Wanneer besluit je je paard niet meer te behandelen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Riel

Berichten: 2142
Geregistreerd: 04-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 18:53

Ik zou het niet doen als ik eerlijk mag zijn. Het feit dat het dier is hervallen wil zeggen dat dit nog eens kan gebeuren. Ook is het een pittige behandeling voor het dier... Gun hem nog een mooie zomer met zijn paardenvrienden op de weide en laat hem dan gewoon rustig gaan.


Beaubienne
Berichten: 29
Geregistreerd: 14-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-18 19:18

Riel schreef:
Ik zou het niet doen als ik eerlijk mag zijn. Het feit dat het dier is hervallen wil zeggen dat dit nog eens kan gebeuren. Ook is het een pittige behandeling voor het dier... Gun hem nog een mooie zomer met zijn paardenvrienden op de weide en laat hem dan gewoon rustig gaan.


Ik waardeer je mening.
Klopt dat was ook de reden dat ik twijfel. Omdat het nu terug is gekomen en ze nog steeds niet weten wat de oorzaak is, kan het weer terug komen. Hoelang ga je dan door?

Beaubienne
Berichten: 29
Geregistreerd: 14-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-18 19:20

Cowgirl schreef:
Beaubienne schreef:
En als ik jullie vertel dat ik vorige keer €3500 heb betaald voor alleen de behandeling al. En vermoedelijk komt het dit keer weer in de buurt van een paar duizend. Zou je het dan ook doen?
( begrijp me niet verkeerd, ik ben absoluut niet super rijk, maar ik zou mezelf nooit vergeven als ik vanwege geld het niet zou doen, maar ben gewoon benieuwd naar jullie mening)


Ik heb ook 2 oudjes 20 en 27.
Ik heb voor mijzelf al de grens gesteld dat ik er geen enorme kosten meer aan ga maken of veel aan ga lopen sleutelen. Voor mij hebben ze allebei tot nu toe een prachtig, vrij gezond en vrij leven gehad.( ze zijn al 20 en 25 jaar bij mij)
Dus ik denk dat ik in jou geval afscheid zou nemen ook omdat ik gewoon niet zwem in het geld. Maar dat ben ik en dit soort dingen zijn voor idereen heel persoonlijk.

Maar is er niet een andere behandeling mogelijk?
Heb je al een rond gevraagd.
het is nu zomer dus over het algemeen is alles droog dus wellicht is zo'n medische hoefschoen een optie.
Ik zou het ook heel moeilijk vinden om mijn paard 8 weken op te sluiten. Aan de andere kant wat is 8 weken en ik denk dat er op mijn huidige stal wel iets te regelen valt daarin. Maar ik kan natuurlijk niet bij jou op stal kijken.Dit even de kosten buiten beschouwing latend.


Ja ik heb helaas niet heel veel te zeggen of de stal omstandigheden aangezien hij daar dan blijft en dat is 2,5 uur van mij vandaan, dus kan ook niet echt dagelijks daar heen om hem aandacht te geven en/of even naar buiten te laten.
Maar kan het natuurlijk wel bespreken.

Ragdollcat
Berichten: 14664
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 19:24

Ik zou het dierenwelzijn op de eerste plaats zetten en vind ik dat het voorgaat.
Is het eerlijk en dier/ paardwaardig om het in leven te houden?

Ik vind 2 maanden binnenstaan wel erg, zeker nu het weidemaanden is en jouw paard het vreselijk vind om binnen te moeten staan en dat met deze leeftijd.

Het is een vrij pittige behandeling voor het dier, jou paard liet al merken dat ie het niet leuk vind als je komt om hem te verzorgen...........zegt toch wel wat en dat hij er wel last van heeft.

En het kan mogelijk weer terugkomen..........want hij had het aan alle vier de hoeve en nu is er bij 1 hoef weer terug...........

Ik zou het nog een mooie zomer geven en dan laten gaan, kwaliteit van leven vind ik veel belangrijker voor het dier en de levensduur van de dieren (meeste diersoorten dan he) is korter dan dat van een mens.

Dus ik gun het de dieren om een fijn leven met kwaliteit te kunnen en mogen leven.

zorro

Berichten: 8760
Geregistreerd: 19-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 19:29

Ik zou het ook niet doen. Ik weet niet of het paard nu met pijn staat, maar als hij pijnvrij is zal ik hem nog lekker een tijdje op de wei laten en zodra het bergafwaarts gaat gelijk naar de eeuwige weide..

Misschien hard, maar het beestje heeft een mooie leeftijd bereikt, het gaat je klauwen vol geld kosten, in de mooie zomer waar elk paard op het land staat, moet hij weken op stal, nee.. ik zou het echt niet doen.

Straks heb je die ene voet weer klaar en begint er een ander. Dan is het einde zoek. De dood is een mooie oplossing. Niemand die je het kwalijk mag nemen als je die beslissing neemt. In mijn ogen is dat zelfs dierenliefde.

kiki1976

Berichten: 16847
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Wanneer besluit je je paard niet meer te behandelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 19:41

Hoe ziet de behandelaar de prognose nu?

Toevallig laatst een gesprek met mijn smid over hoefkanker en de genezingen ervan. Nu behandeld hij deze in de regel niet zelf, of uitsluitend alleen samen met de kliniek. Niet op eigen houtje zeg maar.
Hij heeft idd er paarden van zien "genezen" maar door de jaren heen er ook diverse gezien waarbij het terug kwam. Maar zijn ervaring is wel dat het dan veel heftiger/agressiever terug kwam en het haast niet meer weg te krijgen was.

Volg Bo en haar verwachte veulentje [KS-MK] Als je dochter haar droom waar maakt, Bo x White Dream
Het is wat het is

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 19:41

Ik zou kijken/overleggen of je hem niet thuis kunt behandelen met die vloeistof, dat afsnijden zal niet dagelijks gebeuren en dat kan dan wellicht ook thuis.
Dan heb je zelf kijk en invloed op zijn welzijn en kun je eventueel ook binnen die 8 weken nog beslissen of stoppen eerlijker is tegenover hem :(:)

Zo'n medicinale hoefschoen is overigens een aanrader!
Wel goed de maat opnemen!

Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ
A bird sitting on a tree is never afraid of the branch breaking,

because her trust is not on the branch but on her own wings.

Always believe in yourself !

Myfairytale
Berichten: 5384
Geregistreerd: 26-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 19:45

Beaubienne schreef:
Ja ik moet lang en hard sparen voor dat geld. Maar in mijn beleving is een dier zijn leven net zoveel waard als dat van een mens. En dan redeneer is zo: als ik een behandeling van €3500 nodig heb zou ik er ook niet over twijfelen.


Dit is ook mijn mening en daarom zou ik het wel doen. Zou mezelf anders niet meer recht in de spiegel aan kunnen kijken.

Sterkte met je paard in ieder geval!

Monique1963

Berichten: 8628
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 19:50

Ik vraag mijn dierenarts altijd wat zij zou doen als het haar paard was geweest.

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.

Ragdollcat
Berichten: 14664
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 19:50

zorro schreef:
Ik zou het ook niet doen. Ik weet niet of het paard nu met pijn staat, maar als hij pijnvrij is zal ik hem nog lekker een tijdje op de wei laten en zodra het bergafwaarts gaat gelijk naar de eeuwige weide..

Misschien hard, maar het beestje heeft een mooie leeftijd bereikt, het gaat je klauwen vol geld kosten, in de mooie zomer waar elk paard op het land staat, moet hij weken op stal, nee.. ik zou het echt niet doen.

Straks heb je die ene voet weer klaar en begint er een ander. Dan is het einde zoek. De dood is een mooie oplossing. Niemand die je het kwalijk mag nemen als je die beslissing neemt. In mijn ogen is dat zelfs dierenliefde.



Mee eens!

Beaubienne
Berichten: 29
Geregistreerd: 14-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-18 19:50

Myfairytale schreef:
Beaubienne schreef:
Ja ik moet lang en hard sparen voor dat geld. Maar in mijn beleving is een dier zijn leven net zoveel waard als dat van een mens. En dan redeneer is zo: als ik een behandeling van €3500 nodig heb zou ik er ook niet over twijfelen.


Dit is ook mijn mening en daarom zou ik het wel doen. Zou mezelf anders niet meer recht in de spiegel aan kunnen kijken.

Dankjewel!
Sterkte met je paard in ieder geval!

Beaubienne
Berichten: 29
Geregistreerd: 14-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-18 19:51

Monique1963 schreef:
Ik vraag mijn dierenarts altijd wat zij zou doen als het haar paard was geweest.


Vind ik een hele goeie, ik heb een bel afspraak met haar maandag, ga ik meteen vragen.

Ragdollcat
Berichten: 14664
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 19:53

Beaubienne schreef:
Monique1963 schreef:
Ik vraag mijn dierenarts altijd wat zij zou doen als het haar paard was geweest.


Vind ik een hele goeie, ik heb een bel afspraak met haar maandag, ga ik meteen vragen.



Doen!

Zelf heb ik het nooit hoeven vragen, want ik kan het wel zelf bedenken en ik kijk vooral naar het dierenwelzijn en de dierenartsen zijn het altijd met mij eens, dat zit dus wel goed.

lisem94

Berichten: 676
Geregistreerd: 01-03-10
Woonplaats: Ergens in zuid-west Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 19:56

zorro schreef:
Ik zou het ook niet doen. Ik weet niet of het paard nu met pijn staat, maar als hij pijnvrij is zal ik hem nog lekker een tijdje op de wei laten en zodra het bergafwaarts gaat gelijk naar de eeuwige weide..

Misschien hard, maar het beestje heeft een mooie leeftijd bereikt, het gaat je klauwen vol geld kosten, in de mooie zomer waar elk paard op het land staat, moet hij weken op stal, nee.. ik zou het echt niet doen.

Straks heb je die ene voet weer klaar en begint er een ander. Dan is het einde zoek. De dood is een mooie oplossing. Niemand die je het kwalijk mag nemen als je die beslissing neemt. In mijn ogen is dat zelfs dierenliefde.


Dit zou ook mijn keuze zijn.
Laatst bijgewerkt door lisem94 op 02-06-18 20:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Dropneus95

Berichten: 785
Geregistreerd: 17-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 20:04

Eigenlijk ken ik alleen maar verhalen van paarden met kanker in de hoeven dat het terug komt...

Vorig jaar bij een stalgenoot. 4 jarig paard, net ingereden, heeft altijd lekker op de wei gestaan. Aan alle 4 de hoeven. Hij is behandeld en was weer schoon. Een jaar later heeft ze afscheid moeten nemen omdat het aan 3 hoeven terug is gekomen. Hoe groot is de kans dat het niet weer terug komt, eventueel in de andere hoeven, allemaal net na elkaar? Ga je hem dan al die weken in stal zetten? Is het eerlijk tegenover je paard om, nu midden in het weide seizoen, hem weer 2 maanden op stal te zetten? Je geeft zelf al aan dat hij dit niet fijn vindt... Maar wat dan? Ga je wachten tot na het weide seizoen? Maar dan is de kans groot dat het is gegroeid en het te laat is.

Ik kan niet zeggen wat ik zou doen. Ik ken je paard niet en hoe hij in situaties reageert, Maar blijf wel eerlijk naar je paard toe. Ik heb er volle vertrouwen in dat je een goede keuze kan maken :-) succes en sterkte!

~ Enjoy the little things, Carpe diem ~

Slmt9

Berichten: 4787
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 20:06

Ik denk dat je altijd je gevoel moet volgen en als die zegt doen, dan vooral doen.
Ik denk echter ook dat het een goed idee is om een rationeel lijstje te maken. Vragen die mij dan zo in het hoofd schieten:
Wil je je paard zo'n intensieve behandeling aan doen als dit de enige behandeloptie is?
Is het realistisch om voor een tweede keer 3500,- te investeren in een kwaal die misschien niet volledig verdwijnt en op (korte) termijn terug kan komen?
Wil ik na dit paard nog een nieuw paard? Zo ja, is het realistisch om dan 3500,- te investeren?
Wat schiet je paard ermee op?

En die laatste vraag is misschien nog wel de belangrijkste. Want wil je deze behandeling doen voor jezelf of voor je paard?

Balko

Berichten: 1137
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 20:32

Ik zou er niet meer mee verder gaan, bijna geen enkel paard kan volledig genezen van Straalkanker. Het feit dat het terug is gekomen is waarschijnlijk omdat het niet volledig weg is geweest. Ik heb in hetzelfde schuitje gezeten met een 8 jarige, welke verder nog vol in de sport liep met succes. Ik was helemaal blij het genezen te hebben en een half jaar later kwam het in tienvout terug. Dat het nu in 1 voet zit wil dit zeggen dat jet niet ook doorslaat naar de rest. Helaas is straalkanker een gebed zonder end. Succes met je keuze! Voor mij heeft de uiteindelijke keus me het meeste rust geboden. En die keuze was om hem eind van het zomerseizoen toen het steeds erger werd in te laten slapen...

Beaubienne
Berichten: 29
Geregistreerd: 14-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-18 22:02

Dropneus95 schreef:
Eigenlijk ken ik alleen maar verhalen van paarden met kanker in de hoeven dat het terug komt...

Vorig jaar bij een stalgenoot. 4 jarig paard, net ingereden, heeft altijd lekker op de wei gestaan. Aan alle 4 de hoeven. Hij is behandeld en was weer schoon. Een jaar later heeft ze afscheid moeten nemen omdat het aan 3 hoeven terug is gekomen. Hoe groot is de kans dat het niet weer terug komt, eventueel in de andere hoeven, allemaal net na elkaar? Ga je hem dan al die weken in stal zetten? Is het eerlijk tegenover je paard om, nu midden in het weide seizoen, hem weer 2 maanden op stal te zetten? Je geeft zelf al aan dat hij dit niet fijn vindt... Maar wat dan? Ga je wachten tot na het weide seizoen? Maar dan is de kans groot dat het is gegroeid en het te laat is.

Ik kan niet zeggen wat ik zou doen. Ik ken je paard niet en hoe hij in situaties reageert, Maar blijf wel eerlijk naar je paard toe. Ik heb er volle vertrouwen in dat je een goede keuze kan maken :-) succes en sterkte!


Dankjewel voor je input! Eye opening....

Beaubienne
Berichten: 29
Geregistreerd: 14-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-18 22:04

Balko schreef:
Ik zou er niet meer mee verder gaan, bijna geen enkel paard kan volledig genezen van Straalkanker. Het feit dat het terug is gekomen is waarschijnlijk omdat het niet volledig weg is geweest. Ik heb in hetzelfde schuitje gezeten met een 8 jarige, welke verder nog vol in de sport liep met succes. Ik was helemaal blij het genezen te hebben en een half jaar later kwam het in tienvout terug. Dat het nu in 1 voet zit wil dit zeggen dat jet niet ook doorslaat naar de rest. Helaas is straalkanker een gebed zonder end. Succes met je keuze! Voor mij heeft de uiteindelijke keus me het meeste rust geboden. En die keuze was om hem eind van het zomerseizoen toen het steeds erger werd in te laten slapen...


Wat vervelend dat je die keus heb moeten maken!
Ik heb heel erg respect voor je dat je die keus hebt durven maken!

zorro

Berichten: 8760
Geregistreerd: 19-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 22:07

Wat je ook beslist ts, hou in ieder geval in je achterhoofd dat kiezen voor de dood ook dierenliefde is. Dat is lijden besparen, het vergt veel moed, maar het is ook kiezen voor het welzijn van het dier.

Voel je dus niet slecht als je niet gaat behandelen.

Beaubienne
Berichten: 29
Geregistreerd: 14-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-18 22:07

Slmt9 schreef:
Ik denk dat je altijd je gevoel moet volgen en als die zegt doen, dan vooral doen.
Ik denk echter ook dat het een goed idee is om een rationeel lijstje te maken. Vragen die mij dan zo in het hoofd schieten:
Wil je je paard zo'n intensieve behandeling aan doen als dit de enige behandeloptie is?
Is het realistisch om voor een tweede keer 3500,- te investeren in een kwaal die misschien niet volledig verdwijnt en op (korte) termijn terug kan komen?
Wil ik na dit paard nog een nieuw paard? Zo ja, is het realistisch om dan 3500,- te investeren?
Wat schiet je paard ermee op?

En die laatste vraag is misschien nog wel de belangrijkste. Want wil je deze behandeling doen voor jezelf of voor je paard?


Goed idee het lijstje.
En je laatste vraag vind ik lastig.
Ik zou willen dat ik wist wat hij wil. Vindt hij 8 weken behandeling goed tegenover kans dat hij dan weer 3 jaar verder kan?
En wat zou ik willen?.....
Blijft heel moeilijk.

Beaubienne
Berichten: 29
Geregistreerd: 14-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-18 22:09

zorro schreef:
Wat je ook beslist ts, hou in ieder geval in je achterhoofd dat kiezen voor de dood ook dierenliefde is. Dat is lijden besparen, het vergt veel moed, maar het is ook kiezen voor het welzijn van het dier.

Voel je dus niet slecht als je niet gaat behandelen.


Fijn dat je het zo verwoord. Ben het compleet met je eens.
Ik vind het gewoon moeilijk om te bepalen wat oprechte gedachtes zijn.. alles spookt door me hoofd en ik denk dat tijd nemen om erover na te denken zal helpen...

Barendshoeve
Berichten: 960
Geregistreerd: 10-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 22:20

Hey,

Mijn oudje heeft het ook gehad... 2 keer.
We hebben haar toen op prednison gezet en zijn
haar hoef gaan verzorgen met een spray.
Zodra we stoppen met de prednison is het is no time
weer terug. Maar nu ze om de dag 1 capsule neemt
heeft ze nergens last van en lijkt soms een 8 jarige
ipv een 28 jarige. Zolang ze een kwalitatief goed en
respectvol waardig paarden bestaan heeft mag ze
daar van blijven genieten. Maar gaan eventuele
bijwerkingen (ze heeft er nu geen) of haar hoeven oid
dit belemmeren is het tijd om te gaan.

eef_doortje
Berichten: 314
Geregistreerd: 23-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 22:37

mijn merrie nog geen 14 jaar heeft kanker op haar borst onder het oor en joost mag weten waar nog meer, behandeling is mogelijk, maar dit is zeer pijnlijk, erg duur en om het kort te zeggen alleen maar uitstel van executie, want genezen zal het niet meer. Ze heeft nu nergens last van, dus ik heb besloten om haar te laten lopen, ik wil haar ook geen pijn doen. Ik heb besloten, dat wanneer ik merk dat ze pijn krijgt of gewoon niet meer paarden gedrag kan vertonen(bijv. grazen), dat het genoeg is en dan laat ik haar gaan. Dit is een moeilijk besluit, maar voor haar het meest dier waardig. Ik denk dat jij ook zo moet denken bij jou paard. Wil ik dit?, kan ik dit? is dit iets wat ik mijn paard wil aandoen. Dit zijn de vragen die ik mijzelf afgevraagd heb.

Maddy_Paola

Berichten: 1329
Geregistreerd: 19-04-17

Re: Wanneer besluit je je paard niet meer te behandelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 22:58

Hoe reageerde je paard de vorige keer en sindsdien op t pakken van de hoeven ed, want je zegt zelf dat je paard die hoef niet wil geven, ik denk dat je paard je daar je antwoord al geeft en ik zou m dus deze zomer heerlijk de wei op doen en zo mogelijk langer zolang ie zelf aangeeft dat t kan..

Paola ❤ elke dag met haar is een cadeautje [o]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Barb, Selima, TamaraFloor en 106 bezoekers