Vreemd paard mee op vakantie met entingen niet compleet

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
enjoy86
Berichten: 839
Geregistreerd: 04-04-08

Vreemd paard mee op vakantie met entingen niet compleet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-18 09:52

Bedankt voor het lezen en meedenken!

Over 1,5 week gaan wij met een groep en een aantal paarden naar Zeeland op vakantie.
De paarden staan nu verspreid over verschillende pensionstallen.
Al onze paarden zijn altijd netjes ontwormd, ge-ent (en gechipt)

Nu wil er last minute een bekende van een van ons met haar pony meegaan.
Het beestje is 28 (heeft een tumor), niet gechipt, al ruim 3 jaar niet ge-ent.
Nu wil ze nog snel het beestje laten chippen en enten om mee te kunnen. Echter zal hij niet meer de 2e enting van de basisenting ontvangen, aangezien we dan al in Zeeland zijn.

Persoonlijk vind ik het onverantwoord het dier überhaupt nog mee te nemen, maar dat is haar eigen verantwoording.
Ze komen dan dus in een vreemde stal tussen vreemde paarden, dit kan al een weerstand dipje bezorgen.
(persoonlijk ben ik geen voorstander om deze pony mee te laten gaan)
Is dit alleen een risico voor deze pony, of is het ook een vergroot risico voor onze paarden?

MarliesV

Berichten: 15181
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Vreemd paard mee op vakantie met entingen niet compleet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 09:54

Ik zou navragen op de stal waar jullie komen of het überhaupt mag.

Kan mij niet voorstellen dat de pensionhouder blij wordt van een niet correct geënt paard op het erf.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 09:59

Dat is ook een vergroot risico voor jullie paarden natuurlijk, zeker met de rhino uitbraken in Nederland en nu ook in België. Het is niet omdat je paard de enting tegen bijvoorbeeld rhino gehad heeft dat ze niet ziek kunnen worden. Het is geen vaccin waardoor je paard nooit meer rhino kan dragen of krijgen. Bij het chippen moet ook nog wel wat papierwerk in orde gebracht worden neem ik aan, dat zal waarschijnlijk ook niet tijdig klaar zijn voor het transport. Is het in Nederland ook niet zo dat paarden verplicht gechipt moeten worden (voor transport)? In België is dat namelijk zo. Ik vind dat je gelijk hebt over het feit dat het onverantwoord is om een pony in deze toestand nog mee te nemen op vakantie. Diertje is toch al oud en heeft medische problemen. Vertel haar ook maar dat de enting verspilling is van haar geld zonder de tweede basisenting...

enjoy86
Berichten: 839
Geregistreerd: 04-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-18 10:01

Heleennn schreef:
Dat is ook een vergroot risico voor jullie paarden natuurlijk, zeker met de rhino uitbraken in Nederland en nu ook in België. Het is niet omdat je paard de enting tegen bijvoorbeeld rhino gehad heeft dat ze niet ziek kunnen worden. Het is geen vaccin waardoor je paard nooit meer rhino kan dragen of krijgen. Bij het chippen moet ook nog wel wat papierwerk in orde gebracht worden neem ik aan, dat zal waarschijnlijk ook niet tijdig klaar zijn voor het transport. Is het in Nederland ook niet zo dat paarden verplicht gechipt moeten worden (voor transport)? In België is dat namelijk zo. Ik vind dat je gelijk hebt over het feit dat het onverantwoord is om een pony in deze toestand nog mee te nemen op vakantie. Diertje is toch al oud en heeft medische problemen. Vertel haar ook maar dat de enting verspilling is van haar geld zonder de tweede basisenting...


Dank voor de reactie.
Ik werd al overbezorgd genoemd, maar mijn zorgen zijn dus niet ongegrond.
Ik ga het in de groep gooien.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Vreemd paard mee op vakantie met entingen niet compleet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 10:07

zijn jullie paarden dan geent tegen rhino? Dat is nl bepaald niet standaard, de verplichte enting gaat om influenza.

enjoy86
Berichten: 839
Geregistreerd: 04-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-18 10:13

Lielle schreef:
zijn jullie paarden dan geent tegen rhino? Dat is nl bepaald niet standaard, de verplichte enting gaat om influenza.


Weet ik idd, toevallig zijn onze paarden allemaal tegen rhino geënt

WendyLotte

Berichten: 1138
Geregistreerd: 01-01-14

Re: Vreemd paard mee op vakantie met entingen niet compleet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 10:16

Je kunt ook even informeren bij een DA of de in entingen voldoende zijn, die weten toch meer.

Kidde
Berichten: 3447
Geregistreerd: 24-10-09

Re: Vreemd paard mee op vakantie met entingen niet compleet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 10:21

Vind het wel sneu voor de pony :n Op die leeftijd nog gechipt en even snel geënt... Hier zitten ze na het enten wel eens een paar dagen niet zo lekker in hun vel, dus om er dan helemaal mee op vakantie te gaan lijkt me niet fijn voor de pony. Is de pony verder wel in conditie om mee te gaan?

Celiien

Berichten: 13255
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 10:22

enjoy86 schreef:
Lielle schreef:
zijn jullie paarden dan geent tegen rhino? Dat is nl bepaald niet standaard, de verplichte enting gaat om influenza.


Weet ik idd, toevallig zijn onze paarden allemaal tegen rhino geënt

Op het moment dat er een van de paarden niet geënt is tegen rhino, gaat de rhino-enting van jullie al niet meer op.
Dus als de pony meegaat en besmet raakt, gaat de enting bij jullie ook al niet meer op.
In dat geval is het dus wel een risico :j

Marije_jiplover

Berichten: 25316
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 10:23

Rhino wordt niet standaard tegen gevaccineerd, als je je paard daartegen wil beschermen moet je hem niet meenemen op vakantie.

De kans dat je andere, niet tegen rhino gevaccineerde paarden tegenkomt is nl best heel groot.

Dus dat vind ik niet perse een steekhoudend argument.


Pony is met alleen chippen nog niet correct geidentificeerd, dat is pas als het paspoort ook is afgegeven.

nine1987

Berichten: 8322
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 10:24

Wellicht de knuppel in t hoenderhok, maar mij zou t niet zo jeuken..

Mijn paarden zijn wel netjes geënt.. En mij is nooit gevraagd naar de papieren van mijn paarden als ik ergens met ze heen ga..

Maar ik zou er geen probleem mee hebben als paard van een ander niet geënt is..

Steppe

Berichten: 2798
Geregistreerd: 15-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 10:30

Volgens mij is het risico het grootst voor de pony zelf en niet zozeer voor jullie paarden.
Als jullie paarden wel netjes zijn geent dan hebben jullie paarden antistoffen en de pony die niet geent is heeft geen antistoffen dus groter risico.

Je kan je alleen afvragen of het verstandig is een oude pony mee te nemen, waarschijnlijk worden er heel wat uurtjes gereden en misschien heeft de pony nog wel een bere conditie.

Waar jullie de paarden stallen is degene die beslist of ze wel of niet met de pony mag komen, willen jullie haar met pony niet mee hebben dan zit er niks anders op dit te zeggen.

speurneusc

Berichten: 5370
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 10:42

zeeland, is ws ook in de duinen rijden is vrij zwaar voor een 28 jarige die ws nog nooit echt verplaatst is (omdat ie geen chip heeft) en al niet 100% gezond is

Qimm

Berichten: 15159
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 10:46

nine1987 schreef:
Wellicht de knuppel in t hoenderhok, maar mij zou t niet zo jeuken..

Mijn paarden zijn wel netjes geënt.. En mij is nooit gevraagd naar de papieren van mijn paarden als ik ergens met ze heen ga..

Maar ik zou er geen probleem mee hebben als paard van een ander niet geënt is..


Mijn gedachte :j

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 10:53

enjoy86 schreef:
Heleennn schreef:
Dat is ook een vergroot risico voor jullie paarden natuurlijk, zeker met de rhino uitbraken in Nederland en nu ook in België. Het is niet omdat je paard de enting tegen bijvoorbeeld rhino gehad heeft dat ze niet ziek kunnen worden. Het is geen vaccin waardoor je paard nooit meer rhino kan dragen of krijgen. Bij het chippen moet ook nog wel wat papierwerk in orde gebracht worden neem ik aan, dat zal waarschijnlijk ook niet tijdig klaar zijn voor het transport. Is het in Nederland ook niet zo dat paarden verplicht gechipt moeten worden (voor transport)? In België is dat namelijk zo. Ik vind dat je gelijk hebt over het feit dat het onverantwoord is om een pony in deze toestand nog mee te nemen op vakantie. Diertje is toch al oud en heeft medische problemen. Vertel haar ook maar dat de enting verspilling is van haar geld zonder de tweede basisenting...


Dank voor de reactie.
Ik werd al overbezorgd genoemd, maar mijn zorgen zijn dus niet ongegrond.

Ik ga het in de groep gooien.


Het is allemaal een beetje dik aangezet.
een paard van 28 hoeft volgens de Nederlandse wet niet te worden gechipt, er is een uitzonderingsregel. Ook niet voor transport binnen Nederland.

Jullie paarden zijn geent tegen het nodige en extra rhino, dat geeft een goede bescherming en betekent dat je niet bang hoeft te zijn voor je eigen paard.

De gezondheidsrisicos zijn dus voor het 28 jaar oude paard zelf.
persoonlijk vind ik tetanus de belangrijkste, en als je regelmatig naar andere stallen gaat is influenza ook fijn.
Op het moment van de eerste injectie begint zich resistentie op te bouwen. Hoeveel dat is voor de 2e injectie is onduidelijk. met de booster heb je een goede bescherming, je mag aannemen dat het paard dat nivo niet haalt. Maar voor wie is dat belangrijk?
Het is geen toernooi of eis om mee te mogen met het reisje.

Ik zou mij er niet druk om maken, hoeveel ongente paarden staaan op de stal waar jullie naar toe gaan?

Diddykong

Berichten: 1471
Geregistreerd: 09-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 10:57

Volgens mij is het idee van enten, dat je je eigen pony op die manier beschermt tegen ziekten. Kom je ergens waar de paarden niet geent zouden zijn, dan zijn die van jullie dus wel beschermd. Persoonlijk zou ik een 28 jarig paard ook niet meenemen wat blijkbaar niet vaak vervoerd wordt, anders was hij al veel eerder gechipt ook. Maar dat is inderdaad eigen verantwoording van de eigenaar. Voor jullie eigen paarden zou ik niet bang zijn hoor, die zijn goed beschermd.
Vriendin van me ent haar paarden ook niet, de rest is daar nooit ziek van geworden. Andere vriendin had ook niet geent en was meegeweest met een weekend weg met haar paarden. Haar paard heeft toen influenza gekregen (wel dagen later toen we allang thuis waren), maar daar nooit andere paarden mee besmet. Die waren namelijk wel geent ;). En rhino, tja daar zijn weinig paarden tegen geent, dus je kunt altijd paarden tegenkomen die die enting missen. Zolang er geen drachtige paarden bij lopen zou ik me hier niet druk over maken.
Nu weet ik natuurlijk niet wat voor ritten jullie maken, maar misschien is het wel een idee om naar het nieuwe meisje te vermelden wat jullie plannen precies zijn en wat haar pony dus gewend moet zijn. Niks vervelender dan dat zij denkt uurtje rijden in t bos en daardoor de hele groep ophoudt. Als de conditie echt veel minder is, gaan jullie je daar wellicht aan storen. Zeker als jullie in wat hoger tempo willen rijden ook.

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 10:58

Ik denk dat ik regelmatig in aanraking kom met onge ente paarden. Mijn pony's zijn daar tegen beschermt door hun enting ga ik maar van uit. Even chippen en enten voor een uitje vind ik raar. Beter kan ze wel af vragen of haar pony nog zo'n uitje aan kan

Popstra
Berichten: 13733
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Vreemd paard mee op vakantie met entingen niet compleet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 11:03

Wellicht is het een idee het paardje wat niet veel op transport geweest is aangezien het niet gechipt is thuis te laten en een paardje op de manege of stal waar jullie heen gaan te huren.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 11:44

enjoy86 schreef:
Lielle schreef:
zijn jullie paarden dan geent tegen rhino? Dat is nl bepaald niet standaard, de verplichte enting gaat om influenza.


Weet ik idd, toevallig zijn onze paarden allemaal tegen rhino geënt

Dan denk ik dat het gevaar echt vooral bij het pony'tje zelf zal liggen. Uiteindelijk is hij de enige die volledig onbeschermd is tegen ziektes en dus hoogstwaarschijnlijk ook de enige waarbij de kans er is dat hij iets kan oplopen (al is die kans wss niet groot, maar je weet nooit natuurlijk). Maar als je je zorgen maakt of die pony iets aan jullie paarden kan doorgeven denk ik niet dat dit nodig is. Maar puur praktisch gezien is het ook niet realistisch denk ik? Het chippen is niet op anderhalve week zodanig in orde dat je het paard 'legaal' mag transporteren. Ik lees hier iets van 'ja maar ik heb nog nooit controle gehad'... Ik ook niet, maar of het een risico is dat je wil nemen moet de eigenaar van de pony zelf uitmaken, daar hebben jullie op zich geen last van vermoed ik? Ik denk dan wel even aan waar de verantwoordelijkheid dan gelegd wordt indien je wel controle hebt. Iemand een idee of dat bij de bestuurder of bij de eigenaar is? Aan de andere kant heeft die dan wel een chip zitten, dus dat is toch al iets. Dus het chippen zou dan het enige zijn waar ik over zou struikelen. Maar neem even contact op met de verblijfplaats van de paarden in Zeeland, misschien willen ze daar geen paard hebben die niet gevaccineerd zijn en dan hou het alsnog op natuurlijk...

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 11:58

Heleennn schreef:
Het chippen is niet op anderhalve week zodanig in orde dat je het paard 'legaal' mag transporteren. Ik lees hier iets van 'ja maar ik heb nog nooit controle gehad'... Ik ook niet, maar of het een risico is dat je wil nemen moet de eigenaar van de pony zelf uitmaken, daar hebben jullie op zich geen last van vermoed ik? Ik denk dan wel even aan waar de verantwoordelijkheid dan gelegd wordt indien je wel controle hebt. Iemand een idee of dat bij de bestuurder of bij de eigenaar is? Aan de andere kant heeft die dan wel een chip zitten, dus dat is toch al iets. Dus het chippen zou dan het enige zijn waar ik over zou struikelen. Maar neem even contact op met de verblijfplaats van de paarden in Zeeland, misschien willen ze daar geen paard hebben die niet gevaccineerd zijn en dan hou het alsnog op natuurlijk...


Het paard hoeft niet gechipt te worden, uitzonderings regel voor oude paarden, Het jaartal weet ik niet uit mijn hoofd.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Re: Vreemd paard mee op vakantie met entingen niet compleet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 12:04

Oh dat wist ik helemaal niet!

Summerdreams

Berichten: 1271
Geregistreerd: 17-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 12:05

Celiien schreef:
Op het moment dat er een van de paarden niet geënt is tegen rhino, gaat de rhino-enting van jullie al niet meer op.
Dus als de pony meegaat en besmet raakt, gaat de enting bij jullie ook al niet meer op.
In dat geval is het dus wel een risico :j


Huh? Waarom zou je dan je paard tegen rhino enten :+ volgens mij klopt dit niet wat je zegt.

Mij zou het ook niet zo veel boeien. Ik ent alleen maar elk jaar vanwege regels op wedstrijden. Naar mijn idee is jaarlijks enten verder achterhaald.

Marije_jiplover

Berichten: 25316
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Vreemd paard mee op vakantie met entingen niet compleet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 12:16

Paard hoeft niet gechipt te zijn, maar dat geldt alleen als er wel een geldig en volledig paspoort met beschreven en ingetekende schets bij de pony hoort.
Als dat er ook niet is (en die kans is aanwezig bij zo'n oudere pony) is aanvragen van een paspoort wel verplicht en die krijg je nu alleen nog nadat de pony is gechipt.

Bekeuring komt op naam van de houder en dat is tijdens transport doorgaans de bestuurder van de auto/trailer/vrachtwagen.

Infectierisico voor je eigen wel gevaccineerde paarden is niet groter dan überhaupt op vakantie gaan zelf (je weet niet wat je tegenkomt en waar je je paard aan gaat blootstellen).

kim_1990

Berichten: 1543
Geregistreerd: 13-02-07
Woonplaats: Broeksterwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 12:21

WesternWay schreef:
Celiien schreef:
Op het moment dat er een van de paarden niet geënt is tegen rhino, gaat de rhino-enting van jullie al niet meer op.
Dus als de pony meegaat en besmet raakt, gaat de enting bij jullie ook al niet meer op.
In dat geval is het dus wel een risico :j


Huh? Waarom zou je dan je paard tegen rhino enten :+ volgens mij klopt dit niet wat je zegt.

Mij zou het ook niet zo veel boeien. Ik ent alleen maar elk jaar vanwege regels op wedstrijden. Naar mijn idee is jaarlijks enten verder achterhaald.


Helaas klopt dit wel.
Tegen rhino enten heeft echt alleen zin als alle paarden op de stal waar je vandaan komt en heen gaat en tegen komt ook geent zijn.
Kom je dus 1 paard tegen die niet geent is tegen rhino, heeft iedereen voor de katse viool hun paard geent, want jou paard kan dan dus evengoed rhino krijgen helaas.
Tegen rhino enten zou alleen nut hebben als ze het net als tetanus en influenza gewoon verplicht maken voor alle paarden. Ik ken een kleinschalige fokstal die netjes alle paarden enten tegen rhino, in principe komen er geen andere paarden op het terrein en gaan ze ook niet van het terrein af vaak...er is eens een shetlandertje gedumpt bij hun in de wei tussen de drachtige merries welke schijnbaar wel rhino had...gevolg: 4 merries met de abortusvariant van rhino...en dat terwijl ze ieder jaar geent worden tegen rhino.

Spenk
Berichten: 21768
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Vreemd paard mee op vakantie met entingen niet compleet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 12:26

Dat klopt inderdaad. De enting tegen rhino helpt alleen als de hele stal dat heeft. Bij één paard niet heeft de jouwe ook geen zin meer.