Bloedwormbesmetting

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
valineJarig

Berichten: 1199
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: 1724

Bloedwormbesmetting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-18 15:59

Hallo...

Bij ons op stal is er een paard met bloedwormen. Vorige week is de DA geweest en heeft via een mestonderzoek geconstateerd dat het paard bloedwormen heeft.
Eigenaar heeft direct maatregelen genomen en heeft het paard ontwormd met de juiste kuur.
Ook heeft de eigenaar dit gemeld bij de pensionhouder. Nu komt het probleem, pensionhouder wil het stil houden. Overige klanten mogen het niet weten en het paard moest ook gewoon weer bij de rest op de wei.
Mij zit dit totaal niet lekker, eigenaar neemt de verantwoording voor het ontwormen maar op deze manier heeft het weinig zin in mijn ogen.
Er staan ong 35 paarden en ze lopen met ze allen in de zelfde wei...
Hoe staan jullie hier in?

Ik heb trek in een patatje mayo!!!!


Rocamor

Berichten: 10819
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Bloedwormbesmetting

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 16:09

Mijn paard stond op de vorige stal in eenzelfde groep. Stalgenoten deden regelmatig mestonderzoek op meerdere paarden in de kudde. Alle paarden stonden op dezelfde wei.

En toch waren er paarden die hoog in besmettingsgraad of zeer laag in besmettingsgraad bleven. (Wel werden alle paarden tegelijk ontwormd). De mest werd op deze stal niet van de wei gehaald.

Op mijn huidige stal stond een koppel paarden al jaren samen in de paddock en de wei. De ene had zoveel worneieren in de mest dat ik steil achterover ging. Dat paard zag er overigens zeer goed en absoluut niet wormig uit. Het andere paard had al tijden gewoon weinig uitgescheiden wormen (regelmatig zelf onderzoeken). Hier wordt de mest wel van het land gehaald overigens.

Ik zou me dus niet zo druk maken, maar wel met de staleigenaar overleggen of er gezamenlijke ontwormingen kunnen plaatsvinden en zelf regelmatig je eigen paard in de gaten houden.

Rockes <3

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23409
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Bloedwormbesmetting

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 16:24

ik zou je eigen paard regelmatig goed ontwormen, ik doe zelf niet aan mestonderzoek omdat ik het onwijs onbetrouwbaar vind. Ik ontworm 2x per jaar tenzij er noodzaak voor is om het vaker te doen.

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

Rocamor

Berichten: 10819
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 16:34

Polly schreef:
ik zou je eigen paard regelmatig goed ontwormen, ik doe zelf niet aan mestonderzoek omdat ik het onwijs onbetrouwbaar vind. Ik ontworm 2x per jaar tenzij er noodzaak voor is om het vaker te doen.


Ik controleer zelf EN geef inderdaad minimaal 2x per jaar een ontworming.

Eenmalig mestonderzoek door mest op te sturen heb ik inderdaad geen vertrouwen in. Maar het mestmonster ligt bij mij zowat nog warm onder de microscoop.

Rockes <3

tiwi1969

Berichten: 7623
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 16:36

Verzwijgen is het domste wat je kan doen, beter is om van alle paarden een mesmonster te laten onderzoeken en dan de geïnfecteerde paarden goed te ontwormen. Een paar dagen na het ontwormen alle paarden naar een nieuwe wei en de huidige wei bloten.

Meer tips:

https://www.paardenmestonderzoek.com/preventie

Ik zou heel erg kwaad zijn als dit verzwegen wordt.

Ik ga mijn eigen weg en heb mijn eigen doelen. Pak daar gerust van mee, maar ga je eigen weg.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23409
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Bloedwormbesmetting

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 16:45

Ik zou alle paarden goed ontwormen ongeacht mestonderzoek

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

Rocamor

Berichten: 10819
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Bloedwormbesmetting

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 16:49

Oh, stilhouden is inderdaad niet slim. Openheid van zaken vind ik belangrijk

Rockes <3

Blackberry28

Berichten: 2969
Geregistreerd: 22-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 18:39

Maar hoe doen de rest van de pensionklanten dit dan? Allemaal individueel mestonderzoek of ontwormen? Bij ons doen we standaard ontwormen voor ze op stal gaan eind van het weideseizoen en een aantal keer mestonderzoek van april tot oktober. Snap niet waarom een pensionhouder dit stil wil houden eerlijk gezegd, je pensionklanten hier over informeren lijkt me meer op zijn plaats. Als er gezamenlijk niks gedaan wordt kan iedereen dan zelf actie ondernemen als ze willen door een mestonderzoek te laten doen of te laten ontwormen. Vreemd dat de dierenarts daar niet over heeft gezegd ook eigenlijk.

❤Spike 30-04-2007-22-05-2020❤
❤Dunja 08-06-2015❤

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Re: Bloedwormbesmetting

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 19:12

Interessanter is of de mest dagenlijks of om de dag uit de weide gehaald wordt. Zo ja, dan blijft de besmettingskans laag. Zo nee, dan zou ik dat voorstellen te gaan doen. De besmettingsgraad blijft laag als de mest niet langer dan een dag of wat blijft liggen. Het stil willen houden is onzin. Gewoon communiceren dat er een paard is met bloedworm, dat deze is behandeld en dat de overige paarden getest kunnen worden of naar believen ook ontwormd.

Blackberry28

Berichten: 2969
Geregistreerd: 22-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 23:22

Dat is inderdaad ook aan te raden inderdaad om besmetting te voorkomen, maar ik gok dat als ze in een groep van 35 lopen dat dat niet gedaan wordt als het met de hand gedaan moet worden.

❤Spike 30-04-2007-22-05-2020❤
❤Dunja 08-06-2015❤

Popstra
Berichten: 13708
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Bloedwormbesmetting

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 09:22

Mest van 35 paarden dagelijks uit de wei halen dat is best een hele klus he! Poeh!! Weet niet hoe groot die wei is maar wij doen het om de 2 dagen in een weiland van 1 hectare waar 2 paarden op grazen en dat is al best een klus.
Juist als paarden in een kudde van die omvang staan is regelmatig mest onderzoek belangrijk en dat is verantwoording voor de eigenaar zelf.

Ik l*l niet met de wind mee nee...

tiwi1969

Berichten: 7623
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 11:15

35 paarden zullen regelmatig omgeweid worden. Dan is bloten en daarna een keer hooi eraf halen ook een goede optie.

Edit: als de eigenaren allemaal samen werken dan is het ook met een grote groep te doen. Iedere dag met een groepje van 5 de wei door kan ook.

Ik ga mijn eigen weg en heb mijn eigen doelen. Pak daar gerust van mee, maar ga je eigen weg.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DieL_Zor, egnie, nadcha, Trendiction en 129 bezoekers