spier geraakt met spuitje zetten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lieke51
Berichten: 1
Geregistreerd: 15-06-18

spier geraakt met spuitje zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-18 12:38

Hallo
de dierenarts heeft een spuitje gezet in de lies van ons paard ,en heeft een spier geraakt hiervoor heeft hij voor drie dagen een poedertje gegeven, maar het paard loopt nog steeds mank hierdoor, maak me toch beetje zorgen , heeft iemand van jullie hier dit al is eerder meegemaakt en komt dit weer goed,
groetjes lieke

tiwi1969

Berichten: 7636
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: spier geraakt met spuitje zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 07:53

Rare plek, in de lies, om een spuitje te zetten?
Bedoel je niet in de borst?

Bij spuiten in de borsspier is een zwelling niet ongewoon en trekt doorgaans vanzelf weer weg. Je kan eventueel koelen door het 10-15 minuten af te spuiten met een slang met koud water.

En als je het niet vertrouwd dan kan je het beste je dierenarts nog even raadplegen.

Ibbel

Berichten: 49128
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 08:28

Tenzij iets in de ader van een paard moet worden gespoten (intraveneus, i.v.) wordt er bij paarden altijd in de spieren gespoten (intramusculair, i.m.). Onder de huid (subcutaan, s.c.) wordt nooit gedaan.

In de lies wordt sowieso nooit gespoten, niet i.v. (zitten geen goed bereikbare aders) en niet i.m. (zitten geen spieren).

Dus als 'de spier geraakt is' kan dat alleen een probleem zijn als er met intraveneus spuiten niet goed is opgelet.
'Een poedertje' als remedie tegen iets in de spier spuiten wat daar niet in had gemoeten lijkt me een vreemd verhaal. Weet je zeker dat je het allemaal goed hebt begrepen?

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: spier geraakt met spuitje zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 08:34

Ik ga mee met Tiwi, had je gisteren nog een pb gestuurd omdat ik zag dat je nieuw bent en je vraag in het zomerexceem topic stelde.

Bel even je veearts voor advies hij weet wat en waar hij gespoten heeft.
Waarvoor was de spuit?

Thioro

Berichten: 3991
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 08:43

In de lies is idd een rare plek om te spuiten. Zoals gezegd wordt bij paarden grotendeels im (in de spier) gespoten of iv als het product niet in de spier mag. Indien dergelijk product toch in een spier gespoten wordt kan dit soms fikse zwellingen of excessen veroorzaken.
Beiden genezen maar het kan even duren en het paard heeft er ondertussen wel last van.

Vermits het nu met een poedertje opgelost wordt vermoed ik dat het om een gewone zwelling gaat die uiteindelijk ook zal wegtrekken.

@ibbel: ontstekingsremmers, antibiotica en diuretica bestaan in poedervorm voor paarden.

Ibbel

Berichten: 49128
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 08:47

Thioro schreef:
@ibbel: ontstekingsremmers, antibiotica en diuretica bestaan in poedervorm voor paarden.


Dat weet ik. Maar ik vind dat een vage actie om 'een poedertje' te geven direct (?) nadat er 'een spuit' is gezet (ook al is dat eventueel fout gegaan) omdat je als DA op dat moment totaal niet nog weet wát er eventueel gegeven moet worden en óf er uberhaupt wel wat gegeven moet worden.
De terminologie is allemaal wat vaag ook, dus ik snap de link niet tussen spuit, poeder en ook de klachten van het paard en ik denk dat TS verbanden aan het leggen is waar ze niet zijn.

aerdenhout1

Berichten: 15891
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Velsen noord

Re: spier geraakt met spuitje zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 08:52

Als dit verhaal echt is zoals jij beschrijft, zou ik direct op zoek gaan naar een betere dierenarts :j

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 08:59

Dit klinkt als een zeer warrig verhaal waar veel feiten missen (iig kennis over hoe en wat).

Als jij de eigenaar bent van het dier, neem dan contact op met de da en laat je werkelijk goed voorlichten in wat er gebeurd is.
Ben jij niet de eigenaar maar heb je dit verhaal via via gehoord, leg het naast je neer en vertrouw erop dat het goed komt.