welke onderzoeken om achter allergie paard te komen ? hoest

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tuittuit

Berichten: 516
Geregistreerd: 24-10-12

welke onderzoeken om achter allergie paard te komen ? hoest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-19 17:04

Ik ben op zoek naar ervaringen van mensen die bijv. een bloed onderzoek of via de manen of wat voor andere manieren er ook zijn !! ze in ieder geval hun paard hebben laten testen op allergieën.

Het zit zo: ik heb een 5 jarige ruin, gekocht toen ie 3 was en onbeleerd. Hij had weleens een kuchje en toen dacht ik hij is verkouden. lang verhaal kort ! Ik ben er in die tijd achter gekomen dat ie allergische is voor schimmel en stof. Ik heb al van alles geprobeerd, verschillende supplementen, reinigingskuur voor de lever, uiteraard van het stro afgehaald en op grof houtkrul gezet, dit moet het beste wezen voor paarden met long aandoeningen, nat hooi gegeven, 24/7 buiten zonder hooi dus alleen gras en krachtvoer, anti pollen druppels en staat nu sinds 2 dagen op cetirizine 2 x daags 2 pilletjes en heb het net omhoog gezet naar 2x daags 4 tabletten.

Nu was er een periode dat ie het heel erg had. toen kwam ik er perongeluk achter dat mijn stal onder de schimmel zat, ik heb donker bruine platen in stal en op een ochtend heel vroeg toen de smid er was dacht ik wat is dat voor glimmende waas op de wand. ik haal mijn vinger erover en dacht sh*t. ik heb toen de hele stal leeg gehaald en met de hoge druk schoongespoten en hij is toen 95 % opgeknapt.
Er zijn periodes dat ie helemaal niet hoest en er zijn periodes dat ie bij het aandraven 1 tot 5 keer hoest en daarna hoor je hem niet meer. Nu zullen sommigen zeggen , deal with it. maar ik wil erachter komen wat het is en vermoed een soort pollen allergie (hij schud niet met hoofd ).
Nu de vraag waarom denk ik dit ? Ik heb hem op houtkrul gehad en nat hooi. Hier zat 0.0 verbetering in. dat af en aan kuchje bleef. soms 2 weken niet en dan weer paar weekjes wel, met 1 tot 5 keer hoesten bij het aandraven en daarna hoor je hem niet meer. je kan dan gewoon 20 kilometer rijden, zonder verder iets waar te nemen (hij loopt minimaal 10 u buiten in de winter periode ) . Nu was ik heel erg benieuwd als ik hem 24/7 naar buiten deed. Hij loopt nu al een tijdje 24/7 buiten op het gras. krijgt alleen 2 x daagse 1/2 schepje krachtvoer en verder kan die gras eten, omdat er voldoende gras is krijgt hij geen hooi of kuil bijgevoerd. Maar het af en aan kuchje blijft. het is een periode weggeweest en ook weer terug geweest en nu vind ik eigenlijk dat het iets erger is, zeg maar 7 x hoesten aan het begin. Ik heb geprobeerd stap voor stap dingen wel te laten zodat ik kan analyseren wat het 3e is wat hem dus blijft triggeren. maar ik kan het niet vinden. Een normaal paard als ik het even normaal mag noemen met luchtweg problemen, daarbij wordt het erger als je hem op stal zet. Bij ons is dit dus niet het geval. Nu zijn er bloedtesten, manen test, long spoeling, maar alle 3 zijn niet betrouwbaar.
De laatste optie een longspoeling heb ik 2 jaar terug bij een ander paard van ons gedaan, wel 3x en aan het einde van het verhaal konden ze mij nog niet vertellen waarom die zo hoesten !!! terwijl deze in zijn hoesten stikte, zo erg had die het. die was heel ziek/verkouden geweest en hield dat eraan over. toen heb ik ook van alles geprobeerd en heb ik hem naar een andere stal gebracht en toen was het over en bij nader inzien had ik toen ook al die schimmel dus ik durf te wedden dat dat het toen was. echter hadden wij toen 3 paarden daar staan en de andere 2 hadden nergens last van. maar als je gevoelige luchtwegen hebt dan reageer je erop. Maar wat ik er mee bedoel te zeggen dat paard was toen heel slecht en heeft aan de prednison gestaan, maar dat konden ze dus niet eens uit een longspoeling halen !!waardoor ik dit dus totaal niet zie zitten.
Maar ze zeggen dat de 2 andere dus ook niet betrouwbaar zijn. zegt de da zelf tegen mij !!! Ik ben dus opzoek naar wat mensen hebben gedaan en negatieve op positieve ervaringen zodat ik hier misschien iets mee kan en het kan laten uitzoeken en kan oplossen. Echter als het wel een boom is ofzo dan zou ik ergens heen moeten waar die niet is maar dan kan ik er wat mee. Je leest normaal paarden met luchtweg problemen veel buiten, maar de paarden die een pollen allergie hebben juist OVERDAG BINNEN HOUDEN !!! en 's avonds buiten.

Wie heeft er voor mij de gouden tip :?

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: welke onderzoeken om achter allergie paard te komen ? hoest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 17:19

Mijn merrie kreeg de diagnose "Lichte pollenallergie" maar ze hoest enkel als ze op hooi staat. Meer pollen betekent helemaal niet voor haar = hoesten, zelfs niet wanneer de radar hoge aanwezigheid van pollen aangeeft. Haar probleem was pompen. Traag haar buik op en neer trekken, ingevallen flanken, achter de ribben helemaal "leeg", stond zwaar te ademen aan de kant van de weide.

Hier naar de kliniek geweest. X-rays van de longen, een soort "cellentest" voor stoffen die gevonden worden in de longen, en een endoscopie. En een echoscopie. En een gastroscopie. :7
Die test die ze hebben gedaan qua longen zei iets meer dan de rest - een paar stofkristallen, een klein beetje slijm in de trachea (maar echt belachelijk weinig), en een paar pollen. Daarop zijn ze afgegaan op de diagnose, maar hun enige tip was "maak het hooi nat", want aangezien ze nu eigenlijk niet meer hoest sinds ze op zwarte komijn staan en mijn heel plethora aan supplementen, wisten ze het ook niet meer. Die cellentest, of hoe het ook noemt (ik zal straks eens in de papieren kijken voor je!) zou ik zeker wel doen. Het kan wat klaarheid geven. Misschien een endoscopie ook? Om zeker te zijn? Ik was erbij toen dit gebeurde bij mijn merrie, en ze vond het best stom, maar alles was supergezond. Dat kan je dus ook echt iets vertellen. :j

Tuittuit

Berichten: 516
Geregistreerd: 24-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-19 17:26

ik heb in het begin, toen die zo erg hoestte 2x een scopie gedaan ( ff vergeten 8)7 ) en alles zag er goed uit, zelfs geen overtollig slijm of ook maar iets. terwijl ie op een ritje van 3 kilometer zijn longen uit zijn lijf hoestte en je dus ook om die reden niet kon rijden !!! vandaar de 2e x, maar de da zij dat ik mij geen zorgen hoefde te maken, was niks aan de hand volgens hem 8)7 en laten we zeggen zonder een naam te noemen dat ik niet naar een doe-het-zelver da ben geweest 8)7.

ik heb toen daarna ook zijn lever laten testen, maar deze was ook helemaal goed.

benieuwd naar je test maar denk dat je een longspoeling bedoeld

Tuittuit

Berichten: 516
Geregistreerd: 24-10-12

Re: welke onderzoeken om achter allergie paard te komen ? hoest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-19 17:33

heb je zwarte komijn even gegoogled , dit is iets om te onthouden. hij heeft een tijdje op een olie gestaan op advies van de da ( ff de naam kwijt, zou het morgen kunnen bekijken, heb het nog op stal staan). dit hadden ze getest bij paarden met luchtweg problemen en deze paarden die zouden hier sneller van moeten herstellen/opknappen en ontstekings remmend moeten wezen, maar ik vond eigenlijk dat ie er eerder slechter van werd dan beter !! heb hem er daarom na 2 maanden ofzo afgehaald

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: welke onderzoeken om achter allergie paard te komen ? hoest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 17:40

BravoT, ik heb exact hetzelfde gemerkt bij mijn merrie - alles dat extreem ontstekingsremmend werkt gaf het averechtse effect := Boswellia serrata, joint power, detoxen, noem maar op. De zwarte komijn heeft tot nu toe het beste zijn werk gedaan. Spijtig genoeg was het na een dikke drie weken gedaan met de mooie resultaten... opeens leek het uitgewerkt te zijn. Bij de paarden die het kregen vroeg ik na of ze dit ook hadden gemerkt, maar hun paarden waren er nog steeds heel goed mee.

Een hoestend of pompend paard zonder slijm in de longen is echt een hel, ik volg mee. Nu vanwege het lome op aanraden van iemand in het "hoestende paarden" topic de red cell besteld en die is vandaag toegekomen. Ik zal je laten weten wat ze ermee doet. Blijkbaar kan kortademigheid en gevoelige luchtwegen en dergelijke ook komen door een ijzertekort. Ik ben benieuwd :')

Tuittuit

Berichten: 516
Geregistreerd: 24-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-19 17:55

ik ben erg benieuwd, pompen doet die van mij gelukkig niet. ik meen mij van vorige jaar te herinderen dat het rond deze tijd ook wat erger was, omdat ik hem toen op doe pollen druppels heb gezet. eigenlijk zou ik vanaf nu een agenda ofzo moeten bijhouden van wanneer de hoe en de wat waar.

ik kwam ook een gras soort tegen wat bij mensen een hele allergische reactie kan geven, maar die voor paarden die een laag suiker/fructaan gehalte mogen hebben ideaal is. zit maar 5 % fructaan in ofzo, en toevallig viel het mij op dat in die in het stuk waar ze nu ongeveer 2 weken lopen dit staat. dus vraag me nu af of dit het zou kunnen wezen ??? ze lopen nu net sinds vandaag op een nieuw stuk wat opnieuw is ingezaaid, dit hebben ze zo op is klein stukje dus zet mijn stalbaas ze dan even op zodat ie het niet hoeft te maaien en dan gaan ze weer op een stuk waar dit niet staat. erg he dat je zo loopt te zoeken :-( . denk je kan ik het niet terug vinden welke gras soort dit is

gevonden : timotheegras :D

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: welke onderzoeken om achter allergie paard te komen ? hoest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 18:03

En longvitaal?

NRJ

Berichten: 1525
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 18:05

Helaas ervaring met een paard met pollenallergie. Ik heb een bioresonantietest laten doen op haren en daarna het advies opgevolgd.
Bij mijn paard hielp voor het hoesten Puur Luchtwegen het beste (en ik heb veel geprobeerd :x ). Sterkte er mee en hopelijk vind je snel dat wat voor jouw paard het beste werkt.
Edit: als de longen schoon zijn, lijkt het me eerder een irritatie van de voorste luchtwegen.

ellepel

Berichten: 47338
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 18:12

ik geef ook zwarte kummel/ komijn.
deze
https://www.makana.de/pferd/anwendungsg ... tel?c=1457

mijn nu 27 jarige heeft pollenallergie,schimmelallergie, kan niet tegen graan en nog veel meer.
heb het destijds laten testen door haren op te sturen en hij kreeg bioresonantiedruppen
is daar toen wel wat van opgeknapt.
maar hij woont altijd buiten, mag geen graan, appel of andere zaken eten want je hebt ook nog risico op kruisallergie( even googlen voor info daar over)
hooi is uit den boze, zelfs nat...daar zitten toch schimmels in waar hij niet tegen kan.
voordroog gaat wel goed

mijn pony heeft dus alleen nog in hooikoorts seizoen dikke tranende ogen,neusuitvloeiing.
soms het pompen nog,gelukkig geen hoesten meer.
alleen zoals nu het bij ons toch wel droog is en er veel stof rond waait.

eva1969

Berichten: 4036
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 18:14

Ik heb alleen ervaring met een paard met stofallergie. Hij hoestte niet maar had altijd veel jeuk. Ik heb dat destijds door Dier-N-artsen uit Oosteind (destijds waalwijk) laten uitzoeken dmv een bloedtest. Toen duidelijk was waar hij allergisch voor was is er een serum gemaakt van zijn eigen bloed waarmee hij dan geinjecteerd moest worden in een bepaald schema. Ik weet nog dat dit via Duitsland ging. Mijn paard is er toen enorm van opgeknapt en had zo goed als geen jeuk meer. Tegen de tijd dat hij weer toe was aan een injectie ging hij af en toe weer staan jeuken. Het paard is verkocht met dit hele verhaal erbij maar geen idee wat de nieuwe eigenaar er toen mee gedaan heeft. Je zou kunnen kijken of er zo n onderzoek en behandeling ook bestaat voor de allergie die jouw paard heeft.

Tuittuit

Berichten: 516
Geregistreerd: 24-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-19 18:36

maralyn schreef:
En longvitaal?


als ik dit lees is dit het proberen waard . :)* ik heb hem wel op fenegriek gehad van de welkoop. weet zo even niet of er toen meer bij in zat maar ik dacht alleen fenegriek. dit hielp toen niet maar hier zitten meerdere dingen in en als ik lees hoe of de wat wil ik dit nog wel x proberen.



NRJ > puur luchtwegen heb ik geprobeerd, heb het flesje ook nog steeds maar vond hier ook geen verbetering op

ELLEPEL > ik ken het kruis allergieën, aangezien ik zelf ook allergieën heb en hier toen een brief over mee kreeg. hij krijgt echter verder helemaal niks anders. de brok krijgt ie al heel lang en hier is die ook periodes goed op dus ik kan niet echt geloven dat dit het probleem zou wezen. zou zo je link even bekijken

EVA1969 > ik heb wel zoiets gelezen maar dat ze dan druppels maken wat je ze moet voeren. dus niet injecteren

Tuittuit

Berichten: 516
Geregistreerd: 24-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-19 10:22

Ik heb gisteren ochtend om 6 u al gereden en dit was de 2e dag nadat ik de cetirizine omhoog had gedaan. En wat denk je ? :? Hij heeft niet 1 x gehoest :)* duszzzzzz zou het, zou het kunnen :o dat ik het heb gevonden , of is het toeval en hoest die de volgende keer wel weer 8)7

SilvanoN
Berichten: 203
Geregistreerd: 18-05-14

Re: welke onderzoeken om achter allergie paard te komen ? hoest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 12:18

Ik kan je niet helpen met ervaringen op allergie testen, maar mijn paard heeft wel soortgelijke klachten. Wat bij hem hielp was NAF Respirator poeder. Ken meerdere goede resultaten

Tuittuit

Berichten: 516
Geregistreerd: 24-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-19 13:25

Vanochtend vroeg weer gereden en wat denk je *\o/* niet 1 x gehoest *\o/*

Ik heb gelijk 3 doosjes va 100 pillen besteld :)* ( in Duitsland :)* ) zo dat scheelt een boel :$ 5.04 Voor 100 pillen ipv 6.15 Voor 21 pillen in ned . 8)7

Wordt vervolgd +:)+