Behandeling bloedwormen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Slmt9

Berichten: 4786
Geregistreerd: 25-11-12

Behandeling bloedwormen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-05-18 07:58

Afgelopen najaar kon ik mijn paard niet ontwormen ivm winterbevangenheid. Door sterke vermagering en spierverlies heb ik twee maal mestonderzoek laten doen, waarbij uit een onderzoek een aantal bloedwormen kwamen.
Ik heb vanuit drie verschillende da’s ook drie verschillende adviezen gekregen, maar omdat er op bokt ook de nodige ervaringsdeskundige zitten ben ik benieuwd naar jullie onderbouwde adviezen.
Paard is afgelopen zondag met ivermectine ontwormd (eqvalan).

Da 1 (tevens zijn tandarts): nu ivermectine, over 8 weken nieuw mestonderzoek en op basis daarvan verder kijken
Da 2 (behandelend holistisch dierenarts): nu ivermectine, over 6 weken nieuw mestonderzoek en dan verder besluiten
Da 3 (zijn reguliere/lokale dierenarts): nu moxidextine, over 6 weken opnieuw mestonderzoek

Eigenlijk was mijn eigen idee: over 2-4 weken bloedonderzoek en dan opnieuw ontwormen als nodig. Nu zeker geen moxidextine, alleen ivermectine.
Of komende 6 weken prefentief ivermectine tot de eerste vorst en dan moxidectine.
Dit laatste liever niet omdat hij een jaar lang ontzettend ziek is geweest van HB met allerlei andere medische gevolgen, dus dat lijf elke 6 weken met gif belasten zie ik niet zitten. Maar aanhoudende bloedworm moeten we ook niet hebben.

Ben benieuwd naar jullie advies!


janouk
Blogger

Berichten: 17851
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 08:02

Wat is de uitslag van de wormeneitelling?
Laatst bijgewerkt door janouk op 31-05-18 08:21, in het totaal 2 keer bewerkt

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Behandeling bloedwormen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 08:08

Bloedwormen schijnen inderdaad heel moeilijk te behandelen te zijn. Geen idee wat te doen.

Maar euh,..wat is winterbevangenheid? En waarom kan je dan niet behandelen? :o?

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Slmt9

Berichten: 4786
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-05-18 08:16

@janouk: ik heb de exacte uitslag niet opgevraagd. Dierenarts zei alleen dat het weinig wormen waren. Vind ik persoonlijk niet veelzeggend, want het betreft maar twee mestballen die zijn onderzocht. Dat zegt niet zoveel over de binnenkant toch?

@natasja: winterbevangenheid is hoefbevangenheid zonder de directe ontsteking in de voeten. Winterbevangenheid betekent dat er niet voldoende doorbloeding in de benen van je paard is en de bloedvaten vernauwen doordat er meer cortisol aangemaakt wordt. Het ziet er aan de buitenkant vrijwel hetzelfde uit als gewone hoefbevangenheid en kan aanleiding worden voor alsnog hoefbevangenheid. Komt voor bij paarden die bijv eerder hb zijn geweest.
De stofwisseling is bij bevangenheid niet op orde en een paard raakt zijn afvalstoffen niet kwijt. Als je er dan nog meer gif in stopt, is dat nog meer belasting en een extra trigger om hb te worden.

janouk
Blogger

Berichten: 17851
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Behandeling bloedwormen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 08:21

http://wormbestrijding.nl/wormbestrijdi ... men-paard/

Zowel ivermectine als moxydectine helpt tegen bloedwormen. Moxydectine pakt ook de ingekapaelde larven aan.

Het advies ontloopt elkaar toch niet echt van de drie artsen.

Zodra de volwassen bloedwormen in de darmen gedood zijn door het ontwormingsmiddel komen de ingekapselde larven los uit de darmwand, dus je zal na een aantal weken opnieuw moeten testen

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

kiki1976

Berichten: 16847
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Behandeling bloedwormen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 08:32

Ik zou als eigenaar eerst de EPG waarde willen weten voordat ik in de stress schiet en hem vol stop ermee.
Mest van 1 hoop en daar 2 ballen van onderzoeken vind ik persoonlijk niet echt betrouwbaar. Liever mest monsters nemen van verschillende hopen (is soms erg lastig als ze 24/7 in de kudde lopen). Mest dient verder wel gekoeld bewaard te worden voor het onderzoek.

Afhankelijk van de EPG waarde behandelen.
Welke van de 2 je pakt maakt niet zo heel veel uit rond deze tijd van het jaar.
Bij een echt hoge EPG en wanneer je veel wormen terug ziet in de mest ben ik meer voorstander ervan om na 3/4 weken nog een keer te ontwormen en dan na 3/4 weken weer een mestonderzoek.

Volg Bo en haar verwachte veulentje [KS-MK] Als je dochter haar droom waar maakt, Bo x White Dream
Het is wat het is

Slmt9

Berichten: 4786
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-05-18 08:46

De reden waarom ik vraag naar ervaring van bokkers is omdat ik heb gelezen dat behandeling met moxidectine (in een periode waar ingekapselde larven zijn uitgekomen) voor interne bloedingen kan zorgen. De bloedwormen kunnen zich dan al door de darmen heen gewerkt hebben naar andere organen. Maar ik weet niet niet exact hoe dit zit, vandaar mijn vraag.

Ik geloof zelf niet blind op alleen mestonderzoek. Daarom kan ik me misschien minder goed vinden in het advies van de dierenartsen. In de tijd dat ik nog prefentief 2-3 keer per jaar ontwormde heeft hij nog nooit wormen gehad.

EPG vind ik voor nu niet zo interessant omdat werd verteld dat dit laag is.

Overigens ter aanvulling:
Paard staat met drie andere paarden op paddock met hooi. Twee andere paarden komen een uurtje per dag op gras. Alle paarden hadden wormen (van de andere weet ik niet welke wormen of hoeveel), alles is met ivermectine behandeld. Mest wordt 3 keer per dag uit paddock verwijdert.

Edit: epg was 50 en 1 bloedworm in de mest. Normaliter niet gelijk een reden tot ontwormen, maar ivm conditie en geschiedenis van mijn paard besloten dit wel te doen op advies van de holistisch dierenarts. Aan dat advies twijfel ik absoluut niet.

kiki1976

Berichten: 16847
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 09:51

EPG van 50 dat wil zeggen dat er 1 eitje is gevonden in de meststaal ( bij een McMaster test, welke de meeste wel gebruiken).
Nu is het altijd lastig als er weinig mest beschikbaar is voor een meststaal (zien mijn eerdere bericht) omdat eitjes niet altijd worden uitgescheiden. Het is dan echt een moment opname van dat moment. Daarmee wil het idd niet zeggen dat er geen wormen in het paard zitten.
Mijn advies is dan ook altijd om het aan het begon van het seizoen (vanaf eind maart) het een paar dagen achter elkaar te doen zodat je goed monitoren en daarna iedere maand.
1 of 2 keer per jaar een mestonderzoek is te weinig om een eerlijk beeld te geven.
Daarom kan de uitkomst nu ook zijn een EPG van 50 en wel een rode bloedworm gevonden in de mest (was dit overigens voor of na de ontworming?)

Hier kan je eventueel meer lezen over de cyclus van bloedwormen, de gevaren en hoe te handelen

Volg Bo en haar verwachte veulentje [KS-MK] Als je dochter haar droom waar maakt, Bo x White Dream
Het is wat het is

Mizora

Berichten: 18089
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 09:55

In principe zou ik juist wel met moxidectine hebben ontwormd hebben, omdat de kans groot is dat er ook ingekapselde wormen zitten, gezien de sterke vermagering. Het is juist de migratie die voor darmbloedingen kan zorgen en die voorkom je dan. De enige uitzondering is als het dier dusdanig mager is dat het mogelijk te verzwakt is om de sterfte van alle wormen aan te kunnen, dan zou ik eerst met een halve dosering ivermectine gewerkt hebben. Maar gezien de lage wormeitelling (zover je weet), acht ik dat risico niet zo groot.

Er is nu al ontwormt met ivermectine, dus eigenlijk is dat niet meer van toepassing. Als je wilt testen tegen resistentie, dan moet je over 3 weken mestonderzoek laten doen. Indien er dan rode bloedwormeneieren gevonden worden (en ik zou dan onderzoek door Het Woud laten doen zodat je de exacte aantallen op papier hebt).

Vanaf 4 weken zijn er al weer wormeieren gevonden met ivermectine (ivermectine zelfs een heel enkele keer met 21 dagen, meestal met 4-5 weken) en moxidectine (maar meestal pas vanaf 5-6 weken). Ik zou dus met 5 weken mestonderzoek doen om te kijken of er alweer ontwormt moet worden of dat het nog 3 weken (dan weer eerst mestonderzoek) uitgesteld kan worden.

Als er met 3 weken eieren gevonden worden is de enige echte mogelijkheid tot ontwormen het inzetten van 5 dagen panacur (als je paard 600kg weegt, gebruik je dan in totaal 3000kg ontworming).

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

Slmt9

Berichten: 4786
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Behandeling bloedwormen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-05-18 11:00

@kiki: ik kan het linkje niet vinden in je bericht. Wil je die misschien nog een keer sturen?
Op mijn vorige stal kon iemand zelf mestonderzoek doen en gebeurde dat elke maand, nu moet ik het toesturen.

@mizora: nee hoor, gaat niet zo zeer om resistentie. Ik wil graag zoveel mogelijk wormen uitroeien en hem weer goed op gewicht krijgen. De dierenarts gaf hem bodyscore 1. Als ik je goed begrijp zou je advies dan zijn over vijf weken en dan drie weken later nog een keer?

Wat ik wel opvallend vind is dat iedereen die gereageerd heeft wel volledig op wormonderzoek vertrouwt. Ben ik dan te wantrouwig dat ik dat niet doe? :o

kiki1976

Berichten: 16847
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Behandeling bloedwormen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 11:10

Hij was weg gevallen zie ik, hierbij nog maals http://wormbestrijding.nl/wormbestrijdi ... men-paard/

Heel eerlijk ik had er vroeger absoluut geen vertrouwen in. Maar goed helaas ontkom je er nu niet meer aan.
Om die reden heb ik zelf de cursus gedaan, en ik moet zeggen dat dit toch echt wel een uitkomst is hoor. De kosten hiervan verdien je best wel snel terug vind ik. Maar belangrijker van alles is vind ik, ik kan het doen zo vaak ik wil.
Ook ben ik niet afhankelijk van andere (testlabs of da) en hoe ze met de meststalen omgaan.
Mest dient namelijk vers of max 24 uur gekoeld bewaard te zijn.

Maar naast een mestonderzoek ontworm ik sws toch 2x per jaar tegen (ingekapselde) bloedwormen, lintworm, en voordat ze de weide op gaan.
Lintworm zie je namelijk zelden terug in de mest.

Volg Bo en haar verwachte veulentje [KS-MK] Als je dochter haar droom waar maakt, Bo x White Dream
Het is wat het is

Slmt9

Berichten: 4786
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-05-18 11:49

@kiki: ik stuurde de mest inderdaad ook terug in een zakje, dan folie, dan zo lang mogelijk in de koelkast.
De afgelopen twee jaar ontwormde ik net als jij, de wormkuren haal ik (mede ivm de prijs) ui de UK, echter moest ik de moxidectine afgelopen jaar overslaan vanwege hb.

Ik zat ook te overwegen om zelf een cursus te gaan doen. Maar ik heb maar een paard en vind die kosten dan best hoog. Dan houd ik er liever bij prefentief voor lintworm en ingekapselde bloedworm en af en toe mestonderzoek.
Je linkje ga ik doorlezen, dank je wel voor het delen.

kiki1976

Berichten: 16847
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Behandeling bloedwormen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 14:32

Ik moet zeggen dat ik de kosten van de cursus best mee vond vallen. Cursus incl alle benodigdheden was ik nog geen € 300 kwijt

Volg Bo en haar verwachte veulentje [KS-MK] Als je dochter haar droom waar maakt, Bo x White Dream
Het is wat het is

Niello
Berichten: 824
Geregistreerd: 22-12-12

Re: Behandeling bloedwormen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 14:52

Hallo, hier ook even een vraagje. Paard bleek bij mestonderzoek in het najaar een lichte bloedwormbesmetting te hebben. Enigszins verrassend want paard was in perfecte conditie. Is in september ontwormd met panacur en oktober met equimax. Drie weken geleden ontwormd met panacur en vond 3 dode rode bloedwormbesmetting in de mest. Paard ziet er top uit en glimt als een spiegel. Mest wordt 2x per week van de wei gehaald. Nog keer ontwormen of wormonderzoek?

tamary

Berichten: 29165
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 15:17

Slmt9 schreef:
@kiki: ik stuurde de mest inderdaad ook terug in een zakje, dan folie, dan zo lang mogelijk in de koelkast.
De afgelopen twee jaar ontwormde ik net als jij, de wormkuren haal ik (mede ivm de prijs) ui de UK, echter moest ik de moxidectine afgelopen jaar overslaan vanwege hb.

Ik zat ook te overwegen om zelf een cursus te gaan doen. Maar ik heb maar een paard en vind die kosten dan best hoog. Dan houd ik er liever bij prefentief voor lintworm en ingekapselde bloedworm en af en toe mestonderzoek.
Je linkje ga ik doorlezen, dank je wel voor het delen.

Goed mestonderzoek doe je 5 dagen achter elkaar elke 6-8 weken in het weideseizoen. 5x15 euro = 75 euro en zo'n dagje cursus is 85 euro? Microscoop + telkamer, etc. kost iets meer maar dat heb je er dus ook rap uit.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Slmt9

Berichten: 4786
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-05-18 15:24

Ik las dat een starterstkit meer dan 200,- kost en over de kennis die je van een dagje cursus leert heeft Het Woud een hele duidelijke mening, maar misschien is dat commercieel belang?

Maar goed, ik ben vooral benieuwd naar het behandelplan van andere bokkers die bloedwormen bij hun paarden hebben behandeld :)

Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: Behandeling bloedwormen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 15:33

Pleun had ook bloedworm, die er met ivermectine uit kwam, een week later twee dagen panacur gegeven en weer 4 weken later ontwormd met Equest (moxidectine) om alle fases af te doden. Daarna verweid naar een schone weide.
Over 6 weken nog een keer panacur en als ze de wei af komen nog een keer Equest.

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

jansje73

Berichten: 2656
Geregistreerd: 04-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 08:16

Sinds een klein jaartje zit ik bij mest laboratorium Worm&Co.nl en ik ben super tevreden, zij kunnen meer resultaten uit een mestonderzoek halen . 4 keer per jaar over het jaar verdeeld laat ik een mestonderzoek van mijn 2 tinkers bij hun doen, je moet het wel via internet een mestonderzoek zakje(s) bestellen die je netjes op de post wordt toegestuurd. Er staat een goed beschreven hoe je de mest moet versturen naar hun, wel moeten er postzegels op ( dat kan jezelf doen of door hun dan kost het wel wat duurder) . De prijs van de mest onderzoek vind ik mee vallen alleen je moet het zakje met mest wel weg brengen naar de postkantoor.

Mijn tinker merrie heeft ook bloedwormen gehad dat kwam bij hun uit van de onderzoek, soms was er een eitelling van 750 en op advies van de dierenarts van hun laat ik mijn paarden ontwormen , de wormkuur kan je ook via hun bestellen. Als mijn merrie bloedwormen heeft dan moet ik binnen 14 dagen weer een nieuwe mestonderzoek laten doen, tot nu aan 2 keer toe hoefde ik maar een keer te ontwormen op bloedwormen.

Ga eens lezen op hun site.

Slmt9

Berichten: 4786
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Behandeling bloedwormen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-06-18 08:45

@jansje: dank je voor het delen van je ervaring. Mag ik vragen hoe de behandeling van jouw paard eruit heeft gezien en had ze na die 14 dagen nog veel bloedwormen?

Slmt9

Berichten: 4786
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-06-18 00:04

Voor de meedenkers onder ons: mijn paard heeft ook zomereczeem, maar dat is met deken goed te controleren. De afgelopen twee weken heeft hij wel geschuurd en had open plekken op andere plekken dan normaal bij zn eceem. Het zat nu meer rond zn anus, echt stukken huid van de billen en onderkant vd staartwortel bij de overgang naar de bil.
Ik zag geen eitjes, want dacht zelf aan aarswormen. Kan je die nog op een andere manier vinden?

luckyfarm
Berichten: 208
Geregistreerd: 29-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 04:21


Slmt9

Berichten: 4786
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Behandeling bloedwormen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-06-18 09:47

Ok, bedankt voor het delen.

Iemand nog iets aanvullends toe te voegen over aarsmaden? Of een ander idee wat de jeuk rond de anus kan veroorzaken.

luckyfarm
Berichten: 208
Geregistreerd: 29-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 15:08

Laatst bijgewerkt door luckyfarm op 05-06-18 15:09, in het totaal 1 keer bewerkt

luckyfarm
Berichten: 208
Geregistreerd: 29-05-07

Re: Behandeling bloedwormen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 15:08

Natuurlijk ook even elke dag je borstels even in een sopje met anti-luis shampoo stoppen, heb je na elke poetsbeurt weer schoon materiaal.



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: agee, kiki1976, schaapie18, Tijn8 en 100 bezoekers