Ervaringen peesblessure achterbeen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Rubi_

Berichten: 215
Geregistreerd: 20-01-08

Ervaringen peesblessure achterbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-06-18 21:30

Hallo,

Ruim 4 weken geleden is mijn paard in het weiland door een ander paard getrapt op zijn spronggewricht. De sprong was behoorlijk dik en hij liep niet helemaal lekker, maar ook niet kreupel.
Even aangekeken met veel stappen en koelen, maar ik vertrouwde het niet dus toch naar de kliniek gegaan. Op de harde volte liep hij behoorlijk gevoelig, en met de buigproef konden ze het been nog geen 10 seconden optillen. Röntgenfoto’s gemaakt waar niks uit kwam.

Dag erna chiropractor erbij gehad, maar die zag ook geen opvallende dingen. Ik kreeg een schema om weer rustig op te bouwen.

Na een week werd de sprong echter weer dikker en warmer dus opnieuw naar de kliniek. Op de echo bleek dat de diepe buigpees ter hoogte van de sprong gescheurd is.

Ik ben er kapot van ;(
Ik heb hem net een half jaartje, hij heeft Z springen en M dressuur gelopen en het was de bedoeling om samen met dit paard verder te komen in het springen.

Dankzij dit nieuws lijkt alles in te storten.. ik probeer positief te blijven maar dat is nu nog even heel moeilijk.

Ik heb erg veel gelezen hier over mensen met peesblessures, maar heel weinig in het achterbeen (of in het spronggewricht).

Ik ben dan ook erg benieuwd of er mensen zijn die hier ervaring mee hebben, of enig idee hebben hoe rooskleurig de toekomst nog kan zijn met zo’n blessure bij een springpaard?


0000
Berichten: 5471
Geregistreerd: 04-06-10

Re: Ervaringen peesblessure achterbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 21:33

Ik heb geen ervaring maar gezien de blessure en je plannen, neem contact op met Iris Lobert. Als er iemand is die goede resultaten behaalt en vooral de paarden weer terug de sport in krijgt is zij het.

REVALIDATIE & TRAINING
Eerlijk opleiden met rust, geduld en kennis van biomechanica. Fysiek en mentaal gezonde paarden voor een langdurige sportcarrière.

Horseware
Berichten: 5425
Geregistreerd: 06-08-09

Re: Ervaringen peesblessure achterbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 22:12

Ik zou je aanraden naar Frans van Toor van het SMDC te gaan. Als iemand goed is met peesblessures is hij het wel

Timo Z1+19 RIP ❤️
Jonito RIP ❤️
Ovacionado de Indalo

Snorlex

Berichten: 2535
Geregistreerd: 02-01-15

Re: Ervaringen peesblessure achterbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 22:14

Mijn merrie heeft een peesblessure in het achterbeen (chronisch). Staat nu op speciaal beslag en woensdag voor de tweede keer scannen. Ik zal hier een update plaatsen.

Op dit moment valt er nog niets over te zeggen (wat ik ook enorm moeilijk vind, afwachten in onzekerheid).

- In de grond van de zaak zijn we nooit wie we denken te zijn en we herinneren ons slechts wat niet is gebeurd

lochsong
Berichten: 118
Geregistreerd: 03-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 19:45

Onze pony wordt behandeld voor een tussenpeesblessure aan het achterbeen. Ze had een 4cm groot gat in de tussenpees.

We zijn al sinds oktober vorig jaar bezig (plasma therapie, meerdere keren Shock Wave Therapie, gecontroleerde beweging aanvankelijk twee keer per dag en dan 20 minuten koelen met coolpacks, speciaal beslag). Ze heeft elke 6 weken een echo om behandelingsplan indien nodig bij te stellen.

We mogen nu weer gaan opbouwen.

Wat ik wil zeggen, het is een lange weg en er zijn geen garanties. Er gaat heel veel tijd inzitten en de behandeling is niet goedkoop. Verder moet het paard meewerken, door niet helemaal uit zijn bol te gaan.

Rubi_

Berichten: 215
Geregistreerd: 20-01-08

Re: Ervaringen peesblessure achterbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-18 21:05

Bedankt voor jullie reacties.
Ik ga er helaas ook vanuit dat het een langlopend herstel zal worden..

Voor nu moet hij minimaal 3 maanden helemaal op rust. Gelukkig wel overdag in een stukje weiland want hij houdt zich rustig.

Spannend snorlex. Succes morgen!

Spenk
Berichten: 21741
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 21:13

Elke peesblessure is helaas anders. Maar hier wel een succesverhaal. Mijn paard had een blessure aan de tussenpees , wel in het voorbeen maar op een lastige plek waar het niet vaak voorkwam. Hij heeft ook volledig stil gestaan en heel gecontroleerd stappen en daarna opbouwen. Ik liet wel elke 6 weken een scan maken. En de eerste 14 dagen heeft hij op de kliniek gestaan.

Ik heb gekoeld met coolpacks en elke dag klei erop. Mijn paard is volledig genezen en loopt weer Z1 dressuur! Springen mag hij ook weer maar dat vind ik zelf eng.

Snorlex

Berichten: 2535
Geregistreerd: 02-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 21:14

Ik heb met de DA afgesproken dat mijn merrie gewoon naar buiten mag/gaat.

Ik wil haar niet op stal zetten :n DA is daar ook geen voorstander van. Als ze dat al niet aankan heeft het sowieso geen zin meer.

Merrie heeft enorm veel energie en nu ze verder stilstaat kan ze enorm springen en vliegen in het weiland. Ik laat dat maar gewoon. Dan maar een veel langer herstel of nooit meer rijden. Ik wil haar echt niet op stalrust. Dan breekt ze alles af.

- In de grond van de zaak zijn we nooit wie we denken te zijn en we herinneren ons slechts wat niet is gebeurd

Spenk
Berichten: 21741
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Ervaringen peesblessure achterbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 21:19

Dat het dan geen zin heeft ben ik niet met je eens snorlex... Mijn paard heeft 14 dagen volledig boxrust gehad op de kliniek. Mede inderdaad omdat die thuis alles af breekt. En daarna op een paddock van 4x4 echt niet op de wei... Dit hebben we elke keer als de scan beter was steeds een stukje grote gemaakt waardoor er geen echte ontploffingen kwamen voor het been hersteld was.

Ik heb het paard laten seawalken op zijn energie kwijt te kunnen een aantal keer. Dat is goed voor de blessure en is controleerde beweging.

Mijn paard is was er op deze manier vlot van genezen :j

Snorlex

Berichten: 2535
Geregistreerd: 02-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 21:27

Dat ligt wellicht ook aan de peesblessure. Bij mijn merrie is deze al chronisch. Net als koelen. Dat had ook geen zin meer. Bij acuut is het een ander verhaal.

Ik heb niet de minste dierenarts er bij.
Ze staat wel alleen in de weide (40 bij 20 ongeveer) zodat ze “zelf” belast en daarin niet opgejaagd wordt door bijvoorbeeld een weidemaatje.
Laatst bijgewerkt door Snorlex op 12-06-18 21:30, in het totaal 2 keer bewerkt

- In de grond van de zaak zijn we nooit wie we denken te zijn en we herinneren ons slechts wat niet is gebeurd

Spenk
Berichten: 21741
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Ervaringen peesblessure achterbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 21:29

Dat zal ongetwijfeld verschillen ja, mijn blessure was enorm acuut. Van ene op andere moment op 3 benen.

Jet

Berichten: 11977
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 04:42

Een paard van een stalgenoot heeft precies zo'n zelfde blessure opgelopen door een trap van een ander paard. De eerste tijd is de sprong ingepakt geweest i.v.m. infectiegevaar en heeft het paard boxrust gehad. Na verloop van tijd mocht het paard weer rustig opgepakt worden en mocht het weer de wei op. Na ruim een half jaar geen verbetering, dus toen is het paard een klein half jaar dag en nacht het land op gegaan zonder van de wei afgehaald te worden. De eigenaar ging wel dagelijks naar het paard toe om te zien hoe het met hem was en een poetsbeurt te geven. Paard genoot enorm in die wei ( met jongere paarden erbij).
Vervolgens is het paard naar een andere kliniek gegaan die constateerde dat er boven de klap een peesblessure zat aan de achillespees. Deze is toen ingespoten en uit mijn hoofd gezegd daarna nog een keer ( maar dat weet ik niet zeker meer). Inmiddels is het denk ik zo'n 6 jaar geleden dat het paard ingespoten is en de laatste 5 jaar doet het paard alles weer wat het daarvoor deed: dressuren, springen en buitenritten.

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 07:07

Het blijft altijd lastig met pezen. Mijn paard had ook een blessure aan haar achillespees en is ook ingespoten zoals Jet hierboven beschrijft. Er was zelfs een bot fragment van het hielbeen getrokken door de pees. Dit gaf overigens geen problemen, het fragment was rustig en zat op een goede plek.
Heeft ook weken op rust gestaan, niet in het land, maar in een ruime vlakke paddock. Het heeft helaas niet mogen baten, paard uiteindelijk in moeten laten slapen.

Ik heb zelf ook enorme moeite met volledige boxrust. Nu is mijn dierenarts/kliniek daar ook geen voorstander van, dus dat was wel fijn destijds.

Snorlex

Berichten: 2535
Geregistreerd: 02-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 11:53

Hierbij een update.

Klinisch verbeterd. Heb een opbouwschema gekregen. Omdat het chronisch is wel afwachten in hoeverre ze de belasting trekt. Moet op speciaal beslag blijven staan.

Het is dus geduld, geduld en geduld. Maar gezien het chronische aspect (littekenweefsel aanwezig, pees zal altijd zwak blijven) moet ik niet rekenen op volledig herstel voor de sport.

Hoop TS dat, dat laatste stukje nog wel tot de mogelijkheden behoort omdat je er nu redelijk snel bij bent.

Bij mijn merrie heeft het been nooit getoond. Soms heel minimaal wat pasjes onregelmatig (dus gedacht aan osteo en rechtrichten). Pas veel later had paard van een op andere dag een verdikt been. Waarschijnlijk is de peesblessure zelf ongeveer een jaar geleden ontstaan.
Laatst bijgewerkt door Snorlex op 13-06-18 12:01, in het totaal 1 keer bewerkt

- In de grond van de zaak zijn we nooit wie we denken te zijn en we herinneren ons slechts wat niet is gebeurd

Spenk
Berichten: 21741
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Ervaringen peesblessure achterbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 11:54

Laseren niet een optie? Daarmee kan je littekenweefsel verminderen dat het gewoon peesweefsel wordt.

Snorlex

Berichten: 2535
Geregistreerd: 02-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 12:05

Yvank_ schreef:
Laseren niet een optie? Daarmee kan je littekenweefsel verminderen dat het gewoon peesweefsel wordt.


Optie nu niet besproken met DA. Had hij vast aangedragen als het mogelijk is. Wel gehad over stamceltherapie maar daar worden enkel de beste resultaten geboekt bij een echt acuut gat. Resultaten bij chronische peesblessures zijn minder en gezien de kosten tsja...

- In de grond van de zaak zijn we nooit wie we denken te zijn en we herinneren ons slechts wat niet is gebeurd

Spenk
Berichten: 21741
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Ervaringen peesblessure achterbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 12:10

Laseren kan wel op chronisch maar niet elke kliniek doet dit..

CRos95

Berichten: 3382
Geregistreerd: 13-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 12:14

Mijn paard heeft ook n blessure (gehad) aan het achterbeen. 1 pees was op drie à vier plaatsen beschadigd, oa op de aanhechting aan de sprong. Bij mijn paard is het op die plek goedgekomen met heel veel geduld, een extreem lange adem en eindeloos veel rondjes stappen op t harde.
Nog steeds zijn we er nog niet helemaal, 1 plek is nog beschadigd, maar we mogen toch weer wat opbouwen :). Bij mijn paard werd het proces wel verlengt doordat ze een wond aan hetzelfde been opliep en vervolgens alles open schuurde...

Of je ooit nog hoog in de sport kan presteren met jouw paard ligt geheel aan hoe hij zich zal gedragen en wat de pees doet...


Wings_love

Berichten: 1577
Geregistreerd: 25-02-08

Re: Ervaringen peesblessure achterbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 12:26

Mijn merrie had een diepe buigpeesblessure aan het achterbeen. Wel ter hoogte van de kogel en niet de sprong. Wij zijn toen inderdaad begonnen met boxrust, daarna 1 rondje stappen, toen twee en zo opbouwen. Hebben haar toen drachtig laten worden om meerdere redenen, maar prettige bijkomstigheid was dat ze daardoor super rustig bleef. Denk ook dat het mede daardoor zo goed hersteld is. In eerste instantie was er sprake van dat ze alleen nog stapritjes zou kunnen doen, nu blijkt ze toch weer alles te kunnen. Springen weet ik niet, dat deden wij sowieso niet tot nauwelijks, omdat ik het niet zo goed kan.
Wij hebben in ieder geval goede ervaringen met Margriet Visser in de kliniek in honselersdijk. Zij heeft ook mijn vorige pony met zware peesblessure er weer bovenop gekregen. Er is dus zeker hoop, zorg in ieder geval dat je een doordacht plan hebt en hou je hier strikt aan. En overleg met de dierenarts als je iets niet zeker weet of vragen hebt. Zo hebben wij ze altijd er weer bovenop gekregen :)

Snorlex

Berichten: 2535
Geregistreerd: 02-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 12:40

Yvank_ schreef:
Laseren kan wel op chronisch maar niet elke kliniek doet dit..


Paard is onder behandeling bij de kliniek in Wolvega. Ik ga er vanuit dat de DA mij de beste opties voorlegt en toelicht. Ook doorverwijzen naar een andere kliniek indien noodzakelijk.

Begrijp me niet verkeerd hoor :) opties aandragen is fijn maar ik ga af op het advies van de DA en de opties die we bespreken.

TS het lastige van peesblessures is de onzekerheid en lange adem die je nodig hebt. Soms lijken twee blessures ontzettend op elkaar maar is de genezing voor beide paarden anders. Er spelen zoveel factoren. Heb vandaag ook nog gesproken over de kwaliteit van bakbodems bijvoorbeeld.

- In de grond van de zaak zijn we nooit wie we denken te zijn en we herinneren ons slechts wat niet is gebeurd

Jet

Berichten: 11977
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 17:33

Het paard waar ik het over had was ook uiteindelijk ook bij Wolvega onder behandeling. Ik weet even niet waarmee het paard is ingespoten maar voor zover ik weet waren de kosten daarvan ongeveer € 750,00.

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet

kara
Berichten: 973
Geregistreerd: 12-08-03
Woonplaats: Borculo

Re: Ervaringen peesblessure achterbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 17:40

Mijn paard had een peesblessure aan 3 benen, beide achterbenen en linksvoor.
Ik heb denk ik alle top artsen erbij gehad,van toor, de raaphorst,van Schie.
Hij is behandeld dmv rust en tildren. Eigenlijk was hij opgegeven, maar na 2 jaar stap(3x per dag 30-45min per keer) is hij nu terug in de sport.
Longeren doe ik niet meer,ivm vreemde bokken.
En verder kijken we van dag tot dag, soms doen we wat meer soms wat minder.
Wel elke dag in Ice vibes, na het werk incl coolpacks en s morgen enkel trillen. Alles voor optimale circulatie.

Het enige advies is geef niet op, maar stel je eisen mbt wel iets bij!

davinci2412

Berichten: 1638
Geregistreerd: 07-11-12

Re: Ervaringen peesblessure achterbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 17:53

Mijn merrie heeft drie weken geleden een ongelukje gehad met de bakrand. Hierbij de strekpees beschadigd. Zij heeft nu 4 weken boxrust. Dit hebben wij echter opgelost door haar op een stukje van 3x3 in een weiland te zetten met de andere paarden om zich heen. Eerst 2 en halve week in het verband gestaan, o.a om de wond die gehecht moest worden te beschermen en om het kroonbeen stabiel te houden. Volgende week mogen we gaan stappen. Er wordt dan als het goed is ook nog een echo gemaakt. voor nu lijkt ze er weinig last van te hebben dus dat is positief. Mijn veearts gaf aan dat we volledig herstel kunnen verwachten maar wel met geduld.

_Sofie

Berichten: 4432
Geregistreerd: 04-01-09
Woonplaats: Onder de rook van Amsterdam

Re: Ervaringen peesblessure achterbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 17:58

Heen ervaring met een peesblessure in de sprong, maar wel met een peesblessure aan het achterbeen (oppervlakkige buiger). We ontdekten de blessure begin juni, het was een heel klein bultje dat we konden voelen, bleek een klein gaatje in de pees. Tien boxrust en twee keer daags stappen aan de hand. Eind augustus mochten we eens per dag stappen OHZ. Vervolgens een opbouwschema om ook het draven en galopperen weer op te bouwen. In november was dat schema afgewerkt en werd paard weer goed bevonden. In januari maakten we onze eerste sprongetjes weer onder het zadel en in mei gingen we weer op wedstrijd, zowel dressuur als springen.

Kortom, een peesblessure kan best in orde komen, geef de moed nog niet op. Het kost alleen vaak wel veel tijd en geduld. Sterkte!

Da Vinci (Van Gogh x Kigali)

CRos95

Berichten: 3382
Geregistreerd: 13-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 10:02

Jet schreef:
Het paard waar ik het over had was ook uiteindelijk ook bij Wolvega onder behandeling. Ik weet even niet waarmee het paard is ingespoten maar voor zover ik weet waren de kosten daarvan ongeveer € 750,00.

Was dit de voorloper van Osphos? Daar is tegenwoordig een goed, maar goedkoper alternatief voor :D



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ElinaSK en 98 bezoekers