Ervaringen peesblessure achterbeen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kara
Berichten: 973
Geregistreerd: 12-08-03
Woonplaats: Borculo

Re: Ervaringen peesblessure achterbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 10:21

Tildren is €750 ex btw...

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 10:53

Ik heb echt geen idee meer waar het paard mee ingespoten is, als ik de eigenaar zie, zal ik het eens vragen.

CRos95

Berichten: 3382
Geregistreerd: 13-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 11:10

kara schreef:
Tildren is €750 ex btw...

Tildren is inderdaad de voorganger van Osphos. Dat laatste kost nu €400 incl btw.

Gulpje

Berichten: 8071
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Re: Ervaringen peesblessure achterbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 11:13

Onze merrie van toen 26 kreeg een blessure aan de tussenpees ra. Ze is ingespoten met PRP en was in een tijdsbestek van 7 maanden genezen. Is dat geen optie voor jouw paard?

kara
Berichten: 973
Geregistreerd: 12-08-03
Woonplaats: Borculo

Re: Ervaringen peesblessure achterbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 12:17

Sinds wanneer bestaat osphos?

besita
Berichten: 6778
Geregistreerd: 30-05-04

Re: Ervaringen peesblessure achterbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 20:01

Heb hier ook een patient met een oud defect aan de achillespees d sprong
Infuus mer biphosphonaten
3 x per week spa
2 x per week laseren
Controle na 6 weken toonde een mooi rustig beeld van de pees
Na de volgende controle over enkele weken zal hij waarschijnlijk weer opgebouwd mogen worden
Hij was echt stokkreupel
En loopt nu met de dag beter

Rubi_

Berichten: 215
Geregistreerd: 20-01-08

Re: Ervaringen peesblessure achterbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-18 15:49

Veel wisselende verhalen, en dat is ook het lastige inderdaad. Tuurlijk snap ik dat het per blessure en paard verschilt. Maar je wilt zo graag weten wat je kunt verwachten en waar je aan toe bent.

De dierenarts wilde daar nu natuurlijk ook nog niets over zeggen, behalve dat een toekomst als springpaard "onzeker" is op dit moment.

Ik hoop dat we over 3 maanden met de controle echo meer duidelijkheid krijgen.

Dierenarts heeft wel de opties voor laseren en PRP genoemd, maar gaf daarbij wel heel eerlijk aan dat zulke behandelingen niet per definitie voor een beter/sneller resultaat zorgen, en dat het ook niet betekent dat je zonder zo'n behandeling slechtere resultaten boekt.

Hij had zelf de ervaring dat de paarden die gewoon rustig het land op gingen daar vaak goed op reageerden.

Spenk
Berichten: 21771
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Ervaringen peesblessure achterbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 16:34

Onzeker dat zeggen ze inderdaad hoor :j

De prognose van mijn paard was ook ´gereserveerd´ tot aan de allerlaatste echo waar volledig herstel op te zien was.

CRos95

Berichten: 3382
Geregistreerd: 13-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 19:39

kara schreef:
Sinds wanneer bestaat osphos?

Ik geloof dat het een klein half (?) jaartje in gebruik is nu.

Prognose onzeker geven ze volgens mij bijna standaard bij peesblessures. Ik zit nu in het stadium: het herstelt, maar het moet nu wel echt beter worden.
Helpt ook niet echt :+

Rubi_

Berichten: 215
Geregistreerd: 20-01-08

Re: Ervaringen peesblessure achterbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-18 15:08

Hoe lang bleef bij jullie de pees dik?
Het is nu bijna 2 maanden geleden ontstaan, maar er blijft een zekere mate van zwelling en warmte op het spronggewricht zitten.

Is dat vaker zo dat dat zo lang duurt of had dat inmiddels al wel eens wat beter mogen worden?

CRos95

Berichten: 3382
Geregistreerd: 13-07-09

Re: Ervaringen peesblessure achterbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 15:20

Bij mijn paard is de pees vanaf oktober wisselend dik en dun geweest, maar grootste deel van de tijd toch wel dik... helaas!

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 16:00

Hier ook een paard met een peesblessure net onder het spronggewricht veroorzaakt door een ongeluk in de trailer.

We zijn nu gestart met lasertherapie door een dierfysiotherapeute. Het paard staat halve dagen in de wei in een klein afgezet stukje. In de middag op stal, in de avond stappen aan de hand. Hier doet ze het goed op, blijft ze rustig van.

Hoe het gaat aflopen weten we natuurlijk niet. We gaan het zien....

twinducklin
Berichten: 2339
Geregistreerd: 30-04-02
Woonplaats: Zuid-limburg

Re: Ervaringen peesblessure achterbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 16:32

Hier ook ervaring met peesblessure aan het achterbeen. Inmiddels 5 jaar geleden. Paard heeft een jaar rust gehad 24/7 in een kudde omdat ik hem niet op stalrust wilde zetten. Pers is volledig genezen en hij heeft er nooit meer last van gehad. Volgens mijn dierenarts was toen de kans op herhaling klein omdat een achterbeen vaak ontstaat door een ongelukkige situatie IPV overbelasting.

Snorlex

Berichten: 2535
Geregistreerd: 02-01-15

Re: Ervaringen peesblessure achterbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 23:22

Hier heel kort dik geweest, daarna altijd dun. Na een wat zwaardere training weer flink dik, toen ook dik gebleven tot speciaal ijzer er onder kwam (paar dagen later). Sindsdien weer dun.

Rubi_

Berichten: 215
Geregistreerd: 20-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-18 21:06

Hier even weer een update, afgelopen vrijdag zijn we weer heen geweest voor een controle scan.
Gematigd positief nieuws.

Klinisch is het beeld nog niet helemaal goed, maar wel beter dan 3 maanden geleden. Echo hetzelfde verhaal, wel een rustiger beeld maar nog wel wat onregelmatigheden.

Al met al wel verbetering dus, maar we mogen nog steeds de komende 4 maanden niks doen.
Alleen wat stappen, en verder gewoon overdag in het land en rust..

Hij kon verder ook nog steeds niks zeggen over de toekomst. Dat wordt pas duidelijk als het been weer belast gaat worden onder het zadel. Dus al met al weten we op dit moment nog steeds niet veel meer.


@Snorlex, hoe gaat het met die van jou momenteel?

Snorlex

Berichten: 2535
Geregistreerd: 02-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 00:06

Ik heb twee opties gekregen.

Of op speciaal beslag laten staan en zo nu en dan wat hobbelen of ijzers er onder uit en het weiland op.

DA is van mening dat verder behandelen alleen maar geld gaat kosten zonder resultaat. Pees is dusdanig beschadigd dat de onregelmatigheid altijd zal blijven. Pees toont nu wel een rustig stabiel beeld.

DA denkt niet dat paard pijn heeft, ondanks de regelmatigheid die ze nu toont. Ik denk ook dat ze geen pijn heeft.

Hoop dat jouw paard straks weer belast kan worden onder het zadel zonder onregelmatig te lopen!

Rubi_

Berichten: 215
Geregistreerd: 20-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-18 19:50

Hoi,

Hier nog even een vraagje van mijn kant. Wat deden jullie met je paard om ze al die tijd een beetje bezig te houden?

Ik vind het zo lastig en frustrerend.. -O-
Mijn paard staat inmiddels alweer ruim 5 maanden stil. Staat wel elke dag de gehele dag in het weiland wat in het begin heel goed ging.

Echter sinds een tijdje werd ze onrustig zo halverwege de middag en gaat dan lopen rennen en bokken en springen door het land. Niet echt de bedoeling Maarja hoe houd je het tegen.. ze loopt overigens geen pas onregelmatig.

Ze is klaar met de rust en verveelt zich dus ik wilde er wat mee gaan doen, Maarja ze mag niks. Dus elke dag 20 min gaan wandelen in de binnenbak (buiten is helaas niet te doen) en afwisselend wat inbuigen en snoepjes geven om dr bezig te houden.

Dit leek ze eerst wel leuk te vinden maar inmiddels is dit geen succes meer. Ze wordt vervelend en begint te steigeren.

Voor de duidelijkheid, dit is een super opgevoed paard die dit soort fratsen normaal nooit zou doen. Ze is klaar met de rustperiode en wil dr energie kwijt. Ze zit overduidelijk heel goed in dr vel maar dit is niet handig zo.

ik vind het zo lastig wat ik kan doen...

Ik wil sowieso maandag de dierenarts bellen voor advies, maar was ook benieuwd hoe jullie je door deze lange periode hebben geslagen..

besita
Berichten: 6778
Geregistreerd: 30-05-04

Re: Ervaringen peesblessure achterbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 20:54

Wat soms kan helpen is ze één of twee keer overdag voor een uurtje op stal te zetten met wat voer / hooi en na een uurtje weer buiten zetten
Weet niet of je de mogelijkheid hebt ?

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 22:13

Het advies van mijn dierenarts destijds was liever drie keer 10 minuten stappen dan één keer 20 minuten ( per dag). Dat kost wel meer tijd natuurlijk en die moet je maar net hebben. Maar dan zijn ze wel een paar keer per dag in handen, dat helpt tegen verveling en 10 minuten is vaak zo kort dat ze net geen fratsen uit gaan halen.
Iets anders zijn fysio-oefeningen op stal in de box die je kan doen. Het houdt ze bezig en ze blijven er toch wat soepeler door.
Nog iets anders zijn kleine vrijheidsdressuur oefeningen, leren iets aanraken en vervolgens het leren oppakken ( een pionnetje bijvoorbeeld). Uiteindelijk kan je je paard zo leren apporteren. Veel paarden vinden dat heel leuk.
Of een heel simpel parcoursje uitzetten van balken op de grond ( met de grote wending die bij de peesblessure wel mogen. Twee balken met ruimte ertussen naast elkaar en er dan tussendoor lopen. De schuimstof "balken" van de dual-activierung zijn daar eigenlijk het mooist voor, de kleurstelling blauw-geel zorgt voor paarden die rechter worden omdat ze allebei hun hersenhelften gaan aanspreken.

Overigens vind ik vijf maanden stappen aan de hand en dan op 20 minuten zitten wel heel langzaam, maar dat kan aan mij liggen hoor. Heb je echt een duidelijk advies op schrift gekregen en zijn jullie tussendoor al voor een nieuwe scan geweest?
En mijn ervaring is dat paardenbenen met peesblessures gelukkig best wel wat kunnen hebben na verloop van tijd. Mijn vorige paard is een paar keer over een landhek gesprongen met haar peesblessures, van beton op beton of uit een stuk zware kleibagger op beton en haar pees was bij de volgende scan gelukkig evengoed voldoende vooruit gegaan.

Snorlex

Berichten: 2535
Geregistreerd: 02-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 09:19

Mijn merrie werd ook strontvervelend...

De peesblessure is zelfs ontstaan door haar rare sprongen toen ze twee maanden op rust stond/opbouwfase na een kiesextractie.

Ik wandel nu met haar door het bos, zodat ze ook wat indrukken te verwerken heeft. Soms stap ik onder het zadel maar dat is nog lastig omdat ze vaak gaat dribbelen. Maargoed, ik vind eigenlijk dat de pees het sprintje in het weiland ook aan moet kunnen, net als het dribbelen. Want als de pees daar al kapot van gaat, tsja. (let op gaat hier om een stabiele, chronische en dus uitbehandelde peesblessure).

besita
Berichten: 6778
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 10:12

Helaas zijn er zoveel verschillende peesblessures en zoveel verschillende meningen van dierenartsen en dus ook van opbouw revalidatie dat je als eigenaar vaak door het bos de bomen niet meer ziet :( .
Ik probeer wel zoveel mogelijk verschillende meningen te vermijden en me te focussen op wat je met je DA afspreekt en je gevoel over je eigen paard ..jij kent hem immers het beste
Bij mezelf is los of longeren echt not done in de eerste maanden van het revalidatieprocess
We doen wel stipt om de 6 weken nieuwe echo en heb met verschillende paarden wel lasertherapie gedaan en met succes !
En eigenlijk ook heel snel onder het zadel stappen ( was vaak 1 x per dag onder het zadel en overige aan de hand

CRos95

Berichten: 3382
Geregistreerd: 13-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 15:43

Misschien kan je aan de hand stappen met je hoofdstel? Dus gewoon hoofdstel om zoals normaal, ook je teugels, en dan een soort lange teugel werk? Dat werkte voor die van mij wel redelijk goed.

Overigens heeft die van mij inmiddels een peesblessure in n ander been en mag ze voorlopig max 10 stappen aan de hand..

Laura1982

Berichten: 4072
Geregistreerd: 23-01-04

Re: Ervaringen peesblessure achterbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 16:24

Mag je nog niet onder het zadel stappen dan kan je lijf beetje flex En en soepel maken. Geeft misschien geestelijk wat afleiding

Rubi_

Berichten: 215
Geregistreerd: 20-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-18 20:00

Hoi hoi,

Hier een hele positieve update van mijn kant! :D

Na mijn vorige bericht 2 maanden geleden heb ik de dierenarts gesproken voor overleg. Hij vond dat we wel weer rustig onder het zadel mochten opbouwen (5 min draven, en elke 2 weken met 5 min ophogen).

Dat ging super goed. Ze was erg braaf en vond de aandacht fijn! Het been bleef ook mooi dun en werd niet meer warm.

Vorige week hebben we weer een controle scan gehad en alles was helemaal goed! De pees zag er helemaal genezen uit en ook klinisch was alles weer in orde! Super fijn om te horen en om zo het jaar af te sluiten *\o/*

Deze week ook de galop weer meegepakt en dat gaat super. Zo heerlijk om weer lekker samen te rijden!

Hopelijk blijft het in het verdere opbouwen ook allemaal goed gaan, maar we gaan erg positief het nieuwe jaar in.

Ik hoop dat het met de andere paarden met peesblessures hier ook weer de goede kant op gaat.