Behandeling bloedwormen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
MyChoice

Berichten: 2178
Geregistreerd: 08-11-17

Re: Behandeling bloedwormen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 19:49

Google eens op bloedworm en esparcette. De natuur een handje laten helpen de wormen te bestrijden!

Melya 06-07-06
Baldur 18-06-08 - † 15-06-2023
Madelief 13-03-2018


Slmt9

Berichten: 4731
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-06-18 21:56

Daphara schreef:
Ik zou echt moxi gaan geven hoor!


Ja, ik neig er ook naar. Maar ik wil eerst bevestiging uit het bloed. Ik ben nl ook erg bang dat hij er bevangen van wordt, stel het is toch iets anders..


kiki1976 schreef:
Hoeveel keren is er nu ontwormd en in welk tijdsbestek en met welke?


24-5 mei uitslag mestonderzoek, 27-5 mei ivermectine (drie weken geleden), verder nog niet.


MyChoice schreef:
Google eens op bloedworm en esparcette. De natuur een handje laten helpen de wormen te bestrijden!

Dank je voor je tip, helaas krijgt mijn paard erg jeuk van vlinderbloemige producten zoals lucerne, dus ook esparcette durf ik nog niet aan. Jammer, want vind het een erg mooi product!

kiki1976

Berichten: 16821
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Behandeling bloedwormen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 23:02

Dan zou ik er nu een moxi instoppen, maar snap dat je eerst bevestiging uit het bloed wilt

Volg Bo en haar verwachte veulentje [KS-MK] Als je dochter haar droom waar maakt, Bo x White Dream
Het is wat het is

jansje73

Berichten: 2656
Geregistreerd: 04-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 06:32

MyChoice schreef:
Google eens op bloedworm en esparcette. De natuur een handje laten helpen de wormen te bestrijden!


Dit vind ik wel interessant en ga het ook zeker kijken.

jansje73

Berichten: 2656
Geregistreerd: 04-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 06:55

MyChoice schreef:
Google eens op bloedworm en esparcette. De natuur een handje laten helpen de wormen te bestrijden!



Dit is wel heel interessant. Kom op de site van Metazoa terecht. Alleen kom ik er maar niet in uit hoeveel je er mag van voeren aan een paard. Ik vind de metazoa esparcette grof er super uit zien en wil het zeker eens gaan uit proberen aan mijn tinkers te gaan voeren. Mijn merrie is gevoelig voor wormen , vooral op bloedwormen . Gisteren heb ik voor de 2e mestonderzoek van dit jaar opgetsuurd na Worm&Co en ben benieuwd wat er uit het metsonderzoek komt. Natuurlijk vooral bij mijn merrie, ik maak elke dag het weiland mest vrij. Dit is een natuurlijke product en dat is ook wat ik graag wil geven aan mijn paarden.

Slmt9

Berichten: 4731
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-06-18 14:01

Dierenarts is net geweest en behalve dat hij veel te schraal is, vond ze hem er verder goed glanzend en alert uitzien.
Bloed wordt uitgebreid onderzocht, donderdag uitslag en dan bepalen hoe we verder gaan. Als het wel bloedwormen zijn, dan gaat er idd moxidextine in. De verhalen van de gemigreerde wormen die bloedingen veroorzaken kent ze, maar komen ze nauwelijks tegen. Maar als de bloedworm dit veroorzaakt ontkom je er niet aan om na de ivermectine met moxidectine te behandelen.

Verder was ze het met me eens dat mestonderzoek niet waterdicht is en wanneer je niet prefentief wil ontwormen je 1x per jaar ook bloedonderzoek moet doen. Maar een combinatie lijkt het beste.

Verder vond ik het toch wel bijzonder dat het woud zegt dat je wormen niet uit bloedonderzoek kan halen. Maar die hebben er commercieel belang bij dat ik zo vaak mogelijk bij hen mestonderzoek doe gok ik.

Paard stond er gelukkig vandaag iets beter bij dan dond tm zond. Krijg overigens meer en meer het gevoel dat hij super gevoelig is voor wisseling in de kudde. Maagzweren met stress als oorzaak sluit ik eigenlijk ook nog niet uit.


MyChoice

Berichten: 2178
Geregistreerd: 08-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 14:10

jansje73 schreef:
MyChoice schreef:
Google eens op bloedworm en esparcette. De natuur een handje laten helpen de wormen te bestrijden!



Dit is wel heel interessant. Kom op de site van Metazoa terecht. Alleen kom ik er maar niet in uit hoeveel je er mag van voeren aan een paard. Ik vind de metazoa esparcette grof er super uit zien en wil het zeker eens gaan uit proberen aan mijn tinkers te gaan voeren. Mijn merrie is gevoelig voor wormen , vooral op bloedwormen . Gisteren heb ik voor de 2e mestonderzoek van dit jaar opgetsuurd na Worm&Co en ben benieuwd wat er uit het metsonderzoek komt. Natuurlijk vooral bij mijn merrie, ik maak elke dag het weiland mest vrij. Dit is een natuurlijke product en dat is ook wat ik graag wil geven aan mijn paarden.



Even een belletje wagen aan de fabrikant? Ik voer 250 gram bij m'n paarden van 650-700 kile

Melya 06-07-06
Baldur 18-06-08 - † 15-06-2023
Madelief 13-03-2018

Jasmijn159

Berichten: 4427
Geregistreerd: 04-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 14:57

Wat je (soms!) in het bloed kunt zien bij een forse wormbesmetting:
- witte bloedbeeld: verhoogd aantal eosinofielen
- eiwit: laag totaal eiwit, eventueel verhoogde beta-fractie

Dit zie je lang niet bij alle fors besmette paarden! En soms kan het totaal eiwit ook juist hoog zijn, omdat het getriggerd wordt door de aanhoudende ontstekingsreactie van wormen/larven in de darmen. Vandaar dat sommige dierenartsen dat ook niet aanraden, omdat het redelijk zonde is van het geld als er niets uit komt. Bovenstaande 'afwijkingen' zijn ook niet alléén typerend voor worm-infecties, maar kunnen een waarschijnlijke diagnose wat zekerder maken.

Ingekapselde larven zien we alleen in najaar, winter en vroeg voorjaar. Dan is het dus de juiste tijd om met moxidectine te ontwormen. In de warmere maanden komen de larfjes juist uit de darmwand en worden ze volwassen wormen, die eieren leggen. De larfjes leggen geen eitjes! Dus als je paard vol zit met ingekapselde larven, zul je een brandschone eitelling kunnen hebben! Ivermectine werkt voldoende tegen de volwassen wormen, tenzij er sprake is van resistentie. Waarom dan niet jaarrond voor de zekerheid moxidectine? Omdat we bij groot gebruik ook sneller resistentie gaan zien en op dit moment is de moxidectine één van de weinige middelen die bruikbaar zijn tegen de ingekapselde wormen. Dit moeten we dus zuinig inzetten!

Belangrijk is: weide goed schoonhouden. Regelmatig omweiden, zodat ze geen te kale stukken met veel mest moeten begrazen. Geen ruwvoer van de grond voeren. Meerdere keren per jaar mestonderzoek doen. Vier weken na ontworming moet je paard volledig schoon zijn van eitjes. Verschillend per wormmiddel kun je dan na 8-12 weken weer een nieuwe besmetting hebben en zul je dus weer opnieuw moeten monitoren.

Ohja: dan nog de spookverhalen over 'darmbloeding' na het ontwormen met moxidectine. Op het moment dat er een hele forse besmetting is met bloedwormen in de winter, en er dus zeer veel larfjes in de darmwand zitten. Dan sterven die bij ontwormen allemaal tegelijk af. Hier kan het paard op reageren, wat koliek tonen en wat diarree krijgen, of in hele extreme gevallen echt ziek van worden. Het lijkt dus eng om te ontwormen! Echter: ontwom je niet, zal de schade nog langer door gaan, meer chronisch worden en komt het voorjaar eraan, dan zullen alle larfjes alsnog massaal uit de darmwand komen. Met hetzelfde effect! Aarzel dus niet om te ontwormen bij een besmetting, hoe eerder je er bij bent, hoe minder kans op chronische schade achteraf.

Belangrijkste is om forse besmettingen te voorkomen, zodat je niet in bovenstaande situatie raakt.

Van maagzweren kunnen paarden overigens ook prima schraal en mager en doffig zijn!!

Slmt9

Berichten: 4731
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Behandeling bloedwormen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-18 16:36

@jasmijn: dank je wel voor je reactie. Er is in het bloed 1 eiwit gevonden die kan duiden op wormen, maar er werd niet uitgegaan van een zware worminfectie. Wel is geadviseerd om voor de zekerheid met equest te ontwormen, omdat ik al met ivermectine, praziquentel, pyrantel (1 tegen aasworm, maar jeuk bleef) én fenbendazole heb ontwormt. Leuk al die mestonderzoek die nul wormen aangaven, waardoor ik niet ontwormde. Dat halen we dus nu allemaal in.

Het verhaal van de ingekapselde wormen, ik las dat die ook drie jaar kunnen blijven zitten. Dus dan kunnen ze rond deze tijd nog steeds ingekapseld zijn toch?

Paddocsk worden hie 2x per dag gemest, paarden gaan niet op gras en ruwvoer wordt uit bakken gegeven.

Hoe je eindigt over de spookverhalen en chronische schade achteraf, exact de reden waarom mijn lokale da adviseerde om er hoe dan ook nu nog moxidectine in te doen.

Mijn paard is niet dof, die glanst alsof hij in de olie heeft liggen rollen. Ruwvoer eten ze tot ze vol zijn, dan gaat de kudde slapen (letterlijk languit op de grond) en ze staan nooit langer dan 4/5 uur zonder ruwvoer. Daarnaast knabbelen ze nog wel de randjes met gras weg, bomen en takken die er liggen.
Dus maagzweer op basis van ruwvoer tekort of stress acht ik ook klein. Maar goed, ik kan er niet in kijken.

Hij gaat nu 's nacht apart vd groep met onbeperkt ruwvoer. Overdag krijgen ze dan ook nog 3/4 uur ruwvoer waar ze twee uur mee doen. En dan kijken of hij aankomt. Anders naar Wolvega.
Enige wat ik nog kan bedenken is: hij heeft een subtiel hartruisje, maar verder geen bijkomende klachten. Misschien daar een echo van maken. En eventueel een scopie voor maagzweren. Maar ik wil eerst uitsluiten dat het niet door voer komt.
En wellicht gaat de moxidectine nog een goede bijdrage leveren.

Jasmijn159

Berichten: 4427
Geregistreerd: 04-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 17:02

Mestonderzoeken: daarin vind je alleen eieren van de bloedworm, ofwel cyathostominae (strongylus type eieren) en eieren van de spoelworm, ofwel parascaris. Lintworm eieren, of eitjes van de aarsmade vind je dus niet! Denk erom dat bij ontwormen tegen aarsmaden je ook enkele dagen staart, anus en omgeving goed moet wassen. Anders kom je er inderdaad niet van af ;) Bloedworm larven komen in principe in Nederland in de warme maanden uit hun inkapseling en ontwikkelen tot volwassen wormen. Tenzij het extreem koud is of het paard ziek is o.i.d.

Als ik je verhaal zo lees is eigenlijk je klacht: goed eten zonder aan te komen. Wellicht zou je dan toch een maagscopie kunnen overwegen. Maagzweren gaan soms samen met chronische ontsteking in de dunne darm (soort vergelijkbaar ziekte van Crohn bij mensen). Het eerste deel van de dunne darm kun je via maagscopie ook zien en eventueel biopten van nemen als het er afwijkend uit ziet. Een chronisch ontstoken dunne darm kan veel minder voedingsstoffen opnemen, resultaat: paard eet goed maar komt niet aan. Iets minder invasief: nachtje vasten, suikeroplossing voeren en in het bloed kijken of er normale percentages opgenomen worden door de dunne darm.

Heb je ook wel eens gecontroleerd op zand in de mest? Gebit is in orde?

Slmt9

Berichten: 4731
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Behandeling bloedwormen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-18 17:35

Ik weet niet hoeveel hooi er in mijn paard gaat. Hij eet erg traag, staat onderaan in rang en stopt gewoon als hij vol is. Echter als hij dan weer trek heeft, is al het eten dan al opgegeten door de anderen?
Daarom nu de nacht eerst apart en dan kijken of het beter gaat.
En anders inderdaad wat jij zegt: een scopie. Lokale da gaf idd ook aan dat biopt kan worden genomen om te kijken hoe de opname van het voer is.
Hij is meerdere keren bevangen geweest, heeft daarvoor bute gehad, wellicht heeft dat de boel erger verpest dan we vd buitenkant kunnen zien.

Tanden worden elk jaar eind april gedaan en dan ook mestonderzoek op wormen en zand. Uit dat onderzoek kwam toen niets.

Jasmijn159

Berichten: 4427
Geregistreerd: 04-11-05

Re: Behandeling bloedwormen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 18:48

Ontstekingsremmers en pijnlijke voeten kunnen zeker maagzweren geven :j

Succes met je paard!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Boedha_1981, DeGelukkige4, dushishoeve, Felixity, gillian, GoogleAdsense, lovemyhorse1, nadcha, nessinator, Trendiction, vierspan en 37 bezoekers