Paard heeft veel teken & vraag over lyme (aantoning)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tancreda4

Berichten: 24029
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Paard heeft veel teken & vraag over lyme (aantoning)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-18 14:30

Hebben mensen hier ervaring mee en wat hebben jullie hiermee gedaan?

Ik ben met mijn paarden op vakantie geweest, blijkbaar was dat een teek-rijke omgeving. Ik denk dat ik niet overdrijf als ik er rond de 100 teken uit heb gehaald. Deze zijn niet allen binnen 24 uur verwijderd, dat was geen doen vanwege de grootte (of eigenlijk, kleinte) van de teken, waardoor er veel snel over het hoofd werden gezien (en vanwege het aantal, was geen beginnen aan). Vrijdag teruggekomen en dinsdag vond ik er ook nog 3, dus mogelijk vrij lang gezeten.

Dat baart mij wat zorgen. Van sommige door teken overgedragen ziekten krijgen ze duidelijke symptomen; koorts, verminderde eetlust etc. In dat geval is het vrij duidelijk dat er wat aan de hand is (en ik controleer ze de komende tijd ook op temperatuur). Maar lyme ligt dat anders.

Nu ben ik eigenlijk benieuwd of het testen op lyme zinvol is. Het nu afnemen van bloed om te kijken of er iets van de lyme bacterie kan worden aangetroffen en dan over een x aantal weer om te zien of dit is toegenomen. Ik begrijp eruit dat je dan weet of ze inderdaad besmet zijn. Dit kan overigens ook met de twee andere tekenziekten (anaplasmose en nog eentje). Behandeling van lyme is er eigenlijk echter niet, behalve in de acute fase. Maar wat is acuut? Als ik het nu laat testen en over 4-6 weken is er een stijging, is het dan acuut genoeg om eventueel in te grijpen? Of is het allemaal 'leuk om te weten', goed te weten wat er in de toekomst misschien naar voren zou kunnen komen, maar lyme is er, blijft er en is weinig aan te doen? Of zijn er dan nog wel behandel mogelijkheden?

Ik heb mijn DA al even gesproken en voor nu afgesproken om ze goed te temperaturen. Maar er is ook de optie besproken om nu bloed te trekken en dan over enkele weken weer. De eventuele mogelijkheden tot behandelen heb ik nog niet besproken, maar toch alvast dit topic. Misschien dat mensen hier er ervaring mee hebben. Hoe zij dit hebben aangepakt en ben ook benieuwd naar meningen of men zoiets relevant vind of niet (en zo ja, alle 3 de tekenziekten opsporen of vooral alleen lyme omdat die niet (direct) heftig tot uiting kan komen?)

Jasmijn159

Berichten: 4429
Geregistreerd: 04-11-05

Re: Paard heeft veel teken & vraag over lyme (aantoning)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 18:15

Je zou nu bloed af kunnen nemen op lyme: is je paard echter al positief dan weet je niks. Is hij negatief, dan over een week of 3-4 nogmaals. Is hij dan positief, dan zou je kunnen behandelen. Meestal langdurig antibiotica, eerst 2 maal daags in het bloed en daarna thuis door met poeder.

In Utrecht zit het Tick Center, die doen veel diagnostiek. Zowel op teek als op bloed.

harmony12
Berichten: 314
Geregistreerd: 19-08-10

Re: Paard heeft veel teken & vraag over lyme (aantoning)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 18:22

Ik heb je een pb gestuurd :)

Tancreda4

Berichten: 24029
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-18 20:49

Ik heb ze 1.5 week laten testen. Op lyme, anaplasmose en nog een.

De lyme was heel laag bij beiden. Die wordt idd over aantal weken herhaalt. Om te kijken of er een acute stijging is. In acute besmetting kunnen ze nog behandeld worden wat ik heb begrepen inderdaad.

Teken zelf laten testen of huidschraapsel vond ik geen toegevoegde waarde. Dat waren er teveel en zul je net zien dat je een zooi test waar niets mee aan de hand was en degene die er om deden overslaat. Daarbij heb ik een deel van de teken bewaard maar lang niet alles. En ook niet alles gevonden voor ze er weer afvielen. Ze waren soms echt ieniemienie klein. En helaas geen onderscheid gemaakt tussen de paarden qua bewaren van de teken....