Einschuss-been: van dik opgelopen been - tot ietwat vocht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SG1985
Berichten: 565
Geregistreerd: 25-10-13

Einschuss-been: van dik opgelopen been - tot ietwat vocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-18 08:46

Op Koningsdag stond mijn paard met een opgelopen been: van kogel tot ver boven de sprong.

In zes dagen tijd liep het been op;
Dag 1 zaterdag: klein bultje op de binnenkant van het been / pees. Loopt rad.
Dag 2 zondag: twee kleine bultjes. Loopt rad.
Dag 3 maandag: vocht rond kogel. Loopt rad. Been veel op rust.
Dag 4 dinsdag: meer vocht. Been veel op rust. Loopt onzuiver.
Dag 5 woensdag: stabiel beeld / gelijk aan dinsdag. Been continue op rust. Loopt kreupel.
Dag 6 donderdag: volledig volgelopen kogel, pees, sprong. Wil niet op been staan. Erg warm.

Het paard eigenlijk op zaterdag al teruggenomen in training. Zag een klein wondje op de kogel. Tot dag 5 eigenlijk niet warm geweest.
Stappen onder de man, gekoeld dagelijks en geen longe werk.

Stappen en koelen had alle dagen geen zin. Been werd er niet slanker van.

Dag 6 schrok ik mij rot. Been kokend heet. DA laten komen. Ontstekingsremmer, AB en pijnstillers. Geen koorts.

Dag 7: kogel en pees zichtbaar geslonken.
Na 3-5 dagen is het beeld normaal. Geen warme plekken. Vocht loop eerst terug onder op het been daarna ook boven. Sprong.

We zijn inmiddels 13 dagen verder. Zij belast het been goed. Heeft looplust. Toch zie ik nog iets vocht op de kogel. Echt ieniemini. Maar toch.
Ik stap onder de man en heb sinds 2 dagen wat klein drafwerk opgepakt. Ze lijkt zuiver te lopen. We draven max 10 rondjes elke kant.
Het vocht gaat er nu na wat werk wel uit.

Heel lang verhaal; maar hoe lang kan einschuss duren, maar ook hoe lang blijven eventuele klachten nog zichtbaar.
Stilzetten lijkt mij ook niet handig ennDA zegt op gevoel...

Heeft iemand een soortgelijke ervaring?

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Einschuss-been: van dik opgelopen been - tot ietwat vocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 08:50

Afwachten...je weet het nooit van te voren.

Sommige paarden blijven gevoelig voor einschuss na 1x een einschuuss been..maar als er maar een klein beetje vocht blijft dan zou ik me er niet zo druk om maken.
Bij andere gaat het geheel over..soms heeft voer ook invloed {eiwitten/ kuil} waardoor ze sneller vocht vasthouden in de benen.

Door de infectie zijn de lymfen wat beschadigd geraakt.

SG1985
Berichten: 565
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-18 08:56

Het lijkt ook een zoektocht naar belastbaarheid. Hoeveel werk kan zij momenteel in draf al aan. Ik behandel het maar als een pees- of kogelblessure. Veel stappen en wat klein drafwerk.

Het warme weer lijkt ook misschien iets te doen?
Heb jij zelf een terugkerende ervaring met Einschuss?

Dit was voor mij namelijk de eerste keer. Ik dacht meer aan kneuzing bij de kogel initeel. Nooit gedacht dat dit tot de opties behoorde.
Weer ervaring rijker...

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 08:59

Een paard van een kennis van me had een steeds terugkerende einschuss, niet zozeer einschuss maar ook steeds vocht in het been, om de kogel waardoor het paard moeilijker bewoog en ieder wondje was een groot gevaar. Dat been werd iedere dag gewassen met betadine om infectie te voorkomen en paard liep soms een paar dagen niet goed als het been weer opgelopen was. Dat is wel met de jaren beter geworden gelukkig..maar zij moest daarna ook altijd oppassen met voer/ eiwitten en/of te lang stil staan. Veel vrije beweging hielp ook goed.

Lijkt me trouwens goed wat je doet wbt het veel stappen en kijken naar de belastbaarheid. Het zou steeds beter moeten gaan lijkt me als je zo opbouwt en het goed in de gaten houd.

EllaBellaah

Berichten: 3640
Geregistreerd: 04-02-07
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 09:02

Mijn paard heeft meerdere keren einschuss gehad, altijd alleen in de wintermaanden als hij 's nachts op stal staat. Dit jaar is hij voor het eerst in de winter 's nachts op de wei gebleven en gelukkig geen einschuss gehad. Bij hem bleef zijn been eigenlijk altijd ietsje dikker dan het andere been, heel minimaal, als je het niet zou weten zou je het ook niet meteen zien. Na een hele winter buiten is zijn been weer net zo dun als de andere. Dat heeft dus wel een hele tijd geduurd.
Als hij last van einschuss had liep hij echt geen stap meer, kon zijn stal niet uit komen. Been gloeiend heet en hoge koorts. Bij hem lijkt het vrij hardnekkig, de enige behandeling die snel en echt goed aanslaat is met prednison. Daarnaast goed controleren op wondjes en die regelmatig wassen met betadine, bij hem was mok de boosdoener van het hele probleem.
Als hij wilde mocht hij juist wel bewegen, dat zorgt weer voor betere afvoer van het vocht.
Succes met je paard, hopelijk is ze snel weer de oude.

SG1985
Berichten: 565
Geregistreerd: 25-10-13

Re: Einschuss-been: van dik opgelopen been - tot ietwat vocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-18 11:19

Beweging lijkt mij altijd goed, mits de klachten niet verergeren.
Nu slankte het been intieel helemaal niet af met stappen en koelen.
Is dat ook jullie ervaring?

Zoiets geks heb ik nog nooit meegemaakt.

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Einschuss-been: van dik opgelopen been - tot ietwat vocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 12:11

Als het been niet afslankt met stappen en koelen en het ook warm aanvoelt dan zou ik de DA bellen. Grote kans dat er dan weer een infectie aan zit te komen..en bij een echte einschuss is beweging juist slecht.

SG1985
Berichten: 565
Geregistreerd: 25-10-13

Re: Einschuss-been: van dik opgelopen been - tot ietwat vocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-18 13:26

Klopt.
Had het over eerste 7 dagen toen slankte het niet af.

Gisteren na wat stappen wel.

SG1985
Berichten: 565
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-18 16:11

Beeldmateriaal gedeeld met de dierenarts. Deze zegt door rijden zoals je nu doet.Loopt er goed op in draf.
Helaas blijft er nog wel een restje vocht hangen op het been. Dierenarts geeft aan dat het blijvend kan zijn ivm geïrriteerde lymfebanen.

Daarnaast merkte ik vanmorgen op dat ze wat vocht had op beide kogels.
Sinds twee dagen ook landseizoen bij ons en ze bouwen elke dag met een uur op... dus de suikers en eiwitten lijken ook van invloed.

Kidde
Berichten: 3447
Geregistreerd: 24-10-09

Re: Einschuss-been: van dik opgelopen been - tot ietwat vocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 16:17

Heb er verder geen ervaring mee, maar misschien is lymfedrainage wat nog een oplossing?

Babootje

Berichten: 26243
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Einschuss-been: van dik opgelopen been - tot ietwat vocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 16:59

Helemaal zeker dat het "alleen" einschuss is? Wondje op kogel geeft wel dat vermoeden, maar met AB is mijn ervaring dat einschuss toch wel snel over is. Mogelijk zit er toch wel wat peesschade. Ik zou toch met de veearts eens overleggen of een scan verstandig is.

Nynkefleur

Berichten: 388
Geregistreerd: 17-12-16
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d IJssel

Re: Einschuss-been: van dik opgelopen been - tot ietwat vocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 17:11

Paarden kunnen ( correct me if i’m wrong ) na einschuss nog heel lang last houden van een beetje vocht in het been/ dik been of kogel.

Ik was er gelukkig extreem vroeg bij en mijn pony heeft af en toe nog last van een dikker been. Halverwege het instappen is dit meestal al weer normaal.

Goed in de gaten blijven houden, bij twijfel gelijk de da bellen. Je wilt geen chronisch olifantenpootje.

chimello

Berichten: 6405
Geregistreerd: 28-03-06

Re: Einschuss-been: van dik opgelopen been - tot ietwat vocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 17:14

Ik heb mijn merrie abrupt moeten laten inslapen.
In september gebeurd, kan er nog moeilijk over praten.
Blijf er op letten. Bij ons ging de medicatie goed tot de infectie op het hart sloeg.
Ze kon niet meer opstaan. Toen heb ik haar moeten laten gaan.

SG1985
Berichten: 565
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-18 19:04

@Chimello, wat vreselijk voor je! Toch sterk van je dat je hierop te reageren.
Het blijft iets vreselijks....
|( |(

SG1985
Berichten: 565
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-18 19:06

Babootje schreef:
Helemaal zeker dat het "alleen" einschuss is? Wondje op kogel geeft wel dat vermoeden, maar met AB is mijn ervaring dat einschuss toch wel snel over is. Mogelijk zit er toch wel wat peesschade. Ik zou toch met de veearts eens overleggen of een scan verstandig is.


Ja want op 14 april is zij volledig door de scan gehaald bij de kliniek.... en was zij “goed”. Deze zelfde arts app ik dus nu bijna dagelijks... deze ziet nog geen reden tot paniek.

Ik heb wel paniek hoor.... maar ivm eiwitten én ze loopt goed... moet ik even afwachten.

SG1985
Berichten: 565
Geregistreerd: 25-10-13

Re: Einschuss-been: van dik opgelopen been - tot ietwat vocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-18 20:32

Goed nieuws!
Het been is weer in normale conditie.

Zij belast het goed. Bouw rustig uit nu.

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Einschuss-been: van dik opgelopen been - tot ietwat vocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 08:49

Wat fijn! hopelijk blijft het goed.

Babootje

Berichten: 26243
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Einschuss-been: van dik opgelopen been - tot ietwat vocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 11:22

Fijn joh!

Bora2013
Berichten: 206
Geregistreerd: 23-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 22:07

Mijn paard kreeg eind april 'n einschuss been; binnen enkele uren enorm dik. Behandeld met AB, onst remmers en pijnstilling. Dat werkte maar het been slonk niet meer naar normale afmeting. Nog weken aangetobt (koud afspuiten, stappen op het harde etc) zonder echt resultaat.
Ik bandageer wel en gebruik ook een steunkous, dit helpt overigens wel.
Nu kreeg ze enkele dagen terug wondjes op het been en dus DA laten komen; wondjes het gevolg van einschuss been. Paard hierop een cortisone injectie gehad met wederom AB en ontst remmers. Hierop werd het been aanmerkelijk dunner, zo goed als normaal. En ik ben weer gaan rijden, dwz rustig stappen en voorzichtig opbouwen naast stappen aan de hand. Dit lijkt goed te gaan. De wonden echter (onderbeen en sinds vandaag ook boven de hak) zijn heftig; de opperhuid laat op veel plaatsen los en sterft af. Deze dode huid moet er dus ook af maar nu veel risico op wederom infectie.
Het is een merrie van 19 en dit is de 2e maal dat ze een einschuss been heeft, de 1e keer is enkele jaren terug.
nb de wonden behandel ik met zinkzalf (advies DA) maar sinds vandaag heeft ze er veel jeuk aan. Ik overweeg honingzalf en zal nog contact opnemen met DA. Maar heeft iemand tips in deze/ervaring? Ik hoor het graag.

Bora2013
Berichten: 206
Geregistreerd: 23-11-13

Re: Einschuss-been: van dik opgelopen been - tot ietwat vocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 22:08

En SG wat super fijn dat het goed gaat met het been! Heerlijk, een hele zorg minder.

Babootje

Berichten: 26243
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Einschuss-been: van dik opgelopen been - tot ietwat vocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 10:45

Dit klinkt mij eerder als vasculitis dan einschuss om eerlijk te zijn Bora2013.

Bora2013
Berichten: 206
Geregistreerd: 23-11-13

Re: Einschuss-been: van dik opgelopen been - tot ietwat vocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 21:32

Dank voor je reactie. Ik ga a.s. woensdag opnieuw overleggen met DA. Per vandaag andere zalf ivm jeuk. Het zou heel goed kunnen, vasculitis na einschuss been? Maar diagnose is uiteraard aan mij DA.

Babootje

Berichten: 26243
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 09:02

Bora2013 schreef:
Dank voor je reactie. Ik ga a.s. woensdag opnieuw overleggen met DA. Per vandaag andere zalf ivm jeuk. Het zou heel goed kunnen, vasculitis na einschuss been? Maar diagnose is uiteraard aan mij DA.


Dat kan met elkaar samenhangen. Of misschien toeval zijn. Maar ik denk eerder dat het einschussbeen is veroorzaakt door een (beginnende) vasculitis. Vasculitis lijkt in aanvang op mok en het kan best dat zo’n wondje einschuss heeft veroorzaakt.

Babootje

Berichten: 26243
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Einschuss-been: van dik opgelopen been - tot ietwat vocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 09:03

Als het vasculitis is kan het in de zomer verergeren onder invloed van het licht en dan is het belangrijk dat je het aangedane been hiervoor afschermt. Er is een aantal topics over vasculitis. Misschien dat je het herkent.

Bora2013
Berichten: 206
Geregistreerd: 23-11-13

Re: Einschuss-been: van dik opgelopen been - tot ietwat vocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 14:48

ok. Ja topics al gelezen. Het klinkt heel logisch. Als het lukt komt mijn dierenarts vandaag nog. De wondjes (nu per dag erger, heel heftig) worden behandeld met mokzalf maar lijkt mij geen mok. Ik herken idd de beschrijvingen in de topics over vasculitis.