Paard onder de teken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Sen_char

Berichten: 64
Geregistreerd: 19-08-17

Paard onder de teken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-18 08:49

Sindskort staat mijn paard weer op het grasland en sindsdien zit heel haar gezicht weer vol met teken. Af en toe hoest ze nu ook wat ze hiervoor nooit deed

Ik heb de dierenarts gebeld met de vraag of hun een middel hadden tegen teken, ze zeiden van niet en dat ik alle teken moest verwijderen binnen 24 uur ivm de ziekte van Lyme..
Dit doe ik nu ook elke dag maar soms mis ik er een paar
Nu vroeg ik me af, heeft iemand een eigen recept tegen teken of iemand die toevallig een honden pipet tegen teken op zijn paard gebruikt? En hoe kun je de ziekte van Lyme herkennen bij je paard?

Senna <3 <3


Sintara

Berichten: 7374
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Paard onder de teken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 08:58

Wij hebben zo´n vliegenspray die ook teken tegen staat.. Maar mijn verzorgpaarden zijn ook zonder nooit zo de klos als die van jou. Zonder spray hebben ze er per week hooguit 6.
Vervelende rotbeesten he :(

[PP] Mel en ik in Denemarken
<3 Mel, mijn stoere OTTB

NikkiDeKerf

Berichten: 15276
Geregistreerd: 13-11-04

Re: Paard onder de teken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 09:07

Probeer eens iets met permethrin erin, misschien Ultrashield?

RosaLisa

Berichten: 120
Geregistreerd: 01-03-18

Re: Paard onder de teken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 09:11

Ik heb iemand op stal gehad die vertelde dat je ook pipetjes tegen vlooien en teken kon gebruiken wat normaal voor honden is. Je heb er iets meer nodig en er ook de spray van. Misschien dat dat helpt ?

Spoiler:
Kiekeboe

Quir

Berichten: 17353
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: Paard onder de teken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 09:24

Ultrashield absorbine gebruiken, zelfs hier in Zweden hebben ze echt nooit meer een teek zitten! Spuit ze ca 1x in de week ermee in.

Elisa2

Berichten: 36972
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard onder de teken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 09:57

Ik volg even..gister ook een teek verwijderd.

Volgens mijn DA kunnen paarden geen lyme krijgen? maar wel 2 ziekten die erop lijken. Ik moest in ieder geval de komende tijd de temp. in de gaten houden.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

NikkiDeKerf

Berichten: 15276
Geregistreerd: 13-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 10:00

Paarden kunnen ook lyme krijgen geloof ik hoor, en anaplasmose, en nog een andere dingesplasmose van teken.
Ultrashield absorbine is inderdaad wat ik ook bedoelde, ook erg goede ervaringen mee hier, wij halen het uit Duitsland in een jerrycan en dan kun je met meerdere mensen het bekostigen / verdelen bijvoorbeeld.

Quir

Berichten: 17353
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 10:32

Elisa2 schreef:
Ik volg even..gister ook een teek verwijderd.

Volgens mijn DA kunnen paarden geen lyme krijgen? maar wel 2 ziekten die erop lijken. Ik moest in ieder geval de komende tijd de temp. in de gaten houden.


Paarden kunnen, helaas, wel degelijk lyme krijgen van teken.

Sen_char

Berichten: 64
Geregistreerd: 19-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-18 11:19

Sintara schreef:
Wij hebben zo´n vliegenspray die ook teken tegen staat.. Maar mijn verzorgpaarden zijn ook zonder nooit zo de klos als die van jou. Zonder spray hebben ze er per week hooguit 6.
Vervelende rotbeesten he :(


Ja super vervelende beesten.. die vliegenspray die jij bedoeld is zeker die impressed dazenweg vliegenspray die blauwe? Want die heb ik ookal geprobeerd maar helpt ook niet helaas :(
ik zal zo wel een foto van haar neus maken kun je zien hoe erg het is!

Senna <3 <3

Sen_char

Berichten: 64
Geregistreerd: 19-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-18 11:21

Quir schreef:
Ultrashield absorbine gebruiken, zelfs hier in Zweden hebben ze echt nooit meer een teek zitten! Spuit ze ca 1x in de week ermee in.


Oke! Heb er nog nooit van gehoord :P is dat gewoon online te bestellen?

Senna <3 <3

Sen_char

Berichten: 64
Geregistreerd: 19-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-18 11:25

Elisa2 schreef:
Ik volg even..gister ook een teek verwijderd.

Volgens mijn DA kunnen paarden geen lyme krijgen? maar wel 2 ziekten die erop lijken. Ik moest in ieder geval de komende tijd de temp. in de gaten houden.


Ze kunnen zelfs 3 soorten ziektes van de teek krijgen :0 anaplasmose, piroplasmose en de ziekte van Lyme. Wist dit zelf eerst ook niet, vandaar dat ik er zelf toch wat meer over wil weten :P

Senna <3 <3

Cilla_Bo

Berichten: 134
Geregistreerd: 30-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 11:27

Voor de honden maakt ik zelf wel eens een tekenspray met Eucalyptus olie, citroenolie en Tea Tree olie en lavender. Mmm en volgens mij nog een maar daar kom ik zo even niet op :')
Deze zou je ook voor je paard kunnen gebruiken. Wel elke dag opspuiten

Sen_char

Berichten: 64
Geregistreerd: 19-08-17

Re: Paard onder de teken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-18 11:33

Oke dankjewel :D zal jou mengseltje ook eens maken en kijken of het helpt :o

Senna <3 <3

lindar1985

Berichten: 573
Geregistreerd: 02-03-10
Woonplaats: enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 11:36

Ja ik maak m'n eigen spray, gewoon een beetje googlen voor recepten. In iedergeval Hertzhoorn olie.
Helpt heel goed. Bij ons zitten ze ook soms ineens onder. Gaat in golven. Dan spray ik ze in en is het een tijdje weg. ( spray ze niet de hele zomer) echt een rot klus om ze er uit te krijgen. Heb nu bij de dierenarts wel een fijne teken pincet gekocht. das een aanrader

Sen_char

Berichten: 64
Geregistreerd: 19-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-18 11:54

Mevrouw wou haar hoofd niet stil houden, maar dit zit er op haar hele gezicht Afbeelding

Senna <3 <3

Sen_char

Berichten: 64
Geregistreerd: 19-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-18 11:57

lindar1985 schreef:
Ja ik maak m'n eigen spray, gewoon een beetje googlen voor recepten. In iedergeval Hertzhoorn olie.
Helpt heel goed. Bij ons zitten ze ook soms ineens onder. Gaat in golven. Dan spray ik ze in en is het een tijdje weg. ( spray ze niet de hele zomer) echt een rot klus om ze er uit te krijgen. Heb nu bij de dierenarts wel een fijne teken pincet gekocht. das een aanrader


Dankjewel voor de tip! Zal eens zoeken voor die hertzhoorn olie. Bij ons ook in golven maar dit jaar is het extreem, zo erg heeft ze er nog nooit last van gehad. Echt een rotklus inderdaad.. Zal bij mijn dierenarts ook eens vragen voor een goed pincet!

Senna <3 <3

Simbaa
Berichten: 3962
Geregistreerd: 17-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 11:59

Ongelooflijk. Hebben andere paarden bij jullie dat ook?

Sen_char

Berichten: 64
Geregistreerd: 19-08-17

Re: Paard onder de teken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-18 12:04

Ze staat met een oude Shetlander en mijn 2 schapen, die hebben het allemaal zo erg ja! Witte teken, rode teken, zwarte, grijze, doorzichtige.. Daarom maak ik me ook best wel zorgen

Senna <3 <3

Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Re: Paard onder de teken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 12:10

Jeetje dat is nogal wat! En inderdaad een hele klus om weg te halen. Ik moet ook regelmatig teken weg halen maar zoveel echt niet.

Sully Mijn eerste eigen 2 jarige haflinger sinds 24 juli 2021 <3
Vera Alweer 6 jaar mijn liefste verzorgpony <3 M1+3 <3
[ITP] Ons laatste wedstrijdweekendje weg! Nu M1 :)

Sen_char

Berichten: 64
Geregistreerd: 19-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-18 12:18

Fleury schreef:
Jeetje dat is nogal wat! En inderdaad een hele klus om weg te halen. Ik moet ook regelmatig teken weg halen maar zoveel echt niet.


Het zijn er echt belachelijk veel ja en ook op van die vervelende plekken.. Ook in haar lies en oksels maar dat laat ze gelukkig helemaal toe alleen haar hoofd vind ze erg vervelend, wat ik ook kan begrijpen :(

Senna <3 <3

wittepit
Berichten: 1278
Geregistreerd: 22-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 12:21

Ik zou op het hoofd voorzichtig zijn met die chemische zooi. Ik spray idd wel toelie met permethrine op de benen, mijn paarden vangen weet ik veel hoeveel nymfen per buitenrit, plus wat uit de wei. Bah.

Heb begrepen dat teken niet tegen kokosolie kunnen, niet de geurloze bakvariant maar juist die flink naar kokos ruikt. Lossen hun schildjes van op ofzo? Moet het nog uitproberen.

https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=3&t=1944188&p=98941169&hilit=kokosolie#p98941169

lindar1985

Berichten: 573
Geregistreerd: 02-03-10
Woonplaats: enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 12:34

Het is niet echt een pincet maar meer een staafje met daaraan een uiteinde een v vormig inkepinkje.

Zoiets: http://www.bitiba.nl/shop/honden/verzor ... IwQAvD_BwE


Ik had de tekenspray vooral gemaakt voor m'n vriend, maar die wil m niet opdoen. Dus is ie gedegradeerd naar Paardenspray. En doet het goed
Bij ons zijn het vooral kleine teken. En als je die er snel uit haalt schijnt het mee te vallen.
Maar heb m'n paard ook wel uitgebreid laten checken op lyme toen hij zich laatst niet goed voelde.
Maar gelukkig niets aan de hand.

Morganlefay

Berichten: 8694
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 12:38

NikkiDeKerf schreef:
Paarden kunnen ook lyme krijgen geloof ik hoor, en anaplasmose, en nog een andere dingesplasmose van teken.
Ultrashield absorbine is inderdaad wat ik ook bedoelde, ook erg goede ervaringen mee hier, wij halen het uit Duitsland in een jerrycan en dan kun je met meerdere mensen het bekostigen / verdelen bijvoorbeeld.


Kunnen ze helaas wel.
Lees/zoek maar eens het verhaal van Rubis.

Ben een HSP-er, dus wars van macht, hiërarchie en regels.
Een soeverein? die ligt in mijn gereedschapskist.

Sen_char

Berichten: 64
Geregistreerd: 19-08-17

Re: Paard onder de teken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-18 12:42

Kokosolie heb ik liggen die natuurlijke sterk ruikende! Zal het zo gelijk eens proberen :)

Senna <3 <3

Sen_char

Berichten: 64
Geregistreerd: 19-08-17

Re: Paard onder de teken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-18 12:45

Zon tekenhaak is ideaal, nog makkelijker als een pincet volgensmij.
Hier grote en kleine teken, verschilt heel erg! Ze hebben al een keer bloed afgenomen, misschien een idee als ze dat hoestje houd ook maar eens een test voor Lyme te doen.

Senna <3 <3


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Plonspony, Tinkermuts, YandexBot en 67 bezoekers