht wordt. Onder een kopje koffie en dan ik heb het! :)* Laten we ringen in de mond stoppen zodat het paard helemaal niks natuurlijks meer kan doen zonder pijn! |o

Onder het motto doel heiligt alle middelen? :n

[o]

rien10
Berichten: 14643
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Ijzeren ringen in mond tegen kribbenbijten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 12:59

Nou, inderdaad, hoe ziek kan je zijn.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 91 bezoekers