Wanneer besluit je je paard niet meer te behandelen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Eef_Bam

Berichten: 4088
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 22:59

Beaubienne schreef:
zorro schreef:
Wat je ook beslist ts, hou in ieder geval in je achterhoofd dat kiezen voor de dood ook dierenliefde is. Dat is lijden besparen, het vergt veel moed, maar het is ook kiezen voor het welzijn van het dier.

Voel je dus niet slecht als je niet gaat behandelen.


Fijn dat je het zo verwoord. Ben het compleet met je eens.
Ik vind het gewoon moeilijk om te bepalen wat oprechte gedachtes zijn.. alles spookt door me hoofd en ik denk dat tijd nemen om erover na te denken zal helpen...


Ik zou zo een dure en intensieve behandeling alleen laten doen bij een jong paard met een goede kans op volledig herstel, beide is bij jouw paard niet het geval. Probeer ook je paard niet te veel te vermenselijken. Een paard heeft geen gevoelens en gedachten die mensen hebben, een paard denkt niet "Ik wil nog niet dood want ik wil nog mijn bucketlist afwerken en mijn kinderen zien opgroeien". Een paard leeft in het hier en nu, en die van jou is duidelijker gelukkiger lekker op de wei dan binnen. Gun hem een mooie zomer op de wei en geef hem een vredig einde voor hij echt pijn krijgt. Een paard weet niet wanneer je te vroeg bent met de dood, wel wanneer je te laat bent...


LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 23:10

Barendshoeve schreef:
Hey,

Mijn oudje heeft het ook gehad... 2 keer.
We hebben haar toen op prednison gezet en zijn
haar hoef gaan verzorgen met een spray.
Zodra we stoppen met de prednison is het is no time
weer terug. Maar nu ze om de dag 1 capsule neemt
heeft ze nergens last van en lijkt soms een 8 jarige
ipv een 28 jarige. Zolang ze een kwalitatief goed en
respectvol waardig paarden bestaan heeft mag ze
daar van blijven genieten. Maar gaan eventuele
bijwerkingen (ze heeft er nu geen) of haar hoeven oid
dit belemmeren is het tijd om te gaan.


Prednison is wat dat betreft alleen maar rotzooi en zou alleen de pijn stillen. (Het is ook een ontstekingsremmers, maar zover ik weet is kanker geen ontsteking).
Zoiets zou ik enkel tijdelijk doen maar zeker niet voor lange termijn.

TS, ik vind het echt verschrikkelijk voor je. De weet dat je de keus moet maken voor je paard. Eigenlijk dat je moet beslissen voor je paard, nieteens voor jezelf maar voor je paard. Soms zou je willen dat ze konden praten.. Ik zou idd voor jezelf goed na gaan wat je wilt, of je het risico wilt nemen dat het terug komt en je hem alsnog moet laten gaan.

Ik zou dat, voor dit bedrag, en een paard op deze leeftijd zelf niet meer doen. Maar ik kan mij heel goed voorstellen dat je deze beslissing nog niet durft te/kan maken, aangezien het paard nu verder nog goed is.

Soms is er zo veel wat we kunnen voelen, maar zo weinig wat we kunnen zeggen...

https://www.facebook.com/pages/MA-Fotog ... 6784189755

[IM] Dag maatje, lieve Gaspard, ik hou nogsteeds van je!

Denise_Storm

Berichten: 2369
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Wanneer besluit je je paard niet meer te behandelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 23:24

Misschien een gekke vraag, maar weet je toevallig in welke hoef het de vorige keer begonnen is?

Ik vind het een lastige kwestie. Als je de behandeling start en over 8 weken klaar bent en zeker weet dat het weer een aantal jaren wegblijft; waarom dan niet. Maar er zijn nog 3 hoeven, die ooit hetzelfde probleem hadden. Hoe groot is de kans dat het daar ook weer terugkomt? Zouden die wellicht alvast preventief behandeld kunnen worden? 4x 8 weken wordt natuuurlijk een heel ander verhaal.

Hoe lang kan het paard nu zonder behandeling nog pijnvrij op de wei staan?

En is er welicht een andere manier om het aan te pakken?

Storm in de Lente: [ITP] Storm in de lente: bloesemdroom komt uit!
http://www.swiffershoeve.nl - Dierenopvang bij ziekte van dier en mens
Haflinger Storm B+13 L1+5

Beaubienne
Berichten: 29
Geregistreerd: 14-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-06-18 12:48

Barendshoeve schreef:
Hey,

Mijn oudje heeft het ook gehad... 2 keer.
We hebben haar toen op prednison gezet en zijn
haar hoef gaan verzorgen met een spray.
Zodra we stoppen met de prednison is het is no time
weer terug. Maar nu ze om de dag 1 capsule neemt
heeft ze nergens last van en lijkt soms een 8 jarige
ipv een 28 jarige. Zolang ze een kwalitatief goed en
respectvol waardig paarden bestaan heeft mag ze
daar van blijven genieten. Maar gaan eventuele
bijwerkingen (ze heeft er nu geen) of haar hoeven oid
dit belemmeren is het tijd om te gaan.


Jeejtje wat goed dat het werkt. Mijn dierenarts had het ook over prednisolon, maar Magik vragen of je het eerst heb weg laten halen of gewoon alleen de medicatie? Ik ben heel erg benieuwd

Beaubienne
Berichten: 29
Geregistreerd: 14-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-06-18 12:50

LoveUggs schreef:
Barendshoeve schreef:
Hey,

Mijn oudje heeft het ook gehad... 2 keer.
We hebben haar toen op prednison gezet en zijn
haar hoef gaan verzorgen met een spray.
Zodra we stoppen met de prednison is het is no time
weer terug. Maar nu ze om de dag 1 capsule neemt
heeft ze nergens last van en lijkt soms een 8 jarige
ipv een 28 jarige. Zolang ze een kwalitatief goed en
respectvol waardig paarden bestaan heeft mag ze
daar van blijven genieten. Maar gaan eventuele
bijwerkingen (ze heeft er nu geen) of haar hoeven oid
dit belemmeren is het tijd om te gaan.


Prednison is wat dat betreft alleen maar rotzooi en zou alleen de pijn stillen. (Het is ook een ontstekingsremmers, maar zover ik weet is kanker geen ontsteking).
Zoiets zou ik enkel tijdelijk doen maar zeker niet voor lange termijn.

TS, ik vind het echt verschrikkelijk voor je. De weet dat je de keus moet maken voor je paard. Eigenlijk dat je moet beslissen voor je paard, nieteens voor jezelf maar voor je paard. Soms zou je willen dat ze konden praten.. Ik zou idd voor jezelf goed na gaan wat je wilt, of je het risico wilt nemen dat het terug komt en je hem alsnog moet laten gaan.

Ik zou dat, voor dit bedrag, en een paard op deze leeftijd zelf niet meer doen. Maar ik kan mij heel goed voorstellen dat je deze beslissing nog niet durft te/kan maken, aangezien het paard nu verder nog goed is.


Nee kanker is geen ontsteking. Maar straalkanker wel en is dus goed te bestrijden met corticosteroïden. Ik snap de verwarring, met de naam kanker. Maar vroeger dachten ze dat het iig een gezwel was, blijkt het niet te zijn. Alleen de oorzaak is nog niet bekend, wordt alleen maar gespeculeerd.

Beaubienne
Berichten: 29
Geregistreerd: 14-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-06-18 12:53

Denise_Storm schreef:
Misschien een gekke vraag, maar weet je toevallig in welke hoef het de vorige keer begonnen is?

Ik vind het een lastige kwestie. Als je de behandeling start en over 8 weken klaar bent en zeker weet dat het weer een aantal jaren wegblijft; waarom dan niet. Maar er zijn nog 3 hoeven, die ooit hetzelfde probleem hadden. Hoe groot is de kans dat het daar ook weer terugkomt? Zouden die wellicht alvast preventief behandeld kunnen worden? 4x 8 weken wordt natuuurlijk een heel ander verhaal.

Hoe lang kan het paard nu zonder behandeling nog pijnvrij op de wei staan?

En is er welicht een andere manier om het aan te pakken?

Vorige keer was het een achter hoef waar het begon. En de hoef waar het nu is, genas ook het minst goed, dus miss is het daar toch niet helemaal door behandeld.
Hoelang hij zonder behandeling door kan lopen is niet bekend, ligt echt aan hoe snel het groeit en tot het pijn gaat doen met lopen.
Maar grote kans met behandeling dat andere hoeven preventief worden behandelt. Dat wordt besproken tijdens consult

Monique1963

Berichten: 8625
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 13:13

Beaubienne schreef:
Monique1963 schreef:
Ik vraag mijn dierenarts altijd wat zij zou doen als het haar paard was geweest.


Vind ik een hele goeie, ik heb een bel afspraak met haar maandag, ga ik meteen vragen.


Zo heb ik het altijd met al mijn dieren gedaan. Ik vind het zelf enorm moeilijk beoordelen wanneer 'het' moment daar is.

Ik had altijd de stelling als ze nog willen eten en opstaan, dan willen ze dus nog niet naar de regenboog. Maar met het laatste paard dat ik een jaar geleden heb laten euthanaseren vond de dierenarts het toch beter haar in te laten slapen.

De merrie wilde nog wel heel graag eten maar door een val verslechterde haar artrose en zonder pijnstillers liep ze nog maar op 3 benen en dat was gewoon te pijnlijk voor haar.

Ondanks dat ze zelf niet wilde, hebben we haar toen toch laten gaan. Voor de dierenarts was het lijden begonnen. En dat is de grens voor mijn dierenarts, als er geen genezingsmogelijkheden meer zijn en het wordt lijden, dan is het tijd om als mens de beslissing voor het paard te nemen, ook al willen ze zelf nog wel.

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 13:24

Barendshoeve schreef:
Hey,

Mijn oudje heeft het ook gehad... 2 keer.
We hebben haar toen op prednison gezet en zijn
haar hoef gaan verzorgen met een spray.
Zodra we stoppen met de prednison is het is no time
weer terug. Maar nu ze om de dag 1 capsule neemt
heeft ze nergens last van en lijkt soms een 8 jarige
ipv een 28 jarige. Zolang ze een kwalitatief goed en
respectvol waardig paarden bestaan heeft mag ze
daar van blijven genieten. Maar gaan eventuele
bijwerkingen (ze heeft er nu geen) of haar hoeven oid
dit belemmeren is het tijd om te gaan.


Hier ook een tinkerruin van 21 die inmiddels al zeker 5 jaar straalkanker heeft, op 4 hoeven. Die wordt ook met prednisolon behandeld en met cortavance spray (= lokale behandeling met corticosteroïden). Als hij weer een echt natte zompige plek heeft spray ik het ook in het blauwspray met antibiotica.
De prednisolon genas het bij hem volledig in een week of 2-3, zonder snijden, en zonder ingepakte hoeven, paard heeft gewoon buiten in de wei gestaan overdag en ‘s nachts op stal.
De 1e keer is het bij mijn paard wel behandeld door te snijden, en dat is de enige keer dat hij er kreupel op is geweest. Stokkreupel en doodongelukkig, en de genezing duurde lang, hoeven continue ingepakt, etc. (ik had hem wel buiten met ingepakte voeten, hij ramde de staldeur eruit anders).
Nu heeft hij regelmatig dat het terug komt, maar kreupel is hij er nooit meer op geweest, en het is qua agressie van de straalkanker ook zeker 80% minder. Kleine plekjes knappen met een goede week op met alleen de cortavance spray, bij grotere plekken krijgt hij een stootkuurtje prednisolon en is het ook met een week of 2 vrijwel weg. Paard reageert prima op de prednisolon, geen merkbare bijwerkingen.
Dit paard wordt nog volop gereden, is ook hartstikke fit. Dressuurmatig rijden, springen en tijdens een buitenritje over een pad met kiezels lopen is voor hem geen probleem.
Ik laat in ieder geval nooit meer in zijn voeten snijden. 100% genezing zal het nooit worden, maar dat hoeft ook niet als hij er prima mee functioneert en het heel goed onder controle gehouden kan worden.

En dit is een stukje van hoe dit paard loopt, op harde ondergrond naar de wei, eerste stuk voor het gras is verhard met kiezels. Twee weken na begin van weer een behandeling van alle 4 de hoeven, met flinke plekken.


Run free Jordy.... 1997 - 2021

Beaubienne
Berichten: 29
Geregistreerd: 14-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-06-18 14:23

Supertje schreef:
Barendshoeve schreef:
Hey,

Mijn oudje heeft het ook gehad... 2 keer.
We hebben haar toen op prednison gezet en zijn
haar hoef gaan verzorgen met een spray.
Zodra we stoppen met de prednison is het is no time
weer terug. Maar nu ze om de dag 1 capsule neemt
heeft ze nergens last van en lijkt soms een 8 jarige
ipv een 28 jarige. Zolang ze een kwalitatief goed en
respectvol waardig paarden bestaan heeft mag ze
daar van blijven genieten. Maar gaan eventuele
bijwerkingen (ze heeft er nu geen) of haar hoeven oid
dit belemmeren is het tijd om te gaan.


Hier ook een tinkerruin van 21 die inmiddels al zeker 5 jaar straalkanker heeft, op 4 hoeven. Die wordt ook met prednisolon behandeld en met cortavance spray (= lokale behandeling met corticosteroïden). Als hij weer een echt natte zompige plek heeft spray ik het ook in het blauwspray met antibiotica.
De prednisolon genas het bij hem volledig in een week of 2-3, zonder snijden, en zonder ingepakte hoeven, paard heeft gewoon buiten in de wei gestaan overdag en ‘s nachts op stal.
De 1e keer is het bij mijn paard wel behandeld door te snijden, en dat is de enige keer dat hij er kreupel op is geweest. Stokkreupel en doodongelukkig, en de genezing duurde lang, hoeven continue ingepakt, etc. (ik had hem wel buiten met ingepakte voeten, hij ramde de staldeur eruit anders).
Nu heeft hij regelmatig dat het terug komt, maar kreupel is hij er nooit meer op geweest, en het is qua agressie van de straalkanker ook zeker 80% minder. Kleine plekjes knappen met een goede week op met alleen de cortavance spray, bij grotere plekken krijgt hij een stootkuurtje prednisolon en is het ook met een week of 2 vrijwel weg. Paard reageert prima op de prednisolon, geen merkbare bijwerkingen.
Dit paard wordt nog volop gereden, is ook hartstikke fit. Dressuurmatig rijden, springen en tijdens een buitenritje over een pad met kiezels lopen is voor hem geen probleem.
Ik laat in ieder geval nooit meer in zijn voeten snijden. 100% genezing zal het nooit worden, maar dat hoeft ook niet als hij er prima mee functioneert en het heel goed onder controle gehouden kan worden.

En dit is een stukje van hoe dit paard loopt, op harde ondergrond naar de wei, eerste stuk voor het gras is verhard met kiezels. Twee weken na begin van weer een behandeling van alle 4 de hoeven, met flinke plekken.

[ Video ]


Oh wauw! Wat een mooi verhaal en een mooie manier om je beestje een goed leven te geven!
Ik ben je heel dankbaar voor het delen van je verhaal. Ik ga dit morgen direct met de dierenarts bespreken en dit wellicht een kans geven.
Heb je nog foto’s van hoe de straalkanker eruit zag bij jou paard?

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Re: Wanneer besluit je je paard niet meer te behandelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 15:04

Helaas geen goede foto’s (meer) van hoe het op zijn ergst was, maar de hele achterste helft van de straal was zacht, kazig, met een witte natte kleffe laag erover. Onder de witte laag volledig doorbloed weefsel wat dus ook heel makkelijk bloedde. Hij kreeg ook echt de ‘tentakels’ die eruit kunnen groeien bij straalkanker.
Hier nog wel een paar foto’s in een ‘iets’ beter stadium. Dat de straal helemaal zwart is, is voornamelijk door de blauwspray en jodium.

Afbeelding
Afbeelding

Lijkt niet zo erg hier misschien, maar zeker op de 1e foto zie je dat de achterste helft van de straal verdikt is. De witte plek die te zien is, dat is waar ik het bovenste laagje had weggekrabd, die witte troep zat dus onder het buitenlaagje bij het hele verdikte stuk. Ik heb er bij hem overigens altijd gewoon aan mogen zitten en schoon mogen maken, ook de smid en da mochten er alles mee doen. Paard is overigens niet bepaald kleinzerig, dat helpt ook flink.
2e foto zie je een gat zitten, daar steken geen strootjes uit, dat zijn de ‘tentakels’ die eruit groeiden.
Je ziet ook dat de hele hoefballen aangetast waren, zelfs een deel van de zool en een stuk van de wanden was aangetast.

Run free Jordy.... 1997 - 2021

Beaubienne
Berichten: 29
Geregistreerd: 14-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-06-18 19:15

Supertje schreef:
Helaas geen goede foto’s (meer) van hoe het op zijn ergst was, maar de hele achterste helft van de straal was zacht, kazig, met een witte natte kleffe laag erover. Onder de witte laag volledig doorbloed weefsel wat dus ook heel makkelijk bloedde. Hij kreeg ook echt de ‘tentakels’ die eruit kunnen groeien bij straalkanker.
Hier nog wel een paar foto’s in een ‘iets’ beter stadium. Dat de straal helemaal zwart is, is voornamelijk door de blauwspray en jodium.


Lijkt niet zo erg hier misschien, maar zeker op de 1e foto zie je dat de achterste helft van de straal verdikt is. De witte plek die te zien is, dat is waar ik het bovenste laagje had weggekrabd, die witte troep zat dus onder het buitenlaagje bij het hele verdikte stuk. Ik heb er bij hem overigens altijd gewoon aan mogen zitten en schoon mogen maken, ook de smid en da mochten er alles mee doen. Paard is overigens niet bepaald kleinzerig, dat helpt ook flink.
2e foto zie je een gat zitten, daar steken geen strootjes uit, dat zijn de ‘tentakels’ die eruit groeiden.
Je ziet ook dat de hele hoefballen aangetast waren, zelfs een deel van de zool en een stuk van de wanden was aangetast.


Wauw dat was wel heftig!
Klinkt misschien wat hard, naar geeft mij wel vertrouwen in jou behandeling. Bij mijn paard is het nu echt begin stadium ( zie foto)
Ziet er wat vochtig uit, maar komt omdat ik net had schoon gespoten met water om goed te kunnen bekijken



Afbeelding

Balko

Berichten: 1137
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Re: Wanneer besluit je je paard niet meer te behandelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 21:37

Let wel op met prednisolon, mijn dierenarts heeft me ook gewaarschuwd; bij het ene paard gaat het weg en blijft het weg. Bij het andere paard gaat het weg en na het stoppen ontploft het volledig!
Dit laatste is bij mij gebeurt.

Selbourne
Berichten: 119
Geregistreerd: 25-12-10
Woonplaats: Zaandam

Re: Wanneer besluit je je paard niet meer te behandelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 10:20

Ook mijn tinker ruin heeft staal kanker in 3 hoeven gehad. Ook hij is behandeld met prednison en blauw spray. Hij heeft nooit een pas kreupel gelopen tijdens de behandeling en kon gewoon naar buiten. Het is bij hem helemaal weg gegaan en weg gebleven. Kun je altijd proberen, vooral omdat deze behandeling pijn vrij is. Als het niet aanslaat kun je daarna altijd nog andere moeilijke beslissingen nemen.
Sterkte!

Beaubienne
Berichten: 29
Geregistreerd: 14-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-06-18 11:23

Selbourne schreef:
Ook mijn tinker ruin heeft staal kanker in 3 hoeven gehad. Ook hij is behandeld met prednison en blauw spray. Hij heeft nooit een pas kreupel gelopen tijdens de behandeling en kon gewoon naar buiten. Het is bij hem helemaal weg gegaan en weg gebleven. Kun je altijd proberen, vooral omdat deze behandeling pijn vrij is. Als het niet aanslaat kun je daarna altijd nog andere moeilijke beslissingen nemen.
Sterkte!



Ooh wauw dat is fijn zeg!
Ik ga straks ff da bellen en dit voorstellen.
Mag ik vragen hoe de behandeling in elkaar stak? Hoevaak sprayen etc?

Beaubienne
Berichten: 29
Geregistreerd: 14-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-06-18 11:24

Beaubienne schreef:
Supertje schreef:
Helaas geen goede foto’s (meer) van hoe het op zijn ergst was, maar de hele achterste helft van de straal was zacht, kazig, met een witte natte kleffe laag erover. Onder de witte laag volledig doorbloed weefsel wat dus ook heel makkelijk bloedde. Hij kreeg ook echt de ‘tentakels’ die eruit kunnen groeien bij straalkanker.
Hier nog wel een paar foto’s in een ‘iets’ beter stadium. Dat de straal helemaal zwart is, is voornamelijk door de blauwspray en jodium.


Lijkt niet zo erg hier misschien, maar zeker op de 1e foto zie je dat de achterste helft van de straal verdikt is. De witte plek die te zien is, dat is waar ik het bovenste laagje had weggekrabd, die witte troep zat dus onder het buitenlaagje bij het hele verdikte stuk. Ik heb er bij hem overigens altijd gewoon aan mogen zitten en schoon mogen maken, ook de smid en da mochten er alles mee doen. Paard is overigens niet bepaald kleinzerig, dat helpt ook flink.
2e foto zie je een gat zitten, daar steken geen strootjes uit, dat zijn de ‘tentakels’ die eruit groeiden.
Je ziet ook dat de hele hoefballen aangetast waren, zelfs een deel van de zool en een stuk van de wanden was aangetast.


Wauw dat was wel heftig!
Klinkt misschien wat hard, naar geeft mij wel vertrouwen in jou behandeling. Bij mijn paard is het nu echt begin stadium ( zie foto)
Ziet er wat vochtig uit, maar komt omdat ik net had schoon gespoten met water om goed te kunnen bekijken



[ [url=m/rwKxuG.jpg]Afbeelding[/url] ]


Kun je mij vertellen hoe de behandeling er precies in elkaar stak? Dan kan ik dit bespreken met mijn da.
Hoeveel spray en medicatie etc?
Dankjewel!

Barendshoeve
Berichten: 960
Geregistreerd: 10-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 22:00

Beaubienne schreef:
Barendshoeve schreef:
Hey,

Mijn oudje heeft het ook gehad... 2 keer.
We hebben haar toen op prednison gezet en zijn
haar hoef gaan verzorgen met een spray.
Zodra we stoppen met de prednison is het is no time
weer terug. Maar nu ze om de dag 1 capsule neemt
heeft ze nergens last van en lijkt soms een 8 jarige
ipv een 28 jarige. Zolang ze een kwalitatief goed en
respectvol waardig paarden bestaan heeft mag ze
daar van blijven genieten. Maar gaan eventuele
bijwerkingen (ze heeft er nu geen) of haar hoeven oid
dit belemmeren is het tijd om te gaan.


Jeejtje wat goed dat het werkt. Mijn dierenarts had het ook over prednisolon, maar Magik vragen of je het eerst heb weg laten halen of gewoon alleen de medicatie? Ik ben heel erg benieuwd



We zijn de 1ste keer toen ze het op 1 hoef had begonnen met zo veel als ze toe lied weg te halen, en
gelijk begonnen met prednison. Eerst 7 dagen 4 tabeltten toen 7 dagen 3 dan 7 dagen 2 en daarna iedere dag 1. En het insprayen. toen het weg was zijn we gestopt. Helaas kwam het toen in 8 weken
heel erg terug (soort van in kwadraat). Dus toen weer opnieuw begonnen, zoals de 1ste keer. En nu
het weer weg is krijgt ze om de dag 1 tabelt. En dagelijks maken we het 2 keer goed schoon en
sprayen we het in. En dit gaat nu al weer 3 maanden heel erg goed.
Sommige roepen dat het rommel is, en dat begrijp ik wel. Maar zolang mijn merrie er nog een
heerlijk paardwaardig bestaan door kan hebben op de wei met haar vriendinnen vind ik het goed.

Beaubienne
Berichten: 29
Geregistreerd: 14-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-06-18 22:03

Barendshoeve schreef:
Hey,

Mijn oudje heeft het ook gehad... 2 keer.
We hebben haar toen op prednison gezet en zijn
haar hoef gaan verzorgen met een spray.
Zodra we stoppen met de prednison is het is no time
weer terug. Maar nu ze om de dag 1 capsule neemt
heeft ze nergens last van en lijkt soms een 8 jarige
ipv een 28 jarige. Zolang ze een kwalitatief goed en
respectvol waardig paarden bestaan heeft mag ze
daar van blijven genieten. Maar gaan eventuele
bijwerkingen (ze heeft er nu geen) of haar hoeven oid
dit belemmeren is het tijd om te gaan.


Jeejtje wat goed dat het werkt. Mijn dierenarts had het ook over prednisolon, maar Magik vragen of je het eerst heb weg laten halen of gewoon alleen de medicatie? Ik ben heel erg benieuwd[/quote]


We zijn de 1ste keer toen ze het op 1 hoef had begonnen met zo veel als ze toe lied weg te halen, en
gelijk begonnen met prednison. Eerst 7 dagen 4 tabeltten toen 7 dagen 3 dan 7 dagen 2 en daarna iedere dag 1. En het insprayen. toen het weg was zijn we gestopt. Helaas kwam het toen in 8 weken
heel erg terug (soort van in kwadraat). Dus toen weer opnieuw begonnen, zoals de 1ste keer. En nu
het weer weg is krijgt ze om de dag 1 tabelt. En dagelijks maken we het 2 keer goed schoon en
sprayen we het in. En dit gaat nu al weer 3 maanden heel erg goed.
Sommige roepen dat het rommel is, en dat begrijp ik wel. Maar zolang mijn merrie er nog een
heerlijk paardwaardig bestaan door kan hebben op de wei met haar vriendinnen vind ik het goed.[/quote]

Ik ben het met je eens hoor. Ik heb dit samen met me da besproken en we zijn direct begonnen. Ik heb hem liever aan om de dag een tabletje dan dat ik hem weer helemaal de kliniek aan doe
Voor degene die interesse heeft:
Eerste foto is toen ik ontdekte
Tweede foto is toen dode weefsel is weg gesneden
Derde is vandaag na 3 dagen zorg met Dryfeet met watjes tussen de straal en prednisolon 1 x daags 4 tabletten


Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding


Barendshoeve
Berichten: 960
Geregistreerd: 10-05-10

Re: Wanneer besluit je je paard niet meer te behandelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 11:31

@Beaubienne : Zo op de foto ziet het er al veel minder week en onrustig uit!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Casinolover, ComscoreBot, IASCrawler, Pova, Schildpaddd en 79 bezoekers