Paard kopen met herstelde peesblessure

Moderators: Nicole288, Pistasche, C_arola, Coby, Dyonne, Apple

Sara18

Paard kopen met herstelde peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-06-18 10:50

Hoi !
Na het inslapen van mijn lieve Nico ben ik zo toe aan een nieuw maatje..
een nieuw paard om lekker mee te wandelen, tutten, grondwerken en buiten rijden.
Niet meer, niet minder.
Ik hou niet zo van dresuuren en springen.. ik rij gewoon omdat ik dat leuk vind om te doen, ondat het mijn uitlaatklep is.

Nu ben ik het perfecte paard tegen gekomen.. een 11 jarige welke in de hoge springsport gelopen heeft. Qua karakter, uiterlijk, filmpjes en foto’s klinkt het als de mach.. als het maatje waar ik opzoek naar ben.
Zaterdag gaan we kijken. Spannend! *\o/*

Maar nu komt het.. deze heeft een oude peesblessure welke in 2015 helemaal gezond en genezen verklaard is. Hij mag niet meer fanatiek springen en dressuren. Scheelt dat mijn ambities hier ook niet liggen :+
Voor mijn wensen en doelen klinkt het perfect! Een leermeester welke mij de fijne kneepjes kan leren, waarmee ik zorgeloos buiten kan rijden.

Wat is jullie ervaring met het kopen van een paard met een oude peesblessure ?
Ik kon wel een aantal toppics vinden maar niks vanuit deze tijd. Allemaal een flink wat jaren terug.

Nico, 31 mei 2018

"No heaven can heaven be, if my horse isn't there to welcome me."

Binkie_Eline

Re: Paard kopen met herstelde peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 10:54

Geen ervaring met het kopen ervan, wel een paard op de manege gehad die na een tijdje lopen (niet tot nauwelijks in de lessen) toch kreupel ging lopen. Bleek een peesblessure te zijn, die is weggegaan na veel rust en toen is de oude peesblessure weer op komen spelen. Loopt nog steeds kreupel, maar is inmiddels weg van de manege.

instagram: @horsestory.eline
IF YOU'RE SEXY AND YOU KNOW IT CLAP YOUR HANDS *CLAP CLAP*

YellowLeaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 10:55

Ik zou een scan laten maken van de blessure en aan de hand daarvan besluiten. Ik heb zelf een paard welke in 2014 een zware peesblessure heeft gehad maar zij is na herstel nooit meer kreupel geweest en het been is stabiel. Dus als uit een scan blijkt dat de blessure genezen is en het been stabiel is, zou ik geen probleem zien.

We saw brilliance when the world was asleep

Coca2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 10:56

Gewoon laten keuren. Op die leeftijd hebben ze allemaal wel een keer een blessure gehad. In principe zou ik hem gewoon kopen mits klinisch goedgekeurd.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 10:56

Mocht je ervoor willen gaan, zou ik zeker laten keuren en zelfs de pees laten scannen om te zien in hoe verre de beschadiging nog zichtbaar is.
Als dat prima is voor jouw doeleinde en de klik is er, ga ervoor ;)

Superblij met m'n nieuwe Remedio zadel!!
Kijk hier voor een foto!!

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 10:57

YellowLeaf schreef:
Ik zou een scan laten maken van de blessure en aan de hand daarvan besluiten. Ik heb zelf een paard welke in 2014 een zware peesblessure heeft gehad maar zij is na herstel nooit meer kreupel geweest en het been is stabiel. Dus als uit een scan blijkt dat de blessure genezen is en het been stabiel is, zou ik geen probleem zien.

Dit zou ik ook doen..

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 11:16

Het blijft meestal wel een zwakke plek.Je moet er dus rekening mee houden dat je hem niet overbelast.als het verder een fijn paard is zou ik het wel aandurven hem te kopen,maar de prijs moet aangepast zijn aan het feit dat hij niet meer volledig belastbaar is.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 11:18

Ik vind het wel eerlijk van de verkopers dat ze die oude peesblessure vermelden. Heel vaak wordt zoiets gewoon verzwegen.

Spenk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 11:21

Ik zou het best aandurven. Mijn paard heeft vorig jaar een peesblessure gehad. De laatste scan was helemaal goed en paard was klinisch ook 100%. Inmiddels loopt die Z1, been is altijd dun en paard loopt altijd 100% goed.

Sara18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-06-18 11:34

anjali schreef:
Het blijft meestal wel een zwakke plek.Je moet er dus rekening mee houden dat je hem niet overbelast.als het verder een fijn paard is zou ik het wel aandurven hem te kopen,maar de prijs moet aangepast zijn aan het feit dat hij niet meer volledig belastbaar is.

Dat hebben ze ook zeker gedaan!☺️ Het zijn hele eerlijke mensen gelukkig welke het beste willen voor hun paard omdat deze niet meer geschikt is voor de springsport

Nico, 31 mei 2018

Sara18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-06-18 11:35

Yvank_ schreef:
Ik zou het best aandurven. Mijn paard heeft vorig jaar een peesblessure gehad. De laatste scan was helemaal goed en paard was klinisch ook 100%. Inmiddels loopt die Z1, been is altijd dun en paard loopt altijd 100% goed.

Laatste scan is gemaakt in 2015 en is helemaal goed gekeurd ook! Toch nog een scan laten maken voor koop?

Nico, 31 mei 2018

Spenk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 11:36

Ik zou denk ik klinisch laten keuren en dan inderdaad een sccan maken. Die kan je dan vergelijken met de laatste van 2015! Weet je direct of er nog iets in verandert is.

Sara18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-06-18 11:37

Yvank_ schreef:
Ik zou denk ik klinisch laten keuren en dan inderdaad een sccan maken. Die kan je dan vergelijken met de laatste van 2015! Weet je direct of er nog iets in verandert is.

Oke, bedankt voor het antwoord ! :9

Nico, 31 mei 2018

Flip

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 11:48

Mijn paardje heeft een peesblessure. dit speelde op toen ik hem ongeveer een half jaar had. Op de echo's is te zien dat er veel littekenweefsel zit en dit komt dus door eerdere blessures. Dit blijven zwakke plekken voor nieuwe blessures. Ik heb hem alleen klinisch laten keuren bij aankoop en de buigproeven ed waren dus gewoon goed. Als ik toen echo's had laten maken was dat er wel uit gekomen met de keuring. Bij mijn paardje is het niet meer goed gekomen. Na 1 jaar met bloedplaatjes inspuiten en laser therapie en heel veel stappen loopt hij nogsteeds af en toe onregelmatig in draf. Ik heb nu dus een hele lieve dure grasmaaier.
Hou en rekening mee dat het ook zo kan lopen!
Ik ben gek op skippy maar die stomme peesblessures hebben mij al heel veel verdriet bezorgd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 12:02

Je hebt een peesblessure en een peesblessure. Een paard die niet meer mag springen na zo´n blessure komt vaker voor, maar ook niet meer fanatiek mag dressuren vind ik een ander verhaal. Daarom zou ik er idd met een dierenarts heel kritisch naar kijken, maar blijf echt heel kritisch. Je wilt niet dat je na een paar jaar weer afscheid moet nemen van een paard omdat de blessure toch weer terug komt.

nikkietjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 12:33

Lastig vraagstuk. Onderschat vooral de belasting van buitenritten niet! Vooral voor paarden die dat niet gewend zijn en altijd op keurig onderhouden zandbodems hebben gelopen. Als fanatiek dressuren dus al niet meer mag vraag ik me af of fanatieke buitenritten wel tot de optie behoren. Verder ga ik mee met de rest laten keuren en scannen mocht je toch besluiten het paard te kopen

Commaar G Prix st. George +4 spr B+8 Te koop
Kaylie BR elite v. Desperado L1 +6

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 12:47

tja.... mijn paard heeft 20 jaar geleden een strekpees gescheurd, na 1 jaar herstellen weer opgepakt en nooit meer last gehad, is nu 30 en loopt nog dagelijks.

Ligt beetje aan wat voor peesblessure, welke pees en waaraan precies, hoe ernstig en de manier van revalideren..... dus gewoon laten checken en vergelijken en daarna gewoon genieten van je paard

Merel_Brit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 13:12

Hoe is het paard gehouden en gereden na de blessure? Een paard dat al weer 3 jaar zeer regelmatig gereden wordt en als een zonnetje loopt zou ik wel aandurven. Een paard dat al 3 jaar niets doet, zou ik vooral laten staan.

[o]
"Great friends are hard to find, difficult to leave, and impossible to forget"
Highness B+10, L1+20, L2+12, M1+16, M2+11, Z1+1

Sara18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-06-18 13:30

Merel_Brit schreef:
Hoe is het paard gehouden en gereden na de blessure? Een paard dat al weer 3 jaar zeer regelmatig gereden wordt en als een zonnetje loopt zou ik wel aandurven. Een paard dat al 3 jaar niets doet, zou ik vooral laten staan.

Paard is na dat hij helemaal gezond verklaard is regelmatig bereden. Vooral recreatief. Op het filmpje van een week terug loopt hij als een zonnetje. Niks aan te zien.

Nico, 31 mei 2018

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 13:34

Wat is de reden van verkoop?

Het ligt heel erg aan wat voor een blessure het geweest is en hoe het genezen is, als hij al 3 jaar gewoon bereden word geeft het in ieder geval goede hoop.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 13:38

Saravda schreef:
Merel_Brit schreef:

Paard is na dat hij helemaal gezond verklaard is regelmatig bereden. Vooral recreatief. Op het filmpje van een week terug loopt hij als een zonnetje. Niks aan te zien.

Als je een klik hebt met het paard,zodanig dat je hem ook een rustperiode zou gunnen mocht de blessure terugkomen,en als ze er weinig voor vragen, dan is er geen reden om hem niet te nemen.Het zijn wel echt eerlijke mensen,want in mijn omgeving zag ik vaak dat een paard met peesblessure een half jaar op de wei wordt gegooid en als hij dan weer rad is,verkocht zonder iets te zeggen!

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 13:43

Elisa2 schreef:

Het ligt heel erg aan wat voor een blessure het geweest is en hoe het genezen is, als hij al 3 jaar gewoon bereden word geeft het in ieder geval goede hoop.

Staat in de OP.. Paard kan niet meer worden gebruikt voor de springsport vandaar dat ze het paard willen verkopen..

Als de scan goed is en hij is klinisch goed dan zou ik het gerust aandurven hoor..
Ik zou het zelf nooit doen omdat ik dan spoken ga zien en de DA dan voor iedere scheet laat komen :') :')

The wonder of Independence is that it encourages open minds and the desire to improve.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 13:44

CharmingS schreef:
Elisa2 schreef:

Staat in de OP.. Paard kan niet meer worden gebruikt voor de springsport vandaar dat ze het paard willen verkopen..

Juist ja..3 jaar geleden, waarom dan nu pas verkopen? ;-)

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 13:48

Maakt dat iets uit?

The wonder of Independence is that it encourages open minds and the desire to improve.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 13:49

Ja, dat kan heel veel uitmaken...stel dat hij steeds vaker kreupel is gaan lopen in de tussentijd en daarom verkocht word. Dan kunnen de verkopers zich mooi indekken met zeggen dat ze het verteld hebben van die oude blessure en dat je er zelf niet genoeg rekening mee hebt gehouden.

-Kurt Albrecht-