Maden in de cpl

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
julius_juut

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 08:57

Ik zou er in elk geval even een halve dag voor uittrekken, paard aan een touwtje met een bult hooi en een emmer water, en dan elke vijf minuten ofzo de maden die je ziet verwijderen. Je kan er van uit gaan dat ze ook nog vol eitjes zit, de eitjes die je ziet weghalen (zou een netenkam daar voor werken?) en volhouden de komende dagen.

Als ze heel tam is kan je ook kijken of ergens in je buurt schoon water is waar je haar een paar uur in kan parkeren. Maden verbruiken weinig zuurstof maar zullen uiteindelijk ook verdrinken. Moet je wel een paard hebben die dat gewoon braaf doet natuurlijk.

Het idee van panty's om de benen lijkt me een hele goede om het de muggen moeilijker te maken, al komt een pasgeboren made natuurlijk door hele kleine gaatjes.

En een oprechte vraag, als je hem te vervelend vind beantwoord je hem gewoon niet: Waarom fokken met een dier met zo'n probleem? Is er een CPL vrije hengst op gezet zodat je het aandurfde om te proberen? Lijkt me vreselijk als je met een paar jaar ditzelfde stadium met het veulen hebt bereikt...:(

pluisje88

Berichten: 8075
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Maden in de cpl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 09:30

Bah dat cpl is echt naar. Hebben jullie de methode ontzuren en ontslakken al eens geprobeerd? Het komt uit de natuurgeneeskunde en wordt veel ingezet bij mensen met zeer goede resultaten. Bij paarden nog minder bekend, maat het wordt wel gedaan weet ik. Mocht je meer info willen dan stuur maar een pb

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 10:08

julius_juut schreef:
En een oprechte vraag, als je hem te vervelend vind beantwoord je hem gewoon niet: Waarom fokken met een dier met zo'n probleem? Is er een CPL vrije hengst op gezet zodat je het aandurfde om te proberen? Lijkt me vreselijk als je met een paar jaar ditzelfde stadium met het veulen hebt bereikt...:(

Ik vroeg het me ook af moet ik zeggen. Plus voor het paard zelf aangezien een dracht de CPL kan verergeren, dat vind ik wel echt heel sneu voor het dier.

koetjeboe

Berichten: 4411
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Re: Maden in de cpl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 12:42

hier geen cpl maar wel een pony gehad die manen kreeg nadat de benen verbrand waren in de zon. ik moest 3 dagen achter elkaar de benen in de sebacil zetten. En moest de maden weg drukken die onder de huid zaten. evt kan je met een spuit met sebacil met een korte katheter ook in de wonden en de holtes die ontstaan zijn sebasil spuiten

Guusje1240
Berichten: 48
Geregistreerd: 29-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-18 22:26

julius_juut schreef:
Ik zou er in elk geval even een halve dag voor uittrekken, paard aan een touwtje met een bult hooi en een emmer water, en dan elke vijf minuten ofzo de maden die je ziet verwijderen. Je kan er van uit gaan dat ze ook nog vol eitjes zit, de eitjes die je ziet weghalen (zou een netenkam daar voor werken?) en volhouden de komende dagen.

Als ze heel tam is kan je ook kijken of ergens in je buurt schoon water is waar je haar een paar uur in kan parkeren. Maden verbruiken weinig zuurstof maar zullen uiteindelijk ook verdrinken. Moet je wel een paard hebben die dat gewoon braaf doet natuurlijk.

Het idee van panty's om de benen lijkt me een hele goede om het de muggen moeilijker te maken, al komt een pasgeboren made natuurlijk door hele kleine gaatjes.

En een oprechte vraag, als je hem te vervelend vind beantwoord je hem gewoon niet: Waarom fokken met een dier met zo'n probleem? Is er een CPL vrije hengst op gezet zodat je het aandurfde om te proberen? Lijkt me vreselijk als je met een paar jaar ditzelfde stadium met het veulen hebt bereikt...:(


Ik snap heel goed dat je het vraagt ze heeft de eerste 3/4 jaar alleen mok gehad we hebben haar toen laten dekken en is toen gebleken dat ze cpl had, in dat jaar is het zo erg geworden ik kan het bijna niet geloven zo snel en nu probeer ik er elke dag nog alles aan te doen om het tegen te houden maar helaas gaat dat niet

zorro

Berichten: 8764
Geregistreerd: 19-02-05

Re: Maden in de cpl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 18:12

Achteraf was die mok natuurlijk al CPL, maar ja als je dat niet weet.. achteraf zouden we er anders mee omgaan, maar daar heb je nu niks aan..

Proberen het goed te verzorgen, meer kun je niet doen.. heb je de benen een beetje schoon kunnen krijgen?

Guusje1240
Berichten: 48
Geregistreerd: 29-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-18 19:44

zorro schreef:
Achteraf was die mok natuurlijk al CPL, maar ja als je dat niet weet.. achteraf zouden we er anders mee omgaan, maar daar heb je nu niks aan..

Proberen het goed te verzorgen, meer kun je niet doen.. heb je de benen een beetje schoon kunnen krijgen?

Ja de benen zijn helemaal schoon en zien er voor hoe ver het kan goed uit

zorro

Berichten: 8764
Geregistreerd: 19-02-05

Re: Maden in de cpl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 19:51

Dan blijven verzorgen en het beste er maar van hopen..