Koliek door dressuurtraining?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Grainey

Berichten: 2088
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Zevenhuizen, Groningen

Koliek door dressuurtraining?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-18 17:22

Hallo,
ik heb hiervoor over bokt heen gezocht, maar kon direct niets vinden. Dus ik vroeg me af of iemand hier misschien ervaring mee heeft of er iets meer van weet. (mijn veearts vindt het onzin, maar die heeft wel vaker een meningsverschil met ons over dingen.)

Het probleem waar ik mee zit is een bruine tinkermerrie van ondertussen al 9 jaar, ze is al haar hele leven bij ons. Tot vorig jaar heeft ze qua rijden weinig tot niets gedaan anders dan op de weide lopen bij haar moeder en gras eten. In die jaren heeft ze 1 keer koliek gehad in de winter (toen ze 4 jaar oud was denk ik), dat was na pijnstilling weer over. Vorig jaar in het voorjaar (2 maanden lang voor dat ze koliek kreeg) ben ik haar fanatiek gaan rijden (1 a 2 keer per week dressuurmatig, met longeren etc) en kreeg ze koliek (gas). Dat klaarde weer op, maar omdat haar moeder een dag later zandkoliek kreeg en naar de kliniek moest voor een operatie, gevolgd door intensieve verzorging, heb ik de bruine merrie dat jaar niet meer gereden. Dit voorjaar (sinds 2 maanden) heb ik de bruine merrie opnieuw opgepakt, en nu heeft ze weer gas koliek (geen zand in ieder geval).

Vanavond moet ze weer opknappen, maar ik snap niet zo goed waarom ze nu weer koliek heeft en ik ga de link leggen na vorig jaar met inspanning in de vorm van de beweging die ik haar geef. Ze is niet zo heel zelfverzekerd, dus dat rijden oppakken gaat gepaard met spanning en als ik het vaker doe gaat het weer beter. De afgelopen 2 keer ging het super, weinig meer schrikken en ook steeds minder spanning, meer nageeflijkheid en beter over de rug te longeren en rijden. Het kan zijn dat het toeval is, maar zou het dan kunnen dat dat voor haar toch zoveel spanning oplevert waardoor ze koliek krijgt?

Graag zou ik ideeen van jullie mede-bokkers willen horen of misschien ervaringen.


Zilfstar

Berichten: 7546
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Bij die Zwarte en die Bonte

Re: Koliek door dressuurtraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 17:26

Weet niet of dat kan. Nooit gehoord. Waar ik wel aan denk is dat als ze al op jonge leeftijd ze koliek gehad heeft er inwendig misschien iets mis zit? verklevingen of iets. Wat door het dressuurmatig rijden in de knel komt of dwars gaat liggen.. Wellicht dat eens opperen bij de DA. Of second opinion bij een kliniek. Weet niet of ze zoiets met een echo bijv kunnen zien.

De PaardenPsycholoog http://www.paardenpsycholoog.nl
onderdeel van Aurora Kaarna, holistische praktijk voor mens & dier: readings, energetische therapie, coaching en begeleiding, meditatie en mindfulness: http://www.aurorakaarna.nl

Janneke2

Berichten: 22730
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 17:28

...tja, een paard kan om 'wel honderd' redenen koliek krijgen.

Een van de vele opties is dat het dier redelijk kort tevoren erg bang/emotioneel is geweest.
Dus dat is idd een van de vele mogelijkheden.

Ik hoop dat de merrie goed opknapt!

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Elisa2

Berichten: 37032
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 17:29

Ja dat kan, maar dan is er waarschijnlijk al wel een onderliggend probleem, denk aan maagzweren of problemen met de darmen.

Is ze getest op zand? mest ze normaal? zit er voldoende regelmaat in wanneer je haar beweging geeft? en bouw je het op? drinkt ze veel koud water na die tijd?

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 17:30

Onvoldoende beweeglijkheid van de darmen kan gaskoliek veroorzaken. ( stress kan ook onvoldoende beweeglijkheid in de darmen veroorzaken).
Dit kan bijvoorbeeld na een zware inspanning het geval zijn.
Al het bloed zit dan bij de spieren en vitale organen ( longen, hart ) waardoor er weinig bloed in de darmen beschikbaar is.
Vooral als het paard goed gegeten heeft voor de inspanning kan dit problemen geven
Laatst bijgewerkt door Clasical op 12-06-18 17:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 17:35

Misschien dat het kan bij teveel stress. Zoals je het beschrijft klinken de trainingen niet leuk en ook zeker niet ontspannend. Ik ken een paard dat compleet zenuwachtig wordt van zijn veel te lieve en onduidelijke baasje en bij haar direct gaat luchtzuigen tijdens de training, terwijl hij dat bij andere trainers niet doet. Het klinkt alsof er sowieso een hoop winst en levenskwaliteit te behalen valt als je een trainer zoekt die jou kan helpen om je paard op een positievere manier door de training heen te helpen, zowel lichamelijk als geestelijk, want conflict is hoe dan ook stress, en stress is per definitie ongezond. En vooral tinkers zijn Enorm goed in het opkroppen van stress en dan lichamelijk of geestelijk exploderen/imploderen.

Los daarvan: vorige keer ging je trainen in de lente en kreeg ze koliek en deze keer volgt de koliek weer precies in de lente. Zou het niet gewoon met het jaargetijde te maken kunnen hebben, bijvoorbeeld veranderingen in voer/hooi/gras of iets dergelijks?

Onali

Berichten: 18447
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Koliek door dressuurtraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 18:04

Controleer voor de zekerheid voor je merrie geen PSSM heeft.
Tinker bij mij toont ook koliek, maar heeft een PSSMaanval.

Vooral omdat je aangeeft dat het na arbeid is terwijl als ze niks doet er niks aan de hand is.

Black is the colour of my true love's hair

Grainey

Berichten: 2088
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Zevenhuizen, Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-18 18:05

Iedereen bedankt voor de input.

Festeropre, Ik weet niet of het zware inspanning is, ik pak haar 1-2 keer in de week, om de 4-7 dagen. Ik begin de hele opbouw naar rijden altijd met longeren zonder bijzet, 5 minuten links stappen, een paar rondjes draf en dat vervolgens ook rechts. Na een week pak ik ook een rondje galop mee met het longeren (nog steeds zonder bijzet) om dan een week later na het longeren 5 rondjes in stap erop en dan klaar, en dan in de loop der weken met de bijzet aan de longe en onder het rijden de draf steeds meer uitbouwen zodat ze een beetje conditie en vertrouwen op kan doen. Alleen met heel warm weer gaat ze zweten, de totale tijd van ophalen uit het land, poetsen etc. tot haar weer laten lopen in het land (incl. longeersingel verwisselen voor zadel enzo) is 45 min tot een uur. De laatste keer was zaterdag, toen heb ik haar alleen gelongeerd, eerst los en toen met bijzet (zonder galop). Dat was 20 minuten alles bij elkaar. Toen is ze niet gaan zweten en ze had alleen een licht verhoogde ademhaling. Is dat misschien toch nog te intensief?

Ik sluit ze 's nachts op op een stuk beton met een stukje kale grond om te voorkomen dat ze gaat graven in het land en zand gaat eten, en elke ochtend laat ik ze weer in het land lopen en geef ik ze een strook gras. Meestal pak ik haar 's middags, zodat ze 's ochtends kan eten, en zodat dat dan 's middags alweer wat aan het verwerken is. Dan na de training geef ik ze nog een strookje gras.

Ze is getest op zand, zit niet meer dan een theelepel in een grote hand vol mest, dus de veearts denkt niet dat het dat is, maar de afgelopen 24 uur heeft ze wel de hele tijd heel dunne mest gehad. Ze mest nog steeds, ze heeft alleen darmkrampen, er komt ook veel lawaai van de darmen af.Dus ik hoop dat het vannacht opknapt mbv beweging en de pijnstilling en darmontspanners.

xyzutu, ik weet wel dat ze zodra ze bij haar moeder weg is dan is ze de eerste paar keer echt heel onzeker en schrikt ze overal van. Voor zover ik weet pak ik haar altijd met veel geduld maar wel aanmoedigend en consequent op, waardoor ze toch ondertussen (dacht ik) veel meer ontspannen is. Ze komt altijd enthousiast naar me toe als ik iets met haar ga doen, ze staat ondertussen te slapen als ik haar optuig en ook bij de training kauwt ze op haar bit en schrikt ze ondertussen weinig, en als ze schrikt dan tilt ze haar hoofd op waarna ik wacht tot ze weer haar aandacht bij mij heeft en ze weer mijn hand opzoekt. Na het rijden gaat ze uitgebreid rollen en lopen we samen rustig terug naar de standplaats. Ondertussen blijft ze ook rustig als ik haar moeder bij haar weghaal, dat doet haar ook weinig momenteel. Feit is dat ze gewoon heel onzeker is, en haar vertrouwen in mij en in haarzelf moet groeien, en ik dacht dat dat aan de hand van de genoemde factoren echt wel aan het verbeteren was.

Het zou toeval kunnen zijn, maar ik houd in mijn achterhoofd dat ze misschien toch (ze is een binnenvetter) spanning opbouwt bij het rijden, wat zich dan uiteindelijk uit in of een maagzweer of darmproblemen. Anders mag ze wel gewoon als decoratie bij haar moeder lopen, ik heb geen zin om haar onnodig steeds zoveel stress te bezorgen.

cobiie

Berichten: 7302
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 18:10

Krijgen ze s nachts geen ruwvoer? Dat zou ik dan veranderen, voor de maag/darmen is dat niet fijn om zo lang op kaal beton te staan zonder ruwvoer.

[o]

janouk
Blogger

Berichten: 17850
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 18:18

Onali schreef:
Controleer voor de zekerheid voor je merrie geen PSSM heeft.
Tinker bij mij toont ook koliek, maar heeft een PSSMaanval.

Vooral omdat je aangeeft dat het na arbeid is terwijl als ze niks doet er niks aan de hand is.


Dit dus. Een pssm aanval lijkt op koliek.
Is ze getest op pssm 1 of pssm 2?

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 18:18

Ja ik bedoel met intensieve training ook het mentale aspect, als ze stres ervaart zorgt dat ook voor intensiviteit, ook fysiek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 18:19

Dat klinkt inderdaad een stuk beter qua training, en je zit er dus effectief ook niet heel lang op. Ik las in de openingspost dat je er na lang stilstaan opklom en twee maand fanatiek ging rijden, dat klonk eerder als 5x per week een uur rijden. ;)

Als ze een binnenvetter is (en dat zijn helaas de meeste Tinkers) dan zou je het werk geestelijk en lichamelijk op kunnen breken door halverwege bijvoorbeeld even een graaspauze aan de hand van 5 minuten te doen. Dat is vaak genoeg om een paard uit de werkstressmodus te halen en even echt helemaal te laten ontspannen doordat ze kunnen kauwen, slikken en met het hoofd omlaag staan. En dan wissel je steeds of je het rijden voor of na die graas pauze doet.

Helaas zijn Tinkers vaak erg moeilijk als het om stressmanagement gaat. De meesten zijn enorme binnenvetters aan wie je niets merkt tot ze exploderen of juistin de zombiestand gaan en helemaal niets meer doen. Het klinkt alsof jouw merrie gewoon haar emoties uit en dat is al heel wat voor een Tinker, maar sommige Tinkers lijken braaf, maar zitten dan mentaal al in de shut down. Heel goed mogelijk dat de jouwe dat niet doet, maar dat kan wel iets zijn om op te letten. :)

ellepel

Berichten: 47325
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 18:30

Ik ben eigenlijk meer benieuwd wat ze naast het gras eten?
Wat voor ruwvoer geef je en krijgen ze ook krachtvoer of een vitaminesupplement?

Ik heb ook een tinker, en er staat bij ons nog een tinker.
Beide erg snel gevoelig op vetter gras en daardoor wat gassig en dunnere mest.
En de daarbij behorende gevoeligheid om de darmen
Ook wat nattere kuil of juist erg grof stengelig hooi veroorzaakt dunner mest.

Merk dat het geven van psylliumvezels goed werkt als ze dunnere,mest hebben.
Heb je ook iets gegeven om eventueel zand uit de darmen af te voeren?
Zou ook even kijken naar de oorzaak van zand eten.
Kan idd zijn om een gevoelige maag tot rust te brengen,desnoods probeer je medicatie tegen een maagzweer en kijkt hoe dat gaat

Grainey

Berichten: 2088
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Zevenhuizen, Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-18 18:54

PSSM is ze niet op gestest ik zal dat in mijn achterhoofd houden. Ik zag dat als je tegenwoordig naar de keuring gaat dat dat verplicht is, en ik was nog van plan om een keer met haar daarheen te gaan, dus dat zal dan gebeuren.

Ik heb even snel gekeken bij de symptomen, maar ik vind haar daar verder niet aan voldoen. Ze is superlief en gehoorzaam, en verder ook altijd heel ontspannen, in het land is ze heel rustig, en als ik iets met haar ga doen is ze een beetje traag, maar heel simpel te activeren. Ze is heel soepel in haar lijf en ik vind haar gangen veel beter dan die van haar moeder (ruimer, beter buiging in de gewrichten en ook heel soepel aan de longe qua buiging en stelling)

Het voeschema is als volgt:
Ze krijgen om 11 uur 's avonds als ik ze opsluit allebei een emmer lucerne met een handje basisbrok, eerst ook hooi, maar ze zijn al (helaas) dikker dan ik ze zou willen hebben, dus dat deed ik al een poos niet meer. Ze hebben altijd vers water tot hun beschikking met een himalaya liksteen en 's nachts ook een grote likemmer (20 kg) met vitamines en mineralen waar ze ook goed van eet. Voor zover ik weet eet voornamelijk deze merrie daarvan want die heeft 's ochtends altijd een plakkerige neus en haar moeder niet. En dan gaan ze er 's ochtends om 7 uur weer de weide op waar ze een grote oppervlak aan gras krijgen, het is gemengd gras, meerdere soorten. Het is lang uitgebloeid gras, dat het ik het liefste, want daar zit niet zoveel energie in als in dat jonge gras, dan heb ik ze altijd krapper in het voorjaar ivm suiker. Ondertussen staan ze sinds 10 maart ongeveer in deze setup, daarvoor in de winter met hooi en lucerne. Tot vorig jaar liet ik ze altijd (dag en nacht) op de wei, maar dan gaan ze de grond omgraven, en na de zandkoliek vorig jaar probeer ik dat ten zeerste te voorkomen.

Ik was net vanmiddag begonnen met een zand weg kuur voor beide merries omdat ik de dunne mest had gezien en zeker wilde zijn dat het zand weg zou zijn. :+

Voor nu staat ze er goed bij dankzij de pijnstilling, ik heb haar net beweging gegeven, ze is ongemakkelijk in draf, maar doet wel braaf haar ding is is ook goed alert. Ze heeft sinds 5 uur nog geen mest weer gegeven, dus dat houd ik in de gaten. Ik denk dat ik eerst even moet focussen op dat ze beter wordt, en dan weer verder ga denken over mogelijke oorzaken.

Ik vermoed toch fysieke stress, al vond ik haar de laatste tijd echt verbeterd en veel zelfverzekerder. Ik vind de tip van tussendoor even wat gras laten eten heel goed, want dat is voor haar altijd erg ontspannend dus dat ga ik zeker onthouden. Iedereen al erg bedankt voor het meedenken en de oorzaken, ik ga even bezig met zorgen dat ze beter wordt en dan ga ik verder denken! +:)+

xChanelx
Berichten: 1918
Geregistreerd: 05-04-13

Re: Koliek door dressuurtraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 18:57

Haal dan liever de brok en lucerne er af en begin met het geven van ruwvoer. Uren zonder ruwvoer staan is erg slecht voor paarden en ze ontwikkelen snel maagzweren. En dan wat meer aan het werk eventueel, maar niet gaan besparen op ruwvoer alsjeblieft.

Enjoy the little things in life, because one day you will look back and realize it were the big things.

Grainey

Berichten: 2088
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Zevenhuizen, Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-18 20:45

Het gaat ook niet om de besparing op ruwvoer, ik heb alleen in alle jaren hiervoor nog nooit ruwvoer gevoerd in de zomer omdat ze dan 's ochtends een strook gras krijgen, waarna ze ook niks meer krijgen in principe. Ik had het al veranderd naar 2 keer op een dag een kleiner strookje gras, maar dan bleven ze s'nachts graven. Dit is voor mij ook uittesten hoe dit gaat en moet, de afgelopen 15 jaar heb ik het altijd anders gedaan, maar door de zandkoliek heb ik iets moeten veranderen en ik heb hiervoor gekozen. Dat is misschien niet de beste keuze, maar de afgelopen 3 maanden heb ik er nog totaal geen problemen door ervaren, dus tot nu toe ging het zelfs beter aangezien het land er ook beter onder blijft en de pony's dus geen zand meer binnenkrijgen.

Het het werk is misschien dus moeilijk met haar ivm mentale stress, daarbij heb ik ook nog mijn werk, dus ik zal toch moeten roeien met de riemen die ik heb. Maar ik zal het zeker meenemen in mijn overwegingen van hoe nu verder :)

Tot nu toe blijf ze constant, ze is wel alert, ook weer wat mest en winden en veel beweging in de darmen, ik hoop alleen dat ze geen terugval krijgt als de pijnstilling om 11 uur is uitgewerkt. Ik zal haar vannacht goed in de gaten blijven houden.

Babootje

Berichten: 26212
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Koliek door dressuurtraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 20:57

Als ze veel zweet tijdens een dressuurtraining zou ik even opletten hoeveel ze drinkt erna. Paarden die teveel in 1 x drinken kunnen ook koliek krijgen. Ik zou het inderdaad niet zozeer zoeken in de training als in het management.

Onali

Berichten: 18447
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 21:12

Denk eerder dat die zandkoliek te maken heeft dat ze dus veels te weinig ruwvoer krijgen en niet zozeer met het gras. (Ja gras te kort waardoor ze de pollen eruit trekken)

Die van ons kregen voor 's nachts hooi en overdag stonden ze van 7.30 - 17.00 op het gras incl strookbegrazing. Later in het seizoen kregen ze ook hooi als ze van de wei kwamen.

Black is the colour of my true love's hair

CalipsoLover

Berichten: 5554
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 21:13

Geen ervaring mee, maar bij mij gaat er ook meteen een belletje rinkelen over een maagzweer. Sommige paarden zijn heel gevoelig aan stress en druk en zouden daardoor wel eens een maagzweer kunnen krijgen. Je dierenarts kan altijd een bloedje nemen en dit onderzoeken. Het zou inderdaad ook kunnen van te veel te drinken na het rijden.

♥ 17y/o Diallo VW (Up Chique x Burggraaf)
3,5y/o Marie De Montserrat (Glock's Toto Jr x Bretton Woods) ♥

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 21:22

Ze moeten wel meer ruwvoer krijgen en dat over de dag verdeeld. In de ochtend krijgen ze gras, dan kun je in de (na) middag een zak gemengd hooi geven, en zo nodig 's avonds later weer. Je kunt schraal hooi voeren, en dat mengen met gerste- of tarwestro (max een kwart) in een slowfeeder. Niet de hele nacht zonder ruwvoer op beton laten staan. Dat is echt niet goed (echt niet).

Een paar uurtjes is geen probleem, maar een hele nacht is veel te lang. Paardendarmen hebben constant beetjes ruwvoer nodig om goed te blijven functioneren, anders krijgen ze problemen. Ook de maag mag niet te lang leeg zijn omdat de zuurproductie doorgaat, maar er geen speeksel (via voeding/hooi) binnenkomt om deze te neutraliseren.
Ga je in de middag wat doen, dan hebben ze in de ochtend wel wat gehad maar is de maag al weer leeg. Door het werken/rijden krijgt ze dan de problemen. Voordat je gaat werken/rijden altijd zorgen dat ze wat in de maag hebben; een flinke pluk hooi is het allerbeste. Dit ook weer om maagzuur te neutraliseren en maagzweren te voorkomen.

Ze hebben geen luzerne nodig, hooguit een of twee handjes goede vitaminebrok en hooi. Ik zou haar ook extra magnesium geven, dat is goed voor het zenuwgestel en de spieren.
Als ze te dik worden kun je beter gras beperken dan hooi.

Waar graven ze naar? Graven ze overal of op bepaalde plekken? Paarden die tekorten hebben gaan vaak graven naar mineralen en dergelijke. Ze ruiken perfect waar bijvoorbeeld leem(klei) in de grond zit, graven het op en likken eraan. Mijn paard groef in het nieuwe zand van de bak ook de klonten leem op, vond ie lekker. Na een paar weken was het over en heeft ie nooit meer gegraven.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Re: Koliek door dressuurtraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 22:01

.
Recent onderzoek heeft uitgewezen dat ongeveer 50% van alle paarden een zekere mate van maagzweren heeft.
Koliek als gevolg van een maagzweer is meestal krampkoliek, geen gaskoliek

ellepel

Berichten: 47325
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 23:22

Mijn tinkermerrie kan dus ook niet tegen lucerne, dat"prikt" in de darmen, is ok vaak dunnere mest.
Zou dat vervangen door wat hooi.

Je zegt ook dat ze eigenlijk te dik zijn, in lucerne zit meest toch meer eiwit dan hooi, en een emmer is sneller leeg dan een hooinet met hooi...
als ze die emmer om 12 uur leeg hebben staan ze dus als ik het goed begrijp tot 7 uur sochtends zonder voer?
..dat is eigenlijk wel te lang
Zou dat dus echt veranderen...verder krijgt mijn merrie ook dunne mest bij te weinig ruwvoer/ gras in de buik.

Zou dus proberen om idd back to basic te gaan.
Goed hooi, gras en een vitaminekorrel. Of als jouw likemmer alles bevat die er in houden.
Wat ik zelf wel een fijne site met goede info vind is www.voervergelijk.nl

Elisa2

Berichten: 37032
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Koliek door dressuurtraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 08:27

Wat mij nog niet helemaal duidelijk is..die dunne mest, heeft ze dat altijd al gehad of is dat gekomen na de training?

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 08:52

Onali schreef:
Denk eerder dat die zandkoliek te maken heeft dat ze dus veels te weinig ruwvoer krijgen en niet zozeer met het gras. (Ja gras te kort waardoor ze de pollen eruit trekken)

Die van ons kregen voor 's nachts hooi en overdag stonden ze van 7.30 - 17.00 op het gras incl strookbegrazing. Later in het seizoen kregen ze ook hooi als ze van de wei kwamen.

Dit lijkt mij ook, ze gaan zulke korte sprietjes plukken dat ze de worteltjes meenemen.

Ruwvoer is wat dat betreft echt het meest belangrijke in het dieet..

Sterkte hoor, koliek is zo naar..

I could stay awake just to hear you breathing. Watch you smile while you are sleeping. While you're far away and dreaming

Holypope, goodbye my friend..

Rindin

Berichten: 4301
Geregistreerd: 06-04-06

Re: Koliek door dressuurtraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 09:07

Wat ongelooflijk slecht is voor het verteringsstelsel van het paard, is krachtvoer zonder ruwvoer. Precies wat jij 's avonds geeft, dus. Ga je verdiepen in e werking van de maag van het paard, dan zie je dat je met het krachtvoer dat je geeft de masgzuurproductie een boost geeft en de mag heeft daarna uren niks te verteren. Dat is vragen om maagzweren... Nooit, maar dan ook nooit krachtvoer geven zonder ruwvoer!

http://www.fysiohippique.nl :) Fysio Hippique :) Fysiotherapie, Dry Needling en aquatraining voor paarden in noord Nederland


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: maxie en 104 bezoekers